Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:an man på en vinylskiva se om det är en DMM gravering?
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_metal_mastering
Var och hur hittar jag dessa skivor? Skulle vara trevligt att få lyssna på en DMM gravering.
Helmut skrev:Är det någon skillnad på ljudet? Vissa påstår att ljudet ska vara så bra att spelar man skivan en gång på en medelmåttig spelare blir skivan förstörd efter första spelningen!
Perfector skrev:DMM är ju bara hur mastern är inspelad.
Man tar dessutom bort förredigeringen eftersom man spelar in direkt i studion till metallmastern och slipper då bandmaskiner och annat som påverkar den slutliga spelkvaliteten.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:DMM är ju bara hur mastern är inspelad.
Man tar dessutom bort förredigeringen eftersom man spelar in direkt i studion till metallmastern och slipper då bandmaskiner och annat som påverkar den slutliga spelkvaliteten.
Tror du fått en del om bakfoten där... DMM kan ha vilken master som helst, det är ett sätt att gravera. Man spelar heller inte direkt från studion, det är direktgravering och det är när man hoppar över ett lagringsmedia innan graveringen av lacket (tror aldrig någon gjort det med DMM).
Eftersom Direct Metal Mastering kom nästan samtidigt med användandet av digital lagring, blev det lite debatt om hur det lät. Möjligen fanns det en del som ville det skulle låta annorlunda, skilja sig från tidigare använd teknik. Jag har en östtysk DMM-skiva som låter alldeles utmärkt. Har en från Deutsche Grammophon (en gåva vid LTS studiebesök där) som inte alls låter trevligt.
RogerGustavsson skrev:Direktgravering till lack har ju inget att göra med DMM. DMM var ju för att hoppa över några steg vid framtagandet av pressmatrisen/erna. Du verkar mena att någon skulle ha gjort en direct-to-disc med DMM-tekniken. Vem då? Amerikanerna som gjorde en del direct-to-disc, ratade väl DMM nästan fullt ut? Vinyl/analog-fanatikerna verkade ointresserade av DMM. Fanns det ens någon som använde den i Sverige?
RogerGustavsson skrev:DMM diskuterades med bl.a. Bo Hansson/Opus 3 på färjan hem från Tyskland efter studiebesöket på Polygram (Deutsche Grammophon). Jag tror du förväxlar Direct-Metal-Mastering med Direct-To-Disc. Jag har flera utav båda sorterna. Det gjordes t.o.m. en svensk direktgravering då när detta pånyttföddes nder 70-talet, alltså direkt från studions mixerbord till graververket av Radio & Television.
http://musikon.se/skivor.php?id=3236252
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-to-disc_recording
Helmut skrev:Nackdelen med vax borde vara att vax är så mjuk att den kommer att flyta ut efter en stund, vilket borde innebära att graveringen borde förvaras i ett kylskåp innan man gör kopior av vaxen. Alternativet att man lägger på ett lager metall direkt efter graveringen för att vaxen inte ska flyta ut.
RogerGustavsson skrev:Att köpa ny musik på vinyl är inget jag kommer att göra, mastringseländet finns ju även på vinyl.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Att köpa ny musik på vinyl är inget jag kommer att göra, mastringseländet finns ju även på vinyl.
Tyvärr inte alltid, men ofta nog, är mastringen med komprimering/limitering betydligt mindre på vinylutgåvorna än på motsvarande CD. Jag gissar att det dels beror på att mediet i sig inte tål hur mycket som helst men också att bolagen vet att målgruppen är mer krävande. Dessutom får man ju kunderna att köpa både vinylen och CD, för alla vill ju jämföra
/ B
RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?
Prova Telarc 1812, den finns på CD och vinyl.
Jag har båda och föredrar vinylen för mina öron tycker bättre om ljudet.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?
Prova Telarc 1812, den finns på CD och vinyl.
Jag har båda och föredrar vinylen för mina öron tycker bättre om ljudet.
Ett extremt exempel. Det vore intressant att se hur låga frekvenser som kommer ut ur vinylen, där ju CD:n kan ge DC, om så önskas.
PS. Jag har också haft LP:n och jag visade den ofta för folk som inte riktigt visste hur vinylavspelning funkar. Då såg de tydligt vindlingarna av de graverade kanonskotten.
Perfector skrev:Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.
Men vad ska man med det till egentligen då örat ballar ur vid 20 Hz och konarean som behövs för lägre frekvenser blir omöjligt stor i hemmamiljö om man vill få plats själv.
Perfector skrev:Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.
Men vad ska man med det till egentligen då örat ballar ur vid 20 Hz och konarean som behövs för lägre frekvenser blir omöjligt stor i hemmamiljö om man vill få plats själv.
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.
Du har uppenbarligen inte tagit en titt på medlemspresentationerna
RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?
Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.
I dag ges det ut mycket musik på vinyl i alla olika genrer. Tom boxar med klassisk musik.
/ B
Bill50x skrev:Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.
I dag ges det ut mycket musik på vinyl i alla olika genrer. Tom boxar med klassisk musik.
/ B
music4ever skrev:Bill50x skrev:Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.
/ B
Nej, Death magnetic vinylen är baserad på samma usla master som CDn. Ingen mer dynamik där, tyvärr.

music4ever skrev:Det är från samma master. Och detta visar, än en gång, varför man inte kan lita på masvis eller DR siffror från vinyl.
Bill50x skrev:music4ever skrev:Det är från samma master. Och detta visar, än en gång, varför man inte kan lita på masvis eller DR siffror från vinyl.
Hur vet du att det är från samma master? Dessutom är skillnaderna ganska stora och detta utan att det finns några kraftiga transienter som skulle indikera tex knaster.
Skillnaden är för övrigt liten rent ljudmässigt och det kan lika gärna vara placebo att jag tycker vinylen låter bättre.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster