"spikar" på elnätet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

"spikar" på elnätet

Inläggav DVD-ai » 2015-07-21 13:20

Hej hopp !

Jag har problem med att min Maratz nr1604 som jag använder som försteg, att den regerar väldigt lätt när det är "spikar" på elnätet.
Det som händer är att musiken tystnar i ca 0,5sekunder och sedan kommer tillbaka villket är OERHÖRT störande....
Saker som orsakar detta är om jag tänder och släcker i badrummet, eller om grannen gör det, vilket är ett större problem... :(

Jag har o-jordade uttag dessutom och dom filter som finns som kan ta hand om sådant här är alla beroende av jord (av dom jag har hittat) för att kunna utföra sitt arbete.
Men finns det någon som vet ett filter som fungerar mellan Nolla och Fas ?
Eller om man kan bygga ihop något ?! (har bra löd och el kunskaper, men är inte på det klara med hur ett sådant filter skulle se ut som arbetar mellan fas och nolla)

Hjälp och tips tas emot tacksamt !
Eller ska jag behöva köpa ny reciver på grund av detta, jag tycker i övrigt mycket bra om den nämligen.

Edit: jag vet att problemet är recivern för detta problem är oavsett signalkälla och med eller utan slutsteg samt att en kompis har exakt samma problem med just denna reciver.
Senast redigerad av DVD-ai 2015-07-22 01:37, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

BosseS

Re: "sprikar" på elnätet

Inläggav BosseS » 2015-07-21 13:41

Vet du närmare hur dessa spikar ser ut? Handlar det om överspänning? Troligen handlar det om högfrekventa kontaktstudsar, och där skulle ett filter kunna hjälpa. De innehåller bl.a en drossel så de kan göra nytta även i ojordade uttag.

En åtgärd är ju ändå att jorda uttagen...det är bra av många skäl.

I andra hand skulle jag ge mig på förstärkaren. Låter som att den är medvetet och onödigt känslig, någon krets som kanske kan klippas bort. Vad för typ av nätdel har den, traditionell med stor järnkärnetrafo eller primärswitchad? I båda fallen glättas likspänningen så den borde vara ganska okänslig för störningar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-21 14:00

Jag har inte tittat i recivern faktiskt...

Men ja det SKA ju (och gör alltid av vad jag har sett) sitta kondingar efter trafon och dessa har ju som en del av uppgiften att råda bot på liknande problem orsakade av annan utrustning på nätet.
Så det känns ju som att dom har gjort ett riktigt pissigt jobb med denna reciver ur det avseendet :(

Hmmm, får ta någon dag och montera upp den och ta mig en titt hur det ser ut egentligen och vad som skulle kunna gå att göra, fattar egentligen inte HUR den kan vara så känslig...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-07-21 15:25

Jag har ett hemmabyggt filter du kan låna och se om det gör skillnad. I så fall går det att bygga ett likadant..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-21 15:37

Det vore hur bra som helst ! :D

Men arbetar den mellan Fas och Nolla ?

det är ju just det som är grejen att jord inte existerar så jag kan inte använda Jorden som nollpotential till ett avstörande filter :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-21 17:07

Avhjälper man inte problemet med kontaktstudsar direkt vid omkopplaren som förorsakar störningen? En passande RC-historia vid omkopplaren (strömbrytaren)?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-21 19:36

Vad är en sprik? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-21 19:43

petersteindl skrev:Vad är en sprik? :)

Sp(r)ik = ena spiker som slås i från vänster . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-07-22 06:30

DVD-ai skrev:Det vore hur bra som helst ! :D

Men arbetar den mellan Fas och Nolla ?

det är ju just det som är grejen att jord inte existerar så jag kan inte använda Jorden som nollpotential till ett avstörande filter :(

Japp!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-07-22 10:22

RogerGustavsson skrev:Avhjälper man inte problemet med kontaktstudsar direkt vid omkopplaren som förorsakar störningen? En passande RC-historia vid omkopplaren (strömbrytaren)?

I grannens badrum? Och kök? och... osv. :)

Användarvisningsbild
icko

Re: "spikar" på elnätet

Inläggav icko » 2015-07-22 11:34

Nätfilter har oftast en x del och en y del. jordanslutning hör endast till Y delen. Om du inte ansluter skyddsjord lämnar du ena sidan av Y kondingarna öppen, du blir oskyddad mot Common mode störningar. Du får fortfarande X delen, filtret som tar hand om spikar mellan fas och nolla.

Jag hade testat med ett filter och lämnat jordanslutningen öppen om jag vore i din situation.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-07-22 13:12

DVD-ai skrev:Hej hopp !

Jag har problem med att min Maratz nr1604 som jag använder som försteg, att den regerar väldigt lätt när det är "spikar" på elnätet.
Det som händer är att musiken tystnar i ca 0,5sekunder och sedan kommer tillbaka villket är OERHÖRT störande....
Saker som orsakar detta är om jag tänder och släcker i badrummet, eller om grannen gör det, vilket är ett större problem... :(

Jag har o-jordade uttag dessutom och dom filter som finns som kan ta hand om sådant här är alla beroende av jord (av dom jag har hittat) för att kunna utföra sitt arbete.
Men finns det någon som vet ett filter som fungerar mellan Nolla och Fas ?
Eller om man kan bygga ihop något ?! (har bra löd och el kunskaper, men är inte på det klara med hur ett sådant filter skulle se ut som arbetar mellan fas och nolla)

Hjälp och tips tas emot tacksamt !
Eller ska jag behöva köpa ny reciver på grund av detta, jag tycker i övrigt mycket bra om den nämligen.

Edit: jag vet att problemet är recivern för detta problem är oavsett signalkälla och med eller utan slutsteg samt att en kompis har exakt samma problem med just denna reciver.

Det är inte säkert att störningen kommer via nätet utan den kan också komma via luften i form av en radiovåg. Kontakten i badrummet fungerar som en gnistsändare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-22 22:55

Vad är inkopplat till stereon? Finns det en TV med centralantenn? Då får anläggningen skyddsjord på ett avigt sätt som kan ställa till det, speciellt om dina apparater inte är skyddsjordade på vanligt vis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2015-07-22 23:29

En UPS är aldrig fel :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-23 01:22

Svante: TV antennen sitter med jordavskiljare :)

Icko: Jag har testat med ett filter, det fungerade inte alls... Och jag misstänkte då att det var pga att jorden icke existerade :(

QM20: Ja jo men är det troligt att recivern fångar upp detta och till den milda grad att den klipper ljudet i närmare 500ms ? 8O
Verkar ju vara totalt vansinne någonstans i sådant fall ! :D

Som sagt, Fostex på forumet har exakt samma problem med sin Marantz nr1604, så det verkar ligga en känslighet i konstruktionen.

Tack alla för tippsen såhär långt !
Uppskattas verkligen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-23 09:29

DVD-ai skrev:Svante: TV antennen sitter med jordavskiljare :)

Icko: Jag har testat med ett filter, det fungerade inte alls... Och jag misstänkte då att det var pga att jorden icke existerade :(

QM20: Ja jo men är det troligt att recivern fångar upp detta och till den milda grad att den klipper ljudet i närmare 500ms ? 8O

Som sagt, Fostex på forumet har exakt samma problem med sin Marantz nr1604, så det verkar ligga en känslighet i konstruktionen.

Tack alla för tippsen såhär långt !
Uppskattas verkligen :)

Jag skulle testa att koppla bort så mycket som möjligt, tex bara ha receivern, en CD-spelare och högtalarna inkopplade. Om symptomen försvinner skulle jag koppla in apparaterna en i taget tills det återkommer.

Att den stänger av i en halvsekund kan bero på att det är någon skyddskrets som triggas. Ett mindre troligt alternativ är att spiken som kommer in är så kraftig att något förstärkarsteg bottnar. Ploppar det kraftigt i högtalarna, eller tystnar det bara?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-07-23 10:25

DVD-ai skrev:QM20[sic]: Ja jo men är det troligt att recivern fångar upp detta och till den milda grad att den klipper ljudet i närmare 500ms ? 8O

Det är inte totalt vansinne om det är en skyddskrets som kopplar ur receivern momentant pga av den initiala spiken. Jag lutar som flera andra mot att du skall leta i jorden, inte i nätet. Anekdotiskt kan jag berätta att jag i min ungdom byggde om en Rotel 820 och satte i liiite mer kondensatorer än original i en separat låda. Man kunde spela i 5-10 sekunder med sladden urdragen. Kul partytrick. Men jag jordade strömförsörjningen fel så att det smällde när dåliga strömbrytare slogs av. Jag kunde också få in vaktbolagens radiotrafik under fördelaktiga förhållanden... Och detta hände ÄVEN när jag drog ut kontakten. Så visst kan man få alla möjliga roliga elektriska störningar utan att de går via nätkontakten. Det gäller bara att se till att jordningen är helt "vansinnig".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-07-23 22:11

QD20: Borde väl inte vara på nätsidan då som du fick in komradio :)
Snarare på lågnivå sidan där steget sedan stärker upp signalen och du får in alla trevligheter i anläggningen :D

Nu har jag ju som sagt ingen skyddsjord alls utan enbart Fas och Nolla (förutom i köket och badrum där Skyddsjord finns, lägenhet från 50talet)

Svante:

Hmm, mjo jag kan testa, men det känns långsökt att mitt rb1080 skulle bara bovven i dramat då min förra NAD218 och Fostex båda Nad steg av annan modell då beter sig likadant.

Det tystnar bara helt snällt men tvärt och kommer tillbaka lika snällt och tvärt efter ca 0,5sekunder.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-24 08:32

Skyddskretsen kan ju sitta i vilken apparat som helst, tex cd-spelaren (om du nu har en sån, det vore bra med en komplett beskrivning av allt som sitter inkopplat, även sådant som är avstängt).

Annars så tror jag som sagt på att strippa ner anläggningen så mycket det går och verkligen koppla bort allt som inte är använt så att det inte uppstår jordloopar. Försvinner problemet blir man glad, försvinner det inte har man snävat ner orsakens plats till de apparater som är kvar. Om man blev glad så kopplar man in apparater igen tills man blir ledsen. :) När man blir ledsen har man inte nödvändigtvis hittat apparaten som krånglar, man har bara visat att inkopplingen av en viss kabel ger problemet. Därifrån kan man försöka förstå om det just då uppstod en jordloop som orsakade problemet. Eller så är det apparaten.

Att felsöka är att labba och försöka förstå varje sak som händer för varje förändring.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-07-24 09:50

Gäller problemet alla anslutna ljudkällor eller (är det bara en)?
Digitalt eller analogt anslutna?
Gäller det även inbyggda FM-radion? Med de externa ljudkällorna bortkopplade?

De 500ms kan bero på att en störning helt enkelt triggar en skyddskrets eller att den återställer något, t ex mutar/återställer en digital överföring för att förhindra oljud pga överföringsfel. Att det är samma tid även för en liten störning beror på att det är det kortaste förloppet skyddskretsen har och alltså inte är kopplat till störningens storlek. Kanske.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-24 13:33

Provkör ändå med ett filter som vill ha skyddsjord, det kan hjälpa.

Om du har jordad stickpropp på mer än en enda apparat i din anläggning (och då räknas t.ex. TV och allt annat som är ihopkopplat) så använd jordad förgrening även om du har ojordat uttag. "Störningsmässigt" får du då en lokal jordförbindelse.

En hokus-pokus-mässig lösning som faktiskt kan hjälpa är att prova att vända på stickproppar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-24 20:42

Du kan ju också prova mata allt med en skarvsladd från köket så att du får skyddsjord. Bara för att testa, alltså.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-25 22:40

Ja, men tänk på att elsäkerheten faktiskt blir något sämre av att göra så. Om du har en klassisk golvlampa av metall så drar ur sladden till den lampan medan du testar. (I ett rum med bara ojordade uttag så är det tänkt att utan jord så får du ingen stöt om det är fel på en enda apparat, så en sån lampa kan vara strömförande utan att man vet om det...)

Återgå till Teknikforum