Moderator: Redaktörer
paa skrev:Isidor skrev:
viewtopic.php?p=47468#p47468
i skrev:paa skrev:Isidor skrev:
viewtopic.php?p=47468#p47468
Tack för det! Men Isidor är inte 100% tydlig med om han menar att man kan staga samma vägg som man har en dämplimmad skiva på. Föreställer mig att stagningen motverkar dämpningen som den dämplimmade skivan ger?
Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.
Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.
i skrev:[
Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.
gopnik skrev:i skrev:[
Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
Laminerade skivor fungerar genom att en böjning av helheten får skivorna att glida mot varandra i gränsskiktet, och dämpguckan ser till att det sker med mycket stora förluster. Stag eller ej spelar ingen roll. Anledningen till att man vill ha lika tjocka skivor är inte för att de ska resonera med varandra vid någon specifik frelvens, utan för att den potentiella glidrörelsen är störst (och därmed också dämplimmets verkan) om glidningen sker mitt den färdiga skivan.
dewpo skrev:Skulle det fungera eller förta hela effekten om man placerade bitumen i urfrästa spår?
Kronkan skrev:dewpo skrev:Skulle det fungera eller förta hela effekten om man placerade bitumen i urfrästa spår?
Den bedömning jag gör att det är bättre att ha bitumen på hela ytan utan infrästa spår.
Tjockleken har betydelse. Ökad tjocklek leder till ökad styvhet och leder att skjuvningen blir större. Den inre dämpningen ökar väl också genom egenskaper hos bitumen.
Om man fräser ner spår och inte limmar kanterna så minskar styvheten jmf med obearbetad skiva. Så det kan till och med bli sämre än en ren skiva.
Men som sagt var är det bara försiktiga reflektioner.i
Kronkan skrev:Det är väl detta som Isidor kallar skjuvning vilket som begrepp tillhör hållfasthetsläran.
Kronkan skrev:Om du nu sätter upp et stag kommer du ju hindra denna punkt och de resonanser som är kopplade till punkten. Detta är inget negativt i sig. Att säga att det hindrar den interna dämpningen vid denna punkt är tämligen meningslöst. De frekvenser som finns i punkten är ju redan hindrade.
Som jag förstår saken så är ju övrig vägg odämpad och vibrerar efter de noder som finns.
dewpo skrev:Jag tänkte som så att man kanske ville kombinera stumhet med ökad dämpning,
Så att man fick ökad inre dämpning i väggen, Utan att lådan pumpade mer volym invändigt.
Men det var nog ett feltänk

Dämpskikt DG-A 2 appliceras i en tjocklek av ca 1 mm vått skikt mellan 2 st
skivor av plywood, spån, board eller gips.
Den största dämpningen får man vid laminering av 2 st lika tjocka skivor, men
även tjockleksförhållande upp till 1 : 3 ger bra dämpning.
Genom dämpskiktets viskoelastiska egenskaper blir böjstyvheten för den laminerade
skivan lägre an för en homogen skiva i motsvarande tjocklek.
För att erhålla samma styvhet i förhållande till homogen skiva skall tjockleken
ökas med 50% för symetriskt och 30% för osymetriskt laminerad skiva.
Kraniet skrev:Kan ju vara värt att påpeka att tekniken fungerar bättre ju styvare skivorna är. HDF är bättre än MDF. Plywood eller metall (aluminium) kan ju också vara bra.
Kronkan skrev::D
Det var mycket bra och trevliga länkar och text kring ämnet. Verkar vara så att det är effektivare att ha dämpskiktet i mitten av väggen än klistrat på ena yttre ytan.
Det spar tjocklek att ha ett dämpskikt omgivet av två skivor om man jämför minskningen av vibrationer.
Komoroks projekt är ju alltid sevärt.
Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.
Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.
i skrev:Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.
Kronkan skrev:
Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.
IngOehman skrev:i skrev:Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.
Du har missförstått hur en dämplimmad vägg verkar.
Dämpnkngen har ingen karakteristisk frekvens som skall stämma med en annan vägg, de är lite viskös dämpning bara. Det vill säga inte bara, sättet den verkar är mångfaldig. Störst dämpning får man ofta av skuveffekter, det vill såga när inner- och ytterväggarna vill gnugga mot varandra t ex på grund av böjvågor.
Så det går alldeles utmärkt att kom inera dämplim i väggar med stag, men de ger ganska olika bidrag med avseende på hur de påverkar konstruktionens egenskaper. Så väldigt ofta finns det inget skäl att kombinera dem. Exempelvis i en baslåda där alla lådans resonansfrekvenser ligger över arbetsområdet finns det ingen poäng med att dämpa resonanser, men ett eller några stag kan väsenligt minska lådans andning, som ju är ett kontraproduktivt beteende.
Som vanligt förslår inte tumregler. Varken sådana som säger att man skall dämplimma, sådana som säger att man inte bör dämplimma, sådana som säger att man bör staga, sådana som säger att man skall akta sig för att använda stag, sådana som säger att man inte bör kombinera dämning och stag eller sådana som säger att de bör användas tillsammans.
Sant är att det beror på och det beror på mycket...
Vill man hitta bästa lösningen bör man lära sig fysiken och sedan göra en relevant analys för det specifika fallet.
Vh, iö
Morello skrev:Om vi pratar om en trevägshögtalare med passiva filter, är 80 Hz en inte helt oproblematisk delningsfrekvens då spolarna blir väldigt stora.
Morello skrev:Kronkan skrev:
Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.
Kronkan skrev:Morello skrev:Kronkan skrev:
Vad du säger är att frugan sköter städningen.[/
![]()
Vi har genom hela vår relativt långa relation haft en arbetsfördelning. Så hon städar, jag tvättar och har genom åren lagat den mesta maten. Jag blandar drinkar och hon korkar upp vinet.
Jag snickrar och hon målar alltid yttre saker. Hon klipper gräset. Jag sköter nog om trädgården i stort.
Så kan jag rabbla. Hon sköter räkningarna och jag placeringarna.
Vi bråkar sällan om det praktiska.
Hon frågar vad gör du? Skulle jag säga att jag är med i en diskussion om vibrationer i högtalarlådor skulle det nog inte heller göra något bra intryck.
Tangband skrev:Kronkan skrev::D
Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.
Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.
Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd. Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.
Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.
DQ-20 skrev:Tangband skrev:Kronkan skrev::D
Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd. Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.
Nej, det är tvärtom. Att bygga laminerade lådor är det sista man behöver tänka på. Men det är lätt att göra lådor (nåja), därför ägnar amatörer oproportionerlig tid åt detta.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.
Nej, det är det inte om tänket handlar om hur verkligheten fungerar. Det finns rätt och fel i hur en högtalarlåda vibrerar - vibrationerna är inte en social konstruktion. Vi tänker alla fel när vi lär oss men att hävda att inte det finns rätt och fel i fysiken är missriktad relativism.
Mitt råd är att inte återuppfinna hjulet. Betrakta tillsvidare Isidors redogörelse som Sanningen, inkl. den att man inte skall överdriva problemen.
/DQ-20
Kronkan skrev:Har jag någonsin pratat om social konstruktion?
Kronkan skrev:Du har inte heller läst tråden? Det enda jag skrivit om är att sökt belysa det Isodor skrev om hur vibrationer i högtalarlådor fungerar och varför.
Dock svarade jag Dewpo i ett sammanhang att han inte skall skriva att han gör ett feltänk. Det är bättre att reda ut hur det fungerar och utifrån detta göra slutsatser kring hur det fungerar.
Detta är och var enbart ett försök att svara en deltagare vänligt och lite konstruktivt och för att gå vidare i sin förståelse.
Så börja med att läsa tråden istället för att ägna sig åt det vanliga tycket och tänket som inte hör till saken.. Sedan kanske det finns sätt att vidga den förståelse som finns i tråden kring vibrationer.
Social konstruktion
Det här är ett lågvattenmärke årminstone i denna tråd. Diskussion och dialog samt ämnet helt borta.
DQ-20 skrev:Tangband skrev:Kronkan skrev::D
Nej, det är tvärtom. Att bygga laminerade lådor är det sista man behöver tänka på. Men det är lätt att göra lådor (nåja), därför ägnar amatörer oproportionerlig tid åt detta.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.
Nej, det är det inte om tänket handlar om hur verkligheten fungerar. Det finns rätt och fel i hur en högtalarlåda vibrerar - vibrationerna är inte en social konstruktion. Vi tänker alla fel när vi lär oss men att hävda att inte det finns rätt och fel i fysiken är missriktad relativism.
Mitt råd är att inte återuppfinna hjulet. Betrakta tillsvidare Isidors redogörelse som Sanningen, inkl. den att man inte skall överdriva problemen.
/DQ-20
Tangband skrev:Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
( samma person påstår ju dessutom direkta felaktigheter att subbaslådor inte skulle behöver något dämpmaterial , något som IÖ anmärkte på och inte höll med om )
Cortado skrev:Tangband skrev:Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
( samma person påstår ju dessutom direkta felaktigheter att subbaslådor inte skulle behöver något dämpmaterial , något som IÖ anmärkte på och inte höll med om )
Sökte lite och kan inte hitta att Isidor skulle sagt att subbaslådor inte behöver något dämpmaterial. Kan visa vart du läst det, eller missförstår jag det hela?
Edit: Hittade tråden, läser på.
i skrev:Lägg gärna in länken dit här.
Cortado skrev:i skrev:Lägg gärna in länken dit här.
i skrev:Cortado skrev:i skrev:Lägg gärna in länken dit här.
Tänkte att va fan slyngel, sen såg jag.
petersteindl skrev:Om en subbaslåda som t.ex. delas vid 60 Hz och har yttermått 4*4*4 dm och är sluten låda så behövs inget dämpmaterial för att dämpa resonanser som man anser uppkomma över 100 Hz ungefär. Däremot behövs den mängd dämpmaterial för att sätta det Q-värde och den resonansfrekvens man vill ha.
Vill man ha ett Q-värde = 0,5 så kan man göra lådan med exakt volym som ger Q=0,5 då lådan är tom på dämpmaterial och då kommer dämpmaterial enbart ändra den parameter man valt.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Även om det är sant det du skriver ( att amatörer ägnar mycket tid åt kabinett dämpning i vissa fall ) så är det ju bättre med en dämpad låda än en odämpad. I en DIY situation så är det enkelt och billigt att göra.
Även IÖ:s dyraste konstruktioner använder laminatlösningen- för att det är tekniskt bättre
Tangband skrev:Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
Kronkan skrev:Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev. Istället för att för snabbt prata om feltänkt kan man reda ut vad som gäller. Det blir då en grundad idé eller man kan avisa saken.
Har jag någonsin pratat om social konstruktion?
Frågan är hur man kan sjunka så lågt att börja påstå helt falska saker om varandra?
................
Min enda roll i denna tråd har varit ett försök att reda i olika samband som kan finnas i en vägg till en högtalare. Detta i den anda och teoretiska anslag som Isidor skrev.
Om kunskapen skall få någon användning har jag ingen tanke om. Det får andra diskutera.
Sedan använder jag inte ord som sanning. Passar dåligt i evidensbaserade sammanhang. Bästa möjliga tillgängliga kunskap kan ju vara ett mera relevant begrepp.
Begreppet sanning tillhör nog metafysiken. Eventuellt kanske postmodernismen?
Stephen Hawking skrev:“One of the basic rules of the universe is that nothing is perfect. Perfection simply doesn't exist.....Without imperfection, neither you nor I would exist”
Nattlorden skrev:Gammal klassisk post kanske kan vara läge att länka till här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=243517#p243517
dewpo skrev:Nattlorden skrev:Gammal klassisk post kanske kan vara läge att länka till här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=243517#p243517
+1 Det var en väldigt givande länk,
Men jag förstår ändock inte ilskan vissa verkar känna över att alla inte läst samtliga gamla poster på faktiskt,
Vissa av oss har bara varit här ett par år eller kanske bara ett par månader/dagar,
Och det är väldigt svårt att få vettiga svar via via sökfunktionen, Speciellt när man är ny och saknar den ljudtekniska vokabulären!
site:faktiskt.io IngOehman knacktestTangband skrev:Här kan man tex se i lilltrolls mätningar att dämpning av en högtalarvägg med bitumen gör mer än 10 db skillnad jämfört med en odämpad låda.
Cortado skrev:Tangband skrev:Här kan man tex se i lilltrolls mätningar att dämpning av en högtalarvägg med bitumen gör mer än 10 db skillnad jämfört med en odämpad låda.
Återigen så är diskussionen mer nyanserad än sådär, du ställer dock med rätta frågan om det är hörbart eller inte vilket för mig indikerar att du kanske inte helt köper att det är självklart att man på lyssnarposition kommer höra panelresonanserna.
Jag skulle säga att det är sunt att ha en vid syn när det kommer till dämplimväggar, stagning och andra förbättringar man gör inuti lådan och samtidigt ha med sig att det beror på en massa olika saker. Vet man att dessa gör förändringar på säg omkring tiondelsdecibellen vid lyssningsplats så finns det andra saker som man bör optimera först där vinsterna är mycket större (element, delningsfilter, rum för att nämna några uppenbara).
Hinner inte skriva mer nu - måste jobba.
DQ-20 skrev:... att det skorrar så jävligt att han inte kan ha höra invid lådan ...
gopnik skrev:I sammanhanget kan nämnas att lådan till pi60 är både stor, "bara" 19 mm förutom baffeln och fullständigt ostagad. Det är alltså den låda där laminering av konstruktören beskrivs som en tveksamt hörbar, feelgood-givande, varför-inte-åtgärd. Visserligen har den lite hjälp av dämpskummet, men ändå.
Väldigt många DIY-lådor är våldsamt översnickrade och laminering med dämplim är extrem överkurs. Konstatera problemet först.
gopnik skrev:Menar du att pi60-lådan skulle ha några speciella, resonansohörbarhetsgaranterande dimensioner? Det tror jag inte på.
gopnik skrev:Nu är lådan ungefär lika bred som djup så ur det perspektivet är det lite värsta tänkbara. De flesta (moderna) högtalarlådor är i varje fall smalare. Nej, jag tror mycket mer på att 19 mm och dämpmaterial som sätter spänn faktiskt räcker rätt långt, även om nybörjarhembyggare ska ha >5 cm vägg och trillioner stag. Och nu laminerade skivor ovanpå det. Håhå, jaja...
Tangband skrev:(qopnik: jag är rätt säker på att det sitter ett eller flera stag i pi 60 )

Tangband skrev:Här är kommentarer av Siegfried Linkwitz om kabinett dämpning och en länk till intressant läsning.
"Acoustic power radiation from loudspeaker cabinets
Conventional box loudspeakers very often suffer from spurious sound radiation, which is caused by the mechanical vibration energy of the drivers being transmitted into the cabinet and exciting the cabinet walls to vibrate at certain panel resonance modes. Furthermore, the high sound pressure levels inside the cabinet can excite panel modes. Since the cabinet's radiating surface areas are usually much larger than the driver cone area even relatively small panel excursions can lead to significant spurious acoustic output. Depending upon the cabinet construction the output might even be larger at certain frequencies than the desired output from the driver. In addition, air borne acoustic energy inside the cabinet, which is very difficult to absorb and to turn into heat will escape via the thin cone material of the driver and can color the sound. These problems taken together and combined with a sub-optimum radiation pattern generates the generic box loudspeaker sound. Conversely, an acoustically small, open-baffle (dipole) loudspeaker with its minimal baffle area and no box enclosure is largely free of spurious emission problems.
The Open Access AES paper "Predicting the Acoustic Power Radiation from Loudspeaker Cabinets: a Numerically Efficient Approach" deals with acoustic radiation due to structure borne vibration energy in a highly braced cabinet. It is an interesting read and shows how much attention must be given to cabinet details to minimize spurious emissions."
http://www.linkwitzlab.com/links.htm
Och här är länken till undersökningen, intressant läsning: http://www.linkwitzlab.com/Cabinet%20ra ... -17925.pdf
gopnik skrev:Nu är lådan ungefär lika bred som djup så ur det perspektivet är det lite värsta tänkbara. De flesta (moderna) högtalarlådor är i varje fall smalare. Nej, jag tror mycket mer på att 19 mm och dämpmaterial som sätter spänn faktiskt räcker rätt långt, även om nybörjarhembyggare ska ha >5 cm vägg och trillioner stag. Och nu laminerade skivor ovanpå det. Håhå, jaja...
Tangband skrev:gopnik skrev:Nu är lådan ungefär lika bred som djup så ur det perspektivet är det lite värsta tänkbara. De flesta (moderna) högtalarlådor är i varje fall smalare. Nej, jag tror mycket mer på att 19 mm och dämpmaterial som sätter spänn faktiskt räcker rätt långt, även om nybörjarhembyggare ska ha >5 cm vägg och trillioner stag. Och nu laminerade skivor ovanpå det. Håhå, jaja...
Försiktig fråga: Finns det några mätningar på högtalarväggresonanser för pi 60 ?
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Här är kommentarer av Siegfried Linkwitz om kabinett dämpning och en länk till intressant läsning.
Conventional box loudspeakers very often suffer from spurious sound radiation, which is caused by the mechanical vibration energy of the drivers being transmitted into the cabinet and exciting the cabinet walls to vibrate at certain panel resonance modes. Furthermore, the high sound pressure levels inside the cabinet can excite panel modes. Since the cabinet's radiating surface areas are usually much larger than the driver cone area even relatively small panel excursions can lead to significant spurious acoustic output. Depending upon the cabinet construction the output might even be larger at certain frequencies than the desired output from the driver. In addition, air borne acoustic energy inside the cabinet, which is very difficult to absorb and to turn into heat will escape via the thin cone material of the driver and can color the sound. These problems taken together and combined with a sub-optimum radiation pattern generates the generic box loudspeaker sound. Conversely, an acoustically small, open-baffle (dipole) loudspeaker with its minimal baffle area and no box enclosure is largely free of spurious emission problems.
The Open Access AES paper "Predicting the Acoustic Power Radiation from Loudspeaker Cabinets: a Numerically Efficient Approach" deals with acoustic radiation due to structure borne vibration energy in a highly braced cabinet. It is an interesting read and shows how much attention must be given to cabinet details to minimize spurious emissions."
Och här är länken till undersökningen, intressant läsning: http://www.linkwitzlab.com/Cabinet%20ra ... -17925.pdf
Gäller det där samtliga lådor, eller gäller den primärt slutna? det borde rimligtvis vara lägre tryck i en basreflexlåda (så som pi60)
darkg skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Här är kommentarer av Siegfried Linkwitz om kabinett dämpning och en länk till intressant läsning.
Gäller det där samtliga lådor, eller gäller den primärt slutna? det borde rimligtvis vara lägre tryck i en basreflexlåda (så som pi60)
Effekten av trycket i lådan befinns vara liten jämfört med driverns vibration och undersöks inte i studien.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:gopnik skrev:Nu är lådan ungefär lika bred som djup så ur det perspektivet är det lite värsta tänkbara. De flesta (moderna) högtalarlådor är i varje fall smalare. Nej, jag tror mycket mer på att 19 mm och dämpmaterial som sätter spänn faktiskt räcker rätt långt, även om nybörjarhembyggare ska ha >5 cm vägg och trillioner stag. Och nu laminerade skivor ovanpå det. Håhå, jaja...
Försiktig fråga: Finns det några mätningar på högtalarväggresonanser för pi 60 ?
IÖ lär inte ha publicerat några och jag minns inte jag sett några. Men att där är mätbara skillnader mot laminerat det berättade han ju själv i tidigare länkad text.
Tangband skrev:Darkg: Linkwitz första text är nog hans egna åsikter. Han skriver att resonanser ibland kan vara HÖGRE från lådväggen än ljudet från elementet, vid vissa frekvenser. Lådans väggar är till ytan ofta betydligt större än elementet därför kan även en mindre vibration kanske höras. Det är väl ungefär det som stereophiles mätningar ibland visar om kabinettet är riktigt dåligt, inga nyheter alltså
Tangband skrev:En ostagad låda uppvisar ofta stora resonanser mellan 200-500 Hz.
Tangband skrev: Hörbart eller ej. Jag tycker dock att det är väldigt onödigt att inte sätta ett stag om man har möjligheten.
Tangband skrev:(qopnik: jag är rätt säker på att det sitter ett eller flera stag i pi 60 )
Tangband skrev:Lådans väggar är till ytan ofta betydligt större än elementet ...
Thomas_A skrev:Det skrevs ju en del för runt 14 år sedan på forumet. Jag mätte mina "NG8"-kabinett som resonerade hörbart både vid sinussvep och musik. Byggde sedan åtminstone 3 till kabinett för den uppgraderade versionen och en var standard MDF och en var dämplimmad dito. De jämfördes parallellt och den distorsion som tillfördes i det traditionella kabinettet var helt borta i den dämplimmade varianten. Tyvärr är ljud och mätfiler borta sedan länge
viewtopic.php?f=3&t=3498&hilit=resonanser+Thomas_A&start=30
gopnik skrev:
¹ Eller mindre huvudlösa, som piP. Den har ju yttepyttesupertunna och stora sidoväggar som ska svänga med lite lätt. Därför är också det enda staget ytterligt litet. En överstor skumplugg är inblandad även där.
Tangband skrev:gopnik skrev:
¹ Eller mindre huvudlösa, som piP. Den har ju yttepyttesupertunna och stora sidoväggar som ska svänga med lite lätt. Därför är också det enda staget ytterligt litet. En överstor skumplugg är inblandad även där.
”ska” svänga med ?![]()
En högtalarvägg som svänger med i musiken bidrar väl endast med distorsion ?
det borde rimligtvis vara lägre tryck i en basreflexlåda
Kraniet skrev:Tangband skrev:gopnik skrev:
”ska” svänga med ?![]()
Nja säg inte det. Om du kan styra resonansen så den ligger rätt i fas och att lådans "pumpande" inte stjäl energi från baselementet. Ja då har du ju skapat något som närmast liknar ett slavelement som bidrar konstruktivt till helheten.
Tangband skrev:gopnik skrev:
”ska” svänga med ?![]()
jansch skrev:Jag tror faktiskt inte det. Jag resonerar såhär:
- trycket i lådan ökar ungefär proportionellt med högtalaremementets slaglängd
- Trycket är alltså högst vid lägsta frekvens
- i en basreflex vid lägsta frekvens , dvs ungefär vid resonans, står högtalarelementet stilla. (Nästan)
- porten måste nu pumpa lika mycket luft som om det vore ett högtalarelement. Annars faller frekvenskurvan.
- det spelar ju ingen roll om det är högtalarelementet eller portens ”luftpropp” som klämmer ihop luften i lådan
Finns det någon tankevurpa i mitt sätt att se det?
Njae. Rörelserna i lådans väggar är ganska linjära faktiskt om alla paneler sitter ordentligt fästa mot varandra. Det blir mer av en tonkurvemässig påverkan i vissa riktningar.
ostmaccan skrev:<snip>... Jag skulle aldrig försöka övertrumfa Ingvar när det kommer till ämnet högtalarkonstruktioner. Ändå ser jag då och då folk på detta forum som bevisligen kan ännu mindre än jag kan, försöka argumentera med honom och faktiskt tro att de har något att komma med. Många gånger är det jättesvårt för ni som verkligen kan saker på detta forum att möta dem, eftersom att ni får så lite information om motpartens inställning till och kunskap i ämnet. Jag lider många gånger med er när ni försöker få dem att förstå att ibland är det bättre att läsa på lite till innan man börjar argumentera... <snip>
IngOehman skrev:Njae... Patrik är helt enkelt inne på fel spår när han tror att lådan i piP bara gjorts "tillräckligt styv", och som därför kan förbättras genom att förstyvas. Tankefelet han gör tycks vara att han tror att hans sätt att tänka är rätt och att kompromisstanken därför måste prägla även andras utvecklingsmetoder.![]()
Så är det dock inte alls.
I piP-lådfallet har jag faktiskt snarare gjord lådan tillräckligt mjuk (fast tillräckligt styv är det faktiskt också sant att den är, men det beror på vilken frekvens man adresserar...).
Med "tillräckligt styv" menar jag att rörelserna i lådväggarna (lågfrekvensandningen) inte får "kosta bas" - det vill säga de måste vid frekvenser långt under mode-frekvenserna vara så små att lådans (negativa) bidrag blir försumbart (avsevärt mycket mindre än effekterna av variationen från de bästa tillverkningstolerander som går att åstadkomma). Sett ur denna aspekt är piP-lådan "tillträckligt styv"!![]()
Med "tillräckligt mjuk" (eller rättare sagt precis rätt mjukhet) menar jag två saker i detta fall:
1. Att lådan i piP faktiskt är avsedd att bidra med lite energi i mellanregisterområdet, eftersom det ger geometriska fördelar. De moder som finns i lådan dör snabbt och ligger i registret 350 - 600 Hz där de gör lite nytta för att motverka den stigande riktverkan hos systemet (man skall dock inte överdriva deras betydelse, det är en i förhållade till alla andra egenskaper de givits, rätt marginell finess, men inte försumbar). Vid ungefär 1 kHz behöver lådan inte tillföra något längre, utan bör hellre börja bidra med riktverkan - vilket den tack vare baffelformen gör. För där sprider elementet extremt mycket. Det har i själva verket en svacka rakt fram placerad i oändlig baffel.![]()
2. Mjukheten behöver därtill vara tillräcklig för att potentiella resonanser skall kunna få underbart låga Q-värden/extremt korta utklingningstider.
(Eftersom Q ~ sqr(k*m)/Dm, och Dm primärt utgörs av materialets intrinsiska förluster och de på insidan adderade från dämpmaterialet, blir k en Q-ökande parameter.)
Jag har kort sagt försett piP med en låda som är exakt som jag vill ha den, och jag avråder å det bestämdaste från att ändra på den på något sätt som riskerar signifikant påverka innervolymen, yttervolymen, dämpningen eller styvheten.*.
Jag har under utvecklingsperioden byggt den både i tjockare och tunnare versioner, liksom med större dämpning - vilket i samtliga fall förfelade dess egenskaper, det vill säga de jag sökte.
Den har dock fått ett stag - som är absolut nödvändigt för att få upp lådans fundamentalmod till exakt rätt frekvensområde, klyva den i två och därtill ge dem en mycket kort utklingningstid.
För den som är orolig för att högtalaren skulle fördröja energi på ett problematiskt sätt visas här ett sin^2-svar från piP i jämförelse med två (mycket goda och välingenjörade) högtalare med konventinella delningsfilter - bara för att sätta saker i proportion...![]()
Ino piP:
(Den översta kurvan är den elektriska insignalen till högtalaren, den undre är den akustiska utsignalen från piP)
[ Bild ]
Och här syns de akustiska utsignalerna från två konventionella MYCKET välkonstruerade 3-vägs högtalare:
(Samma insignal som bilden ovan.)
[ Bild ]
Det kan tilläggas att de två senare exemplen har en grupplöptid som är ganska frekvensberoende, och denna effekt är fasorsakad. Man kan därför diskutera om det valda fasläget (som jag inte tror är valt med hänsyn till vilken pol som är röd och vilken som är svart, utan för att få nollfas mitt i audioområdet) är det som visar högtalarna ur sin bästa sida? Exempelis kan man ju hävda att man skall ta fasta på begynnande signalens fas (HF komemr först), och i så fall ser det ju ut som om de båda är uppånervända.
För att inte riskera att göra någon av högtalarna orätt kan jag visa hur pulssvaret ser ut om man fasvänder dem också (har spegelvänt bilden vertikalt):
[ Bild ]
Bättre eller sämre?Bedöm själv!
![]()
Hursomhelt: Om Patrik vill mäta sin^2-pulssvar på sina egna högtalare så hjälper jag honom gärna med den saken - med förhoppningen att han därefter skall ägna energi åt att ta hand om de ofantligt mycket större problemen med fördröjd energi från dem.![]()
(Istället för att som nu älta denna ändlösa förtalskampanj mot Ino Audio, med ständigt nya illasinnade spekulationer/okunniga gissningar.
Det kan tilläggas att man, om man så önskar, kan placera en mikrofon 1 mm från den lådvägg som rör sig allra mest (valfri sida strax ovanför mitten) hos piP, och då är man samtidigt ungefär 20 cm från elementen (=200 ggr längre sträcka) med mikrofonen.
Mäter man tonkurvan där (där alltså kvoten mellan avstånden är 200 ggr till "högtalarelementets nackdel"jämför med normal lyssning på systemet) så ser man att frekvensgången fortfarande är inom några få dB genom hela mellanregisterområdet!
(Normerat mot en närfältsmätning på baselementet lämpligtvis.)
Och mäter man i ett normalt rum blir faktiskt bidraget från rummet så stort (trots mätmikrononens extrema närhet - 1 mm - till "den vibrerande väggen") att lådans bidrag inte med lätthet går att skilja ut från rumsbidragen!![]()
Så pass "harmlösa" är faktiskt bidragen från lådan - om man är rädd för dem. Fast det skall man förstås inte vara eftersom de är både avsiktliga och en väsentlig del av konstruktionen. Jag har arbetat länge med att få till kabinettet precis rätt.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Det kan dock nämnas att jag vid ett tillfälle givit mitt välsignande åt en mindre förändring av ett par piP-kabinett, nämligen när Belker frågade om det var görligt utan att riskera välljudet. Han försåg sina piP-lådor med ett lite tjockare fanér än vanligt. Eftersom det han avsåg göra verkade kunna bidra med i samma storleksordning ökad massa, fjädring och dämpning (=oförsämrat god utklingningsegenskap), och det dessutom i det stora hela verkade vara en marginell förändring, tyckte jag att det var ok. Men det var gränsfall att jag vågade gissa att förändringen skulle bli harmlös.
PS. Det kan tilläggas att den lilla vågningen man ser efter huvudpulsen (cirka tre perioder med intervallet 190 us) på pulssvaret från piP, är en viktig del av den stereosystemkorrektion som är gjord för att de skall klinga maximalt neutralt över ljudbildens bredd. Samma finns med synligt när man mäter "icke-psykoakustiskt" på alla Ino-högtalare. Den yttrar sig då# i frekvensplan som en synlig korrektion om mindre än +/- 0,8 dB).
#Läs: Mätt med mätmikrofon på en högtalare i mono-aktion. Alltså till skillnad från att mäta psykoakustiskt = på två högtalares bidrag integrerat över hela ljudbilden, såsom deras klang yttrar sig vid trumhinnan på ett hörande öra - korrelerat till en verklig rörlig teoretisk idealljudkälla som gör samma rörelse i rummet.
jansch skrev:DQ-20 skrev:Njae. Rörelserna i lådans väggar är ganska linjära faktiskt om alla paneler sitter ordentligt fästa mot varandra. Det blir mer av en tonkurvemässig påverkan i vissa riktningar.
Min erfarenhet är att det resulterar i ganska mycket distorsion relativt grundsignalen, framförallt på Sonab OA5:s bredsidor. Även på andra lådor bl.a. nån Dali och även OA6 (som låter så fantastiskt! Mycket = bortåt 10% i peakar.
tonkurvan från lådans sidor är väldigt ojämn men HUR MYCKET det påverkar tonkurvan anser jag inte kan påvisas om man inte gör test med före respektive efter förbättringar av lådans styvhet.
Inte heller disten från lådan.
Kronkan skrev:Underbart
Tangband skrev:Kronkan skrev:Underbart
Fin utläggning men inga mätningar
Nattlorden skrev:Personligen läser jag hellre en IÖ-tolkning av en mätning än ser den själv... mycket rimligare att jag får något vettigt utav det då...
Thomas_A skrev:Kanske jag ska göra om mina ljudfiler vad det lider så får ni själva avgöra hörbarheten.jag har ett perfekt musikstycke för detta.
Tangband skrev:Jag tror att det är nästan ( jag skriver "nästan " eftersom jag ju inte vet säkert) omöjligt att använda lådans "ljud" till något bra.
Tangband skrev:De flesta dyrare högtalare, tex B/W 803 har många stag och rejäla dämpningar i lådorna.
Det kostar pengar att göra så och skulle det inte göra någon skillnad så skulle B/W garanterat strunta i stagning.
Tangband skrev:Jag finner det besynnerligt att några på detta forum påstår att lådväggarna kan användas till något bra utan att ha sett mätningar på att så är fallet. Mätningar krävs ju annars på allting annat![]()
Tangband skrev:Sedan sågas Linkwitz åsikter om låddämpning samtidigt som alla vet att han är en mycket duktig auktoritet vad det gäller högtalarkonstruktioner . Hmm...
Jag lämnar den funderingen här och önskar alla en trevlig midsommar istället
Thomas_A skrev:Det var inga större problem att höra kabinettrelaterade resonanser när man lyssnade till avslöjande stycken ex Yoshikazu Mera från skivam Romance.
jansch skrev:Thomas_A skrev:Det var inga större problem att höra kabinettrelaterade resonanser när man lyssnade till avslöjande stycken ex Yoshikazu Mera från skivam Romance.
Hur vet du att det var "kabinettrelaterade resonanser"?
- om du lyssnar med rimligt avstånd, åtminstone 2,5 - 3 meter. Hur vet man att ljudet kommer från lådan?
- om man lägger örat till en av lådans väggar, hur högt är det i relation tlll högtalarelementets tillskott?
- och hur kan man konstatera då att det är ett tlllskott till ljudet, d v s att man inte har någon större fasförskjutning?
Om det är ett "biljud", dvs att något skorrar, är det lätt att ta reda på med att mata sinussignal på högtalaren men svårare med musik.
Thomas_A skrev:jansch skrev:Thomas_A skrev:Det var inga större problem att höra kabinettrelaterade resonanser när man lyssnade till avslöjande stycken ex Yoshikazu Mera från skivam Romance.
- om du lyssnar med rimligt avstånd, åtminstone 2,5 - 3 meter. Hur vet man att ljudet kommer från lådan?
- om man lägger örat till en av lådans väggar, hur högt är det i relation tlll högtalarelementets tillskott?
- och hur kan man konstatera då att det är ett tlllskott till ljudet, d v s att man inte har någon större fasförskjutning?
Om det är ett "biljud", dvs att något skorrar, är det lätt att ta reda på med att mata sinussignal på högtalaren men svårare med musik.
Det var flera saker. Jag testade med även med sinussvep olika kabinett (samma dimnsioner!), olika typer av element, korrelerade ljudet med kännbara vibrationer i kabinettet. Detta fanns då inte i ett motsvarande dämplimmat kaninett.
jansch skrev:Thomas_A skrev:jansch skrev:
Det var flera saker. Jag testade med även med sinussvep olika kabinett (samma dimnsioner!), olika typer av element, korrelerade ljudet med kännbara vibrationer i kabinettet. Detta fanns då inte i ett motsvarande dämplimmat kaninett.
Alltså, vad jag försöker påpeka är att vibrationerna måste ju ge ett tillskott av ljud vid LYSSNING AV MUSIK och som du skriver i ditt första inlägg.
För mej är det inga problem att MÄTA vibrationer på ett högtalarkabinett, men det är riktigt svårt att "bevisa" att det ger något negativt tillskott.
Även om jag kan mäta hög distorsion på högtalarkabinett kan det kanske i praktiken är helt betydelselöst.
När man kör med sinus på en högtalare brukar man ju höra en mängd oljud och skorranden som inte direkt kan sägas vara att kabinettets resonanser, det är ljud man normalt aldrig hör vid lyssning heller.

Thomas_A skrev:Jag har precis reinstallerat mina dämplimmade "TAactive" högtalare, ommålade och nu med passiva filter istället för aktiva. Med lite småjustering låter de förträffligt jämfört med mina Mirsch NG8 som varit uppe en längre tid nu. Passade även på att lyssna på Guru Q60 när jag var på hifikit och köpte komponenter.
Oklart om jag hinner göra mätningarna och inspelningarna av kabinettresonanser då jag har lite annat och göra innan jag drar på semester nästa vecka. Men som sagt stort lyft att få tillbaka mina konstruktioner, nu med passiva filter.
Detta är ganska grova mätningar som baseras på filer som jag fick hjälp av av Andren här på forumet för länge sedan. Filtret blev enkelt denna gång.Låter bra.
[ Bild ]

Nattlorden skrev:Mmmm.... den där är... om inget annat.... såååå geometriskt elegant....
Thomas_A skrev:Nattlorden skrev:Mmmm.... den där är... om inget annat.... såååå geometriskt elegant....
Tack, men ska nämnas att det är Olle Mirsch som gjort sig förtjänt av denna form.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster