NAD c165BEE

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Peruse

NAD c165BEE

Inläggav Peruse » 2015-07-22 14:07

Hejsan Faktiskt.

Har fått problem igen med min NAD förförstärkare. Den har 1 gång tidigare varit inne på garanti reparation pga att ett mekaniskt relä klickade under drift, samt att power leden flimmrade. Och teknikern skickade med en rep-beskrivning där det står, att man lagat strömförsörjning. Man har bytt POWER BOARD, 4 st kondensatorer samt 1 st transistor.

Och nu har samma fel uppstått igen, och när jag pratar med personal i butiken, så undrade han vad för källa jag kör som musikuppspelare, och jag berättade att jag för närvarande kör från PC - line out -> Förförstärkare -> slutsteg.

Och butikspersonalen berättade att det förut har varit problem med att chassi jord från PCn gått vidare in i förförstärkare och förstört förförstärkaren. Och han rekommenderade att man körde igenom en extern DAC eller liknande.

Låter detta rimligt att en line-out signal från en PC, samma PC som tidigare varit uppkopplad mot 2 andra förstärkare, en analog samt en digital BRIK utan problem, ska kunna pajja strömförsörjningen (antar att det är spänningsregleringen som är trasig på förförstärkare igen, iom flimmrande LED)?

Så vad säger ni?

Mvh Peruse

Användarvisningsbild
Maccis

Re: NAD c165BEE

Inläggav Maccis » 2015-07-22 17:16

Skitsnack!

Be han börja ta ansvar över sina produkter han säljer.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-07-22 20:24

Då är det ju ett konstruktionsfel?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-22 23:29

Elfsberg skrev:Då är det ju ett konstruktionsfel?

Ja, men felet sitter nog huvudsakligen i datorn... Gissar den skickar spikar vid på eller avslag (eller båda).
Är det bara ett jordproblem kan man ju prova en antennavskiljare, det brukar ju rekommenderas om man kopplar dator till stereo...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Peruse

Inläggav Peruse » 2015-07-23 06:35

Hej igen.

Ville bara förtydliga lite att det har aldrig varit nåt prat om att jag inte skulle få skicka in förförstärkaren på garanti igen. Han bara förklarade att han har varit med om underliga saker förut med PC -> förstärkare situationer, så ingen skugga skall falla på butikspersonalen än så länge :)

Dock så har förförstärkaren gått stängt ner sig själv nu, och gått in i protection mode två gånger, utan att PCn har varit i gång. Kan verkligen en ny förförstärkare vara så känslig? Jag startar alltid förförstärkaren sist i kedjan, och stänger alltid av förförstärkaren först i kedjan, om det har nån betydelse för eventuella spikar som Nattlorden skriver om.

tycker enbart att det verkar knas att just förförstärkaren ska vara så känslig, när jag kört med två andra apparater på samma line out, utan några som helst problem.

Nåväl vi får se vad butiken säger när jag kontaktar dom igen.

Tack för alla synpunkter!

Mvh Peruse

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2015-09-21 17:58

Sitter dom på samma fas?

Användarvisningsbild
Peruse

Inläggav Peruse » 2015-09-29 11:26

Hej DrFunk.

Ursäkta sent svar, har missat att du skrivit en fråga tidigare.

Om du med samma fas menar att både försteg, slutsteg och dator har fått ström från samma vägguttag, så stämmer det.

Men jag har nu fått en helt ny förförstärkare på garantin. Har dock inte kopplat in den än, men ska försöka hinna med under dagen, återkommer med resultat om problem uppstår igen. Kan ju ha varit så att första förförstärkaren var ett måndagex helt enkelt.

Simma lungt!

Mvh Peruse

Återgå till Teknikforum