ljudtryck (med mer teknikprat)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

ljudtryck (med mer teknikprat)

Inläggav norman » 2003-10-10 16:42

forts. från ljudtryck på hifidelen:

Gjorde en liten snabbmätning nu med oscilloskopet inkopplat till ett av mina mellanregister. När jag spelade hyffsat högt så blev topparna som max 20v vilket borde betyda ca 108db/1m om dom inte komprimerar. Dom är delade vid 250 - 2700hz.

Är det nån som vet hur storleken på transienterna är fördelad m.a.p frekvensen i "normal" musik. Medelenergin är ju betydligt större i basen men är även nivån på transienterna det? (om nån förstår hur jag menar)

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-10 18:42

En transient är väl nästan per defintion högfrekvent :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-10 18:58

markih skrev:En transient är väl nästan per defintion högfrekvent :)

japp, eller iaf bredbandig...(kan inte definitionen på transient) det var därför jag skrev "om nån förstår vad jag menar".. :)

Kanske blir bättre om jag utrycker det såhär: hur fördelar sig maxnivåerna m.a.p. på olika frekvensregister i normal musik. (alltså: om man har samma känslighet på bas, mellan och diskant och delar aktivt, hur stort spänningssving behövs då till respektive register?)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-10 20:35

Gjorde en liten test i matlab:
Delade upp en 1min lång bit av låten "Tori Amos - Crucify" i tre register med delningarna 300hz och 2700hz 4:e ordningen. Kollade sen maxnivåerna på höger och vänster kanal hos alla registren (motsvarar alltså spänning).

Diskant: V=0,51 H=0,48
Mellan: V=0,35 H=0,38
Bas: V=0,49 H=0,47

Originalfil: V=0,83 H=0.65

Här ser man alltså att diskanten faktiskt behöver störst spänningssving om man vill spela Crucify... :) Medelenergin är dock mycket högre i de lägre registrena.
Men man borde kanske inte höra om man klipper de otroligt korta (för det är de nog) transienterna i diskanten..?..

Man ser också att man tjänar ganska mycket ljudtryck på att köra aktivt.

Får nog ta och testa nån mer låt...

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-10 20:44

Läste på någon hemsida att medeleffekten ligger likafördelad kring ett par hundra hertz. Andra har sagt att baseffekten är ungefär lika stor som resten..

Men jag tror att basen är mycket mer jämnt fördelad i tiden än diskant. Klippning är nog aldrig bra, men i diskanten upplevs den nog annorlunda än för basen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-10 21:32

Medeleffekten går lätt att se om man gör en fourieranalys på en låt, då ser man att den normalt är mycket högre i basen och sedan sjunker i diskanten.
Men det kan ju vara intressant att veta maxnivåerna om man (av principskäl) inte vill att det någongång skall klippa.

Gjorde samma sak för två låtar till (fast andra ordningens vid 300 och 2700hz):

"Mazzy star - fade into you" 1min i mitten:
diskant: V=0,52 H=0,64
mellan: V=0,56 H=0,40
bas: V=0,63 H=0,61
originalfil: V=0,91 H=0,91

En monofil med "Dire straits - vet inte... :oops: (sista på brothers in arms skivan)" 1min i början:
diskant: 0,26
mellan: 0,23
bas: 0,17
originalfil: 0,41

Tror jag måste investera i starkare magneter till mina diskanter så att jag får upp verkningsgraden... :)

Edit: fixade en bild på kurvorna för bas, mellan och diskant från mazzy star låten om nån är intresserad. Där ser man att det är mindre medelenergi hos diskanten och mest i basen.
Bild

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-10-11 13:32

Medeleffekten går lätt att se om man gör en fourieranalys på en låt, då ser man att den normalt är mycket högre i basen och sedan sjunker i diskanten.

Varning! Detta är en av de vanligaste fällorna att hamna i när man analyserar musiksignaler. Kom ihåg att FFT ger frekvensband med konstant absolut bandbredd. Om vi vill ta fram en effektnivå i ett frekvensområde med mer eller mindre konstant relativ bandbredd (oktavband eller "LF", "MF", "HF") så måste vi summera effekterna från ett visst antal frekvensband - få band för låga frekvenser, många för höga. För att ta fram effekten i 10000 Hz-oktaven måste vi summera effekten över 100 ggr så många frekvensband som i 100-Hz-oktaven. Annorlunda uttryckt, med FFT sprids effekten i 10000 Hz-oktaven ut över 100 ggr så många frekvensband, vilket ger 20 dB lägre nivå per band. Detta gör att frekvensspektrum ser ut att vara kraftigt dominerat av de lägre frekvenserna, men i sammanhanget är det bara en illusion.

Man bör här istället använda filter med konstant relativ bandbredd (t.ex. ters- eller oktavband) för att få en god överblick över frekvensberoende effektnivåer och även överensstämmelse med hörselintrycken.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-11 21:36

Hej n!

Bra musikval :D ! Kanske en av de 10st bästa som någonsin har spelats in!?

( Själv lyssnar A* just på Calcutta med Dr.B 8O 8O !! )

Mvh A*

- Calcutta! Taxi taxi taxi in... Calcutta! A*´m a taxidriv´n mäijään!
A*m a taxidriv´n mäijään! A*m a taxidriv´n mäijään
!! -

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-12 16:01

Isodor: bara man vet vad man mäter är det ju inget problem.
Mäter man effekt per oktav (relativ bandbredd) får man ju ändå samma totaleffekt på t.ex. diskanten (ok att ögonen kan luras om man kör konstant bandbredd på fourieranalysen fast man visar det i logaritmiskt fönster)

Audiomanikern: jo, visst har jag bra musiksmak! :)

Återgå till Teknikforum