inställning aktivt delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

inställning aktivt delningsfilter

Inläggav dawelito » 2016-03-02 20:13

hej grabbar, jag vet inte om jag postar riktigt rätt nu men jag gör ett försök!

Jag är helt ny på aktiva delningsfilter/delningsfilter så jag slänger iväg en säkert, för er, självklar fråga.

Jag vill dela 2vägs, använder med andra ord LOW och HIGH output på filtret till stegen. (har 2st basar, 2st toppar , ett sub-steg och ett steg till topparna)

Jag vill dela vid 80hz.

Såhär ser inställningarna ut:
http://www.americanmusic.com/images/xlarge/70590_x.jpg

Vi säger att jag kör sub-steget på kanal 1 och mid/high steget på kanal 2.

Ratt nummer 2 ifrån vänster bör jag ju rimligtvis sätta på önskade ~80hz för att få basarna att bara spela till 80hz. Ratt nummer 3 "high", vad skall denna stå på? Vad har den för funktion på kanal 1 som är bas steg.

Vad "delar" jag med den?

ratt nummer 5-6-7 "gain" är det om man vill boosta low eller high steget extra mycket, utöver master input på ratt 1? jag lär ju bara använda low och high output eftersom att jag bara kör 2 vägs delning

Och hur ska jag ställa "low" xover på kanal2 som bara spelar mid/high ? Ska den inte användas då eller..

Förklara gärna vad alla rattar betyder och vad som händer när jag vrider på dessa, en liten lektion i vad "crossover freq" egentligen innebär kanske vore det bästa. :oops:

Undrar likaså vad ratten längst till höger gör, "treshhold"

tacksam!
Senast redigerad av dawelito 2016-03-02 20:20, redigerad totalt 2 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: inställning aktivt delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-02 20:18

Hej och välkommen.
Du får laga länken till bilden, annars blir det svårt att svara/hjälpa till.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-02 20:19

Kalejdokom skrev:Hej och välkommen.
Du får laga länken till bilden, annars blir det svårt att svara/hjälpa till.

hej och tack!

Bra du sa till, det är fixat nu :)

såg att den nog passar bättre i "generellt om hifi" så jag postade den där istället :)
Senast redigerad av dawelito 2016-03-02 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-02 20:38

Ser att du ändrade lite annat också, men det låter fortfarande lite förvirrat :) .
Jag har själv ett lika dant i garaget och har hyfsat koll på inställningarna.
Men först måste vi reda ut vad du har och hur du tänker koppla dina prylar.
Filtret är ett 3-vägs stereo-filter (eller 4-vägs mono). Kanal 1 är vänster och kanal 2 är höger. Du ska alltså inte använda ena kanalen till basen och andra till topparna. Om du bara har en monokanal till basarna så kan du ta ut en monosignal till det slutsteget, men ändå köra stereo till topparna.
Om du har en manual till filtret så finns det rätt tydliga bilder hur du skall koppla. Annars behöver vi veta mer exakt vad du har för signalkälla och slutsteg som du tänker koppla till filtret.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-02 20:47

Kalejdokom skrev:Ser att du ändrade lite annat också, men det låter fortfarande lite förvirrat :) .
Jag har själv ett lika dant i garaget och har hyfsat koll på inställningarna.
Men först måste vi reda ut vad du har och hur du tänker koppla dina prylar.
Filtret är ett 3-vägs stereo-filter (eller 4-vägs mono). Kanal 1 är vänster och kanal 2 är höger. Du ska alltså inte använda ena kanalen till basen och andra till topparna. Om du bara har en monokanal till basarna så kan du ta ut en monosignal till det slutsteget, men ändå köra stereo till topparna.
Om du har en manual till filtret så finns det rätt tydliga bilder hur du skall koppla. Annars behöver vi veta mer exakt vad du har för signalkälla och slutsteg som du tänker koppla till filtret.

ursäkta, ser själv att allt ser väldigt luddigt ut, kom på fler saker jag undrade över mitt i texter och ja, de blev lite sådär.

Jag ska försöka förklara bättre här då, en av trådarna borde nog tas bort så att det inte blir dubbelposter i forumet, men iallafall:

Rigg:
Förstärkare: Integra DTR 70.1
SUB steg: T.amp 2400mk-x 2x1200wrms @ 4ohm
Topp steg: QSC GX7 750wrms @ 8ohm
Toppar: 2x HK audio premium pro 15
Basar: 2x HK audio premium pro 18
Delningsfilter: Behringer CX3400 (får detta i slutet av veckan)

I dagsläget kör jag sub steget på SUB1 och SUB2 PRE out på förstärkaren och topp steget på Front pre out.

Nu när jag får delningsfiltret kommer jag koppla delningsfiltret på FRONT pre out på förstärkaren och sen från delningsfiltret vidare till stegen, delningsfiltret är ett 2/3 vägs stereo filter.
Hur jag kopplar in grejorna tror jag att jag har koll på, jag kommer använda HIGH output (till QSC steget) och LOW output (till t.amp steget) på delningsfiltret, MID output lämnas tom i 2vägs delning.(I 3vägs delning krävs det väl att man har separat matning till diskant? Jag har bara en terminal i topparna) Jag inser dock att jag kommer få bas i stereo med denna konfiguration.

Men jag har inte den blekaste aning om hur jag skall ställa filtret sen för att få det så som jag vill ha det, grov inställt alltså.

Jag vill dela toppar/sub vid 80HZ så att T.amp steget med basar spelar upp till 80hz och QSC steget med topparna spelar 80hz-19khz, i dagsläget spelar basarna upp till 150hz och topparna 60hz-19khz via de inbyggda filtren.

EDIT:
Jag missade i ditt inlägg om Höger och Vänster, förklara gärna för mig hur du skulle koppla allt med den riggen. Jag trodde jag hade bra koll på själva kopplingen men jag är ju bevisligen helt ute och cyklar :) :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-02 21:21

Ok. Schyssta PA-prylar.

Även om du skriver att du har koll på kopplingarna, så förtydligar jag detta (eftersom du skrev lite märkligt om kanal 1 och 2).
Se Figur 2.4 på sidan 6 i länkad manual. Jag hänvisar inom parantes till siffrorna på in- och utgångarna på den bilden:
http://static.bhphotovideo.com/lit_files/84883.pdf

Koppla så här från förstärkaren till filtret:
LEFT PRE OUT > INPUT 1 (14)
RIGHT PRE OUT > INPUT 2 (saknar nummer)

Koppla så här från filtret till sub-steget:
LOW 1 (12) > IN A
LOW 2 (5) > IN B

Koppla så här från filtret till topp-steget:
HIGH 1 (10) > IN CH 1
HIGH 2 (3) > IN CH 2

Vidare skall du trycka in knapparna på baksidan så som visas i figur 2.3.1 på sidan 5 (för att välja 2-vägs stereo).
Knapparna på baksidan för val av område (nr 13 och 6 i figur 2.4) skall vara i läge 1x (ej intryckta).

Fixa detta först och skriv i tråden när du fått hem filtret så går vi igenom framsidan sedan.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-02 21:41

Kalejdokom skrev:Ok. Schyssta PA-prylar.

Även om du skriver att du har koll på kopplingarna, så förtydligar jag detta (eftersom du skrev lite märkligt om kanal 1 och 2).
Se Figur 2.4 på sidan 6 i länkad manual. Jag hänvisar inom parantes till siffrorna på in- och utgångarna på den bilden:
http://static.bhphotovideo.com/lit_files/84883.pdf

Koppla så här från förstärkaren till filtret:
LEFT PRE OUT > INPUT 1 (14)
RIGHT PRE OUT > INPUT 2 (saknar nummer)

Koppla så här från filtret till sub-steget:
LOW 1 (12) > IN A
LOW 2 (5) > IN B

Koppla så här från filtret till topp-steget:
HIGH 1 (10) > IN CH 1
HIGH 2 (3) > IN CH 2

Vidare skall du trycka in knapparna på baksidan så som visas i figur 2.3.1 på sidan 5 (för att välja 2-vägs stereo).
Knapparna på baksidan för val av område (nr 13 och 6 i figur 2.4) skall vara i läge 1x (ej intryckta).

Fixa detta först och skriv i tråden när du fått hem filtret så går vi igenom framsidan sedan.

Tack! Ska bli kul att testa dom på ett litet event nästa vecka. Jag insåg att jag hade ungefär noll koll på hur jag ska koppla sakerna, har missförstått hela grejen kan man säga :)
Jag förstår nu hur kopplingarna ska vara, återkommer när filtret kommer då!

Väldigt tacksam för hjälpen även att det varit lite "panik" känsla över mina inlägg. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-02 23:21

Intressant kombo med en så pass vass AV-Receiver tillsammans med PA-prylar. Hur använder du denna rigg? Kopplar du kanske till ett mixerbord vid event och använder bioburken hemma?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-03 19:57

Kalejdokom skrev:Intressant kombo med en så pass vass AV-Receiver tillsammans med PA-prylar. Hur använder du denna rigg? Kopplar du kanske till ett mixerbord vid event och använder bioburken hemma?

Alldeles riktigt, kör via integran hemma i min hemmabio och på små events (typ fester med bekanta + några till, inget stort) så kör jag riggen via en pioneer DJM mixer med spelare :)

Körde topparna på ett Deonon POA-2400 tills idag då jag fick hem mitt QSC GX7 steg, jag får ett konstigt fenomen med nya steget inkopplat faktiskt, om jag har integran + QSC steget så kan jag höja gain på steget till nästan max innan det börjar brumma lite i högtalarna, sätter jag sen igång T.amp steget så börjar det brumma ur topparna nästan direkt vid en kvarts volym på QSC steget, direkt när jag stänger av T.amp steget försvinner brummet ur topparna. (T.amp steget driver bara basarna)

Båda stegen sitter i samma jordade uttag i väggen, Denon steget har ojordad stickpropp, QSC och T.amp stegen har jordade.
med Denon steget hade jag inget brum i topparna ihop med t.amp steget.

Borde jag fixa en jordplint och jorda ner alla apparater var för sig eller varför vandrar störningarna runt såhär, misstänker att det är "jord störning" eftersom att den enda skillnaden mot Denon + toppar är att QSC steget är jordat.

Kanske borde starta en ny tråd om just detta. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-03 21:57

Förmodligen försvinner brummet om du kör ojordat till alla apparater, men det är ju inget att rekommendera...
Trist, jag har tyvärr inga andra goda idéer.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-03 23:00

Kalejdokom skrev:Förmodligen försvinner brummet om du kör ojordat till alla apparater, men det är ju inget att rekommendera...
Trist, jag har tyvärr inga andra goda idéer.

Tejpade jorden i uttaget till qsc steget och då slutade det, konstigt :)
Känns ju inte så kul att köra nya prylar ojordade, eller på något sätt är de nog jordade genom signalkabeln men ändå.

Ska fixa alla kablar bakom möbeln imorgom tänkte jag, så att inte signalkablar ligger runt strömkablar etc så kanske det blir ännu mer brusfritt :) fick bra tips i tråden jag startade!

Hoppas att delningsfiltret kommer imorgon, så skriver jag här igen!

Tack och godkväll

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-07 19:35

Hej igen!

Då var delningsfiltret hemma och inkopplat enligt ditt schema och höger/vänster funkar som det ska.

nu får du gärna hjälpa mig med inställningarna.

Numrerar rattarna från vänster.
ratt nummer 2 är ju hur man vill dela basen, där jag satt 80HZ, ratt nummer 3 som går upp till 9,3Khz förstår jag inte vad den gör riktigt i 2vägs stereo. Trodde bara man delade bas/topp på te.x 80hz sen lät man topparna spela fritt över 80Hz. Den ratten har jag iallafall ställt på 7Khz just nu, rätta mig gärna.

