Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Det är ju inte omöjligt att du har en 110V soft start, och NTCet har varit 2,5 ohm. Det har då till slut gett upp pga den för höga strömmen som din nätspänning orsakat.
Alexi skrev:Vill minnas att det är något relä där som är det vanligaste som går sönder på 1090. Delen i sig är billig, men den sitter extremt trångt till.
Lennart skrev:Nu är relä + NTC motståndet utbytt och ett nytt effektmotstånd med rätt resistans för 230 drift monterat samt slutstegsmodul återmonterad med allt:)
Har en fråga: Är det OK att provstarta utan högtalarlast och ingångskälla? Jag ser inga problem men jag vill kolla med Er!
/Lennart
rikkitikkitavi skrev:Två slutna parallella har kanske inte 2* kapaciteten, men säg du har totalt 10A eller så.
Bill50x skrev:Nu när steget fungerar igen kanske det är dags att byta rubrik på tråden?
/ B
Lennart skrev:Hur ändrar man rubriken på en tråd, har försökt men inte förstått
/Lennart
rikkitikkitavi skrev:Morelloooo?
Hur menade du i ditt inlägg ovan ang. Reläet?
Mvh Rickard
RogerGustavsson skrev:Fast här talas det längre upp om ett 2-poligt relä...
Lennart skrev:Jag är TS och letade efter ett passande 1-poligt men jag hittade inget helt enkelt. Därför blev det ett 2-poligt Panasonic 2x8A och det fungerar än:)
Men Morello har nog koll på var man hittar ett 1-poligt, se hans inlägg tidigare.
/Lennart
Nattlorden skrev:På banan? Låter som det kan bli mosigt ganska snart. Inga tankar på att prova SD-fötter istället?
Calleberg skrev:Ett reläförslag, har inte provat, hoppas jag slipper.
SCHRACK PREL-SL-1-AKE-M1-012G-16-5,0
Det är enpoligt, med 12V spole specat för 230+ Volt ock klarar 16A över kontakterna
darkg skrev:Nattlorden skrev:På banan? Låter som det kan bli mosigt ganska snart. Inga tankar på att prova SD-fötter istället?
Om man ändå väljer bananfot är det viktigt med rätt skalbelysning.
MorganM skrev:Calleberg skrev:Ett reläförslag, har inte provat, hoppas jag slipper.
SCHRACK PREL-SL-1-AKE-M1-012G-16-5,0
Det är enpoligt, med 12V spole specat för 230+ Volt ock klarar 16A över kontakterna
Var kan man köpa det?
Nattlorden skrev:Mycket bra info i denna tråden nu när nästa man (undertecknad) sitter med en trasig. Tror mig inte vara lika modig som TS dock...
David_A skrev:Hänt för mig IGEN också... Tror till och med att det är samma steg som gav upp tidigare(har 4st så det är svårt att hålla hundra koll)
Jäkligt tjatigt.. Ett förslag på bättre relä skulle vara guld inför denna bytesomgång.
Morello skrev:David_A skrev:Hänt för mig IGEN också... Tror till och med att det är samma steg som gav upp tidigare(har 4st så det är svårt att hålla hundra koll)
Jäkligt tjatigt.. Ett förslag på bättre relä skulle vara guld inför denna bytesomgång.
Jag har fixat några och då bytt till ett relä från som jag hittade på elfa. Jag kan säkert rota fram artikelnumret om intresse finnes.
Nattlorden skrev:Morello skrev:David_A skrev:Hänt för mig IGEN också... Tror till och med att det är samma steg som gav upp tidigare(har 4st så det är svårt att hålla hundra koll)
Jag har fixat några och då bytt till ett relä från som jag hittade på elfa. Jag kan säkert rota fram artikelnumret om intresse finnes.
Det skulle vara av intresse om det nu visar sig vara samma fel på mitt.
Nattlorden skrev:Du får väl skaffa en robothand att trycka på knappen?
Väntar på att få besked omreparationen på mitt - är hos Rehifi f.n. ihop med en flock reläer från Elfa enl. Morellos tips - om det nu var det som var problemet.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:Du får väl skaffa en robothand att trycka på knappen?
Väntar på att få besked omreparationen på mitt - är hos Rehifi f.n. ihop med en flock reläer från Elfa enl. Morellos tips - om det nu var det som var problemet.
Den blev klar idag. Välkommen in framöver och hämta det. Bär hjälp ut i bilen ingår![]()
MvH Carl
Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:Du får väl skaffa en robothand att trycka på knappen?
Den blev klar idag. Välkommen in framöver och hämta det. Bär hjälp ut i bilen ingår![]()
MvH Carl
Vägde du/ni det innan erbjudandet?![]()
Tack. Glad att det funkar igen och att det funkade bra rent generellt (referens till PM här). Kan man få del av mätdata måntro? *nyfis*
Morello skrev:Har mätt upp liknande siffror på et annan expmelar - ett mycket fint slutsteg.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Har mätt upp liknande siffror på et annan expmelar - ett mycket fint slutsteg.
Skulle du säga att jag är dum som har det till centerkanalen i bion emedan jag har en 208 till mina pi60s-s i stereon?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Har mätt upp liknande siffror på et annan expmelar - ett mycket fint slutsteg.
Skulle du säga att jag är dum som har det till centerkanalen i bion emedan jag har en 208 till mina pi60s-s i stereon?
Jag skulle nog gjort annorlunda.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:Vinylcalle skrev:
MvH Carl
Vägde du/ni det innan erbjudandet?![]()
Tack. Glad att det funkar igen och att det funkade bra rent generellt (referens till PM här). Kan man få del av mätdata måntro? *nyfis*
Haha nej. Men jag har burit upp in mitt Accuphase i kartong en gång själv (48,5 kg + stor kartong) men det var verkligen ett gränsfall.
Angående mätdata så kortfattat:
Distorsion som är jämn över hela frekvensomfånget. THD+N 1 W 8 Ohm 0,01% samt 0,015 % (lite skillnad mellan kanalerna), 50 Watt 0,003 samt 0,004 % (stiger lite i diskanten över 5kHz). 100 Watt 0,0025 samt 0,0035 % (stiger lite i diskanten över 5kHz), 200 Watt 0,003% båda kanaler (stiger lite i diskanten över 2 respektive 5kHz), 350 Watt 0,0035% något högre under 100 Hz och över 2 kHz.
THD+N 4 Ohm 1 Watt 0,06 %, 150 Watt 0,007 % (stiger lite i diskanten över 5kHz), 200 Watt 0,006 % (ökar något under 50 Hz och över 2 respektive 5 kHz), 300 Watt 0,0055 % (ökar något under 50 Hz och över 2 respektive 5 kHz), 400 Watt 0,005 % (ökar något under 50 Hz och över 1 respektive 5 kHz), 500 Watt 0,0055 % (ökar något under 50 Hz och över 1 respektive 5 kHz), 600 Watt 0,025 % (ojämn dist under 300 Hz stiger över 1 kHz till ca 0,05% vid 20 kHz).
Uteffekt 8 Ohm båda kanaler drivna (förmodligen 1 kHz finns ej utskrivet) vid 360 Watt ökar disten kraftigt 1% nås vid precis 400 Watt.
Samma siffror i 4 Ohm är 600 Watt och 660 Watt. Dock är inte nätspänningen stabiliserad så gissningsvis har väl spänningen sjunkit vilket gör att effekten blir lite lägre än annars.
Frekvensomfång 1 W 8 Ohm faller steget 0,1 dB vid 20 Hz och ca 0,05 dB vid 20 kHz.
200 W 8 Ohm faller steget 0,15 dB vid 20 Hz och ca 0,08 dB vid 20 kHz.
Finns även spektrum analys för distorsionen. Kan eventuellt ordna kopior åt dig på det hela.![]()
MvH Carl
Morello skrev:Två exempel på fina konstruktioner tycker jag man kan se.
Dock vill jag minnas att uteffekten hos 1090 är avsevärt högre än 400 W - i alla fall om man mäter med tonskur, vilket man bör göra då det vid praktiskt bruk aldrig blir aktuellt att spela programmaterial med en spetsfaktor om 3 dB på ett sådant sätt att steget klipper.
Morello skrev:Nja, kontinuerlig effekt saknar relevans för allt praktiskt bruk i en musikanläggning. När man nyttjar så stora stegs maximala effekt är det typiskt med högdynamiskt programmaterial . Låt oss anta en spetsfaktor om i alla fall 20dB. Förhållandet mellan topp- och medeleffekt blir i detta fall en faktor 100, dvs styr du ut en 1090 tills steget klipper så är medeleffekten cirka 10 W.
Morello skrev:rikkitikkitavi skrev:Morelloooo?
Mvh Rickard
När reläet slår till är inrusningsströmmen kanske 20 A (mer än så får det inte vara). Polerna drar inte samtidigt varför 20 A går i den ena polen initalt, varpå relät går sönder efter ett ett antal uppstarter. Detta är ett mycket vanligt förekommande problem på 1090.
DVD-ai skrev:Morello skrev:rikkitikkitavi skrev:Morelloooo?
Mvh Rickard
När reläet slår till är inrusningsströmmen kanske 20 A (mer än så får det inte vara). Polerna drar inte samtidigt varför 20 A går i den ena polen initalt, varpå relät går sönder efter ett ett antal uppstarter. Detta är ett mycket vanligt förekommande problem på 1090.
du har inte hittat någon information om passande relä ?
mitt 1090 är i stort behov av ett nu tyvärr
DVD-ai skrev:Du vet inte vad du bytte till ?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Har mätt upp liknande siffror på et annan expmelar - ett mycket fint slutsteg.
Jag skulle nog gjort annorlunda.
Michael skrev:Jag provade med effektmotstånd i TO220 eller om det var TO3P som skulle tåla mycke...
Lennart skrev:Ja, samma som jag köpte. Morello länkade till samma tillverkare/typ men i 24 volts utförande. Men min RB1090 har 12 volts relä.
/Lennart
tobm skrev:Blir nog att jag också lämnar över det till någon annan. Tyvärr är väl Morello helt inriktad på armbandsur nu för tiden? Fast jag har i och för sig ett IWC-ur som också skulle må bra av service...
tobm skrev:Har beslutat mig för att lämna in mitt RB-1090 på service, upptäckte även att mitt Sentec riaa-steg pajat (käkar säkringar), kan ha skett samtidigt som Roteln lade av. Lutar åt Z Hifi i Solna men om någon har annat tips tas det gärna emot. Septon, som importerar Rotel, rekommenderar Servicepartner men de ligger i Västra Frölunda...
Griff skrev:tobm skrev:Har beslutat mig för att lämna in mitt RB-1090 på service, upptäckte även att mitt Sentec riaa-steg pajat (käkar säkringar), kan ha skett samtidigt som Roteln lade av. Lutar åt Z Hifi i Solna men om någon har annat tips tas det gärna emot. Septon, som importerar Rotel, rekommenderar Servicepartner men de ligger i Västra Frölunda...
Sontec, Odengatan 100 var i alla fall tidigare väldigt kunniga på Sentec, snabb och kunnig service.
rikkitikkitavi skrev:Om du kommer bärandes på en RB-1090 kommer 20-30 m kännas som mer än 50m !
Morello skrev:Har du kollationerat huruvida relät är defekt eller ej?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster