Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Är det ren sonus(sinus avsedd för ljudanläggningar) du jagar rekommenderar jag mekaniska omformare. Dvs före halvledarnas tillkomst.
rikkitikkitavi skrev:Vad menar du med att switchade nätaggregat inte kan drivas av "modifierad sinusomvandlare" ? Toppvärdet är 325V och pulskvoten anpassad så att effektivitetsvärdet är 230 VAC för att inte elda upp resisitiva ladter. Eller så finns det aspekter som gör att det inte går?
icko skrev:Vilken inspänning gäller det? Ligger den på 12v borde det finnas en uppsjö av relativt billiga. Tyckte jag såg en inverter på Clas för typ 1500, minns tyvärr inte uteffekten eller THD.
LypsylateX skrev:icko skrev:Vilken inspänning gäller det? Ligger den på 12v borde det finnas en uppsjö av relativt billiga. Tyckte jag såg en inverter på Clas för typ 1500, minns tyvärr inte uteffekten eller THD.
12V, ja. Ska man ha en som lämnar rimligt ren sinus med någon effekt att tala om är dom snuskdyra.
Alternativet är att köpa en Kina-apparat, men jag ställer mig lite skeptisk efter att ha läst tex det här: http://ludens.cl/Electron/chinverter/chinverter.html
Därför önskar jag mig en apparat som genomgått lite riktigt elsäkerhetsarbete. (För de som inte orkar läsa, den värsta fadäsen med den där är att hankontakten som gör att maskinen kan användas som batteriladdare blir spänningsförande när man kör växelriktaren på batteri.)
icko skrev:kan du ändra ingångsspänningen till 48v vilket är vanligt i telekom och industrin så kanske du har fler alternativ. Hittar du inte vad du söker får du titta på enheter som går att paralellkoppla.
phon skrev:Jag har sett såna på olika ställen, ofta kombinerade med en jättestor dieselmotor och ett svänghjul av kollosalformat.
Det blir då avbrottsfri kraft där man inte tappar en liten del av en period ens.
LypsylateX skrev:icko skrev:kan du ändra ingångsspänningen till 48v vilket är vanligt i telekom och industrin så kanske du har fler alternativ. Hittar du inte vad du söker får du titta på enheter som går att paralellkoppla.
Ja, alltså, faktum är att jag nog har tillgång till 48V växelriktare från telekomindustrin. Då blir problemet andra änden istället, en MPPT-regulator till solpanelerna som kan ladda en 48V-bank.
Dom finns... men dom är dyra. Hur man än vänder sig osv.
icko skrev:Trist, du verkar sitta i en rävsax. Men kul med solpaneler, vore kul om du vill berätta mer om systemet runtomkring. Hur mycket effekt du får ut, vad du driver med dessa osv

rikkitikkitavi skrev:Urgh, den hade jag inte kopplat in mer än en kaffekokare på typ. Fulare såänning får. Man leta efter. Vad är topp värdet på spiken?
Vad hade du för typ av last?
LypsylateX skrev:Växelriktare som lämnar någorlunda ren sinus ut har visserligen sjunkit i pris, men ska man ha en sådan från en tillverkare som gör att man inte är livrädd för apparaten kostar dom fortfarande sin vikt i... kanske inte guld... men nästan silver.
RogerJoensson skrev:även plågat den med vinkelslip, slagborr och sticksåg (vilket väl egentligen är nära vansinne att ens fundera på att prova)... -Men blir den överlastad så stänger den snällt ner och återkommer oftast automatiskt efter några sekunder.
LypsylateX skrev:rikkitikkitavi skrev:Urgh, den hade jag inte kopplat in mer än en kaffekokare på typ. Fulare såänning får. Man leta efter. Vad är topp värdet på spiken?
Vad hade du för typ av last?
En dammsugare.
Kan inte se toppvärdet på spiken, jag ska låna en annan prob så det blir möjligt.
Måste säga att antingen var det en väldigt liten vinkelslip, eller så är den där burken inte direkt överspecificerad.
Naqref skrev:Avdelningen heter Hifi-teknik. På vilket sätt relaterar trådämnet till detta?
Naqref skrev:Avdelningen heter Hifi-teknik. På vilket sätt relaterar trådämnet till detta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster