Moderator: Redaktörer
aisopos skrev:Det slog mig plötsligt att jag brukar lite slött anta att -3dB-punkten i ett filter är när nivån är halverad.
Men stämmer det verkligen?
Det är ju när dB betecknar effekt, men är det inte nivå (i volt typ) som vi ser på när vi tittar på ett filters överföringsfunktion?
aisopos skrev:Men vad menar man med en angivelse av bandbredd? Att det är frekvensen vid -3dB eller -6dB? eller något annat ...
Och är det då decibel mätt i volt eller i effekt?
Svante skrev:aisopos skrev:Men vad menar man med en angivelse av bandbredd? Att det är frekvensen vid -3dB eller -6dB? eller något annat ...
Klassiska gränsen för bandbredd är -3 dB, men i högtalarfallet har man använt -10 dB, var det inte i någon DIN-norm, och säkert många fler gränser. Därför är det klokt att ange nivåavvikelserna när man pratar om bandbredd. Eller ännu hellre visa tonkurvan.
aisopos skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Men vad menar man med en angivelse av bandbredd? Att det är frekvensen vid -3dB eller -6dB? eller något annat ...
Klassiska gränsen för bandbredd är -3 dB, men i högtalarfallet har man använt -10 dB, var det inte i någon DIN-norm, och säkert många fler gränser. Därför är det klokt att ange nivåavvikelserna när man pratar om bandbredd. Eller ännu hellre visa tonkurvan.
Så om det står för en förstärkare Bandbredd 10 - 30000 Hz
Så kan man anta att nivån har sjunkit till ca 71% av nivån in passbandet vid 10Hz och 30kHz ?
Svante skrev:aisopos skrev:Så om det står för en förstärkare Bandbredd 10 - 30000 Hz
Så kan man anta att nivån har sjunkit till ca 71% av nivån in passbandet vid 10Hz och 30kHz ?
Det är väl en rimlig gissning att spänningen har sjunkit till 71% ja. Om man antar att nivån har sjunkit med 3 dB vid bandbreddsgränserna, alltså. Men det förekommer som sagt andra nivågränser, så man bör nog ta reda på det. Och om det inte uppges så är det inte särskilt seriöst.
aisopos skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Så om det står för en förstärkare Bandbredd 10 - 30000 Hz
Det är väl en rimlig gissning att spänningen har sjunkit till 71% ja. Om man antar att nivån har sjunkit med 3 dB vid bandbreddsgränserna, alltså. Men det förekommer som sagt andra nivågränser, så man bör nog ta reda på det. Och om det inte uppges så är det inte särskilt seriöst.
Bra där, du typ bekräftar det jag precis börjat misstänka.
Jag tar det såhär:
När jag velat räkna på t.ex. nedre gränsfrekvens för en förstärkare eller annan lågnivåingång så har jag helt enkelt räknat på inresistansen (ofta ett R i OP-förstärkarkopplingen) och sen spänningsdelare med ingångskondensatorn och räknat med lite 1/jwC då.
Och frekvensen där R=1/jwC så har jag tänkt att den nedre gränsfrekvensen ligger, vid en halvering av signalnivån.
Och vidare har jag tänkt att detta då är -3dB-punkten, men det är det alltså inte. Det är alltså -6dB punkten.
Det var denna insikt jag främst ville kolla upp, så jag inte har slirat iväg på någon tankevurpa någonstans.
Svante skrev:aisopos skrev:Men vad menar man med en angivelse av bandbredd? Att det är frekvensen vid -3dB eller -6dB? eller något annat ...
Svante skrev:Är du med på att det är 71% av inspänningen över både R och C i en RC-länk, och att det kan vara det pga att spänningarna ligger 90 grader ur fas?
IngOehman skrev:Svante skrev: men i högtalarfallet har man använt -10 dB, var det inte i någon DIN-norm
Njae... -10 dB har så vitt jag vet aldrig användts i högtalarfallet för att ange bandbredd.
Det jag sett förekomma är -3 dB (klassiskt, effektbandbreddens gränsfrekvenser), -8 dB (DIN-normen)
och -16 dB (japanska tillverkare som ville kunna ange större bandbredd). DIN-normen krävde även att
högtalaren låg inom +/- 4 dB i passbandet.
IngOehman skrev:De ligger 45 grader ur fas med insignalen. Åt varsitt håll.
IngOehman skrev:Nå det gäller nivå (som mäts i dB, och anger avståndet till referensnivån)
IngOehman skrev:och spänning så är det nog
inte så bra att rätta "nivå" till "spänning". Man kan ju inte veta säkert att det alltid är en spänning det
handlar om, det kan ju vara ett ljudtyck, eller något annat.
IngOehman skrev:Så vill man ha ett mera generellt begrepp så kanske "signalen" eller signalstyrkan är bra begrepp. Och
ja, den kan man tala om att den halveras - och att det motsvarar att nivån sjunker med drygt 6 dB.
Vh, iö
aisopos skrev:Svante skrev:Är du med på att det är 71% av inspänningen över både R och C i en RC-länk, och att det kan vara det pga att spänningarna ligger 90 grader ur fas?
Aj fan, nu ställer du till det igen.
Det där måste jag tänka på lite till ...

Svante skrev:IngOehman skrev:De ligger 45 grader ur fas med insignalen. Åt varsitt håll.
Fast bara VID delningsfrekvensen. Vid andra frekvenser ligger de fortfarande 90 grader ur fas, men i varierand fasläge i förhållande till insignalen.Svante skrev:Det stämmer bra det.IngOehman skrev:Nå det gäller nivå (som mäts i dB, och anger avståndet till referensnivån)
Ja, jo, du menar avståndet till referensnivån 0 dB då? Eller menar du förhållandet till referensen, tex 20 µPa?
Det är samma sak. Talar vi om ljudtryck så är ju just 20 uPa 0 dB.
Eller hur menar du.
Att 20 uPa är referensnivå är ju bara ett exempel på det mycket allmännare som jag skrev - att
nivån alltid är avståndet (i dB) till referensnivån. Hela grejjen med att skriva något allmänt var
ju att jag tyckte det var lite tokigt att rätta någon och säga att man inte skall tala om nivå utan
om spänning. Spänning är inte alls allmänt, utan väldigt specifikt för de system där signalen är
en spänning, men det kan vara en ström lika gärna, eller ett ljudtryck, eller en digital kod, en
hastighet eller...
Min poäng var att en nivå om XdB inte behöver representera hur just en spänning relaterar till
en referensspänning, utan det kan säga hur vilken signal som helst relaterar till den referensnivå
som föreligger för signalen och den nivåangivelse man vill ge.
En mycket allmännare beskrivning var därför att en nivå anger signalens avstånd i dB till referens-
nivån. Tricket var att jag använde det väldigt allmänna begreppet signal. Ok?IngOehman skrev:...och spänning så är det nog
inte så bra att rätta "nivå" till "spänning". Man kan ju inte veta säkert att det alltid är en spänning det
handlar om, det kan ju vara ett ljudtyck, eller något annat.
Jag vet inte om jag rättade, direkt.[(quote]
Ok.Svante skrev:Jag försökte nog förtydliga att man KAN mena spänning och att en halvering av nivån är meningslöst som begrepp. Jag menar hur ofta spelar "hälften så många dB" någon vettig roll?
Mnja... Men nu är du väl ändå lite väl teknokantig?(och vem är inte det då och då...
)
Nivå må vara rätt entydigt om man vet att det är ett ljudtryck man talar om, men det är ju ett ord bara.
Det är inte säkert att det handlar om dB om du ser det ur ett allmänspråkligt perspektiv. Även humanister
kan säga nivå.
Jag är rätt säker på att även du skulle förstå vad jag skulle mena om jag pekade på ett badkar och bad dig
sänka vattennivån till hälften. Nivå kan vara ett linjärt begrepp också.
Och jag tror till och med att om jag pekade på en oscilloskopsbild och bad dig dra ned nivån till hälften så
skulle du inte ens ifrågsätta att jag talar om signalens linjära nivå, eller?
Missförstå mig inte, jag håller ju i grunden med dig i sak, men jag tyckte bara att det var olyckligt att säga
att man bör säga spänning och inte nivå, det är ju inte ens säkert att det är en spänning man talar om. Att
säga signal är dock rätt så safe om det är en signal av något slag. I varje fall ganska..,Svante skrev:IngOehman skrev:Så vill man ha ett mera generellt begrepp så kanske "signalen" eller signalstyrkan är bra begrepp. Och
ja, den kan man tala om att den halveras - och att det motsvarar att nivån sjunker med drygt 6 dB.
Vh, iö
Det beror förstås på sammanhang, kan man vara konkretare tycker jag att man ska vara det, men tex digitala signaler kan man ju inte gärna ge enheten "volt". Så visst.
Nä precis.Svante skrev:Ibland kan man dock även se effekten/intensiteten som en signal. Om man pratar om ljus tex.
Ja, ljus är lite speciellt därvidlag. Men frågan är vad som är den verkliga signalen då, är det ljuset eller är det
vad mätinstrumentet som mäter ljuset levererar?![]()
För övrigt tycker jag det är en lite kul fråga, vad det beror på att en fotosensor som regel ger 6 dB mera
utsignal när man ökar den instrålade ljuseffekten till det dubbla... Det är som om fas inte fanns. Och där
hittar vi ju även svaret.
De levererar X elektroner per foton helt enkelt.Svante skrev:Därför brukar jag försöka tala om ifall det är en effekt- eller potentialstorhet jag avser, och just i sådana här diskussioner är det viktigt att skilja dem åt.
IngOehman skrev:Att 20 uPa är referensnivå är ju bara ett exempel på det mycket allmännare som jag skrev
Svante skrev:aisopos skrev:Svante skrev:Är du med på att det är 71% av inspänningen över både R och C i en RC-länk, och att det kan vara det pga att spänningarna ligger 90 grader ur fas?
Aj fan, nu ställer du till det igen.
Det där måste jag tänka på lite till ...
Här är en bild som beskriver det hela...
--- dock inte VID delningsfrekvensen.
Svante skrev:Man kan se att spänningen över R och C ligger 90 grader ur fas och att sinusarna därför inte sammanfaller. Därför blir summan (=inspänningen) inte dubbelt så stor som spänningarna över R och C. Alltså, momentant blir den det...
IngOehman skrev:I ljudtryckssammanhang är helt enkelt 0 dB ekvivalent med 20 uPa. Men att ange referensnivån till
0 dB är ju rätt dumt.![]()
Det är den ju alltid om den heter referens.
IngOehman skrev:Det kan vara vid delningsfrekvensen.![]()
IngOehman skrev:Det blir aldrig dubbelt så stor som spänningarna över R och C, den blir dock, två gånger per cykel,
dubbelt så stor som spänningen över C eller spänningen över R, närmare bestämt då de är lika stora.
Svante skrev:IngOehman skrev:I ljudtryckssammanhang är helt enkelt 0 dB ekvivalent med 20 uPa. Men att ange referensnivån till
0 dB är ju rätt dumt.![]()
Det är den ju alltid om den heter referens.
Ja, fast det som är dumt är ordet referensnivå, just eftersom den inte kan vara annat än 0 och ha enheten dB.
Svante skrev:Min uppfattning är att det är klokt att reservera ordet nivå till sådant som mäts i dB, och att prata om "linjärnivå" rör till det.
Svante skrev:Men jag är ju skolad av Liljencrants i detta. Jag är medveten om att ordet nivå används till mycket annat än sånt som mäts i dB, så det är svårt att hävda att jag "har rätt" (som alltid när det gäller språkligheter). Men att göra det verkar strukturerande för förståelsen enligt min erfarenhet och därför gör jag det.
Svante skrev:Just utläggningen om att en referensnivå inte kan vara något annat än 0 dB klargör det.
Wiki menar att det är just logaritmerandet som gör det till en nivå, men det finns även en hel uppsjö andra betydelser på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Level_(log ... c_quantity)
IngOehman skrev:Och det får de ju också tycka, men det är inte rätt.![]()
Jag tycker däremot inte att det är okej att begära av andra att de skall avstå ifrån att tala om linjära distorsioner
som distorsion då det finns skäl att göra det. Ej heller att det är rimligt att kräva av andra att den inte skall kalla
vissa syner på en nivåer för nivåer. En nivå kan vara relativ eller absolut, så ser jag det i varje fall.
