Ja, nu är väl detta kanske inte hifi direkt och borde möjligen ligga under annan rubrik, men hur som helst:
På det kontor jag arbetar finns ett par större kontorslandskap. Föga förvånande känner en hel del anställda att de blir störda av prat och annat ljud. Det är i och för sig inte så konstigt, eftersom vi faktiskt behöver prata med varandra en hel del, men vad bryr sig väl en arbetsgivare om sådant? En av de mest irriterade kollegorna framförde idag önskemål om att installera något som heter "Sound Masking" och som sägs störa ut prat med hjälp av rosa brus. Själv känner jag mig väldigt skeptisk till att det skulle fungera, men jag har inga direkta argument för eller mot.
Jag undrar därför om det möjligen är någon här på forumet som kan uttala sig om funktion/nytta av ett system av den typ som beskrivs i i denna reklamtext från Herman Miller
Själv förstår jag inte mer än att de gjort (sannolikt rätt tvivelaktiga) mätningar av produktivitet, störnivå och stress när deras produkt varit inkopplad. Vad det egentligen säger - och om själva konceptet kan fungera - har jag svårare att avgöra.
/en john som pluggar igen öronen med lurar om dagarna