Bill50x skrev:Att Marantzens ljusa tonbalans blir mer framhävd med det nya slutsteget (som i sig är omvittnat som ett neutralt steg) tycker jag låter som en varningsklocka. Om jag vore du skulle jag testa med några väl valda försteg men även med en bättre källa. Vad använder du, vilken CD-spelare, strömmar du etc?
Jo, skulle kunna vara så, så ska absolut testas med andra försteg för att se till att det inte är Marantzen som ljusar upp.
Min tanke vad dock snarare att Marantzens slutsteg är lite "luddigare" och att det därför lät mindre ljust. Det är (om det ens är någon tonal skillnad, har bara lyssnat ca 1h) små skillnader jag hör tonalt.
Jag har tidigare jämfört Marantzen mot både min SAT Amplifix och en gammal NAD, dock till andra högtalare och annat rum, men den lät ganska likt tonalt.
Jag ska testa Amplifixen (som ju har inbyggt försteg) också i biohörnan för att se om det är någon skillnad.
BTW, kör främst Sonos->Optisk->Marantz(pure direct mode)->RCA->Bryston f.n. Materialet är Spotify och CD-skivor från NAS.
Bill50x skrev:Vad jag menar är: det är bättre att rätta till eventuella fel i kedjan än att försöka korrigera dessa i efterhand (med extra apparater). Det handlar absolut inte bara om tonkurvor utan även HUR apparaterna presenterar musiken.
/ B
Håller absolut med om att man ska lokalisera felet. Jag är dock inte ens säker på att det är något "fel" i kedjan. Kollar man mätning (XTZ RA) så ser det relativt platt ut förutom lite förhöjningar kring 40-60Hz. Det kan helt enkelt va så att min smak snarare är en lite mindre ljus återgivning.
Bill50x skrev: Lite ljusare eller mörkare spelar mindre roll så länge man gillar musiken, eller hur?
Här håller jag inte riktigt med

. Jag gillar musiken, och det mesta låter bra, men jag föredrar kanske en mer layed back återgivning. Med mina B&W 805s är det ganska layed back (testat med Marantzen också, dock i annat rum), men det syns också på tonkurvan för dessa högtalare att de är lite rundare i mid-basen/undre-mellanregistret än 804s. Det skulle såklart kunna vara idé att skaffa andra högtalare, t.ex. 803s, som jag kommer ihåg som fylligare, men då börjar det bli väldigt mycket jobbigare/dyrare än att testa en EQ, som dessutom är mer customiserbar tonalt än att testa runt olika högtalare.