Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?
dewpo skrev:Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?
Det känner jag mig inte kompetent att göra![]()
Men i mina lekmans ögon så ser inte mätmetoden ut att påverka resultatet i någon större utsträckning,
Inte i mitt system åtminstone.
Sen så finns det ju många fördelar med svep mätningar, Men de ger ju inte hela sanningen heller t.ex IMD syns ju inte.
Hur tycker du att en heltäckande mätning går till? Jag antar att det är svårt att åstadkomma en med hobby utrustning?
Tangband skrev:Kul tråd !
Slående är väl att brus och svep följer varandra väldigt identiskt i din mätning![]()
Skulle vara trevligt att se mätningen även med en oktav smoothing och 4 sekunders decay. Kan du visa det ? ( om du orkar )
Tangband skrev:Här är jbl 530 med rosa brus, en meter ifrån, mono, 1 oktav smoothing, 4 sekunders Delay med audiocontrol.
Cortado skrev:En oktavs smoothing är när man gör smoothingen 1/1. Som du ställt in det nu sä är det 1/48-dels oktav - det är väldigt lite smoothing och det gör mätningen mer svårläst.
.. men nu när du testar en hel oktavs smoothing så kommer du se att det inte går att läsa den heller, fast av exakt det motsatta skälet.
Har en ny hemlig liten högtalare (som inte är fukdist) som jag mäter på just nu. Ska dra igång min ärkefiende REW och försöka få fram det där du har fått fram.
dewpo skrev:Jag vet, Men vad är vitsen med att visa en sådan linje?
dewpo skrev:Hur mäter man bäst linearitet? Ska man mäta ett svep på på Max volym och sänka 1 dB sen ytterligare en och så vidare eller finns det något smartare sätt?
dewpo skrev:Här är en dum mätning av linearitet
Cortado skrev:dewpo skrev:Här är en dum mätning av linearitet
Visst, det är väl ett sätt som en högtalare kan vara linjär på.. dvs, att man har samma tonkurva på olika lyssningsnivåer. För mig är en högtalare som är linjär en som i princip har rak tonkurva. Det är väl vad jag tänker på om någon säger att en högtalare är linjär.. även om jag nog aldrig hört någon säga så.
Thomas_A skrev:dewpo skrev:Thomas_A skrev:Hur tolkar du denna mätning?
Det känner jag mig inte kompetent att göra![]()
Men i mina lekmans ögon så ser inte mätmetoden ut att påverka resultatet i någon större utsträckning,
Inte i mitt system åtminstone.
Sen så finns det ju många fördelar med svep mätningar, Men de ger ju inte hela sanningen heller t.ex IMD syns ju inte.
Hur tycker du att en heltäckande mätning går till? Jag antar att det är svårt att åstadkomma en med hobby utrustning?
Mätning av högtalaren gör man helst utomhus eller genom att flytta mätuppställningen så långt det går från angränsande väggar/begränsningsytor och med lämpligt mätfönster. Att mäta respons vid lyssningsplats (högtalare + alla reflexer) bör man nog göra vid lyssningsplats vid några positioner och sedan göra ett medelvärde och med lämplig smoothing. Även om detta är en jämförelse mellan svep och brus så är tolkningen just den att de är tämligen likartade, men det säger mindre om hur högtalaren mäter eller hur det mäter vid lyssningsplats.
DanNorman skrev:Cortado: Tangbands program kompenserar för diskantfallet i rosa brus. Mät med vitt brus och några "averages" för likartat resultat.
Thomas_A skrev:Vet inte hur högtalaren ser ut men har du mätt på lyssningshöjd/diskanthöjd?
DanNorman skrev:Jupp, och intetsägande som du säger. Om man skiter i all psykoakustik kanske man kan tro att en sån mätning betyder något av värde.
Cortado skrev:Thomas_A skrev:Vet inte hur högtalaren ser ut men har du mätt på lyssningshöjd/diskanthöjd?
Vill inte avslöja för mycket om högtalaren men den är mätt on-axis, micken pekar typ i centrum mellan diskant och bas. Diskanthöjden är typ 108cm, micken likaså. Avståndet mellan baffel och mick är 1m.
Jag kan nog tänka mig att du har vissa teorier om varför impulssvaret ser ut som det gör.
