Moderator: Redaktörer
HenrikE skrev:Om reläet gör vad det ska borde det inte kunna fräsa. Kommer det direkt eller dröjer det några sekunder?
Det kan vara fel på reläet eller kretsen som driver det. Har du möjlighet att kolla om det kortsluter utgången när apparaten är avstängd? Kolla också drivspänningen till det, den bör försvinna snabbt när du slår av apparaten.
Kenta skrev:utgångsrelät RL1 ej längre sluter!
Hur kom du fram till det? Du har tydligt ovan beskrivit att relät inte funkar.Kenta skrev:Börjar misstänka att reläerna är OK
Michael skrev:Kenta skrev:utgångsrelät RL1 ej längre sluter!
Då är ju relät trasigt, för det skall ju sluta (när det är av). Men du menar nog ej draget.
Tycker symbolen för relät är fel. För det är ett NC relä. Symbolen visar NO.
Lite skumt att den där sladden kan mata på ström, trots slutet relä. Antingen är relät sönder brännt, eller så är det mycke ström.
//Michael
Michael skrev:Hur kom du fram till det? Du har tydligt ovan beskrivit att relät inte funkar.Kenta skrev:Börjar misstänka att reläerna är OK
När försteget är avstängt. Ryck ur rca-sladden och mät på/i rca-kontakten (utgången). (eller i andra änden av sladden, så som du gjorde ovan) Resistans mät med multimetern, skall vara typ noll ohm.
//Michael
HenrikE skrev:Kan det vara så att försteget ger en massa dc på utgången när det är varmt? Om ja så kanske fräset är reläets kontaktstudsar. Har du mätt spänning på utgången när det har varit igång ett tag?
Michael skrev:Är det denna utgång vi pratar om?
[ Bild ]
I sådana fall så är relät paj. Kan det vara den 'hemliga' kabeln du sett som brännt relät kanske. Lite mer exakt var är denna inkopplad?
Edit: En bild på riktiga relät vore intressant, eller skriv typnummer (eller texten du kan se på det).
//Michael
Kenta skrev:Det kanske är nåt i kretsarna i andra änden av den grå sladden (som verkar komma från volymrattens kretskort) som dyker ner mellan relät och RCA-utgången som pytsar ut DC under nåra sekunder till RCA-utgången?
Nånting verkar ge ström till jorden då det fräser när relät sluter? (kopplar firån signalen).
Michael skrev:Nu blev det ju jätte konstigt. Mina två frågor skall ha samma svar, annars är vi totalt lost. Ursäkta, men vi (eller i alla fall jag) behöver en ny beskrivning av problemet. ...för så som du svarade nyss, så har du inget problem... eller!
//Michael
darkg skrev:Kenta skrev:Det kanske är nåt i kretsarna i andra änden av den grå sladden (som verkar komma från volymrattens kretskort) som dyker ner mellan relät och RCA-utgången som pytsar ut DC under nåra sekunder till RCA-utgången?
Nånting verkar ge ström till jorden då det fräser när relät sluter? (kopplar firån signalen).
Sladden har mycket riktigt nåt i andra änden, nämligen själva utsignalen, som i en logikens triumf ju går hit till ut-jacket. Denna signal ska vara förstummad medelst jordfästning tills vårt relä nådigt släpper sitt stryprepp, allt enligt dess lokala mute-befäls böjelser och nycker.
Sladdens ursprung är på samma kort (från samma ställe går en likadan till volymkontrollen - sneaky!).
Inget ska passera denna knekt, vårt relä. Det kanske är kontakterna som är dåliga, det kanske är styrsignalen som inte faller som den ska så att han inte sluter ordentligt, det kanske är fjädern som är jädrigt ofjädrig, kanske kan vara lödningar.
Signalfel nånstans i mutebyråkratin tycker jag antyds av temperaturberoendet som inte borde drabba själva reläet som inte just hanterar så mycket ström. Brist på ström och värme gör att jag inte tror så mycket på fel på lödningarna. Fel på fjången i reläer känns långsökt.
Men förhoppningsvis är det reläet.
Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]
(34 V / 2x270 ohm 60 mA, måste ju vara ok för en transistor som ändå har som ändamål att klicka relä dagarna i ända. Men jag vill gärna ha en second opinion.)
Det bör kunna göras riskfritt. Blir 63mA och det borde transistorn klara (max 1A).darkg skrev:Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]
Då är vi på spåret igen, bra.Kenta skrev:Svaret blir ju JA på båda nu.
Med 'dålig' menas i detta fall 'för mycket', kanske. Långsökt, men kanske kan en gammal transistor göra så. För det är lite speciellt i denna koppling. Basen kommer att hänga i luften. Lite lite läckström (från kollektorn och Q13) kan kanske göra så transistorn fortsätter leda. Det är rätt vanligt med ett motstånd mellan bas och emitter bara för att se till så basen åker ner. Lösningen kanske är ett motstånd mellan emitter och basen.Kenta skrev:Tycker mig minnas att läst (på audiokarma?) om att denna kan ge för dålig styrström till relät och ge fräsande ljud och DC några ögonblick efter "off"?
Kenta skrev:darkg skrev:Kenta skrev:Det kanske är nåt i kretsarna i andra änden av den grå sladden (som verkar komma från volymrattens kretskort) som dyker ner mellan relät och RCA-utgången som pytsar ut DC under nåra sekunder till RCA-utgången?
Sladden har mycket riktigt nåt i andra änden, nämligen själva utsignalen, som i en logikens triumf ju går hit till ut-jacket. Denna signal ska vara förstummad medelst jordfästning tills vårt relä nådigt släpper sitt stryprepp, allt enligt dess lokala mute-befäls böjelser och nycker.
Sladdens ursprung är på samma kort (från samma ställe går en likadan till volymkontrollen - sneaky!).
Inget ska passera denna knekt, vårt relä. Det kanske är kontakterna som är dåliga, det kanske är styrsignalen som inte faller som den ska så att han inte sluter ordentligt, det kanske är fjädern som är jädrigt ofjädrig, kanske kan vara lödningar.
Signalfel nånstans i mutebyråkratin tycker jag antyds av temperaturberoendet som inte borde drabba själva reläet som inte just hanterar så mycket ström. Brist på ström och värme gör att jag inte tror så mycket på fel på lödningarna. Fel på fjången i reläer känns långsökt.
Men förhoppningsvis är det reläet.
Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]
(34 V / 2x270 ohm 60 mA, måste ju vara ok för en transistor som ändå har som ändamål att klicka relä dagarna i ända. Men jag vill gärna ha en second opinion.)
Ok, om jag förstår saken rätt så kan det omöjligt komma DC ut på RCA kontakterna när relät slutit jord?
Din tes om transistorn låter intressant!
Tycker mig minnas att läst (på audiokarma?) om att denna kan ge för dålig styrström till relät och ge fräsande ljud och DC några ögonblick efter "off"?
Kan man testa detta på ett enkelt sätt?
Förhoppningsvis är relät INTE trasigt, då detta tycks vara obsolet.
Michael skrev:Testa gärna att mäta spänningen mellan basen och emittern på Q11 när du gör off.
Michael skrev:Michael skrev:Testa gärna att mäta spänningen mellan basen och emittern på Q11 när du gör off.
Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.
Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
Nej. Bara på ett av motstånden. Ena benet och det andra.Kenta skrev:Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
Okay det hände inte, men vad hände? Lägre dc?Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.
darkg skrev:Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.
Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
Fräste det lika, mindre, mer?
Kenta skrev:Inget fräs (ingen DC).
Michael skrev:Kenta skrev:Inget fräs (ingen DC).
Vi börjar närma oss, men mer info behövs. Innan du kortslöt D18 och noterade ovan, fanns det då dc?
Under hur lång tid fräser den? Skulle det vara möjligt att under denna tid kortsluta D18?
//Michael
Michael skrev:Nej. Bara på ett av motstånden. Ena benet och det andra.Kenta skrev:Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
//Michael
Michael skrev:Jag antar att du med inget värde, menar ungefär noll. Var det något 'fräs' då?
Innan du trycker off, har det då funnits någon dc ut (så mycket som 180mV)?
//Michael
Johan_Lindroos skrev:Jag rekommenderar att man ska AKTA sig för att slå av för- och slutsteg samtidigt. Avrådes å det bestämdaste!
Procedur vid påslag:
1) Slå på försteg
2) Slå på slutsteg
Procedur vid avstängning:
1) Slå av slutsteg
2) Slå av försteg *
*) Alternativt tips:
Slå aldrig av försteget, det drar så lite ström ändå, mindre än en glödlampa.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster