ETF bra men testa Room EQ Wizard som är gratis.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

ETF bra men testa Room EQ Wizard som är gratis.

Inläggav Margaux » 2005-04-12 18:52

Jag har ETF och visst är det bra om man vill mäta sitt rum.

För dem som inte vill köpa licensen så rekommenderar jag detta program. Det innehåller signalgenerator, plottning och beräknar dessutom fram alla parametrar som behövs för parametrisk EQ.

Om man dessutom har en TAG McLaren AV32R DP (jag är väl en av få i Sverige) så kan man ladda ner TMREQ parametrarna direkt.

Observera att programmet som är gjort av John Mulchany fd chefskonstruktör på Tag är gjort för att fungera lika bra om man inte har TAG.

Room EQ Wizard is a complete ground-up rewrite, adding the acoustic measurement and signal generation facilities the TMREQ Wizard lacked. It can be used to greatly simplify TMREQ setup, but can equally be applied to the setup of other parametric equalisers whether they be HTPC plug-ins or standalone units like the popular Behringer Feedback Destroyer Pro. It is also handy for accurate Home Theatre setup and general acoustic measurement and analysis.

http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/

Bild
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Mattiasa

Inläggav Mattiasa » 2005-04-13 12:44

Nice!

Flyttar in i nya lägenheten 15 Juni och skall definitivt använda detta i mitt nya vardagsrum. 6x4x2.50 m. Kan behövas lite akustikjobb :)

Mvh
Mattias

Användarvisningsbild
soderberg

Re: ETF bra men testa Room EQ Wizard som är gratis.

Inläggav soderberg » 2005-04-13 15:06

Margaux skrev:........
För dem som inte vill köpa licensen så rekommenderar jag detta program. Det innehåller signalgenerator, plottning och beräknar dessutom fram alla parametrar som behövs för parametrisk EQ.

schysst. tack för tipset.
Margaux skrev:Om man dessutom har en TAG McLaren AV32R DP (jag är väl en av få i Sverige) så kan man ladda ner TMREQ parametrarna direkt.

Åja, helt ensam ska du inte behöva känna dig 8-)

/Magnus

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-13 20:40

Soderberg,

se där!

Alldeles för sällan man hittar apparatfränder

:P
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Återgå till Teknikforum