Moderator: Redaktörer
Feed Forward skrev:Men i framtiden anser jag nog att man helt enkelt ska satsa på 192/24 rätt av. I framtiden kommer knappast internet-bandbredden att vara en flaskhals. Då kan alla slappna av och vara nöjda.
RogerGustavsson skrev:Feed Forward skrev:Men i framtiden anser jag nog att man helt enkelt ska satsa på 192/24 rätt av. I framtiden kommer knappast internet-bandbredden att vara en flaskhals. Då kan alla slappna av och vara nöjda.
Fast vilken musik drar nytta av det? Det är möjligen en minimal del av det som släpps med tanke på hur illa många av dagens fonogram låter. Så länge vi bara utnyttjar en del av vanligt CD-format på nästan allt som släpps, vad ska vi med det högupplösta till? Nej, vi behöver släppa det ljudideal som gäller idag. Strunta i nivåmaximeringen och släpp på välljudet - det räcker med 16/44.1 för det.
Tangband skrev:så varför inte släppa fram lite högupplöst material även i ljud?
Feed Forward skrev:Personligen gillar jag MQA eftersom jag prenumererar på Tidal. Ljudet är onekligen mycket bra.
Dessutom tror jag att MQA-gubbarna kommit på något väsentligt om hur man ska använda de senaste rönen om psycho-akustik, neuroscience, etc för att få till en kedja som stör så lite som möjligt.
Att MQA-killarna var lite aggressiva har nog med att göra att de kanske är lite före sin tid. De drar de senaste rönen lite för långt och kan inte helt och hållet backa upp sina påståenden och då bjuder man verkligen in till kritik.
Alla ljudexperter är tex inte överens om att rekonstruktionsfilter i DAC-ar har någon störande effekt, vilket MQA-standarden utgår ifrån.
Personligen är jag med på MQA-tåget - jag har en egen NOS-DAC utan översampling.
Problemet är väl också att formatet känns lite för kommersiellt bundet. Men i framtiden anser jag nog att man helt enkelt ska satsa på 192/24 rätt av. I framtiden kommer knappast internet-bandbredden att vara en flaskhals. Då kan alla slappna av och vara nöjda.
Michael skrev:Det absolut bästa sättet för att behålla en signal i ursprungligt originalskick (hifi), är att inte förändra signalen. MQA går in och förändrar signalen, alltså ändrar musiken. MQA har inte med ljudkvalite att göra, utan pengar och spårning av pirater. Tyvärr blir många musikälskare lurade.
Michael skrev:Det absolut bästa sättet för att behålla en signal i ursprungligt originalskick (hifi), är att inte förändra signalen. MQA går in och förändrar signalen, alltså ändrar musiken. MQA har inte med ljudkvalite att göra, utan pengar och spårning av pirater. Tyvärr blir många musikälskare lurade.
//Michael
Nattlorden skrev:Michael skrev:Det absolut bästa sättet för att behålla en signal i ursprungligt originalskick (hifi), är att inte förändra signalen. MQA går in och förändrar signalen, alltså ändrar musiken. MQA har inte med ljudkvalite att göra, utan pengar och spårning av pirater. Tyvärr blir många musikälskare lurade.
Håller inte med... MQA försöker lösa ett problem som man (sant eller misguidat) tolkat bero att man vid högre samplingshastighet kan fånga vissa ljudbeteenden bättre och att man genom lite smart omnyttjande av det normala bitomfånget skulle kunna spara på denna infon även i lägre bithastighet. Meningen är alltså att förändra musiken destruktivt, utan att nyttja ett outnyttjat område i bitströmmen för att tillföra mer.
Att sedan företaget valt att försöka tjäna pengar på formatet istället för att släppa det i den publika domänen är naturligtvis beklagligt, men inte oförståeligt.... har ett företag lagt ned pengar på något så krävs det ett udda företag om de inte vill försöka få tillbaka (minst) vad det kostat...
goat76 skrev:Michael skrev:Det absolut bästa sättet för att behålla en signal i ursprungligt originalskick (hifi), är att inte förändra signalen. MQA går in och förändrar signalen, alltså ändrar musiken. MQA har inte med ljudkvalite att göra, utan pengar och spårning av pirater. Tyvärr blir många musikälskare lurade.
//Michael
Men...
Om problemet som beskrivs i den texten jag länkade till stämmer att digitaliseringen av musik alltid har introducerat ett fel så har ju en oönskad förändring skett redan i det skedet av ursprungsljudet.
Det innebär ju att om man nu kan lösa det problemet så har man i så fall lyckats ta ljudet tillbaka till det ursprungligen tilltänkta ljudet.
Det är därför jag frågar om "pre and post ringing" är ett reellt fel eller om det bara är ett fabricerat "hitta-på-fel" för att sälja MQA-formatet?
Bill50x skrev:Men tom så dan ansett magazin som the absolute sound har ju gått på det hela med hull och hår, så dem har väl duktiga marknadsförare.
/ B
Stereophile skrev:...without the ability to even evaluate the format's compression scheme separate from its deblurring component, I don't believe that, over the long term, MQA is in the best interests of audiophiles. I just hope it's not too late.—Jon Iverson
goat76 skrev:Men...
dali skrev:https://www.youtube.com/watch?v=NSv0lcHlawk
Tyvärr förstörs presentationen av MQA-förespråkare i publiken. Mycket ohörbart, det som hörs verkar vara försök att diskreditera källorna i stället för att bemöta kritiken mot formatet.
Michael skrev:goat76 skrev:Men...
Mitt korta svar är att tro inte på reklamen. Vill någon lära sig om ad/da så läs absolut inte mqa-reklam, eller någon annan hifi relaterad reklam.
Betänk också att i så fall skulle alla ad&da göra fel, även i andra typer av apparater. Och allt kan fixas genom att betala pengar till MQA-nissarna![]()
//Michael
Feed Forward skrev:Somliga här ondgör sig över att MQA dels tar bort info, dels att de binder formatet kommersiellt.
Feed Forward skrev:Somliga här ondgör sig över att MQA dels tar bort info, dels att de binder formatet kommersiellt.
När det gäller det sista; visst gör de det, men det hindrar inte att de funnit en praktisk väg att packa ihop musiken på ett sätt som inte märks av våra öron.
Feed Forward skrev:Skit på alla sätt ?! Vadan hätskheten?
Jag har MQA eftersom jag prenumererar på Tidals strömningstjänst. Man märker en klar förbättring - nej inte klar, man kan säga att om man lyssnar på rätt sorts inspelning med akustisk musik, gärna gamla jazzinspelningar från 60-talet då ljudkvalitén var på topp, ja då blir upplevelsen sublim.
Men jag vill ändå hävda att högupplöst material är mindre viktigt än kvalitén hos DAC'ar och förstärkare, etc.
För min del får MQA vara kommersiellt och eländigt på alla sätt, men så länge det ger mig en härlig musikstund så bryr jag mig inte om det. Alla människor har tjänat pengar på saker i alla tider.
Sen vill jag bara slå ett slag för min senaste vurm, nämligen NOS-DAC'ar. Hellre lyssna på en CD-inspelning med en DAC där rekonstruktionsfiltret är bortkopplat än en högupplöst fil.
Och jag anser att den springande punkten med MQA är just hur de adresserar detta med rekonstrueringen. Det där med att mäta på ljud är knepigt. Vad för sorts distorsion stör oss mest? Det ökade bruset kring 20khz eller de andra knepigheter man kan mäta fram på en MQA-kodad fil kanske är ganska benign för våra öron. Men så länge vi inte vet vad vi ska mäta på måste väl bataljen rasa vidare.
Exempel: De flesta mätningar sker på statiska sinustoner, möjligen kombinationer av sådana som vid IM-mätning, fast det är jättesvårt att mäta på vad som händer då signalerna ändrar på sig hela tiden. Hur ska vi mäta det? Mätförloppet måste ju då ta hänsyn tilt hur vår hörsel fungerar och än så länge vet man inte så mycket om saken eftersom hela grejen är så oerhört subjektiv.
