Hur funkar Ace-bass?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Hur funkar Ace-bass?

Inläggav BPM » 2015-12-13 10:33

Köpte häromdagen en kanonfin (och rejält bra) gammal Audio Pro B2-70. Basarnas skumkanter är idag hela men då jag läste att hifikg spelade sönder kanterna med 1812 så började jag bli försiktig..och tänkte skicka basarna på omkantning som en ren förebyggande åtgärd som ren feelgood.
Lite senare i kg:s tråd läste jag att det kostade 750:- att få ett element omkantat (plus frakt får man förmoda) och då börjar man ju fundera på att istället kanske lägga lite mer och helt enkelt byta ut elementen mot mer moderna alternativ.

Hur funkar egentligen detta med ace-bass? Är samarbetet med de idag använda elementen så intimt att det blir i princip omöjligt att byta ut dem mot andra alternativ?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur funkar Ace-bass?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-13 10:56

Köp nya kanter och fixa själv eller låt någon hjälpa dig. Finns flera leverantörer t.ex. http://www.goodhifi.com/. Att ersätta elementen med annat tror jag inte är lätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-13 11:25

Elementen i Audio Pros tidiga subbar var specialgjorda med extra slaglängd. Det var lite ett kännetecken att man använde en relativt liten membranyta och lång slaglängd för att få en viss pumpvolym. Det blir nog svårt att hitta något annat element som funkar "rakt av". Jag är inte säker på om det gällde B2-70, dock. Omkantning borde funka bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-13 11:32

Jag beställde i alla fall precis 2st såna här: http://www.ljudfokus.se/produkt/slavbas-8-tum/663/

Måtten passar perfekt och jag läste att flera har använt dessa slavbasar som just donatorer av skumkanter och priset är ju behagligt..

Ah well, nu har jag snart i alla fall kanterna. Jag har aldrig kantat om något element tidigare men det finns ju en del guider på nätet och kommer dagen då det behövs är det ju inte värre än att jag ställer frågor här. Jag misstänker att det finns en hel del här som är rena gudar på att omkanta element.

Fråga: Finns det något "medel" man kan använda för att s.a.s smörja upp skumkanter som börjar bli torra, för att på så sätt förlänga livslängden lite?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-13 11:59

Det är inte så krångligt. Jag bytte på Cerwins 15-tummare med bra resultat.
Det finns jättebra steg-för-steg--guider på Youtube.

Men: If it ain´t broke, don´t fix it.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-13 12:12

Intressant kommentar där "'Fungerade utmärkt att reparera ett par gamla Luxor Briljant typ 6831 som drabbats av Carlsondöden...". Är "Carlssondöden" ett vedertaget begrepp?
Sitter nöjd :)

Återgå till Teknikforum