Tangband skrev:DanNorman skrev:Jupp, och intetsägande som du säger. Om man skiter i all psykoakustik kanske man kan tro att en sån mätning betyder något av värde.
Nu förstår jag era aversioner mot min mätning. Provade lite snabbt att mäta med 1/6 smoothing och kurvan ser lika upplöst ut som octav-kurvan. Om jag mäter med ännu högre upplösning så blir det dock skillnad . Hmm...
Jag jobbar mycket imorgon men om jag får tid ska jag försöka mäta en gång med 1/24 smoothing
Thomas_A skrev:Nja svårt för mig att tolka vad som är vad. Högtalaren är väl mätt på sin plats så svårt att reda ut högtalare vs reflexer.
Thomas_A skrev:Ok det var mer info som är viktig i sammanhanget.
DanNorman skrev:Dewpo: Och då var Cortados extremt fulBra att du visar fönstrad mätning i REW.
Din peak vid 3kHz måste göra att det låter extremt påträngande on axis (din mätriktning). Det resonanta beteendet i övrigt är nog mindre påträngande.
dewpo skrev:Inte lika jämn ock fin som Cortado´s
DanNorman skrev:Dewpo: Och då var Cortados extremt fulBra att du visar fönstrad mätning i REW.
Din peak vid 3kHz måste göra att det låter extremt påträngande on axis (din mätriktning). Det resonanta beteendet i övrigt är nog mindre påträngande.
Thomas_A skrev:Jag kan inte tolka allt men av det jag sett hittills så skulle jag högst troligen vara mindre nöjd med hur det låter.
Thomas_A skrev:DanNorman skrev:Dewpo: Och då var Cortados extremt fulBra att du visar fönstrad mätning i REW.
Instämmer. Peaking vid 3 kHz som också syns i första inläggets mätning låter påträngande. Om något bör det vara mindre energi runt 3-4 kHz.
dewpo skrev:OT: Jag har läst i ino tråden att Öhman jobbar på ett par ny högtalare som an påstår skall påverkas minimalt av rummet de står i, Finns det någon som vet hur lyckat det blivit?
dewpo skrev:Thomas_A skrev:DanNorman skrev:Dewpo: Och då var Cortados extremt fulBra att du visar fönstrad mätning i REW.
Instämmer. Peaking vid 3 kHz som också syns i första inläggets mätning låter påträngande. Om något bör det vara mindre energi runt 3-4 kHz.
Nu ser det inte lika illa ut i lyssningsposition, Här är lyssnings position med Psykoakustik utjämning, Vad nu det är![]()
Men, Jag hoppas att jag inte sticker ut hakan för långt nu? Så tycker jag att det är ganska oväsentligt hur en högtalare låter utanför det rum där den skall användas.
OT: Jag har läst i ino tråden att Öhman jobbar på ett par ny högtalare som an påstår skall påverkas minimalt av rummet de står i, Finns det någon som vet hur lyckat det blivit?
Thomas_A skrev:Om möjligt flytta ut högtalaren en bit i rummet, placera den diagonalt med rummets dimensioner och mät på 70 cm avstånd. Placera dämpning på golvet mellan högtalare och mik. Välj lämpligt fönster.
jansch skrev:Thomas_A skrev:Om möjligt flytta ut högtalaren en bit i rummet, placera den diagonalt med rummets dimensioner och mät på 70 cm avstånd. Placera dämpning på golvet mellan högtalare och mik. Välj lämpligt fönster.
Detta är en ganska bra mätuppställning för att mäta DIREKTLJUD, dvs försöka undvika rummets påverkan. 70cm är dock ganska kort och vid högtalarfiltrets brytfrekvens/er kommer mätonoggrannhet att uppstå även om man mäter i diskantens centrumaxel.
Mätfönstret (gate tiden) är kritisk och påverkar starkt hur långt ner i basområdet mätningen kommer vara trovärdig. I normalstora rum med 20-30kvm kommer allt under ca 200Hz vara klart osäkert.
Vill man mäta direktljudet från basenelementet i vanliga rum måste man mäta i "närfält" (basrefexlådor är problematiska). Dessutom är inte vågfronten inte säkert plan utifrån mikofonens perspektiv vid "närfält" vilket kan öka onoggrannheten. Mätavstånd= minsta möjliga= under ett par centimeter. Kan ge trovärdiga mätningar ner till 20Hz.
Varför mäter man då DIREKTLJUD är det inte bättre att mäta med rummets tillskott också? Svar: det beror på syftet med mätningen.
Vid konstruktion av högtalare måste man börja med direktljudsmätningar (frifältsmätningar) annars är det svårt att veta vad man håller på med.
Högtalarmätningar med rummets tillskott efterliknar ju mer normal lyssning men är mer svårtolkade. T.ex. beror en "dip" vid 1-4kHz på högtalaren eller rummet? Det kan ju bero på att högtalaren är mer smalstrålande i det området och det syns inte på en "on axis" direktljudsmätning.
Högtalarmätningar med rumstillskott går dock inte att göra i EN punkt med vettigt resultat! Man måste göra en LTAS mätning, d v s summera ett antal mätpunkter inom en förstorad sweetspot, t.ex en tänkt kub på sådär 1 x 1 meter vid lyssningsplatsen. OBS! Det går inte att hålla direkt i mick:en, minst 1 meter mikrofonbom och utsträckt arm och stå bakom fåtöljen/soffan, ingen skall sitta i lyssningsposition.
Viktigt! även en "rak" frevensgång som görs med LTAS metoden kan låta "skit" . Mikrofonen tar ju inte hänsyn till reflexernas längd.
Slutligen, något jag alltid tjatar om - mät flrst en gång utan signal till högtalaren. Då får man koll på om mätutrustningens brusgolv (oftast mikrofonbrus) eller annat ljud (hissar/trafik/kylskåp/fläktsystem/mm) kommer att störa mätningen vilket inte alls är ovanligt.
Thomas_A skrev:Jag hålle med om det mesta. Min poäng är att det direkta ljudet från de flesta konvemtionella högtalare domninerar och därför påverkar upplevelsen om hur det låter i stor grad undantaget basområdet. Att mäta högtalarens direktljud är därför en av de viktigare mätparametrarna. Du kan kompletera med direktljud i olika vinklar och sist även se hur den totala balansen i ett rum mäter.
DanNorman skrev:Tangband: Peaken runt 900Hz beror på nåt annat än högtalarna i hammarn_2:s mätning. Ingen av högtalarna i sig skickar ut den frekvensen kraftigt förhöjd i någon riktning.
jansch skrev:Dewpo - du skriver i ditt första inlägg: "Så här mäter det i mitt system med Brus respektive Svep mätning..."
"Teoretiskt" borde brus- respektive svepkurvan vara identiska.
Skillnaderna som man ser beror på flera "brister" i mätsystemet. Jag skriver "brister" fast det egentligen inte har några större konsekvenser men det kanske är bra att veta.
.
Tangband skrev:jansch skrev:Dewpo - du skriver i ditt första inlägg: "Så här mäter det i mitt system med Brus respektive Svep mätning..."
"Teoretiskt" borde brus- respektive svepkurvan vara identiska.
Skillnaderna som man ser beror på flera "brister" i mätsystemet. Jag skriver "brister" fast det egentligen inte har några större konsekvenser men det kanske är bra att veta.
.
Jag tycker dethär du skriver är väldigt intressant. Kurvorna med sinussvep eller brus bör alltså vara identiska. Det kan man också se på dewpo:s mätningar.
En fråga: kan man se skillnader i modulationseffekter eftersom brussignalen är en betydligt mer elak ( för högtalaren ) testsignal än frekvenssvepet ?
Eftersom brussignalen tvingar högtalaren att återge alla frekvenser samtidigt ?
Blir det en skillnad vid en starkare mätnivå ?
Thomas_A skrev:Tangband, kan du mäta högtalaren utan rummets bidrag?
gopnik skrev:Det går utmärkt att ändå i princip eliminera all rumspåverkan, kanske med undantag av bakomvarande vägg. Men även denna kan reduceras till en fullt beräkningsbar dip med bara en (bra) absorbentskiva. Om nu inte det slack som stativhöjden ger kablarna räcker för att gejta bort bakväggen.
DanNorman skrev:gopnik: Är det en tumregel?
DanNorman skrev:Jag tycker du tänjer lite på sanningen här
gopnik skrev:TB: Jag kliver nog av den här diskussionen här. Den här också.
Thomas_A skrev:Fast poängen är inte huruvida du använder brus eller svep utan att du mäter utan rummets reflexer. Du får en massa maskeringseffekter av att ta med rummet så du kan inte se avvikelser i tonkurvan annat än att se en balans mellan register i grova drag.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Fast poängen är inte huruvida du använder brus eller svep utan att du mäter utan rummets reflexer. Du får en massa maskeringseffekter av att ta med rummet så du kan inte se avvikelser i tonkurvan annat än att se en balans mellan register i grova drag.
Du har rätt i allt detdär- men... i verkligheten kan du ju aldrig räkna bort rummets inverkan. Alltså, den stora inverkan rummet kommer att ha på musikåtergivningen då du sitter och lyssnar. Om du inte bor i en madrasserad cell. Med det gör ju ingen. Så varför skulle jag räkna bort rummet? Det jag skulle få fram vore en kurva som inte har något med den upplevda klangbalansen jag får då jag lyssnar till musik i ett vanligt bostadsrum. Skillnaden med eller utan rum kan ju vara långt över 10 db.
Den enda situation jag skulle finna en sådan mätning relevant, vore om jag sedan skulle lyssna på högtalarna utomhus, helt utan väggar eller tak. Men det gör jag aldrig.
Thomas_A skrev:Jag påstår inte att en rumsmätning inte är bra. Men finlir kring en högtalares tonkurva är inte möjlig utan direktljudsmätningar. Det är sådana korrigeringar som en DSP kan göra. Rumskorrigeringar är en separat historia som kan göras akustiskt och med placeringar och sedan ffa kanske med notch-filter i basen. Något mer bör man knappast göra.
Thomas_A skrev:B/W 800 (gammal modell)
gopnik skrev:Thomas_A skrev:B/W 800 (gammal modell)
Det jättehöga tornet med spetsiga basar? Kul högtalare.Visuellt i alla fall.
Är det du eller brittbongarna som glömt hela baffelsteget?Måste vara en smal baffel. B&W ser bredare ut, i varje fall på bild...
Tangband skrev:DanNorman skrev:Tangband: Peaken runt 900Hz beror på nåt annat än högtalarna i hammarn_2:s mätning. Ingen av högtalarna i sig skickar ut den frekvensen kraftigt förhöjd i någon riktning.
Det betvivlar jag inte . Jag har samma peak vid den frekvensen okorrigerat- likaså har guru junior plus det. Har vanliga rum dendär peaken ? ( undrar seriöst )
Thomas_A skrev:Gjorde en första REW-mätning med svep men inser att mitt rum är för litet (flyttade ut högtalaren lite men men)
Thomas_A skrev:Upptäckte att något var knasigt idag då högtalarna inte mätte likadant. Jobbade mig fram till att det inte var diskanterna utan något knasigt i filtren. Det gick inte att ta reda på heller då det jag mätte upp var likadant. Så jag rev upp dem och gjorde ett ännu enklare filter (till CSX145 femrummare och CT62H diskant):
[ Bild ]
Uppmätt summerar det bra och responsen är +/- 2,5 dB, med dippar på "rätta ställena" och kalibrerad mikrofon. Akustiskt ca 12 dB/oktav, strax över 2 kHz, och elementen är kopplande i omvänd polaritet (inte som bilden ovan):
[ Bild ]
Det låter rätt bra igen, något tydligare än tidigare vid s-ljud, möjligen ska diskanten ner någon dB till.
T
Johan_Lindroos skrev:Ganska imponerande att få en femrumslägenhet och en diskant att prestera så bra!![]()
Thomas_A skrev:Johan_Lindroos skrev:Ganska imponerande att få en femrumslägenhet och en diskant att prestera så bra!![]()
Haha. Jag ska nog kolla igenom bättre innan jag postar. Autostavning verkar vara på och jag hade också en okalibrerad mikrofon. Ska införskaffa en kalibrerad dito men är lite osäker på vilken som är bra för rätt pris runt 1000-lappen. Är DSP milrofonen bra tro?
Cortado skrev:Thomas_A skrev:Johan_Lindroos skrev:Ganska imponerande att få en femrumslägenhet och en diskant att prestera så bra!![]()
Haha. Jag ska nog kolla igenom bättre innan jag postar. Autostavning verkar vara på och jag hade också en okalibrerad mikrofon. Ska införskaffa en kalibrerad dito men är lite osäker på vilken som är bra för rätt pris runt 1000-lappen. Är DSP milrofonen bra tro?
Line Audio OM1 kostar väl runt tusingen?
Iofs behöver du ljudkort med fantommatning för en till tusing, om du inte redan har.
Tangband skrev:Om1 verkar vara väldigt bra, ja. Om man läser tester av den.
Umik 1 ( som brukar användas till minidsp ) och Dayton imm6 är i stort likvärdiga i tester på nätet och båda blir bättre efter kalibrering. Dayton har lite fyr för sig vid 400 hz okalibrerad som det verkar.
Thomas_A skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.
gopnik skrev:Ffa är de inte rundtagande och därför är basnivån avståndsberoende.
Cortado skrev:Thomas_A skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.
OM1 är så rak naturellt så den inte behöver någon sådan. Det är förresten vår forumkompis RogerJoensson som är Line Audio och som en bonus är han en trevlig prick!
Thomas_A skrev:Cortado skrev:Thomas_A skrev:Läste lite, men såg inte om OM1 kommer med kalibreringsfil. Vet att det fanns något tyskt företag som många här inne köpt kalibrerade mikrofoner men hittar inte adressen dit.
OM1 är så rak naturellt så den inte behöver någon sådan. Det är förresten vår forumkompis RogerJoensson som är Line Audio och som en bonus är han en trevlig prick!
Ok, låter bra. Kanske blir en beställning av den då.
Tangband skrev:Nu har jag mätt med inspelningsmicken i 90 graders inställning men jag får väldigt olika resultat beroende hur jag vrider mikrofonerna. Det går att ställa 90 grader eller 120 grader. Detta är ju x/y mickar i stereo så det kanske inte fungerar lika bra som Dayton vid mätningar ?
Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.
Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.
Nu har jag lärt mig REW så jag tänker avvakta med fler mätningar tills jag får min mik. Då ska jag mäta på mina nya och gamla högtalare samt ljud från baffelvibrationer i en egen tråd.
Det blir väldigt intressant att ta del av![]()
Baffelvibrationer eller lådljud har ju diskuterats och folk verkar tycka väldigt olika. Det vore mycket intressant med fler kabinettmätningar än den som Lilltroll presenterade.
Provade nyss att höja diskanthornet i jbl 530 med 1 db .
Kurvan blir rakare, men jag är inte säker på att det är en entydig förbättring på musik. Får prova en vecka.
monomätning med dayton imm6 en meter från högtalaren - 1/6 smoothing
Cortado skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:Hej. Ingen smmoting på. Jag mäter dock pulser och importerar till REW och sedan har jag Blackman fönster -2 + 5 ms.
Det blir väldigt intressant att ta del av![]()
Baffelvibrationer eller lådljud har ju diskuterats och folk verkar tycka väldigt olika. Det vore mycket intressant med fler kabinettmätningar än den som Lilltroll presenterade.
Provade nyss att höja diskanthornet i jbl 530 med 1 db .
Kurvan blir rakare, men jag är inte säker på att det är en entydig förbättring på musik. Får prova en vecka.
monomätning med dayton imm6 en meter från högtalaren - 1/6 smoothing
Varför faller dina mätningar vid 10k på det där sättet?
.. och varför kan du inte ens testa svep?
.. och varför verkar det som att du postar samma inlägg i fler trådar?
Tangband skrev:....Vet faktiskt inte.... är mitt rosa brus begränsat i omfång ? Då jag spelar musik upplevs det inte diskantsvagt i toppoktaven.
Mätningarna visar samma fall med akudorik, Jbl och även miken iq6. Bra påpekande.
Tangband skrev:...Ska prova, men jag måste läsa på lite hur man gör- förklara gärna hur du gör !
Tangband skrev:...postade även i min medlemstråd- det måste väl vara ok att göra det ? Detta är en tråd om mätningar och medlemstråden är en tråd om min anläggning och mätningar just nu
Tangband skrev:Edit: har nu läst mera om audiotools och audiocontrol. From iOS 10 verkar man kunna använda AirPlay inne i programmet för att generera testsignalen som svep, och få den uppritad i mätdiagrams-form. Jag har hittills mätt pink noise från en skiva jag har som FLAC på min NAS uppspelat genom Yamaha wxc50 och i akudoriks fall genom en akurate dsm. Har även använt ”pink noise HD från youtube vid någon mätning.
http://www.studiosixdigital.com/support ... rplay.html
Thomas_A skrev:Prova gärna med fönster också (Blackman) om du vill veta hur själva högtalaren mäter.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Prova gärna med fönster också (Blackman) om du vill veta hur själva högtalaren mäter.
Kan du förklara närmare ?
Tangband skrev:Vilken smoothing ska jag ha då jag kör sinus-svep ? 1/3 okt ?
Tangband skrev:Ok Cortado, jag lyckades med sinus-svep mätningen på jbl 530 nyss- AirPlay fungerade dock inte från programmet så jag använde istället frekvenssvepet från LTS hemsida , 20-20000 hz, detta via AirPlay från min iPad pro till Yamaha wxc50.
Det är ett 30 sek långt svep med 16 bit 44.1 khz sampling. Här finns det:
http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Måste säga att det är lite fascinerande att se kurvan växa fram. Det är mycket trafik den här tiden på dygnet och för att mätsignalen skulle vara minst 35 db över vägbullret utanför så mätte jag i fönster från 200-20000 hz.
Överst sinus-svep med 1/3 smoothing , mono med Dayton imm6 exakt en meter ifrån. Mikrofonen i diskanthöjd på en iPhone på ett kamerastativ. Jag själv tre meter ifrån.
Under denna mätning är det sinussvep med 1/12 smoothing med miken på exakt samma ställe.
Jag höjde diskanthornen med 1 db per kanal för 1 dag sedan.
Kommentarer ?
Tangband skrev:Cortado, jag tror även det finns lite rippel som kommer från plastfronten som sitter framför basen. Ska prova att mäta med front och utan för att kunna se ev skillnader.
Tangband skrev:En konstig sak: Mäter jag med lägre signalnivå, så minskar " bullen" vid 400 hz. Det blir rakare. Så det borde väl vara väggen bakom högtalaren som förstärker den frekvensen vid lite högre nivåer?
Tangband skrev:Angående kamfilter effekter: intressantbehövs det mer fårull i lådan ?
Tangband skrev:Jag har även en baffelstegskompensation som börjar vid 510 hz på + 4,1 db, den kanske bör höjas till 600 hz möjligen ?
4,1 db kanske är för mycket ? Någonstans mellan 480-600 hz tappar väl högtalaren teoretiskt baffelstödet- det borde generera ett tapp vid den frekvensen ?
Jag använde baffelstegs kalkylatorn micka.de då jag räknade ut 510 hz, det kanske stämmer mindre bra med verkligheten ?
Nu då jag kan mäta sinusswep kan jag prova stänga av baffelstegs kompensationen helt och därmed se på kurvan var det faller
Tangband skrev:Cortado- baselementets kon är 43 cm ( fronten 41 cm ) från väggen bakom högtalarna. Det motsvarar 400 hz. Det kan kanske förklara varför det blir en större förstärkning där vid 400 hz då man höjer volymen vid mätningen ?
Tangband skrev:Ska testa att slå av baffelstegs kompensationen helt för att se vid vilken frekvens, och hur mycket, som behövs.
Tangband skrev:Cortago, med rippel menade jag ojämnheterna under delningsfrekvensen, alltså under 1,8 khz där det delas aktivt med 24/db okt Linkwitz Riley.
Tangband skrev:Basen har en svag horn-laddning som är gjuten i baffeln och det borde kanske påverka frekvensgången ?
dewpo skrev:Jag gjorde lite provmätningar med min iPad, Mest för att jag ville se om det var något problem med plattformen som kunde förklara Tangbands diskant sänkning, Men icke här mäter det rakt och fint
Cortado skrev:dewpo skrev:Jag gjorde lite provmätningar med min iPad, Mest för att jag ville se om det var något problem med plattformen som kunde förklara Tangbands diskant sänkning, Men icke här mäter det rakt och fint
Du kanske ska ha 50dB på y-axeln också?
Kör du samma mick och samma program som honom?
Tangband skrev:En konstig sak: Mäter jag med lägre signalnivå, så minskar " bullen" vid 400 hz. Det blir rakare. Så det borde väl vara väggen bakom högtalaren som förstärker den frekvensen vid lite högre nivåer?
Angående kamfilter effekter: intressantbehövs det mer fårull i lådan ?
Jag har även en baffelstegskompensation som börjar vid 510 hz på + 4,1 db, den kanske bör höjas till 600 hz möjligen ?
4,1 db kanske är för mycket ? Någonstans mellan 480-600 hz tappar väl högtalaren teoretiskt baffelstödet- det borde generera ett tapp vid den frekvensen ?
Jag använde baffelstegs kalkylatorn micka.de då jag räknade ut 510 hz, det kanske stämmer mindre bra med verkligheten ?
Nu då jag kan mäta sinusswep kan jag prova stänga av baffelstegs kompensationen helt och därmed se på kurvan var det faller
dewpo skrev:Jag kan mäta med min Dator förstås - Men den är så bullrig att det påverkar mätningarna negativt
dewpo skrev:Program skall göra jobbet bättre! Med SignalScope X och daytona DATS v2 kan man mäta impedans också. Jag skall nog skaffa en sådan när ekonomin tillåter.
Cortado skrev:dewpo skrev:Jag kan mäta med min Dator förstås - Men den är så bullrig att det påverkar mätningarna negativt
Min dator är rätt bullrig också.. tycker du ska satsa på att mäta med datorn, det ger större fleximätitet!
Då kan du ju använda REW, Holm och andra program som "normalt folk" gör..dewpo skrev:Program skall göra jobbet bättre! Med SignalScope X och daytona DATS v2 kan man mäta impedans också. Jag skall nog skaffa en sådan när ekonomin tillåter.
Datsen har blivit jävla dyr på sistone. Tycker du kollar upp det där med att mecka ihop en såndär mätjigg istället.. en sådan kostar inte mycket att fixa ihop.
Cortado skrev:Tangband, kan du gate'a mätningen?
Tangband skrev:Jag vet inte om mätprogrammet och tongeneratorn måste vara ihopbyggd för att kunna göra gating.
Cortado skrev:Hmm. Lägga på 12dB på diskanten.. hur ser disten ut då?
Är det alltså så nu att det inte finns några passiva delningskomponenter i högtalaren överhuvudtaget, att elementen är direktkopplade till dina steg som sedan drivs av DSP'n?
Thomas_A skrev:Ja alltså om du har ett fönster som Blackman kommer du bara att se en viss tid av signalen. Det framgår inte hur vad du har för tidsfönster. Utan fönster eller långt fönster får du med rummet och betydligt fler variationer genom reflexer. Signalens längd påverkar också, så om du använder sinussvep så ska det vara kort. SIRPs sinussvep går på under en sekund tror jag. Jag använder både sinussvep i REW och pulser (finns på LTS hemsida också).
Morello skrev:Du skriver att du mäter med sinussvep samtidigt som du applicerar fönster (blackman) - fönster appliceras i tidsdomänen, inte i frekvensdomänen.
galder skrev:Kan rekommendera programmet Arta (FFT). Det kan användas utan licens, (bra för utvärdering/inlärning) men då saknar nan möjligheten att spara mätningar, men man spara bild på mätningen. Licens kostar 79€.
http://www.artalabs.hr/download.htm
Kan likaså rekommendera mikrofonen OM1. Den mäter tillräckligt noggrant så att den inte behöver någon kalibreringsfil, till ett oslagbart pris.
https://m.prisjakt.nu/product/1450723
Tangband skrev:galder skrev:Kan rekommendera programmet Arta (FFT). Det kan användas utan licens, (bra för utvärdering/inlärning) men då saknar nan möjligheten att spara mätningar, men man spara bild på mätningen. Licens kostar 79€.
http://www.artalabs.hr/download.htm
Kan likaså rekommendera mikrofonen OM1. Den mäter tillräckligt noggrant så att den inte behöver någon kalibreringsfil, till ett oslagbart pris.
https://m.prisjakt.nu/product/1450723
Den där om1 verkar väldigt intressant.
Min kalibrerade Dayton imm6 verkar vara i klass med umik 1- hyfsad men inte lika exakt som om1.
Nedan kalibrerad umik 1 vs okalibrerad Dayton imm6 på en högtalarmätning i rum ( därav de krokiga kurvorna )
Dayton imm6 är den blå kurvan, den verkar ge några db för hög nivå vid 200-400 hz.
https://johnr.hifizine.com/2014/08/ipad ... ment-mics/
dewpo skrev:Jag tycker det finnes stora fördelar med att mäta med en tyst iPad jämfört med en bullrig dator.
dewpo skrev:Men analyserna görs bäst i efter hand i en Dator
galder skrev:Den där mätuppställningen för övrigt är väl inte så optimal som möjligt.
Skaffa ett mikrofonstativ (kostar väl ett par hundra) då stolen orsakar reflexer.
Lyft upp högtalaren mer än 1m (utgå ifrån mätpunkten på högtalaren), så kan du minska golvstudsen.
Håll fritt runt högtalaren om ca 1.5m (om du mäter på 1m avstånd).
Cortado skrev:dewpo skrev:Jag tycker det finnes stora fördelar med att mäta med en tyst iPad jämfört med en bullrig dator.
En dator ska vara riktigt bullrig eller ljudlig för att micken ska ta upp den på 2-3m avstånd, så att det stör mätningen. Min dator, som dessutom är helt öppen och inte skittyst stör inte mina mätningar vad jag kan se. Sen mäter ju jag svep och inte LTAS.
Dock måste sägas att Signalscope verkar mycket bättre än det där Tangband använder (Audiotools?.. eller vad det hette). Nackdelen är väl kostnaden, där får den smisk av de man har på dator (åtminstone om man kör Windows och kan använda Holm och Arta). Synd att det inte finns något som fungerar i Linux som är lätt att sätta upp.dewpo skrev:Men analyserna görs bäst i efter hand i en Dator
Helt klart.
galder skrev:En undran: jag ser inte att du markerat en specifik tidsrymd, förslagsvis 3ms (1m) i signalen, utan verkar ha med hela signalen? Alltså en mängd reflexer.
galder skrev:Den där mätuppställningen för övrigt är väl inte så optimal som möjligt.
Skaffa ett mikrofonstativ (kostar väl ett par hundra) då stolen orsakar reflexer.
Lyft upp högtalaren mer än 1m (utgå ifrån mätpunkten på högtalaren), så kan du minska golvstudsen.
Håll fritt runt högtalaren om ca 1.5m (om du mäter på 1m avstånd).
dewpo skrev:Men det är en kostsam hobby tycker jag
Tangband skrev:Jag tycker det är kul och intressant att lära sig mäta, även om det är på en låg nivå för mig. Den där om1 mikrofonen ser intressant ut- men det innebär även inköp av ett interface som kan driva den och att man måste över till PC-träsket. Jag kan köpa högtalarelement för pengarna istället![]()
Det är dock fortfarande örat som bestämmer vad som låter bra eller ej. Dayton imm6 verkar enligt tester ganska rak mellan 500-20000 Hz och i det registret har jag kunnat korrigera på ett bra sätt så det är inom +- 2 db.
Går man lägre i frekvens än 500 Hz behövs nog en bättre mik, men det är också vanskligt eftersom rummet ställer till det så väldigt under den frekvensen- bättre att använda hörseln och ställa så det låter naturligt. Jag tänker inte hålla på och bära ut högtalare utomhus.
Cortado skrev:Dewpo jobbar hårt han!
Snyggt med VP-rörstricket, jag kör ju så jag med. Det enda rätta, ju.
Här kommer frågor!
1) Kör du REW i linux?
2) Vad har du för avstånd mellan micken och högtalaren?
3) I impulsfönstret har du en sträckad linje som går vid 5m - vad är det?
Det verkar dessvärre så4) Tonkurvan på högtalaren.. mäter den verkligen sådär?.. låter den som den mäter?.. är mätningen smoothad?
5) Vad är det för mick du mäter med?
Cortado skrev:Ja, de ser normala ut. Dippen vid 3,5k - kan det vara delningen mellan mellanregister och diskant?.. om du provar att vända diskanten, vad händer?
Cortado skrev:Om du ska mäta diskant och bas för sig så måste du koppla ur den du inte mäter. Sen skulle jag ställa micken 1m ifrån, i höjd mellan bas och diskant. Båda mätningarna ska vara med samma uppställning - dvs, flytta inte på något mellan att du byter mellan bas och diskant.
Dock har du inte samma dipp i den där senare mätningen. Är det samma högtalare?
Cortado skrev: Är det samma högtalare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster