tordnilsson skrev:Ja, som sagt hur kan man minimera de skillnader som "folk" upplever med olika kablar på olika ställen i hifianläggningar ?
Jag känner att jag vill försöka ta reda på om det är möjligt att "konstruera apparater" som inte nämnvärt kan påverkas eller i alla fall upplevas märka skillnad i återgivning om man använder olika typer av kablar mellan delar i anläggningen.
Hur kan man minska "kabelberoendet" ?
/ Tord
( Undrar just om jag är ute på djupt vatten nu ?

)
Generellt har olika tillverkare gjort apparater där in- och utimpedanser passar väl med varandra. Det har de lärt sig genom över hundra år av utveckling.
Sedan kan olika apparater fintrimmas ihop med varandra. Då tänker jag på att olika ingångar kan ges en fast inimpedans. Somliga försteg har ingångar som går direkt till volympotentiometern som då får en varierande inimpedans. Vissa lite finare försteg har då en buffert mellan ingång och volympott. Men sedan har man det som sker i praktiken, det spelar väldigt liten roll så länge vi talar om normala kabellängder.
Om man har specifika problem med signaler så finns det redan idag lösningar som byggs in å många apparater; balanserad signalöverföring.
Annat man kan syssla med är att matcha ut- och inpedanser till exakt samma som kabelns karaktäristiska impedans för att helt eliminera transmissionens filterverkan. Nu är det som så att sådant gör man redan idag för RF-signaler, medans man har inte detta behov då man med ljudsignaler kan betrakta dessa nästan som likspänning i sammanhanget. Så, för normalkorta signalkablar behöver man inte bry sig om sådant.
Andra lösningar är ju digitala överföringar såsom HDMI exempelvis. Problemet här är nog snarare att standarderna ändras hela tiden, och man behöver byta hela apparaten för att få stöd för någon ny bitströmsfunktionalitet i gränssnittet.
Högtalarkablar fungerar idag tillfyllest så länge högtalarimpedansen inte är alltför låg samtidigt som kabelns resistans och induktans inte alltför hög. Högtalarkablars kapacitans spelar normal sett väldigt liten roll så länge förstärkaren inte är kasst konstruerad och riskerar att själsvänga.