MiniDSP receiver -> aktiv sub x2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lalin

MiniDSP receiver -> aktiv sub x2

Inläggav Lalin » 2014-08-20 10:38

Har hållit på med hifi/hemmabio (mest det senare) sen -99 men har på något sätt lyckats missa detta forum. My loss. Men nu är jag här. Är ingen expert men har nu ett dedikerat litet hemmabiorum samt en lättare vardagsrumsanläggning.

En av de saker jag pysslat lite mer med är att kalibrera basljudet i biorummet. Kör med XTZ:s 12.18P + deras DSP subslutsteg vilket gjorde underverk för basljudet. Innan dess körde jag med 2st aktiva Audio Pro subbor men har en enorm peak runt 46Hz som gjorde att jag fick sänka den totala volymen på subborna. Inge bra. I övrigt har jag Audiovector K3/KC signature och K-X surround.

Är nu lite inne på att köra med DSP även för vardagsrummet. Har 2st XTZ 8.16 idag kopplat till en Onkyo TX-NR616. Inga audiofilgrejer men sen används dessa mest till TV-tittande och ibland lite musik.

Eftersom XTZ Sub Amp DSP inte finns att köpa längre så tvingas jag leta efter andra DSP-alternativ. MiniDSP är intressant då det verkar vara ett prisvärt alternativ och jag behöver heller ingen aktiv drivning som i XTZ Sub Amp DSP. Har försökt läsa mig till om MIniDSP kan göra det jag är ute efter men hamnar oftast i ganska tekniska beskrivningar där mycket handlar om att integrera miniDSP i en 2-kanalssetup. Jag kör med 3.1 i vardagsrummet och är ute efter att kunna DSP-modifiera sub pre-out lågnivåsignalen från Onkyon som sedan går till de båda subborna. Så min fråga är ifall miniDSP kan göra detta och ifall jag klarar mig hyfsat med 1st för båda subbarna? En annan fråga är om minidsp kräver att kan har dator inkopplad hela tiden för att den ska fungera men jag har förstått att så inte är fallet.

Jag skulle givetvis kunna investera tiden i att försöka klura ut detta själv men har insett att det inte verkar finnas några korta svar. Eftersom jag har ganska ont om fritid så hoppas jag kunna få ett snabbt svar här innan jag lägger massa tid på att läsa in mig mer på miniDSP. Trist om jag gör det och sedan komma fram till att det inte fungerar.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: MiniDSP receiver -> aktiv sub x2

Inläggav bomellberg » 2014-08-20 10:59

Det kan gå utmärkt att använda minidsp på sub-out signalen. Se bara till att undersöka ALLA dina ingående komponenter så att du är helt säker på att de 0.9Vrms som minidsp kan leverera verkligen räcker för att styra ut dina subbasar fullt ut (och lite till för feelgood).

För att det ska fungera bra bör du också se till att ligga långt ifrån den delning du har i receivern. Har du 46Hz problem i vardagsrummet också?

En styck minidsp räcker till dina subbor (en halv till och med), och du behöver ingen dator när miniDSPn väl är programmerad.

Välkommen till faktiskt.se!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Lalin

Inläggav Lalin » 2014-08-20 11:23

Tack för svaret!

Låter bra så långt. Har kört Audyssey autokalibrering med Onkyon och den har då satt crossovern till 70Hz på front/center. Kommer inte ihåg vad den satte crossovern på LFE just nu...men, dum fråga, ska jag ligga långt ifrån uppåt eller nedåt i minidsp:n?

När det gäller 0.9Vrms etc så har jag inte kommit så långt än så det får jag nog läsa in mig mer på vad det innebär och hur jag kollar/mäter att mina ingående komponenter funkar till det. Eftersom det är i vardagsrummet så är det i princip endast 2st digitala ljudkomponenter (via HDMI) som används.

Har inte mätt vardagsrummet än. Tänkte att jag gör det när jag vet om minidsp kan funka. Rummet är lite större, ca 8x4,5 meter, men misstänker att jag inte har rak frekvensgång i basregistret.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-08-20 11:32

Det kan nog vara bäst att låta Onkyon sköta delningen själv, i så fall behöver du inte dela nåt i Minidspn alls.
Det du behöver kolla är om 0,9Vrsm räcker för full utstyrning av XTZ slutstegen, det gör det säkert men kan vara värt att kolla upp innan ändå.
Om det inte står i manualen så kan du säkert fråga XTZ direkt istället.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-08-21 08:55

http://hackaday.io/project/2374/logs

Kanske detta kan vara nåt?

Bosse

Användarvisningsbild
Lalin

Inläggav Lalin » 2014-08-21 10:16

Kanon, vilken klasskillnad på detta forum och vissa andra.

Nu har jag en del att bena i, får se hur jag får till det i slutändan. Ska damma av min XTZ RA pro eller vad den heter till att börja med se vad vardagsrummet ger för mätning. Har handlat den absolut sista 12.18P av Fyndbörsen (så nu har jag snart 2st :)) för biorummet så det får väl bli lite mätningar där med.

Verkar vara ont om minidsp att handla, t o m Amazon och eBay hade väldigt begränsat efter en snabb sökning.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-08-21 12:59

Varför gå över ån efter vatten? Köp direkt från tillverkaren i Hongkong. http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4
Litet paket kommer på några dagar normalt. Man får lite rabatt på en Umik om man beställer en sådan samtidigt (för att mäta upp med hjälp av tex REW - Room Eq Wizard och skapa filter för rumsanpassning som direkt kan flyttas in i MiniDSPn).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-08-22 06:48

Lalin skrev:Verkar vara ont om minidsp att handla, t o m Amazon och eBay hade väldigt begränsat efter en snabb sökning.

Som föregående inlägg nämner köper man normalt MiniDSP direkt från tillverkaren men vill man prompt köpa från närmre leverantör finns de t.ex. på:

http://www.audiophonics.fr/
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-08-22 21:07

Bor du i Göteborgstrakten har Akkelis Audio miniDSP i Diracvarianten: http://www.akkelisaudio.com/akustikforb ... ac-series/ (flera snäpp upp i pris jämfört med dom andra varianterna. Fördel kan vara känslan vid eventuellt garantiärende då magilådan kan lämnas tillbaks i svensk butik, istf skeppas tillbaks till tillverkaren i Hong Kong.)

Användarvisningsbild
Lalin

Inläggav Lalin » 2014-08-23 10:38

Blir nog att handla från Kina tror jag, antar att det kan bli moms och tullavgifter dock. Hamnar man på typ 2000:- med frakt och tull? Utan mic då.

Återgå till Teknikforum