Low cut är aktiverat på båda kanalerna. (25hz)

Antar att alla "inputs" mitten, alltså väde 0db är standard värde, där har jag satt både bas och toppar på just nu.

Blev lite text men iallafall, nu är filtret på plats så gå gärna igenom rattarna med mig :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-07 22:20

Absolut. Kort bara, så används inte alla rattar vid tvåvägs stereo. Det finns markeringar på fronten (och på baksidan) som visar vilka funktioner de olika rattarna (och utgångarna) har beroende på hur man konfigurerat funktionen:

Titta på andra raden uppifrån, längst ut till höger. Där står det STEREO 3-WAY 2-WAY. Texten 2-WAY har en inverterad bottenfärg. Samma invertering ser du på rad två ovanför ratt nr 2 och 9. Det betyder att ratt 2 och 9 används för att ställa delningsfrekvensen för vänster respektive höger kanal. Ratt 1-7 är för vänster kanal och ratt 8-14 är för höger kanal - det är två lika dana uppsättningar; en för respektive kanal. Du skall alltså ställa in både ratt 2 och 9 likadant för att få samma delning på båda kanalerna.

Vid 2-vägs mode har ratt 1-7 (respektive 8-14) följande funktion:
1: Ingångsförstärkning +/-12dB. Lämna ratten i mittläge till början. Får du för svag signal kan du vrida upp förstärkningen.
2: Delningsfrekvens mellan low-/high-utgångarna.
3: Används ej.
4: Delay för low-utgången. Ställ den på 0 till början. Kan justeras senare om du har möjlighet att mäta med mik för optimal matchning mot topparna.
5: Förstärkning för low-utgången +/-6dB. Lämna ratten i mittläge till början.
6: Används ej.
7: Förstärkning för high-utgången +/-6dB. Lämna ratten i mittläge till början.

Ratt 5 och 7 kan användas för att matcha ljudnivån mellan bas och topp, men eftersom du har gain även på slutstegen så kan du lika gärna göra justeringen där.

Limiter-ratten längst ut till höger behöver du inte använda. Kan möjligen vara intressant om du mixar livemusik med t.ex. en dynamisk sångare... Den begränsar utsignalen automatisk om den överstiger inställd maxnivå.

Sedan finns det några tryckknappar på fronten:
De gula (överst) inverterar fasen på respektive utgång (low/mid/high). Oftast skall utgångarna spela i fas (alla knappar ute/ej intryckta) men beroende på fasning i högtalarna och eventuella passiva delningsfilter kan man behöva fasvända antingen bas eller topp för att inte få utsläckning av ljudnivån runt delningsfrekvensen. Återigen, detta kan du senare mäta med mik och dator.

De röda knapparna (underst) mutar/tystar respektive utgång.

Low cut behöver du inte aktivera om du inte spelar vinyl. Särskilt inte eftersom du har så potenta subbar :) .

Ok, det var väl allt - som också går att läsa ur manualen. Där står en del annat matnyttigt och onödigt också. Lycka till!

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-07 23:39

Tack ska du ha, riktigt bra förklarat :) !

Följdfråga:
Om jag har ställt en HPF/LPF delning i förstärkaren på 80hz (THX) kan jag aldrig dela högre på delningsfiltret då? (vrider jag upp delningen på filtret så börjar det sjunga ur basen så egentligen är det en dum fråga, de vekar gå att dela högre på filtret även om det är lägre delat i förstärkaren, som ger signalen till filtret?) Undrar väl mest hur det är möjligt att ha förstärkaren inställd på 80Hz, som ger signal till filtret och sen dela vid 300hz på filtret.. borde inte signalen ifrån förstärkaren vara förbestämd på max 80hz när den når steget :)

Delar inte förstärkaren pre-out utgångarna?
Förvränger man signalen? -Isåfall, bör man dela högre i förstärkaren isåfall eller sätta den på ingen delning alls? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-08 13:22

Jag tror du gör en tankevurpa gällande delningen i förstärkaren. Att ställa delning i en bioförstärkare är bara relevant om du har en sub ansluten på LFE-utgången på förstärkaren (eller om du vill skicka ut basen från t.ex. surroundkanalerna till frontarna). Som jag uppfattat det har du ingen sub och vill återge allt ljud via din PA-rigg (subbar+toppar). Då skall du göra följande inställningar i din receiver:

SUBWOOFER = NO (eller vad det nu heter i din receiver för att ange att du inte har någon sub ansluten till LFE-utgången).
FRONT = LARGE (anger att fronthögtalarna skall återge hela frekvensområdet).
Delningsfilter i receivern skall inte användas.

Att det börjar sjunga i subben när du vrider upp delningen beror alltså på att signalen till delningsfiltret innehåller alla frekvenser. Om signalen redan var delad i receivern skulle du ju inte få ut något ljud till topparna, hur du än ställer in delningsfiltret.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-08 16:46

Ok då förstår jag det också, har ställt om i förstärkaren så som du skrev :)

Finns det någon möjlighet att sätta "low" output på filtret i mono?
Märkte att jag stört mig en del på att basen bara kommer ur te.x höger kanal i vissa intron i låtar.

Ska kolla igenom bruksanvisningen en gång till också :)

Edit: hittade på nätet att "LOW SUM" på baksidan sätter basarna i mono, kanon! Dock så måste jag använda en "Y" adapter och köra enbart från kanal 1 på filtret till båda kanalerna på steget.

Så förstod jag denna texten iallafall:
""In stereo mode, the CX3400 can be switched to “Mono Bass” mode by pressing the Low Sum button. When this feature is activated, the LF signals in the Left and Right channels are summed together and then routed to the Channel 1 Low Output, where it can be used to drive your active subwoofers, passive subwoofer power amplifiers, or lighting controllers, etc. The Low Sum Output is presented in mono, since people perceive extremely-low bass frequencies as being omnidirectional""

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-08 17:30

Det är rätt uppfattat. Missa bara inte att trycka in knappen Low Sum för att få mono bas ut.
Men du behöver ingen Y-kabel. Ditt slutsteg har den funktionen inbyggd. Ställ bara omkopplaren i läge PARALLEL så får båda kanalerna samma signal från endast en ingång :) .

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-08 22:25

Okej :) Så då behöver jag inte röra "Low SUM" på filtret utan bara sätta bas-steget i parallel för att få mono? :)

Eller både LOW SUM och sen Paralell på steget?

I manualen står det bara:
"" ‘PARALLEL’ (the inputs of both channel are interconnected) ""

Mina funderingar då är väl typ:
Klarar sig steget fullt ut på bara en signal till båda kanalerna?
Vill steget kanske ha båda kanalerna in men "omvandlar dem" till en monosignal?

Rätt fattigt med information i manualen måste jag säga..

Sen tror jag inte att jag har några mer frågor, väldigt tacksam för att du tagit dig tid! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-09 00:39

dawelito skrev:Okej :) Så då behöver jag inte röra "Low SUM" på filtret utan bara sätta bas-steget i parallel för att få mono? :)

Ja, det är väl det enklaste - om du behåller filtret i stereo och drar två kablar till slutsteget.

Eller så trycker du in Low Sum och drar en kabel till slutsteget. Resultatet blir detsamma :) .

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-09 20:36

Kalejdokom skrev:
dawelito skrev:Okej :) Så då behöver jag inte röra "Low SUM" på filtret utan bara sätta bas-steget i parallel för att få mono? :)

Ja, det är väl det enklaste - om du behåller filtret i stereo och drar två kablar till slutsteget.

Eller så trycker du in Low Sum och drar en kabel till slutsteget. Resultatet blir detsamma :) .

Tack för hjälpen :) !!

Återgå till Teknikforum