Måste LP spelas regelbundet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Måste LP spelas regelbundet?

Inläggav dewpo » 2016-08-16 14:19

Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Måste LP spelas regelbundet?

Inläggav Perfector » 2016-08-16 14:23

dewpo skrev:Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?

Du pratar om behov av rengöring och att ha dom i fodralet så att innerpåsen inte är öppen utåt.
Sen vänder man öppningen inåt mot baksidan av skivfacket så är det liten risk att man samlar på smuts.
Då kan man slippa det bekymret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-16 14:27

Perfector skrev:
dewpo skrev:Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?

Du pratar om behov av rengöring och att ha dom i fodralet så att innerpåsen inte är öppen utåt.
Sen vänder man öppningen inåt mot baksidan av skivfacket så är det liten risk att man samlar på smuts.

Nej jag pratar inte om knaster av smutts utan att dom låter mjukt och onyanserat nästan som om plasten inte var hård nog.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 14:28

dewpo skrev:
Perfector skrev:

Nej jag pratar inte om knaster av smutts utan att dom låter mjukt och onyanserat nästan som om plasten inte var hård nog.

Det har jag nog aldrig upplevt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-16 15:08

Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-16 15:15

RogerGustavsson skrev:Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?

Kanske, min upplevelse har lite så här första spelningen diffust onyanserat, man lyfter tillbaka pickupen och lyssnar ingen bättre, och så tredje gången gillt så låter det som det ska... Jag får fundera på om det har varit när jag helt enkelt inte lyssnat alls på länge, jag har satt det i samband med att jag köpt nytt material, men det kan ju vara så att jag associerat fel...

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2016-08-24 10:05

dewpo skrev:
RogerGustavsson skrev:Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?

Kanske, min upplevelse har lite så här första spelningen diffust onyanserat, man lyfter tillbaka pickupen och lyssnar ingen bättre, och så tredje gången gillt så låter det som det ska... Jag får fundera på om det har varit när jag helt enkelt inte lyssnat alls på länge, jag har satt det i samband med att jag köpt nytt material, men det kan ju vara så att jag associerat fel...

Men om du då efter 3:e lyssningen spelar en annan LP som du inte lyssnat på ett tag på. Låter det schysst då eller måste du även då spela den 3ggr?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-24 10:25

Vad det än är så är det inte skivorna, jag har skivor från 70-talet som jag inte spelat sen dess och som låter bra på en gång. De håller.

Tror mer på pickupen, den spårar bättre när gummit blivit uppmjukat. Jag lekte med Ortofons spårnings-testdator på 80-talet och bäst spårade den äldsta och mest använda pickup jag kunde hitta och inte den bästa och dyraste.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2016-08-25 12:33

Personligen tror jag inte LP-skivor behövs spelas regelbundet men det finns en aspekt som kan vara värd att notera och det är att ett par genomspelningar kan minska knaster och störljud. Detta eftersom partiklar damm, papper från påsen etc. kan fastna i vinylen om inte skivan är spelad på länge. Så vill man undvika detta så kan man ju spela dem regelbundet ;-)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-25 17:49

dewpo skrev:

Gissar att gummiupphängningen kan ha torkat och/eller att du använder ett något för lågt
nåltryck. Testa med att öka nåltrycket något vetja. Du kan börja med att öka i 0.1g steg
tills det låter ok eller att du uppnått puppens maximalt rekommenderade nåltryck . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Teknikforum