Vad tror ni om denna mds beast spl zr18d2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Vad tror ni om denna mds beast spl zr18d2

Inläggav Johannes » 2014-10-25 18:55

http://www.mds.se/mds-beast-spl-zr18d2.html

Rätt extrema värden.
Verkar vara byggd för små slutna lådor

Hur tror ni denna låter i 100 liters sluten? hårt distande bilbas ?

Kollade basreflex men den måste understämmas hårt typ 16 hz för se hyffsad ut . Det blir ett knä hur man än gör troligen p.g.a det höga qts värdet över 0.7

vad gör ett högt qts värde när man skall eq med minidsp ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vad tror ni om denna mds beast spl zr18d2

Inläggav IngOehman » 2014-10-25 21:18

Små slutna? :o

Hur kom du fram till det?

Jag tycker mera det ser ut att vara avsett för oändligt stora slutna lådor med sitt väldigt svaga motorsystem.

I bil skulle ett sådant där element kanske kunna fungera i hatthyllan till ett stort bagageutrymme. I ett hem kanske i en vägg, med rummet bredvid som "låda"? Då ger den stora rörliga massan visst skydd mot överhörning mellan rummen med avseende på resonanser.

Det skulle kunna fungera bra i öppen baffel också (med avsevärt mycket mindre krav på eq än de flesta element), även om det är lite onödigt med den stora rörliga massan då.

Om rörliga massan (och fjädringskonstanten) vore bara 1/4 så stor så skulle kraftfaktorn kunna minskas till hälften, med resultatet att man får samma tonkurva (samma resonansfrekvens och Q) men med fyra gånger högre verkningsgrad! En känslighet 6 dB högre skulle alltså bli resultatet. DET vore något för en öppen baffel...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-26 09:46

Körde simuleringar i lsp cad.

Ser ut att vara typiskt bilbas konstruktion då dom vill få den att funka i en pytteliten sluten låda . Då högt qts brukar funka i slutna lådor samt lågt vas brukar göra att den vill vara i mindre lådor. Sen att magneten motorstyrkan inte passar i slutet verkar inte programmet eller mds fatta kanske :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-26 09:47

Men intressant med öppen baffel.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-26 09:52

Men det är bara det mönstret jag sett under alla år med test simuleringar av olika element

Bortser man från magneten så ser den fin ut i alla kurvor men den vill inte gå djupare än sitt fs helst några hz ovan 33hz minus 3db detta i slutet 90-150liter skiljer några hz beroende lådstorlek

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-26 10:12

Kurvor? Jag tyckte alla parametrar var fel för hur jag tycker ett element ska vara om det ska användas mellan 0-80Hz.
Sen kan man göra så också att man väljer elementet först sen får man försöka hitta en lämplig tillämpning, men det känns helt bakvänt tycker jag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-26 20:37

Ja kurvor i lsp cad såg bra ut även i ganska liten låda för 18 tummare om man bortser från att den är motorsvag. Vilket man troligen gör i bilvärlden

Tror inte elementet är byggt för öppen baffel igentligen. Men kanske är det en miss.
Mds har ju gjort mkt missar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-27 00:21

Vad menar du med att kurvorna för små slutna lådor såg bra ut i lsp-cad?

Hur menar du att en bra kurva ser ut? Ditt "om man bortser ifrån att den är motorsvag" ser ut som om du ser det som en disparat egenskap, skild från tonkurvan, men i verkligheten är det ju just småsignalegenskaperna som bestämmer hur tonkurvan blir. Och är motorsystemet för svagt så blir inte tonkurvan bra alls. Men det beror förstås på vad man menar med bra. Det är därför jag frågar dig - vad menar du?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-10-27 01:35

Jag tror att det där elementet funkar skitbra till att göra ett par partylådor av.
Till enbart discodunk alltså. :)

EDIT: Schysst prissänkning! :D

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-30 11:03

IngOehman skrev:Vad menar du med att kurvorna för små slutna lådor såg bra ut i lsp-cad?

