Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Dum fråga kanske... Jag har läst om att tex frontbaffeln och bakstycket i en högtalare bör ha olika tjocklek för att undvika stämgaffel -effekten.
Men hur är det med övriga 4 väggar i en högtalare? Borde inte en bra sak vara att ha olika dimensioner på alla väggarna ?
( tex 12 mm, 16 mm, 19mm och 22 mm )
Ofta är ju högtalarens sidopaneler lika stora eller större till ytan än fram och bakstycke. Skulle det vara fördelaktigt att använda tex 16 mm Mdf på ena sidan och 19 mm på den andra ?
Om man sedan använder påklistrad bitumen på insidan, är det tekniskt bättre att inte göra det på alla väggarna i högtalaren, utan bara på några, så att man därigenom får olika resonansfrekvenser i alla väggarna ?
( jag har upplevt på en moddad högtalare att halva intern-väggen med bitumen lät bättre än alla insidans väggar , men upplevelsen kanske hade andra orsaker , tex minskad internvolym )
Nedanstående högtalare är ju snygg men de olika materialen i väggarna är kanske även tekniskt bra
Perfector skrev:Tangband skrev:Dum fråga kanske... Jag har läst om att tex frontbaffeln och bakstycket i en högtalare bör ha olika tjocklek för att undvika stämgaffel -effekten.
Men hur är det med övriga 4 väggar i en högtalare? Borde inte en bra sak vara att ha olika dimensioner på alla väggarna ?
( tex 12 mm, 16 mm, 19mm och 22 mm )
Ofta är ju högtalarens sidopaneler lika stora eller större till ytan än fram och bakstycke. Skulle det vara fördelaktigt att använda tex 16 mm Mdf på ena sidan och 19 mm på den andra ?
Om man sedan använder påklistrad bitumen på insidan, är det tekniskt bättre att inte göra det på alla väggarna i högtalaren, utan bara på några, så att man därigenom får olika resonansfrekvenser i alla väggarna ?
( jag har upplevt på en moddad högtalare att halva intern-väggen med bitumen lät bättre än alla insidans väggar , men upplevelsen kanske hade andra orsaker , tex minskad internvolym )
Nedanstående högtalare är ju snygg men de olika materialen i väggarna är kanske även tekniskt bra
Jag föredrar samma tjocklek och ordentlig sådan i en låda.
19 mm i 12 till 25 liter och 22 mm i större lådor.
Har aldrig drabbats av stämgaffeleffekter.
Riktigt stora lådor över 120 liter kan behöva en stagning eller en extra vägg för att bli stadig.
Blymattor på de största ytorna suger upp vibrationer och gör ljudet renare ( i mina öron)
Men det är jag det.
RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är ju jag det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är ju jag det.
Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
/ B
Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Men det är j ag det.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Men det är j ag det.
Jag har också pysslat med blyplåt i bil men jag tror inte det är riktigt samma sak i en låda av någon typ av trämaterial. Trä ringer inte på samma sätt som en tunn plåt. Tunn plåt kan även dämpas med tjock papp och i äldre bilar var det ibland något pappliknande på plåtens insida. Ibland satt det där också en plåtprofil som både styvade upp och dödade en del klang hos plåten.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Men det är ju jag det.
Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Det finns även konstruktörer som säger att dämpning är problematiskt eftersom man korrigerar ( i det här fallet ) dämpar det som redan hänt, i tid. Blymattor dämpar inte i förväg ( om vi talar om musikens transienter )
Jag vet inte om denna teori stämmer
Bill50x skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Det finns även konstruktörer som säger att dämpning är problematiskt eftersom man korrigerar ( i det här fallet ) dämpar det som redan hänt, i tid. Blymattor dämpar inte i förväg ( om vi talar om musikens transienter )
Jag är väldigt kluven till dämpning. Det låter nästan alltid bättre, jämnare osv, men ofta också lite dött och tamt. Och tanken att dämpning tar hand om det som redan har hänt (i jämförelse med det som är på väg att hända) är spännande. Men är tanken rätt?
/ B
Perfector skrev:Man kan döddämpa lådan så det inte uppstår akustiska studsar med hjälp av äggkartonger i flak som läggs topp mot topp i hela lådan, varefter man skär ut det som behövs för att elementen ska få plats.
Kartongerna dämpar bara reflexer, inte lådans naturliga resonans vilket har fungerat utmärkt i alla år jag gjort det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Man kan döddämpa lådan så det inte uppstår akustiska studsar med hjälp av äggkartonger i flak som läggs topp mot topp i hela lådan, varefter man skär ut det som behövs för att elementen ska få plats.
Kartongerna dämpar bara reflexer, inte lådans naturliga resonans vilket har fungerat utmärkt i alla år jag gjort det.
Låter som en intressant lösning. Kan du utveckla den?
/ B
joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
Bill50x skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag är väldigt kluven till dämpning. Det låter nästan alltid bättre, jämnare osv, men ofta också lite dött och tamt. Och tanken att dämpning tar hand om det som redan har hänt (i jämförelse med det som är på väg att hända) är spännande. Men är tanken rätt?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
/ B
En fullständigt absurd analogi - avstrålningen skall komma från elementen och i förekommande fall porten - inte från lådan.
petersteindl skrev:joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.
Jamen Perfector älskar att äta ägg. Vad skall han göra med alla kartonger?
gopnik skrev:Det gör man med skum eller glasull. Inte äggkartonger. Bara för att någonting till formen ser ut som väggarna i en ekofri kammare betyder det inte att det har samma funktion.
Perfector skrev:Det fungerar lika dant.
Perfector skrev:Jag har även gjort försök med profilskum efter alla väggar i lådan, men det blir inte lika ekodött som kartongerna.
gopnik skrev:Perfector skrev:Det fungerar lika dant.
Nej, verkligen inte.Perfector skrev:Jag har även gjort försök med profilskum efter alla väggar i lådan, men det blir inte lika ekodött som kartongerna.
Det kan jag tänka mig. Naturligtvis ska fyllnadsgraden vara densamma, det vill säga det räcker inte att täcka väggarna med en tunn skiva skum utan hela lådan ska vara skumfylld. Då får man inte bara en mycket effektivare dämpning även av reflexer i elementets närområde utan dessutom temperaturbalansering och Q-minskning som får lådan att verka rätt mycket större än den är.
Tråden Allram moffar är bra läsning men jag orkar inte leta upp den. Han testar dock inte äggkartonger. Han testar heller inte lecakulor, spiralmakaroner, Ahlgrens bilar eller Oboypulver. Däremot dämpmaterial som man har anledning att tro skull kunna göra jobbet bra.
Alltså, fanns det absolut inga alternativ i hela världen skulle jag också använda pappfackverk för att bryta upp lådvolymen. Det är dock definitivt äggkartongerna som är nödlösningen och inte de traditionella dämpmaterialen. Viss Falkenbergsteaterfaktor har det också.
gopnik skrev:Snömos, är mitt snällaste omdömme.
Morello skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
/ B
En fullständigt absurd analogi - avstrålningen skall komma från elementen och i förekommande fall porten - inte från lådan.
Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!
Platis skrev:Kanske lite OT, men ett lite annorlunda och intressant koncept för att komma tillrätta med lådresonanser.
Japsarna verkar bygga högtalare av ihopprullade mattor!![]()
![]()
Hittade ingen bra länk just nu, men idén kanske inte är så dum?
gopnik skrev:Han testar heller inte lecakulor, spiralmakaroner, Ahlgrens bilar eller Oboypulver.
petersteindl skrev:joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.
Jamen Perfector älskar att äta ägg. Vad skall han göra med alla kartonger?
Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.
Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.
Personligen tror jag mer på diffusion än dämpning i många fall och tycker det är ett intressant koncept. Tyvärr är jag för gammal och trött för att leka själv men det skulle vara väldigt intressant att testa mina högtalare med äggkartonger istället för bara dämpning som idag. Men det krävs mycket jobb, mätningar och testlyssning. Kanske inte ens lådvolymen är optimal utan behöver räknas om. DÅ blir det extra jobbigt.
Skämten om äggkartongerna kan du bortse från, ibland vill man skriva nåt fast man inget har att säga... Men visst är det lämpligt att färdigställa sina högtalare efter påsk?![]()
/ B

Bill50x skrev:Eftersom mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) är hoplimmade så lär de gå sönder om jag försöker lyfta baffeln. Enklast är nog att bygga nya lådor. Vilket jag iofs funderat på, originalet är sämsta engelska garagebyggekvalité (fast de är amerikanska) men det ligger nog långt framåt i tiden.
[ Bild ]
[ Bild ]
/ B
Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!
Tarzan skrev:Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.
Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.
Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.
Edit: oj. Där missade jag att tråden hade gått en sida till.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.
Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.
Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.
Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Jag gjorde en bokhylla i det och attans vad stadigt det blev.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.
Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.
Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.
Med en stående låda blir fibrerna stående precis som på bilden.
Så det blir ingen egentlig skillnad.
Föreställ dig hyllan på högkant så ser du vad jag menar.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.
Med en stående låda blir fibrerna stående precis som på bilden.
Så det blir ingen egentlig skillnad.
Föreställ dig hyllan på högkant så ser du vad jag menar.
Ja det är ju sant. Då får man ha något material som är lite elastiskt som antingen baffel och baksida eller som sidor, eller?
Kraniet skrev:Sonus Faber bygger ju med solitt trä. Men i sandwich med MDF. Nackdelen med trä är ju resonansvilligheten. Det är inte lika "dött" som tex MDF.
Kraniet skrev:ang trådens fråga så är det något som Naqref sa till mig för många många år sen att man kan undvika stägaffeleffekt genom att använda olika tjocklek på lådväggarna.
Jag vet inte hur stor effekt man kan förvänta sig, men en tjockare baffel brukar man ju vilja ha oavsett. Men det gäller väl att hålla sig ifrån multipler av 2.
Så vart hamnar vi, kanske 19mm baffel med 16mm sidor, 22mm med 19mm? Men det är ju svårt att fortsätta variera tjocklekarna efter det, ja om man inte går upp än mer för den tjockaste skivan förstås.
Tunna skivor har ju dock problem med styvhet så det är ju en avvägning som måste göras.
Man kan ju även använda sandwich-konstruktion. Då har de flesta resonanser hanterats.
Solitt trä används till musikinstrument av en anledning. Högtalare är inte musikinstrument.
Lådan är ett nödvändigt ont som är där för att undvika akustisk kortslutning och okontrollerade reflexer. Men lådan i sig ska inte tillföra något till ljudet i övrigt.
Om man inte vill bygga ett "musikinstrument", dvs att man vill ha en högtalare med hörbar färgning.
Exakt hur dåligt är solitt trä? Ja det beror nog på förstås. Kan tänka mig att en låda av solitt trä kan vara bättre än en dåligt konstruerad låda i mdf.
Kraniet skrev:—————-
Sen måste vi skilja på resonanser och flexande väggar. En väldigt styv låda som inte flexar kommer fortfarande ha en massa resonanser. Sen kan man göra en låda i mjukare material som inte har väldigt få resonanser med låg amplitud men ingen styvhet.
Styvhet är viktigt i basområdet så att energi inte försvinner till att flexa lådväggarna. Det hanteras enkelt med lite tjockare väggar och ordentligt med stag. Resonanser kan då styras upp ovanför basens arbetsområde. Mellanregistret pumpar inte så mycket luft så där är styvheten inte lika viktig, däremot är resonanser ett potentiellt problem.
Men i en fullregisterlåda blir det ju lite problematiskt eftersom bas/mid där både spelar bas och de frekvenser som resonanserna befinner sig i.
Kraniet skrev:Sonus Faber bygger ju med solitt trä. Men i sandwich med MDF. Nackdelen med trä är ju resonansvilligheten. Det är inte lika "dött" som tex MDF.
Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?
Bill50x skrev:Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?
Mina Dahlqvist DQ10 har midbasen på en separat baffel utan låda. Kanske en ännu bättre lösning?
/ B

RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?
Mina Dahlqvist DQ10 har midbasen på en separat baffel utan låda. Kanske en ännu bättre lösning?
/ B
Fast det är ju ett missförstånd att högtalare utan låda saknar "lådljud". Dessutom tillkommer en del annat att tänka på när låda saknas. Det är väl vårt att hänföra något till hur lådan låter om den är någorlunda vettigt konstruerad?
jansch skrev:Om man mäter vibrationer på små lådor (sådär 20 liter) byggda av 16mm MDF är det väldigt svårt att få så kraftiga vibrationer att mätningarna inte dränks i brus vid rimlig SPL, sådär 85dB.
T.o.m Sonab OA5 och OA6typ2 är relativt resoansfria trots tunn och dålig spånplatta [visserligen har dom 2 smala stag och lite ribbor men väldigt "smäckigt").
Man kan i sig känna lite med handen....
Det borde vara mer problematiskt med basreflex än slutna lådor
Tangband skrev:Vad säger du då om stereophiles test av Elac debut b6 ? Vibrationerna vid 188 Hz är 11 db högre från kabinettet än från elementet![]()
Kraniet skrev:Tangband skrev:Vad säger du då om stereophiles test av Elac debut b6 ? Vibrationerna vid 188 Hz är 11 db högre från kabinettet än från elementet![]()
Skalan i dB för accelerometern är inte ljudtryck. Så hur det relaterar till ljudtrycket framgår inte.
Men staget de lagt till på den nya lådan är nog ingen dum idé
jansch skrev:Tangband - Jag skrev bara min erfarenhet av mina mätningar.
Det finns dock stor svårigheter att mäta (och dra rätt slusatser) som jag borde ha skrivit om i mitt inlägg - hur vet man hur mycket ljud lådan tillför?
- När man mäter med accelerometer mäter man ju endast vibrationer i en punkt (om man inte har tillgång till många accelerometrar/laddförstärkare)
- fasen, svänger alla lådsidor i fas? Och i motfas mot högtalarelementet? (Ett förenklat svar på detta är "nej")
- Det är lätt att omvandla g- kraft till amplitud men en lådsida rör sig ju inte kolvformigt = hur mycket ljud tillför varje lådsida egentligen.
- kan man generalisera och anta att en lådsida svänger med ETT maxima och "övertoner" är då så marginella att man kan bortse från dom?
Som jag skrev är det ofta så att man känner vibrationer med handen men när man mäter är det väldigt lite. Det verkar som om våra händer har en extremt bra känslighet
Vattenfallsdiagrammet är jätteintressant men hur VET man hur stort tillskottet i form av ljud är? Jag ifrågasätter inte författarens slutsats utan tycker bara det är en intressant frågeställning..
Jag gjorde för ett tag sedan ganska mycket mätningar på hur mycket ett golv vibrerar med spikes alternativt med sd kuddar. Kunde dock inte dra några slutsatser då jag inte kunde omsätta mätningarna till ljud på ett trovärdigt sätt.
En intressant sak kunde jag konstatera - ett golv distar (!) och spikes öveför mer vibrationer till golvet

dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
Hur förutsäger man om ett stag kommer eliminerar en resonans eller bara skjuta upp den i frekvens?
Vilka frekvenser är vi mest känsliga för och störs mest av resonanser?
Och vad avgör om det blir resonans eller dissonans på den berörda frekvensen?
Ett exempel där stagen verkat förflytta resonanserna istället för att eliminera...
https://www.stereophile.com/content/wharfedale-diamond-225-loudspeaker-measurements
[ Bild ]
Det tidigare använda exemplet på ostagad låda...
https://www.stereophile.com/content/elac-debut-b6-loudspeaker-measurements
[ Bild ]
dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
Hur förutsäger man om ett stag kommer eliminerar en resonans eller bara skjuta upp den i frekvens?
Ett exempel där stagen verkat förflytta resonanserna istället för att eliminera...
https://www.stereophile.com/content/wharfedale-diamond-225-loudspeaker-measurements
[ Bild ]
[ Bild ]
Perfector skrev:dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
[ Bild ]
[ Bild ]
Liten tanke.
Om stagning flyttar upp resonanser i ett område där basen inte längre spelar, och mellanregister spelar i egen kavitet.
Spelar det då nå'n roll rent ljudmässigt?
För mig blir då en bly/gummimatta 21 x 16 cm x 1.6 mm tjock lösningen på en vibrerande lådvägg.
[ Bild ]
[ Bild ]
petersteindl skrev:dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
[ Bild ]
[ Bild ]
Resonanser resonerar även efter att den påförda signalen upphört med en viss utklingningstid. Det betyder som jag ser det att beroende på tid så är resonansen starkare än den påförda signalen.
Jämför dessutom båda mätningarna efter 50 msec. Till och med övertonen till resonansen i den undre kurvan är starkare än grundtonen i den övre.
Tangband skrev:dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
[ Bild ]
[ Bild ]
Stag flyttar generellt upp resonansfrekvensen, det finns skolor inom högtalarbygge som säger att resonansen bör ligga så högt i frekvens som möjligt. Sådana tankar hade tex B/W med sina aluminiumlådor för länge sedan. En låda utan stag med bara tex bitumen påklistrat sänker resonansfrekvensen samtidigt som den dämpas.
Kanske är det bra att ha väggar i lådan som resonerar vid olika frekvenser ? Det kan man göra med olika tjocklek i väggarna på lådan. Eller att blygummi används på bara halva lådans insidor ?
Det var denna fundering som startade tråden.
petersteindl skrev:dewpo skrev:Jag har följ denna diskussion med intresse och tre frågor har dykt upp i mitt huvud,
[ Bild ]
[ Bild ]
Resonanser resonerar även efter att den påförda signalen upphört med en viss utklingningstid. Det betyder som jag ser det att beroende på tid så är resonansen starkare än den påförda signalen.
Jämför dessutom båda mätningarna efter 50 msec. Till och med övertonen till resonansen i den undre kurvan är starkare än grundtonen i den övre.

Tangband skrev:Stag flyttar generellt upp resonansfrekvensen, det finns skolor inom högtalarbygge som säger att resonansen bör ligga så högt i frekvens som möjligt. Sådana tankar hade tex B/W med sina aluminiumlådor för länge sedan. En låda utan stag med bara tex bitumen påklistrat sänker resonansfrekvensen samtidigt som den dämpas.
Kanske är det bra att ha väggar i lådan som resonerar vid olika frekvenser ? Det kan man göra med olika tjocklek i väggarna på lådan. Eller att blygummi används på bara halva lådans insidor ?
dewpo skrev:Tangband skrev:Stag flyttar generellt upp resonansfrekvensen, det finns skolor inom högtalarbygge som säger att resonansen bör ligga så högt i frekvens som möjligt. Sådana tankar hade tex B/W med sina aluminiumlådor för länge sedan. En låda utan stag med bara tex bitumen påklistrat sänker resonansfrekvensen samtidigt som den dämpas.
Jag förstår inte varför en klingande lådor skulle vara bättre än att ha problemen lägre ner i frekvens, Vad brukar man ange för motivering?
Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
Effekten och säkert hörbarheten är mångdubbelt större i det här fallet, än tex olika dist-nivå mellan olika förstärkare.

Tangband skrev:”The cabinet is a multi-layer MDF design with thick, thick layers: a 38mm back plate, 26mm fronts and depending on model 16mm or 19mm side plates (it’s only on the biggest of them all that we use 19mm side plates). The design is an extremely stiff and stable construction reducing any unwanted vibrations that could color sound for the best listening possible listening experience.
Kraniet skrev:Tangband skrev:”The cabinet is a multi-layer MDF design with thick, thick layers: a 38mm back plate, 26mm fronts and depending on model 16mm or 19mm side plates (it’s only on the biggest of them all that we use 19mm side plates). The design is an extremely stiff and stable construction reducing any unwanted vibrations that could color sound for the best listening possible listening experience.
Lite otippat tycker jag nog det är att de har satt den tjockaste skivan i bakstycket. Annars tycker jag det brukar vara vanligare att det är fronten som brukar vara tjockare. Undra vad anledningen är att de gjort som de gjort.
Kraniet skrev:Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
Effekten och säkert hörbarheten är mångdubbelt större i det här fallet, än tex olika dist-nivå mellan olika förstärkare.
Jag är nog fortfarande tveksam över hur hörbart det är. Det är ju fortfarande mätningar med accelerometer så hur det relaterar till vad som hörs i rummet är ju lite svårt att avgöra.
Att det hörs när örat läggs mot lådan är ju en sak, men hörs det på 1meters avstånd, eller hur är det när man sitter i soffan 3-4m bort?
Lilltroll verkar ju säga att den där panelresonansen är ansvarigt för fnurran på frekvensgången vid 400 Hz. En avvikelse på -0,5 dB och +0,5 dB. Det är nog svårt att höra skulle jag tro, speciellt i ett rum.
[ Bild ]
Jag vet iofs inte om effekterna av panelresonanser blir värre vid ökat ljudtryck. Dvs om kurvan påverkas mer elelr mindre. Det beror väl på om förhållandet mellan direktljud och panelljudet ändras. Det kan kanske bli bättre när man spelar högre också?
petersteindl skrev:Resonanser resonerar även efter att den påförda signalen upphört med en viss utklingningstid. Det betyder som jag ser det att beroende på tid så är resonansen starkare än den påförda signalen.
Kraniet skrev:Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
Jag är nog fortfarande tveksam över hur hörbart det är. Det är ju fortfarande mätningar med accelerometer så hur det relaterar till vad som hörs i rummet är ju lite svårt att avgöra.
Att det hörs när örat läggs mot lådan är ju en sak, men hörs det på 1meters avstånd, eller hur är det när man sitter i soffan 3-4m bort?
Lilltroll verkar ju säga att den där panelresonansen är ansvarigt för fnurran på frekvensgången vid 400 Hz. En avvikelse på -0,5 dB och +0,5 dB. Det är nog svårt att höra skulle jag tro, speciellt i ett rum.
[ Bild ]
Jag vet iofs inte om effekterna av panelresonanser blir värre vid ökat ljudtryck. Dvs om kurvan påverkas mer elelr mindre. Det beror väl på om förhållandet mellan direktljud och panelljudet ändras. Det kan kanske bli bättre när man spelar högre också?
Tangband skrev:Kraniet skrev:Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
[ Bild ]
Tankeexperiment : tänk dig att grannen sätter en jättestor fullregisterhögtalare utanför din ytterdörr och spelar med 115 db volym ( mycket, mycket lägre än ljudtrycket inuti i en typisk högtalare. )
Hur tjock dörr tror du krävs för att du inte ska höra högtalaren inne i ditt rum ?
Som jag ser det så är ljudet inifrån lådan endast distorsion och den bör väl inte vara högre än övriga källor, dvs lägre än -80 db? Ofta kommer man inte lägre än -40db med enkelväggar och det borde väl betraktas som extremt dåligt ?
( efter denna tanke ser jag nästan ingen annan möjlighet än dubbellådor eller trippellådor med isolering emellan om man ska vara kompromisslös, dvs sandwich eller bitumen duger inte )
Men jag kanske tänker fel ?
Tangband skrev:Hmm... om analogin med ytterdörren och pa-högtalaren stämmer så är väl sand mellan högtalar-väggarna inte perfekt?, isolering löst packat mellan skivorna i dubbelådan bör vara bättre, för att minimera mekanisk kontakt. Om ljudnivån genom högtalarväggen ska minimeras ?
Tänk tre-glasfönster och hur uppbyggnaden ser ut . Där är det ju bara luft mellan de tunna styva glasskivorna. Ändå blir det väldigt tyst, ofta tystare än en ytterdörr.
Lådresonanserna skapas väl i första hand av elementens vibrationer
RogerGustavsson skrev:Ett intressant test är att hålla ett element (inte diskant) med händerna när man spelar musik på det. Skulle tro att det är rätt rejäla vibrationer/reaktionskrafter som lådan får ta emot. En av de tyska tidskrifterna för gör-det-självbyggen (Hobby Hifi eller Klang und Ton) gjorde mätningar på olika lådväggar.
Morello skrev:Det man hör är stående vågor mellan parallella ytor, vilket inte har med lådans volym att göra, utan beror på lådans inre dimensioner.
Perfector skrev:Morello skrev:Det man hör är stående vågor mellan parallella ytor, vilket inte har med lådans volym att göra, utan beror på lådans inre dimensioner.
dimensioner som kan uttydas som volym i liter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster