Perfector skrev:Med risk att skapa en diskussion, element är normalt angivna en viss lådvolym av tillverkaren, utom vid bilbasar som genom högt totalQ kan arbeta i fri luft.
Ja, att du alltid ska lyckas skapa diskussion och debatt!

Jag tror det kan har att göra med att du ofta är otydlig med vad du menar. Som här till exempel, vad menar du med "element är normalt angivna en viss lådvolym av tillverkaren". Jag håller inte med, eftersom ett högtalarelements fjädring (mekaniska fjäderkonstant) normalt brukar anges i storheten Vas med enheten liter. Det är inte samma sak som "angivna en viss lådvolym av tillverkaren". Eller är det en tillverkares applikationsexempel du menar? Då är det mer ett exempel på hur man kan göra, och har inte så mycket med själva "angivelsen" att göra.
Element med Qunder 0.6 blir inte bra utan sin låda då belastningen från lådans luftfjäder är medräknad i elementets beteende.
När jag byggde billjud så använde jag ofta element med Q på 0.7 eller högre vilket gjorde att man placerade elementet i genomlastningsluckan i en bil och använde hela bagagerummet som låda.
Många fabrikanter, bla. Peerless gjorde ofta flera versioner av sina element för den saken.
Peerless hade 70 och 120 mm magnetsystem på samma elementkorg och kon för att användas i olika konstruktioner med optimalt resultat.
Här har jag inte så många synpunkter. Jag kan t.o.m. hålla med dig för en gångs skull!

Däremot kan jag tipsa dig om att i Sverige används komma för att ange decimaler och inte punkt. (t.ex. Q = 0,7). Kanske så att jag inte precis gillar element med Qts högre än 0,7 då. Men det är ju en smaksak, så du gör ju såklart som du önskar.
Ovala element har ju flera olika avstånd till korgkanten och kan därför blir olinjära i konutslaget vid låga frekvenser och hög effekt.
"...Har ju..." Har de alltid det? Varifrån har du fått denna uppfattning? Kan du visa bildexempel? Visst har många element olinjär upphängning, men det beror inte speciellt mycket på att upphängningen har olika bredd. Exempel på ovalt element:
http://www.tb-speaker.com/products/w46-1316nVar tycker du att upphängningen har olika bredd?
Annat exempel, KEF B 139:

Eller menar du "äkta" ovala element? (Vem 17 använder såna nuförtiden, riktigt stenålders! Förutom i bil då kanske...)

Inte så stor skillnad tycker jag i bredd hos upphängningen.
Nä, snarare är det linjäriteten som får problem på grund av andra saker än bredden på upphängningen, t.ex. att själva upphängningens form har dålig geometri.
Sedan är element mer och mer masskontrollerade i sin rörelse över elementets resonansfrekvens, så det är egentligen bara nära resonansfrekvensen som fjädringens linjäritet har stor betydelse.