Hur menar du att en bra kurva ser ut? Ditt "om man bortser ifrån att den är motorsvag" ser ut som om du ser det som en disparat egenskap, skild från tonkurvan, men i verkligheten är det ju just småsignalegenskaperna som bestämmer hur tonkurvan blir. Och är motorsystemet för svagt så blir inte tonkurvan bra alls. Men det beror förstås på vad man menar med bra. Det är därför jag frågar dig - vad menar du?

Vh, iö

Enligt simuleringar såg den bra ut. Vad är det du inte förstår.

Såg ut att vara kvick med lågt group delay och fin tonkurva frekvens gång dock inte så benägen att gå djupt. Och det ändrade sej inte nämnvärt från 85 - 130liter igentligen i djup m.m
Step respons såg väldigt bra ut för 18 tummare som ofta ser annorlunda ut segare.

Sen vad det blir i verkligheten vet jag inte. Men när jag simulerat med med samma referens /tänk /tolkningar av diagrammen /kurvorna vad som ser bra ut. Så "brukar "det låta bra.
Men som sagt så lär detta element ha klen motor.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-30 11:16

Utan nån vetskap om detta forum och mr zaph
Så simulera jag en låda till mina diy stativare seas L18

Som visade sej vara identisk med Zaph s konstruktion sen.
Samma liter samma basreflex rör i samma diameter och antal 2st m.m.

så jag tror att jag tolkar lsp cad hyffsat rätt.

Men programmet tar inte hänsyn till allt. Och min kunskap räcker inte till.

Men det duger för mina ändamål.
Denna mds bas kan ju vara felkonstuerad . Men jag tror tanken var att den skulle passa i små låder bilen och inte i väggen på ett hus.
Men att dom snåla med magneten. ;)

Pris sänkningen talar lite för att den inte är jätte populär

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-30 11:45

jag förstår dock inte hur den simuleringen kan se bra ut. vad får du för q-värde i lådan? måste hamna uppåt 0,8-0,9 för det där elementet. eftersom qts är så högt som 0,78 kommer du aldrig komma under det. jag siktar på q i låda på 0,6 som högst i mina konstruktioner. Med talspoleuppvärmning och annat kan man då tänka sig att det hamnar nånstans under 0,7 åtminstone.

jag är väldigt skeptiskt baselementet i fråga.

men det beror också på vad man är ute efter. är det "entonsbas" ala discodunk så är det nog ett vettigt element. men är det "korrekt" välavstämd bas så skulle jag råda till annat.

vad är det du vill uppnå med ditt bygge?

edit: besvärligt att hitta drivning till 2x2 ohm dessutom. annat än vid seriekoppling dvs.
vid seriekoppling kan det dessutom visa sig bli högre q-värde. det framgår inte hur T/S är uppmätt. jag är väldigt skeptisk till bilbasar rent allmänt tyvärr.
men oavsett vad man har för "magkänsla" ang element så måste man utgå från T/S-värdena, de dikterar ju vilket resultat man kan uppnå. Q-värdet är helt enkelt för högt för att vara användbart annat än till "discobas".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-10-30 17:01

Ja just d ja. :( q Värdet det glömde jag. Prövade att simulera efter det men gav upp.
Den är nog tänkt som entonig disco bas.

Jag frågade om vad ni tyckte om detta element. Och vi kan slå fast att det inte är ett bra element

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-30 17:11

Johannes skrev:Ja just d ja. :( q Värdet det glömde jag. Prövade att simulera efter det men gav upp.
Den är nog tänkt som entonig disco bas.

Jag frågade om vad ni tyckte om detta element. Och vi kan slå fast att det inte är ett bra element

tja bra är ju ett subjektivt begrepp. är säkert ett bra element i vissa aspekter. men det är väl trots allt ett bilelement avsett för dB-race. Applikationen avgör ju hur bra eller dåligt ett givet element är.
Vill man ha "korrekt" basåtergivning i hemmet, då finns det få bilbasar som passar. Bilbasar verkar dessutom inte prestera så låg dist som man skulle vilja. I dB-race verkar inte distorsion spela roll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-30 20:25

Elementet ser välbyggt ut, så parametrarna kanske inte ska avskräcka, med digitalkraft så kanske man kan uppnå en massa sköna egenskaper iallafall?
Bikinitider

Återgå till Teknikforum