IngOehman skrev:Svante skrev:Wiki menar att det är just logaritmerandet som gör det till en nivå, men det finns även en hel uppsjö andra betydelser på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Level_(log ... c_quantity)
Ja, man kan bevisa nästan vad som helst med hjälp av internet!
I varje fall om det vore så att det var axiomatiskt att det som står på internet är sant.
petersteindl skrev:Det är väl ganska enkelt, eller? Inom akustiken finns storheten ljudtryck. Tryck mäts i Pascal och har enheten Pa. På engelska heter det sound pressure.
Eftersom hörseln har så pass stort dynamikområde så lämpar sig inte denna enhet inom akustiken. Istället går man över till SPL d v s Sound Pressure Level eller ljudtrycksnivå. Enheten är dB.
Denna skala är logaritmisk och baseras på en referens och referensen är ett förutbestämt ljudtryck som människan anser lämplig. Inom akustiken sätts denna referens till det som anses vara hörbarhetströskeln för människan vid 1 kHz d v s till 20 μPA, microPascal.
Mäter man upp ett ljudtryck som visar sig vara = referensljudtrycket d v s 20 μPa fås att dess nivå d v s SPL= 0 dB.
Så har jag förstått det.Svårare än så tycker inte jag att det är.
Mvh
Peter
Svante skrev:IngOehman skrev:Och det får de ju också tycka, men det är inte rätt.![]()
Jag tycker däremot inte att det är okej att begära av andra att de skall avstå ifrån att tala om linjära distorsioner
som distorsion då det finns skäl att göra det. Ej heller att det är rimligt att kräva av andra att den inte skall kalla
vissa syner på en nivåer för nivåer. En nivå kan vara relativ eller absolut, så ser jag det i varje fall.
Ja, om vi ändå är inne på gamla diskussioner, jag minns någon som argumenterar för att reservera ordet kompression till dynamikreduktion, men bannlysa det för att lagra filer på mindre utrymme än de tog från början. För snålkodning, alltså. Det finns en ganska tydlig parallell med nivå tycker jag, fast vi har motsatt beteende i de två fallen.
Svante skrev:Det lustiga är att jag har rätt och du har fel i båda fallen.
Svante skrev:Nä, det är väl så att alla har sin bakgrund och man är van att använda ord på det sätt man har vuxit upp med dem. Och orddefinitioner blir bara rätt om det råder koncensus i en större grupp människor.
Svante skrev:Orden har ingen inneboende egenskap som talar om vad de ska betyda.
Svante skrev:Möjligen kan man bygga upp ord och användning av dem på ett logiskt sätt, men språkuppbyggnad är väl inte känd för att vara exemplarisk map logik.
Och det får vi leva med.
Svante skrev:Men sug ändå på karamellen att när man säger nivå i ljudsammanhang så betyder det något som mäts i dB. Och pratar man om en referens för att mäta något i dB då är det en referens för nivå och inte en referensnivå. Det finns en viss logik i det som jag tycker är tilltalande.
IngOehman skrev:Precis på samma sätt som jag som regel talar om relativa dB-mått när jag skriver ljudnivå i ljudsamman-
hang, och jag avråder alla från att ange nivåer i linjära mått. Men jag säger inte att det är fel att ange
nivåer absolut.
Det är som jag ser det lika rimligt att beskriva spänningsnivån 20 dBm, som 7,746 volt. Det finns till och
med argument för att det ibland kan vara en mycket bättre ide eftersom dBm är en lite diffus enhet. Den
anger ju hur många dB över 1 mW effekt man har, men impedansen är nominell, och det finns två olika
som man kan välja mellan...
I audiofallet är det oftast 600 ohm man låtsas råder, och då är 20 dBm 7,746 volt, men det är också möjligt
att något kan åsyfta 50 ohm, och där är 20 dBm bara 2,236 volt...
- - -
Så ibland kan det faktiskt vara entydigare att ange en nivå absolut.
IngOehman skrev:... ibland kan det faktiskt vara entydigare ...
Svante skrev:Här är en bild som beskriver det hela, dock inte VID delningsfrekvensen. Man kan se att spänningen över R och C ligger 90 grader ur fas och att sinusarna därför inte sammanfaller. Därför blir summan (=inspänningen) inte dubbelt så stor som spänningarna över R och C. Alltså, momentant blir den det, men topp- och effektivvärden blir mindre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster