Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Det är ju främst den vertikala spridningen som drabbas. Det ser du tydligt i Stereophiles mätning. Nu mäter dom bara +/-15 grader men vid 15 grader har du en grov utsläckning vid 2 kHz.
I övrigt är det väl ingen som sagt att det skulle vara problem bara med just MTM-teknik? Alla elementkonfigurationer har sina för- och nackdelar. Högtalaren har de mätt har dock ett annat grövre fel i basen. Som centerhögtalare är dock MTM nästan alltid fel.
En variant med annorlunda vertikal spridning, för att nå högre ljudtryck och lägre dist och högre känslighet som fler element ger, är MMT.
DanNorman skrev:Ja, 2,5-vägs brukar det väl kallas.
Den horisontella spridningen kan i princip göras lika med både MTM och MMT.
Den vertikala spridningen kommer skilja. Har man öronen på optimal höjd för respektive variant, och högtalarna har samma tonkurva, så kommer reflexerna och det sena ljudet skilja eftersom utstålade ljudet skiljer pga. vertikaspridningen. Alltså kommer de låta olika. Hur det låter annorlunda och vad som är bra är svårt att veta.
Jag tror att det är lättare att få det totalt utstrålade ljudet jämt utan dippar och peakar med MMT.
Rummet påverkar givetvis allt detta. I en ekofri kammare borde båda varianterna låta lika, givet samma tonkurva on axis.
Kraniet skrev:Ursprungligen var det väl Dappolito som det kallades. Men det finns väl inga "riktiga" Dappolito idag.
Senare blev det MTM i alla möjliga konfigurationer. Det blir bättre ju mindre avstånd det är mellan elementen. Låg delning gör ju också saken bättre.
Men på det stora hela känns det väl som att TMM är en smartare lösning.
Finns ju många exempel på konstiga implementationer av MTM. Den senaste jag såg är Raidho XT5 där de vinklat baffeln samtidigt som de använder sig av MTM. Ursprungsidén med MTM är ju att man ska undvika lobing, vilket motarbetas rejält ifall baffeln lutas bakåt..
https://www.soundstageultra.com/index.p ... udspeakers
Det här med liggande MTM är ju också mystiskt. Rent estetiskt påfund. Varför man inte gjorde de som 2,5vägare förstår jag inte, hade ju varit bättre..
jonasp skrev:Visst ska man hedra upphovsmannen, men även minnas att d'Appolito innebär 1:a ordningens delning. Jag tänker alltid på John Dunlavy's konstruktioner. Vad jag inte riktigt vet är hur d'Appolitos egna högtalare ser/såg ut...
jonasp skrev:Visst ska man hedra upphovsmannen, men även minnas att d'Appolito innebär 1:a ordningens delning.
jonasp skrev:Jag tänker alltid på John Dunlavy's konstruktioner. Vad jag inte riktigt vet är hur d'Appolitos egna högtalare ser/såg ut...
DanNorman skrev:Ingenting är fel, bara olika
Det svåra är som alltid att veta vad man vill ha.
DQ-20: Men i56 är WMTMW, och det är oxå bra skit
DanNorman skrev:Eller om man skiter i ettorna:
jonasp skrev:Ja, kan det göra. Beror på rummet. Är ju en nödvändighet i en så flervägig d’Appolito.
Kraniet skrev:Dappolito var väl 3e ordningens butterworth med diskanten fasvriden 90 grader. Men på senare år förespråkar han 4e ord LR-filter. Men jag tror att 90 grader fasvridning krävs i diskanten likafullt.
Morello skrev:jonasp skrev:Ja, kan det göra. Beror på rummet. Är ju en nödvändighet i en så flervägig d’Appolito.
Varför det nödvändigt att ha en bas högst opp menar du?
jonasp skrev:Morello skrev:jonasp skrev:Ja, kan det göra. Beror på rummet. Är ju en nödvändighet i en så flervägig d’Appolito.
Varför det nödvändigt att ha en bas högst opp menar du?
Jag menar bara att ju mer flervägig man gör en d'Appolito, och med ju större baselement man förser den, desto högre upp hamnar den översta basen av rent geometriska skäl.
Morello skrev:Jag förstår vad du menar! Tänkte inte på att Dunlavyn på bild är så in i baljan stor!
Jag börjar tänka i termer av två 10" längst ned och sedan MTM - med 6-7"-element.
Man skulle ju kunna tänka sig att man kan stänga av den övre midbasen och öka på nivån i den undre med 6dB, dvs ställbar, vertikal riktverkan !
Morello skrev:jonasp skrev:Ja, kan det göra. Beror på rummet. Är ju en nödvändighet i en så flervägig d’Appolito.
Varför det nödvändigt att ha en bas högst opp menar du?
Givetvis minskar denna lösning excitation av den vertikala rumsnoden.
För övrigt en intressant tråd! Tummen upp!
jonasp skrev:För att fortsätta på trådämnet. En nackdel med sådana här konfigurationer kan ju vara att det minimala lyssningsavståndet ökar, och den ökade riktverkan (i höjdled) ställer till det med avseende på det tilltänkta lyssningsfönstret. Närgränsen ökar helt enkelt. Om det är en stor nackdel eller ej kan man ju diskutera, då större konfigurationer oftast är till för att förse högtalaren med en större ljudtrycksförmåga, och då passar större avstånd naturligt.
