Project Phono box DS2 USB

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mike44

Project Phono box DS2 USB

Inläggav Mike44 » 2017-10-30 22:01

Hej.

Kan nån som har tillgång till en sån här produkt bekräfta att den digitala delen spelar in ljudet fasinverterat ?

Eller rent av verifiera min misstanke om att alla deras ADC lösningar med USB gör samma sak.

/Mike34+

Användarvisningsbild
Mike44

Re: Project Phono box DS2 USB

Inläggav Mike44 » 2017-11-02 19:44

Ingen som kan dra ett skott över LINE in och se om det fasvänder i samplingen ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-03 00:23

Har ingen aning, men varför är det så viktigt för dig . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-03 13:13

Det är helt irrelevant varför det är viktigt för mig. Är mer fokuserad på faktum att det är på ett visst sätt.

/Mikael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-03 13:29

Mike44 skrev:Det är helt irrelevant varför det är viktigt för mig. Är mer fokuserad på faktum att det är på ett visst sätt.

Nej, helt irrelevant är det nog inte. Vi är här för att lära av varann, och om det finns något man missat vill man gärna veta det.

Ditt inlägg får mig att känna det som att vi är en serviceinstans för dig. Det är troligen en överreaktion. Hoppas jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-03 16:40

Ja du har rätt, jag tänkte på faktiskt som en ren service instans här då faktiskt rent historiskt aldrig varit blyga för att ta fram mätinstrumenten.
Det är så klart helt upp till va och en att skita helt och hållet i det och göra nått annat.
Jag ville bara få ett möjligt extra underlag för att va säkrare på vad jag själv kommit fram till. Men det är fortfarande helt irrelevant vad jag vill, och fortfarande betydligt viktigare att en produkt beter sig på ett visst vis då den säkert finns på fler ställen än hemma hos mig.

/Mikael

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-04 01:35

Å med den inställningen så tror du att dina chanser till ett initierat svar på din fråga ökar ?
Stalltips . . . coola ner . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-04 15:27

Ja er två har jag inte inte längre räknat med. Om ni inte har tillgång till möjligheter eller kompetens att utföra den här mätningen eller ens är intresserade så undrar jag varför ni i huvud taget lägger i den här tråden.
Om ingen bryr sig om ett eventuellt problem med en produkt eller en i värsta fall hel rad produkter utan snarare undrar varför en person tycker det är viktigt ...typ ?
Laila du kanske är associerad med produkten i nån kommersiell koppling och agerar i nån försvarsreaktion eller kanske rent av kall-duschad för du inte märkt nått själv och faktiskt sitter på nån av dom problemen jag försöker få klarhet i ? Va fan vet jag ?

Men om det nu är så viktigt varför jag vill veta detta så är det just precis så här att jag har fortfarande möjlighet att gå tillbaka till butiken med den och säga pengarna tillbaka. Men jag ville kolla om nån mer kunde verifiera vad jag hittat och kanske vi kunde få lite mer tryck på fabrikanten att fixa till våra burkar. Det finns så klart en lösning.

/Mikael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-04 16:06

Det finns många apparater som inverterar den absoluta fasen. En anledning kan i vissa fall t.ex. vara att man sparar ett extra förstärkarsteg. Om en apparat vänder fasen är det egentligen inget skäl för att få lämna tillbaks den, förutom om du frågat specifikt om detta vid köpet. Det är inte ens säkert att du hör skillnad. Hur vet du t.ex. hur många seriekopplade inverterande förstärkarsteg som använts vid LP-skivans produktion? Men eftersom du nu har apparaten är det väl lämpligast att du själv testar? Jag tror inte att det är många, om ens någon här, som har apparaten ifråga. Vad är det i så fall som gör att du vill att någon annan ska göra jobbet åt dig, när du lika enkelt kan göra det själv?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-04 16:53

Jag är helt med på hur du resonerar här, hur många gånger en signal vänds på vägen har ju ingen betydelse bara den vrids rätt till slut. Och det är ju omöjligt att ta ansvar för hur absoluta fasen misshandlats innan den hamnar i vinylen, men man kanske kan plocka upp det på ett konsistent sätt och det är här jag ser att den här specifika apparaten skiljer sig från alla andra jag har som gör liknande jobb. Så jag undrar om inte det är just denna som är avvikelse och min misstanke om att det kanske är fler apparater baserade på samma teknik som kanske sitter med samma problem och det kunde ju vara en ide att få ordning på det om möjligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-04 17:38

Hur vet du att dina högtalare återger fasen korrekt? :wink:

Hur vet du att du lyckats "vrida fasen rätt till slut" om du spelar valfri skiva?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-04 18:08

Jovars, jag är ju fullt medveten om hur det vrider sig i alla icke linjära system, men nu är det ju mest fråga om det hela är "upp och ner" och inte lite naggat i kanten.
Kanske bäst att tillägga att jag egentligen inte bryr mig om hur fel det har blivit innan det kommer på vinyl och hur fel det blir efter man spelat upp det digitaliserade resultatet. Det senare kan man ju åtnjuta i alla sina former på respektive anläggning.
Jag önskar bara för egen del låta steget från vinyl till hårddisk att hålla sig i styr då det eventuella felet tenderar att bli permanent fel om så är, och att det är lite tidsödande att göra om.
Men jag tycker det är lite oroväckande att du resonerar som att apparater inte behöver hålla sin polaritet alls utan fritt vända det som designen behagar och man inte ens har rätt att hävda att det är fel i ångerrätt eller reklamation.
Har det gått så långt att alla är överens om att det fullständigt saknar betydelse i hifi sammanhang och är utom all kontroll och helt onödigt att ens reflektera över ?

Jag antar att alla andra apparaters beteende jag har på den här aspekten bara har blivit lika av ren slump. Magic
/Mikael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-04 18:37

Mike44 skrev:Jovars, jag är ju fullt medveten om hur det vrider sig i alla icke linjära system, men nu är det ju mest fråga om det hela är "upp och ner" och inte lite naggat i kanten.

Är troligt att det hörs mer om det är naggat i kanten än om det är "upp och ner", som du skriver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mike44

Inläggav Mike44 » 2017-11-04 19:00

Ja som tur är så är det inte ett olinjärt system jag vill ha till en rättning på vilket blir svårare utan en helt upp och ner vänd sampling där man lätt kan multiplicera alla tidigare i kedjan inverterade steg, fas vridande olinjära system, fel vända kablage med -1 i digital domän och nå rätt polaritet. Sen kan vi fortsätta de här pseudodiskussionerna med personliga attityder helt intakta i normalt faktiskt maner utanför det faktum att jag har rätt och grunkan har fel. :mrgreen: .
Jag har lite att säga om produktens icke linjäritet också, och den är dessutom specad av fabrikanten det är inte poläriteten, men det är en annan femma.

Återgå till Teknikforum