Man har ju länge trott att hörselcellerna funkar som en radda stämgafflar som aktiveras vid olika toner. Men det verkar inte som om hörseln använder sig bara om den informationen. nervcellerna kan triggas av olika flanker som uppstår av reflektioner, osv. Små fasskillnader avgör om en nervcell triggar eller inte.
Det finns fjärilar som kan förnimma endast en luktmolekyl av en tilltänkt kärlekspartner från flera kilometers håll, varför kan inte då vår hörsel ha en känslighet som går bortom det vardagliga?
Nej, jag tror MQA är hur bra som helst!
Feed Forward skrev:Skit på alla sätt ?! Vadan hätskheten?
sportbilsentusiasten skrev:Feed Forward skrev:Skit på alla sätt ?! Vadan hätskheten?
Läs på om MQA.
Det är verkligen inte bara dåligt, det är ett fult knep att suga ut pengar av alla i musikbranschen.
Nattlorden skrev:Hade varit mycket mer givande diskussion om folk hade bortsett från licens-delen... den är väl alla överrens om att det var ett dumt val (men förståeligt på företagsekonomiskt plan).
goat76 skrev:Men, är allt dåligt och lurendrejeri med formatet, även de "senaste rönen" MQA påstår sig basera det hela på?
Jag välkommnar utveckling och om det finns något i dessa rön som kan förbättra så kan väl dessa förbättringar även användas utanför ett låst format som MQA, då de knappast har ensamrätt på rönen.
Bill50x skrev:Ännu har tydligen inte MQA-gänget ställt upp på några direkta jämförelser mellan de olika formaten så ingen har kunnat jämföra det ljudmässiga resultatet rakt av.
RogerGustavsson skrev:Är det inte något galet? Där står ju: FLAC 44.1kHz 24bit, MQA 352.8kHz
Ska det verkligen stå 44.1kHz?
dewpo skrev:Hör jag någon skillnad mellan de olika filerna?
Nej det gör jag inte!
352 filen är 330 MB
88 filen är 72 MB
MQA filen 46 MB
paa skrev:Vore intressant om LTS tog en djupare titt på systemet.
Nattlorden skrev:... skulle tro att detta ligger väl utanför LTS möjligheter och kompetens.
Michael skrev:Jag hoppas verkligen inte att LTS slösar tid på skit som MQA. Bättre fokusera på saker som är bra. MQA är bara dåligt i alla aspekter, för slutkund/lyssnaren.
Det värsta med MQA är inte tekniskt, utan att streaming tjänster blivit inlurade i systemet och därmed dess kunder. Förr så var det ju i vissa apparater som konstigheter kunde finnas (p.g.a. marknadsföring och sales point, trots igentligen sämre ljud). Då var det enklare att som kund välja att inte köpa dessa apparater (dock blev ju många inlurade av hifiblaskornas hejarop). Streaming tjänster är inte så många och också inget som man vill byta så ofta. Kunden blir mera fast, kanske inte via avtal utan mer av praktisk användning.
//Michael
Nattlorden skrev:Skall man göra det så måste man nog träffa meridian-folket och förstå vad som är relevant och inte... Finns ju något fall dokumenterat där man gjort tester och mätningar och det visat sig i efterhand att inget av testfallen körts genom MQA-kretsarna alls...
dewpo skrev:Hur testar man MQA? Om man FE testade skulle det ens vara möjligt att avgöra om det var MQA formatet eller den specifika DAC'n som användes som var detekterbar?
Nattlorden skrev:Som jag skrev innan... MQA avser inte att vara transparent mot det digitala materialet det kodas ifrån... det avser bl.a. att motverka fel som gjordes när det digitala materialet skapades...
gopnik skrev:Nattlorden skrev:Som jag skrev innan... MQA avser inte att vara transparent mot det digitala materialet det kodas ifrån... det avser bl.a. att motverka fel som gjordes när det digitala materialet skapades...
Va, nä? Eller? Handlade det inte om att man kodar ohörbara ultrahöga frekvenser som nästan ohörbart högfrekvent skräp inom den ordinarie bandbredden, och sen lyfter man ut det efteråt?
Nattlorden skrev:Vad är det du känner dig lurad på?
petersteindl skrev: Jag har tittat på videon i länken. Nu har det under resans gång från januari 2017 skrivits en del som kanske förklarar saker bättre.
Om man tittar på denna länk.
petersteindl skrev:. . . så verkar Bob Stuart vilja få med all HF inklusive noise och på något sätt frekvensförskjuta det ner till tonfrekvensområdet och lägga det på nivå under brusnivån.![]()
Nu kommer ni få det fläskigaste svengelskainlägget i Faktiskts historia.![]()
Han säger att det finns en noise floor in the recording before the musicians start d v s innan musikerna börjar spela så finns det ett HF-brus som han inte vill ta bort. Min spontana fråga blir, vad är det för vits med det? Har Bob någon fysikalisk förklaring? Finns det någon psykoakustisk förklaring? Använder Bob det inspelade HF-bruset till att åstadkomma en slags dither? I princip skulle jag i och för sig kunna tänka mig att det skulle kunna vara en fördel att ha med en form av naturligt brus till hörseln som agerar som ditherbrus i hörselsystemet om det skulle göra skillnad och om det skulle vara en fördel att använda sig av befintligt HF-brus för ändamålet så skulle det möjligtvis måhända kanske kunna vara en psykoakustisk fördel?
Men jag vill gärna se fler noggranna vetenskapliga analyser på området. De på Meridian må komma med briljanta fysikaliska lösningar, men psykoakustiken behärskar de inte. Jag gör min bedömning utifrån allt jag hittills sett av deras produkter. Men de jobbar ju tillsammans med andra som kanske kan, eller de kanske har ny personal eller lärt sig?
Sedan säger Bob att Between 20 kHz och 50 kHz there is a small komponent which is very critical. Han använder just ordet critical! Det är långt starkare än ordet important. Critical ligger närmare lethal eller ödesdigert eller förödande. Det betyder skillnad mellan liv och död. Därför skriver jag som jag gör d v s jag använder ord som att leva och överleva.
Överlever inte musiken utan denna kritiska information mellan 20 kHz och 50 kHz? Vidare säger Bob: It contributes to the microstretch of the sound i tonfrekvensområdet . Jag vill nog påstå att det är en häpnadsväckande slutsats. Den må vara sann eller må vara falsk, men oavsett, är det häpnadsväckande.
Då man ser videon bör man lyssna på varje ord Bob säger och helst översätta detta för sig själv för att på djupet söka förstå innebörden i det som sägs. Jag avfärdar det inte. Man kan inte avfärda något man inte ens trängt in i för att söka förstå, anser jag. Jag skall göra ett försök att förstå vad de har gjort.
Sedan säger Bob, We know that if you take that part away, like if we fold it down to CD quality, people can hear the difference. Vetenskapliga tester har bevisat detta. hävdar Bob. Hans engelska förstår jag ibland inte helt. I mina datorhögtalare har jag ibland svårt att höra vad Bob säger. Han säger vidare: It damages the sound however you do it. It is very important to preserve that sound upp till 50 kHz. Sedan säger Bob att det finns ytterligare en frekvensregion som ligger högre upp än 50 kHz där det enbart finns brus. It is very important because it is the bit that allows the D to A converter to run at higher speed, but it has no Music information in it. Music information is in tonfrekvensområdet och området upp till 50 kHz De vill inte ta något av innehållet upp till 96 kHz ifrån ljudfilerna!