DanNorman skrev:DQ-20: Men i56 är WMTMW, och det är oxå bra skit
DQ-20 skrev:DanNorman skrev:DQ-20: Men i56 är WMTMW, och det är oxå bra skit
Yessir, men de är också ena riktiga as till högtalare, helt i Dunlavy-klass!
Morello skrev:Kraniet skrev:Dappolito var väl 3e ordningens butterworth med diskanten fasvriden 90 grader. Men på senare år förespråkar han 4e ord LR-filter. Men jag tror att 90 grader fasvridning krävs i diskanten likafullt.
Mja, huvudpoängen är att åstadkomma en front-lob som pekar rakt framåt och det gör den oaktat filtrets ordningstal och fas vid summation.
jonasp skrev:Ånä! Dunlavy SC-VI väger sisådär 240 kg styck, och är nästan 2 meter höga... men visst, börjar man räkna in basmodulerna man ändå måste ha till femtisexorna blir ju bilden en annan.
Morello skrev:Kraniet skrev:Dappolito var väl 3e ordningens butterworth med diskanten fasvriden 90 grader. Men på senare år förespråkar han 4e ord LR-filter. Men jag tror att 90 grader fasvridning krävs i diskanten likafullt.
Mja, huvudpoängen är att åstadkomma en front-lob som pekar rakt framåt och det gör den oaktat filtrets ordningstal och fas vid summation.
petersteindl skrev:Morello skrev:Kraniet skrev:Dappolito var väl 3e ordningens butterworth med diskanten fasvriden 90 grader. Men på senare år förespråkar han 4e ord LR-filter. Men jag tror att 90 grader fasvridning krävs i diskanten likafullt.
Mja, huvudpoängen är att åstadkomma en front-lob som pekar rakt framåt och det gör den oaktat filtrets ordningstal och fas vid summation.
+1.
Men, en väsentlig nackdel med konventionell MTM är att den totala utstrålade energin får en uttalad dip i frkvensgången som beror på att de båda M inte adderar i fas i olika vinklar.
Runt delningsfrekvensen är det egentligen inga speciella problem, utöver de vanliga man även har med 1 M, men däremot under delningen.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Mja, huvudpoängen är att åstadkomma en front-lob som pekar rakt framåt och det gör den oaktat filtrets ordningstal och fas vid summation.
+1.
Men, en väsentlig nackdel med konventionell MTM är att den totala utstrålade energin får en uttalad dip i frkvensgången som beror på att de båda M inte adderar i fas i olika vinklar.
Runt delningsfrekvensen är det egentligen inga speciella problem, utöver de vanliga man även har med 1 M, men däremot under delningen.
Mvh
Peter
Intressant.
Blir den väsentliga nackdelen mindre om man alltid sitter i sweetspot då man lyssnar och om man har ett långt avstånd till sidoväggarna bredvid högtalarna ? Hörs den där dippen lika tydligt då ?
DQ-20 skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:+1.
Men, en väsentlig nackdel med konventionell MTM är att den totala utstrålade energin får en uttalad dip i frkvensgången som beror på att de båda M inte adderar i fas i olika vinklar.
Runt delningsfrekvensen är det egentligen inga speciella problem, utöver de vanliga man även har med 1 M, men däremot under delningen.
Mvh
Peter
Intressant.
Blir den väsentliga nackdelen mindre om man alltid sitter i sweetspot då man lyssnar och om man har ett långt avstånd till sidoväggarna bredvid högtalarna ? Hörs den där dippen lika tydligt då ?
Det är främst i vertikalt vi talar om här, alltså mellan tak och golv, inte horisontalt, dvs. mellan sidoväggarna.
/DQ-20
Kraniet skrev:Centerhögtalaren i LTS-serien hade ju en MTM konfiguration men en där basarna satt kloss i kloss och diskanten ovanför mittlinjen. Det blir väl även något bättre ifall basarna vinklas bort från varandra?
jonasp skrev:Exakt. Fundera nu vad som händer med de vanligt förekommande liggande centerhögtalarna med MTM-konfiguration.
DQ-20 skrev:jonasp skrev:Exakt. Fundera nu vad som händer med de vanligt förekommande liggande centerhögtalarna med MTM-konfiguration.
Egen fraktion på sopsorteringsstationen? Bredvid lådorna för spikmattor och pilatesbollar?
/DQ-20
Emanuelgbg skrev:Dynaudio körde ju länge med dubbla diskanter i deras Evidence-serie och WWMTTMWW-konfig. Kunde det hjälpa till eller var det bara en gimmick som orsakar ännu mer problem? De har ju inte längre kvar den modellen..
I-or skrev:Ja, on-axis går det bra, men man ser en jättedal i frekvensgången för en stående lyssnare, 15 grader över diskantaxeln (längst in i diagrammet med negativ vinkel, märkligt nog). Dalen sträcker sig mellan ca 1500 Hz och 4 kHz och är ca 10 dB djup. Dessutom får man fula toppar över ca 6 kHz vid denna vinkel. Hade JA mätt i större vinklar hade man sett att framförallt takreflektionen får en extremt ojämn frekvensgång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster