Uppstyvningsmatris i högtalarlåda - alltid bra!?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Uppstyvningsmatris i högtalarlåda - alltid bra!?

Inläggav MKo » 2005-05-12 00:32

Hej,

det här blir en ganska kort fråga...

Man ser ibland bilder på mer eller mindre komplexa uppstyvningsmatriser inuti högtalarlådor.

Om man nu vill ha resonanser på "vissa ställen"(varför man skulle vilja det ;) ) inuti lådan, är det då inte dåligt att använda sådana matriser som tar död på resonanserna? 8)

PS: Enkel fråga söker enkelt svar a la "ja" eller "nej"! :P

mvh Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-12 08:30

ja och nej! :wink:

i en baslåda är det bra om lådan är "oändligt" styv så lådväggarna inte rör sig och lådan "pumpar" eller "andas" eller vad man vill kalla det. i en ren baslåda hamnar resonanser utanför arbetsområdet alltså skitsamma hur eller vilka de är (speciellt om det finns dämpmaterial i lådan)
en fullregisterlåda kan ju dock tjäna på att ha en mer "förlustfylld" låda. Men gullfiber är samtidigt så effektivt att de flesta inre resonanser dämpas bort.
Viktigast är nog att de styvningar man har sitter fast ordentligt så inte lådan skramlar (har man limmat dåligt osv kan det finnas små luftfickor mellan stag och lådväggar som ger upphov till mekaniskt ljud, inte kul alls).

Så visst är det bra med styv låda men samtidigt behöver ju saker inte vara mer än de behöver.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-12 08:31

Sök inlägg av Isidor här på faktiskt (och kanske några på HF?). Tror att han har skrivit om detta och om väggdämpning av lådor.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-13 00:08

Hej,

kanske ska påminna och förtydliga vad som står i texten i mitt första inlägg, "resonanser inuti lådan", dvs det har inget med vad för resonanser som förmedles ut i själva lådans material e.dyl, utan jag pratar om den akustiska energin i luften där jag undrar hur mattrisen påverkar den akustiska resonans energin i lådans kavitet positivt eller negativt, om man nu vill ha sådan resonans energi av "någon anledning". 8)

Kraniet,

jag instämmer med dig till fullo, i övrigt... :P

Markih,

jag letade på Isidor post tillbaka till början av December förra året plus några sökord men kunde inte finna något, minns du exakt när det var postat och talar han verkligen om det jag nu förtydligar om?

Någon som har något att säga? :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-16 11:46

du vill inte att lådan ska spela med nej, dom högtalarfabrikanter som hävdar att deras talare "spelar med medvetet" snackar i nattmössan för att få ett skimmer av magi över just deras produkter

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-16 18:00

Haakan_W skrev:du vill inte att lådan ska spela med nej, dom högtalarfabrikanter som hävdar att deras talare "spelar med medvetet" snackar i nattmössan för att få ett skimmer av magi över just deras produkter

Hej Håkan,

är kanske inte riktigt med på det sagda, alltså vad "spela med" egentligen betyder, men önskvärt för min del är att lådan i sig inte ska ge ifrån sig några ljud "utanför" av den upptagna akustisk energin som finns inuti lådan.
Dock att högtalarna skall "spelar med medvetet" låter ju i.o.f. lite "skumt" för att uttrycka det milt, typiskt försäljar-snack skulle jag gissa på! ;)

mvh Michael

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2005-05-28 01:56

Enligt Steen Duelund är det en fördel med en s.k matris-stagning i högtalarnlåddor. Det går tydligen inte att räkna ut exakta mått så man måste prova sig fram lite. viktigt är tydligen oxå att man man använder ett lim som fortfarande är elastiskt efter härdning, annars tappar man hela effekten av matris-stagningen. Matrisen agerar i viss mån som lågpassfilter vilket är en skvätt önskvärt i tvåvägare iaf. det blir lättare att applicera t.ex fårull då än i en vanlig stor lådda.

'Jag kan varmt rekommendera Duelunds hemsida (kommer inte ihåg länken nu tyvärr, är för tillfället infuerad av dryckjom och en dos Pumpbolaget, så hjärnan är inte som den ska vara). Även om man inte tror på eller håller med om allt han har skrivit så är det intressant läsning IMHO

Återgå till Teknikforum