De tar informationen i frekvensområdet 50-96 kHz och fold it and burry it i frekvensområdet från 20 kHz till 50 Khz. De kallar denna process för Encapsulation och de är able to do burry it below the noise because they know no one can ever hear this noise. This noise is inaudible. The next step is using an advanced digital resampling process. We fold it again säger Bob. Ok, vad jag förstår betyder folding på engelska samma sak som resampling.
Därefter they burry this noise i området 20 – 50 kHz i tonfrekvensområdet långt under brusnivån i tonfrekvensområdet. Genom att göra detta tar de frekvensregionen 50-100 kHz nedkonverterat till regionen 20-50 kHz. Sedan är deras process genom resampling helt lossless to bury 20-50 kHz i området 20-20 kHz. Genom att göra så, så de nedkonverterat informationen i frekvensområdet 20 kHz – 100 kHz till information i frekvensområdet 20 – 20 Khz och lagt denna långt under brusnivån i tonfrekvensområdet. På så sätt får de 3 ggr så mycket information hävdar Bob.
Nu då de har all denna information samlat i området 20 Hz till 20 kHz så har de en fil som är 44/48 kHz samplingsfrekvens och inuti denna fil har de tonfrekvensområdet och om man spelar detta utan en MQA-decoder så är det detta integrerade resultat i den kodade filen som man hör. Sedan säger han att we hear it better than CD.
Burried below the noise, way below the noise, buried as noise is the information from region 20 kHz till 96 kHz. The MQA-decoder will unwrap this, perfectly. It will give you exactly what was heard in the studio. once it is unwrapped, then we put the sound to what it was and you get the original sound restored.
Vad jag förstår så jobbar man med utgångsfilformat med 192 kHz eller högre för att kunna spara information till 96 kHz som de sedan genom en lossless resampling process (sample rate conversion) drar ner till information i området 20 – 50 kHz d v s då arbetar de i 96 kHz samlingsfrekvens.
Därefter gör de samma resamplingsprocess från 96 kHz till 44/48 kHz så att de har hela tonfrekvensområdet fast under dess bruset i tonfrekvensområdet så har de enligt Bob lyckats spara nyttoinformation ända upp till 96 kHz utan förlust. I MQA-dekodern kan de sedan packa upp informationen och återställa den förlustfritt i sitt respektive frekvensintervall ända upp till 96 kHz.
Ok, i realiteten har de gjort en manöver så att man inom ett hanterbart filsystem, specificerat till 48 kHz samplingsfrekvens d v s 24 kHz nyttosignal, ändock får med nyttosignal till 96 kHz.
Ok, det är väl ok, men. . . varför gör de detta, säger de? Det finns fysikaliska saker Bob nämner och Psykoakustiska skäl.
Försök till Sammanfattning.
Fysikaliska skäl som Bob nämner:
1.) 20 kHz – 50 kHz. Between 20 kHz and 50 kHz there is a small component which is very critical.
a. This critical information, som finns i frekvensintervallet 20 kHz till 50 kHz, contributes to the microstretch of the sound in tonfrekvensområdet 20 Hz till 20 kHz.
2.) Det finns en noise floor in the recording before the musicians start, d v s innan musikerna börjar spela så finns det ett HF-brus som Bob inte vill ta bort.
3.) 50 kHz – 100 kHz. Det finns ytterligare en frekvensregion som ligger högre upp i frekvens än 50 kHz där det enbart finns brus och det är området från 50 kHz till 100 kHz.
a. It is very important because it is the bit that allows the D to A converter to run at higher speed, but it has no Music information in it.
b. They know no one can ever hear this noise. This noise is inaudible.
4.) Music information is in tonfrekvensområdet och i området ovanför upp till 50 kHz[/b]
a. De vill inte ta något av innehållet upp till 96 kHz ifrån ljudfilerna!
Psykoakustiska skäl som Bob nämner:
1.) We know that if you take that part away, like if we fold it down to CD quality, people can hear the difference. Vetenskapliga tester har tydligen bevisat detta.
2.) It damages the sound however you do it. It is very important to preserve that sound upp till 50 kHz.
Personligen undrar jag i vilken instans Bob anser det viktigt att få med:
A.) Området 20 kHz-50 kHz.
B.) Området 50 kHz till 100 kHz.
Jag vill bena upp problematiken, enligt Bob, i två separata fack. Vad anser Bob vara viktigt i respektive fack?
1.) Det som Bob anser D/A-omvandlaren behöver för att fungera.
2.) Det som Bob anser hörseln behöver för att höra originalet.
Eftersom Bob hävdar följande: Bruset i området från 50 kHz till 100 kHz is very important because it is the bit that allows the D to A converter to run at higher speed, but it has no Music information in it. Det är alltså D/A-omvandlare som behöver detta kritiska område från 50 kHz till 100 kHz för att fungera. Det är alltså Bobs svar på min frågeställning nr 1.
Bob hävdar följande: Between 20 kHz and 50 kHz there is a small component which is very critical. This critical information contributes to the microstretch of the sound in tonfrekvensområdet 20 Hz till 20 kHz. Det skulle alltså utgöra svaret på min fråga nr 2.
Ok! Då drar jag följande slutsatser
1.) För att för att tillgodose problemet mellan 50 kHz och 100 kHz så löses det i samband med D/A-omvandlingen.
2.) För att tillgodose problemet mellan 20 kHz och 50 kHz så löses det genom att ha elektronik och högtalare eller hörlurar som klarar upp till 50 kHz.
Det är alltså två skilda saker i två skilda frekvensinnehåll som måste beaktas eftersom dessa är critical och de beaktas i två olika processer, varav den ena enbart är av fysikalisk art i D/A-omvandlaren och den andra ända fram till hörseln.
Så har jag förstått MQA och anledningarna som Bob anser varför MQA behövs.
Antingen har man användbar information som man vill ta vara på eller också har man det inte.
SUMMA SUMMARUM: Fullt ut behövs det digitalfiler på musik med 192 kHz samplingsfrekvens i A/D-omvandling där det finns nyttobrus med till 96 kHz för att en D/A skall funka. Halva vägen i samplingshastighet behövs för att öronen skall funka.
Med MQA fås 192 kHz filer i streamingformat med 44/48 kHz samplingshastighet och då med betydligt lägre bit rate än med vanlig 192/24.
Man fixar enligt Bob HD-format med vanlig hederlig fast Meridian-moddad bonn-streaming.
Men hur ser en sinc ut fullt ut genom MQA? Påverkas den något. Kan man välja annan typ av filter som måhända lämpar sig bättre än FIR?
Än så länge har inga nymodigheter imponerat på mig förutom delta-sigma och noise-shaping, som ju egentligen inte är nymodigheter. Philips hade väl noise-shaping innan de ens tagit fram sitt 16-bitars chip.
Själv vill jag ha PCM i lagringsformat och kunna införa överföringsfunktioner med filter för att därefter översampla till 99 MHz med delta-sigma och noise-shaping och viss form av dither.
För övrigt verkar det kunna gå att dekoda med MQA till PCM 192 kHz samplingsfrekvens.
Därefter kan man leka med digitalsignalen med digitala filter etc. Är det så?
Så länge man är i den digitala domänen spelar formatet ingen roll så länge representationen är explicit exakt och förståss utan att låsa jitter så att en fullständig jittertvätt inte kan ske strax före eller i samband med D/A-omvandlingen. Ett problem är att jitter faktiskt kan låsas i en sample rate conversion process beroende på hur den görs.
Med dagens moderna kretsar är hastigheter för beräkning inga problem. Jag kan ta hand om MQA också om jag skulle vilja det. Det bör ju enbart vara fråga om mjukvara?
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:hcl skrev:Håller helt med Sportis ovan.
Många alternativ, som leder till viss eftertanke (vilket är anledningen till att jag tycker att de olika alternativen förtjänar ett försök till svar). Jag har givetvis inte jämfört flertalet av de nedan listade alternativen, men försöker ändå gissa även på dessa. F.ö. bra frågeställning om vad vi skulle föredra som alternativ till MQA. För egen del vill jag se ett öppet (icke inlåsande) format, så som t.ex. FLAC, men skall det kunna streamas, så kanske man skulle kunna tänka sig en kompromiss när det gäller bit-rate, i häraden av 18-20 bitar och runt 60 kHz samplingsfrekvens kanske (18 bitar, 88,2 kHz skulle vara ett bra format ur hanteringshänseende då det förenklar SRC för konvertering till 44,1 samplingsfrekvens). Det borde är fullt möjligt att distribuera strömmat.
Dessutom;
Precis som många också skriver så finns det mer förstörande delar i musikdistributionsledet än själva musikdistributionsformatet, men det rättfärdigar enligt min mening inte valet av ett otillräckligt sådant.petersteindl skrev:...
Jag vill att frågorna skall ges ett seriöst svar. Enda svaret som gäller är antingen ett Ja eller ett Nej. Jag kan tillåta ytterligare ett svar, nämligen svaret Tveksamt, men det bör endast användas som ett gränsland mellan att svara ja eller nej.
Om svaret är ett ja, vilket alternativ låter i så fall bäst?
1.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 16/48? Svar: Antingen ett Ja eller ett Nej eller ett Tveksamt. Om svaret är ett Ja, vilket alternativ anser du låter bäst av dessa två?
Ja
16/48
2.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 24/44?
Ja
24/44
3.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 24/48?
Ja
24/48
4.) Anser du att det hörs skillnad på 16/48 och 24/48?
Ja
24/48
5.) Anser du att det hörs skillnad på 24/48 och 16/96?
Tveksamt
Beror troligen på uppspelningsutrustningen
6.) Anser du att det hörs skillnad på 24/48 och 24/96?
Ja
24/96
7.) Anser du att det hörs skillnad på 16/96 och 16/192?
Tveksamt -> Ja
Beror troligen på uppspelningsutrustningen -> 16/192
8.) Anser du att det hörs skillnad på 16/96 och 24/192?
Ja
24/192
9.) Anser du att det hörs skillnad på 24/96 och 16/192?
Tveksamt
10.) Anser du att det hörs skillnad på 24/96 och 24/192?
Ja
Beror troligen mycket på uppspelningsutrustningen
11.) Anser du att det hörs skillnad på 24/192 och 24/384?
Tveksamt
12.) Anser du att det hörs skillnad på 16/192 och 16/384?
Tveksamt
13.) Anser du att det hörs skillnad på 16/192 och 24/192?
Ja
24/192
14.) Anser du att det hörs skillnad på 24/192 och 16/384?
Ja (med viss tvekan)
24/192
15.) Anser du att det hörs skillnad på 16/384 och 24/384?
Ja (med viss tvekan)
24/384
16.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 24/96?
Ja
24/96
17.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 16/96?
Ja
16/96
18.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 16/192?
Ja
16/192
19.) Anser du att det hörs skillnad på 16/44 och 24/192?
Ja
24/192
20.) Anser du att det hörs skillnad på 24/44 och 24/192?
Ja
24/192
21.) Anser du att det hörs skillnad på 24/48 och 24/192?
Ja
24/192
Fantastiskt... Är du intresserad av att ta fram en 24/192-fil (A) som jag kan få konvertera först till 24/48 (C) och sedan tillbaka till 24/192 (B) som du kan jämföra A och B i en blind AB-lyssning på och peka ut den tillräckligt många gånger i rad? Jag tror inte det, men det är ett fullt görbart test med en hyfsat begränsad insats.
Nattlorden skrev:och om man har tillgång till en avancerad hacker:
* går det att snålkoda en MQA-fil utan att mjuk/hårdvaran upptäcker att de blivit lurade?
dali skrev:Nattlorden skrev:och om man har tillgång till en avancerad hacker:
* går det att snålkoda en MQA-fil utan att mjuk/hårdvaran upptäcker att de blivit lurade?
Det går att ta bort/ersätta 8 bitar utan att lampan slocknar: https://www.computeraudiophile.com/foru ... ll-shines/
Tell skrev:Enligt MQA så är time smearing/blurring en av problemen dom ska fixa, men deras minimum phase filter ska tydligen göra det värre:
http://archimago.blogspot.com/2018/02/m ... d-why.html
petersteindl skrev:Tell skrev:Enligt MQA så är time smearing/blurring en av problemen dom ska fixa, men deras minimum phase filter ska tydligen göra det värre:
Ja, i den artikeln/bloggen är det klart och tydligt uppmätt att MQA har klara problem över 8 kHz och speciellt vid 20 kHz. Det motsvarar inte många bitars upplösning. Raka motsatsen till HD.
Mvh
Peter
goat76 skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Enligt MQA så är time smearing/blurring en av problemen dom ska fixa, men deras minimum phase filter ska tydligen göra det värre:
Ja, i den artikeln/bloggen är det klart och tydligt uppmätt att MQA har klara problem över 8 kHz och speciellt vid 20 kHz. Det motsvarar inte många bitars upplösning. Raka motsatsen till HD.
Mvh
Peter
1.) Har du Peter sett något med det de påstår sig fixa med MQA-formatet som kan ge en positiv utveckling vid inspelning/uppspelning utanför ett låst format som MQA?
2.) Är pre/post ringing till exempel ett fel som skulle ge en tydlig förbättring om det kunde undvikas i framtida produktioner av musik och uppspelning av den samma?
Tell skrev:Men behövs det ens nåt mer än 16/44.1? Finns väl inga direkta bevis på att ett mänskligt öra och sinne behöver nåt mer än det? O finns det ens några bevis (o inte bara random påståenden) på att mer än Spotifys 320kbps ogg vorbis inte skulle vara tillräckligt för det mänskliga örat? Känns som det är alldeles för många hifi-företag och nördar som försöker laga nånting som inte är trasigt.
petersteindl skrev:Tell skrev:Men behövs det ens nåt mer än 16/44.1? Finns väl inga direkta bevis på att ett mänskligt öra och sinne behöver nåt mer än det? O finns det ens några bevis (o inte bara random påståenden) på att mer än Spotifys 320kbps ogg vorbis inte skulle vara tillräckligt för det mänskliga örat? Känns som det är alldeles för många hifi-företag och nördar som försöker laga nånting som inte är trasigt.
Du menar att man skulle ha 16/44 rakt av i streaming?
petersteindl skrev:Vid digitala delningsfilter och annan bearbetning av signal som utförs vid betydligt lägre frekvenser, säg kring 1 kHz, så måste man se upp med pre-ringing.
matssvensson skrev:petersteindl skrev:Vid digitala delningsfilter och annan bearbetning av signal som utförs vid betydligt lägre frekvenser, säg kring 1 kHz, så måste man se upp med pre-ringing.
Peter, jag vill gärna försöka förstå. På vilket sätt menar du att problemen med preringing ökar i digitala filter (FIR) med lägre delningsfrekvenser?
Med vänlig hälsning, mats
matssvensson skrev:Jättespännande att läsa om vad du och Lilltroll forskar på (även om det kanske hör bättre hemma i din egen tråd). Kan man inte nuförtiden jobba med numeriska finita element metoder för att visualisera det ni vill undersöka, eller måste man gå över dessa formler med krångliga namn för att hamna rätt? Ursäkta om frågan är knasigt formulerad och ett bevis på hur lite jag har kvar av mina tekniskunskaper. Fysikens matematiska metoder var den roligaste kursen jag läste under hela studietiden. Sjukt kul att faktiskt kunna räkna fram vilka övertoner som i verkligheten växer fram av ett slag med trumpinnen mot trumman.
/m
petersteindl skrev:Man måste förstå hela matematiken och fysiken utan och innan och på djupet med total insikt i formlerna innan man ens kan börja simulera.
Kraniet skrev:Lite intressant ang hur "fritt" mqa kan tänkas vara
https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad-for-music
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst