Marantz SR5005 tappar ljudet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Marantz SR5005 tappar ljudet

Inläggav HenrikTornquist » 2016-05-19 10:32

Det händer med jämna mellanrum, och jag kommer aldrig ihåg vad jag gör för att få styr på det.
Jag hade allting igång igår, och spelade både film och musik utan problem. Idag kommer inget ljud vid filmuppspelning.
Jag ändrar mellan analogt och digitalt utan resultat. Autoläget är det som oftast fungerar, men inte idag. Kör igenom olika hdmi-inställningar utan förändring. Hdmi-ingång bytt, kabel bytt, inställningar på uppspelaren (Dune HD Base 3D) gås igenom. Har startat om allting ett par ggr.
Ingenting hjälper idag, vilket är mycket frustrerande.
Jag vet att några fler här har samma förstärkare, har möjligen någon förslag på vad som kan vara åt h-e?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Marantz SR5005 tappar ljudet

Inläggav HenrikTornquist » 2016-05-19 17:13

Kom hem efter en shopping,runda, och startade igen. Dålig eller ingen bild via hdmi. Byter plats på kablarna igen, och så fungerar det.
Gissning på att hdmi-kortet inte är friskt?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-05-21 08:51

HenrikTornquist skrev:Kom hem efter en shopping,runda, och startade igen. Dålig eller ingen bild via hdmi. Byter plats på kablarna igen, och så fungerar det.
Gissning på att hdmi-kortet inte är friskt?

Min sr5005 gick sönder av sig själv inom 3 år så jag fick den lagad på garantin. En annan mycket lik Denon pajade också. Jag tror att hdmi-kort från den generationen har hållbarhetsproblem. Troligen är det inte värt att laga på grund av för hög kostnad (typ 5000).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-05-22 13:51

Jag har samma och har börjat få problem med att hdmisignalen går bort ibland. Teven signalerar att den inte får någon signal i nån sekund och sen kommer det tillbaka. Jag tittar nästan inte något på teven just nu så det gör mig inget, men på sikt så får jag helt enkelt koppla allt direkt till teven istället. Tyvärr är teven sämst ur ett användarperspektiv så på ännu längre sikt blir det väl både ny teve och reciever....

Återgå till Teknikforum