Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Som jag förstår det är Ino filtret 18/30 db .( 18 db är för slutna toppar, 30 db för subbasen ) . Borde gå utmärkt att knappa in i minidsp , men säker är jag inte.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Som jag förstår det är Ino filtret 18/30 db .( 18 db är för slutna toppar, 30 db för subbasen ) . Borde gå utmärkt att knappa in i minidsp , men säker är jag inte.
Som jag ahr förstått det har Ino cr80s har en funktion för att trimma ena flanken, det blir alltså inte helt teoretiskt 30 dB/oktav för lågpassdelen.
Från en gammal tråd, viewtopic.php?t=30045:
● Kalibrera basmodulernas nivå. Det sker med cr8 / cr80s / cr80es inställd på high pass, stereo, calibrated. Nivån ställs med rattarna märkta ”level”. Klangen i basoktaverna justeras med rattar märkta ”Q”. Vrider du Q-ratten medsols blir det mera ”slam” i basområdet (övre delen av registret blir proportionellt starkare), vrider du den motsols blir det mindre slam i basen (övre delen av registret blir svagare). Börja med ratten i mittläget, ställ in för neutral klang. Justerområdet är inte så stort, så man skall inte bli förvånad om rattarna behöver vridas en del. Ställ en kanal i taget, avsluta med att jämka kanalerna så att de står lika. När du justerat Q bör du finjustera level.
AndersP skrev:Förändring av flankens Q lämnar kanske brantheten oförändrad?
Tangband skrev:Som jag förstår det är Ino filtret 18/30 db .( 18 db är för slutna toppar, 30 db för subbasen ) . Borde gå utmärkt att knappa in i minidsp , men säker är jag inte.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Som jag förstår det är Ino filtret 18/30 db .( 18 db är för slutna toppar, 30 db för subbasen ) . Borde gå utmärkt att knappa in i minidsp , men säker är jag inte.
Som jag ahr förstått det har Ino cr80s har en funktion för att trimma ena flanken, det blir alltså inte helt teoretiskt 30 dB/oktav för lågpassdelen.
Från en gammal tråd, viewtopic.php?t=30045:
● Kalibrera basmodulernas nivå. Det sker med cr8 / cr80s / cr80es inställd på high pass, stereo, calibrated. Nivån ställs med rattarna märkta ”level”. Klangen i basoktaverna justeras med rattar märkta ”Q”. Vrider du Q-ratten medsols blir det mera ”slam” i basområdet (övre delen av registret blir proportionellt starkare), vrider du den motsols blir det mindre slam i basen (övre delen av registret blir svagare). Börja med ratten i mittläget, ställ in för neutral klang. Justerområdet är inte så stort, så man skall inte bli förvånad om rattarna behöver vridas en del. Ställ en kanal i taget, avsluta med att jämka kanalerna så att de står lika. När du justerat Q bör du finjustera level.

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.
Morello skrev:"Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms"
Stämmer detta? I så fall är den ju helt oanvändbar då den inte kan styra ut typiska slutsteg.
AndreasArvidsson skrev:WinDSP. Egenskriven DSP.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=68009
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:"Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms"
Stämmer detta? I så fall är den ju helt oanvändbar då den inte kan styra ut typiska slutsteg.
Ja det är inte någon höjdare. Därför man bör köpa HD versionen som har 2V ut.
https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:WinDSP. Egenskriven DSP.
Jo pecis, men tänkte på hårdvaran.
Morello skrev:"Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms"
Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.
Baltatzar skrev:Jag har för mig att min version har jumprar som man flyttar för att få 2Vrms och att den är konfigurerad så.
Jag har iaf inte märkt av någon särskild nivåskillnad när jag använt min hemmabioreceivers slutsteg eller mitt Rotel RB-1080 delat med MiniDSP vilket jag rimligen borde gjort om den endast matar max 0.9Vrms?
Vad jag kan luska ut på diverse forum så ska Emotiva MC700 ge 2Vrms obalanserat men är alltså även detta otillräckligt?
Jag kommer använde Rotel ett RB-1080 eller RB-1552 mk2 som slutsteg.
Vänliga hälsningar
Unbalanced inputs switchable with a jumper between 0.9Vrms and 2Vrms
Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:WinDSP. Egenskriven DSP.
Jo pecis, men tänkte på hårdvaran.
Jag har ingen specifik hårdvaru-DSP för tillfället då jag inte har behov av det. Jag kör DSP på min HTPC.
Baltatzar skrev:Morello skrev:"Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms"
Jag har för mig att min version har jumprar som man flyttar för att få 2Vrms och att den är konfigurerad så.
Jag har iaf inte märkt av någon särskild nivåskillnad när jag använt min hemmabioreceivers slutsteg eller mitt Rotel RB-1080 delat med MiniDSP vilket jag rimligen borde gjort om den endast matar max 0.9Vrms?
Vad jag kan luska ut på diverse forum så ska Emotiva MC700 ge 2Vrms obalanserat men är alltså även detta otillräckligt?
Jag kommer använde Rotel ett RB-1080 eller RB-1552 mk2 som slutsteg.
Vänliga hälsningar
Morello skrev:Smidigt!
Baltatzar skrev:Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.
Ja, precis detta är väl huvudsyftet med att använda MiniDSP eller mitt Emotivaförsteg, att komma åt PEQ:n-
Vänliga hälsningar.
Kraniet skrev:Baltatzar skrev:Kraniet skrev:Men styrkan med minidsp är väl EQ-funktionen? Så tänker iaf jag. Vinsten med lite lämplig EQ är ju enorm så länge man inte har ett extremt välbyggt lyssningsrum.
Ja, precis detta är väl huvudsyftet med att använda MiniDSP eller mitt Emotivaförsteg, att komma åt PEQ:n-
Vänliga hälsningar.
Ja jag missade den grejjen. Emotivans 11 PEQ räcker ju långt. Mer än typ fyra-fem ingrepp verkar överflödigt enligt mig. Med sånt försteg skulle jag antigen vara nöjd med de inbyggda delningsfiltret eller köra med cr80 för delningen. Minidsp blir väl lite kaka på kaka och knappast bättre.
Belker skrev:Jag kör MiniDSP med 18/30 för att någotsånär efterlikna cr80 till i14/pX2. På det har jag Dirac upp till 300 Hz (DDRC-24).För att slippa ADC i MiniDSP kör jag USB in sen ut till två Holographic Pre25. En för slutsteg till toppar och en för slutsteg till bas. Jag hade förut ett bioförsteg som försteg, men detta låter bättre. Volymen reglerar jag i några grova inkrement på de två förstegen, sen finjusterar jag direkt i Roon.Ett läge på förstegen ger pass through för filmtittning. Filmljudets front ut går till MiniDSPs analogingång. Det hela kan tyckas krångligt, men det är det inte i praktiken och det blir den mest puristiska lösningen om man vill ha en MiniDSP i systemet. Nästa steg är att plocka ut i2s digitalsignal ur MiniDSP för en bättre DAC. Väntar bara på att de ska släppa ny en firmware så man slipper löda på chipet. Inte riktigt svar på din fråga, men en möjlig setup med MiniDSP och Ino. Tycker MiniDSP är överlägsen när det gäller att finjustera. Inte minst delay är viktigt att ställa rätt för att få till en bra delning.
Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.
Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
ADC-DSP-DAC känns aningens knasigt i denna applikation - givet att man inte använder toppklassprodukter och i den ligan ingår knappast minidsp. Ett enkelt HP och LP av ordning 3 resp. 5 är ju löjligt lätt att rita ihop; avsevärt mindre komplext än rums-EQ'n som jag ritade och någon annan realiserade.
Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.
Tangband skrev:Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.
Jag antar att du inte menade Dbx PA 2.
Morello skrev:Specen stipulerar bland annat maximal utnivå (RMS) till 900 mV respektive 2.0 V, vilket inte räcker för att styra ut typiska slutsteg av större modell. Det räcker för mig för att underkänna produkterna.
mawes skrev:Morello skrev:Finns det inte några analoga filter med ställbara filterfunktioner som gör jobbet?
Snälla tomten, rita ett delningsfilter till jul, det skulle göra många glada
IngOehman skrev:Bästa (optimala) flankbrantheter är 30/18.
Därnäst kommer 24/12 och sedan 24/18. 24/24 är egentligen inte heltlyckat eftersom det tenderar att försvåra samarbetet mellan basmoduler och sidosystem, men rätt så bra blir det ändå, det också. 18/12 eller lägre bör man under alla omständigheter undvika, vid 80 Hz-delning.
Vh, iö
rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Så varför är 30/30 optimalt vid 80Hz?
Tangband skrev:rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Det blir snyggare delningsflanker i basområdet med udda ordningens filter ( akustiskt ) i basområdet.
rajapruk skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Aha, det är 30/18 elektriskt det talas om. Det är ganska ointressant för mig. Den akustiska delningen är den intressanta.
Det blir snyggare delningsflanker i basområdet med udda ordningens filter ( akustiskt ) i basområdet.
Vad betyder det? Fattar inte. Har du någon bild eller nått som visar vad som är ”snyggare”?
Tangband skrev:I cr80 så finns det, såvitt jag vet en funktion där man kan ändra lågpassfiltrets delningsfrekvens så det blir perfekt summering akustiskt. Dvs tex 78 Hz delning 30/18 elektriskt med möjligheten att 30 db filtret kan varieras ett antal Hz.
En dsp kan förstås göra samma sak.
AndersP skrev:Tangband skrev:I cr80 så finns det, såvitt jag vet en funktion där man kan ändra lågpassfiltrets delningsfrekvens så det blir perfekt summering akustiskt. Dvs tex 78 Hz delning 30/18 elektriskt med möjligheten att 30 db filtret kan varieras ett antal Hz.
En dsp kan förstås göra samma sak.
Det som kan ändras i CR80 är lågpassfiltrets Q. Delningsfrekvensen kan inte påverkas med mindre än att lödkolven tas fram.
rajapruk skrev:Jag ska kolla lite i xdir sen om jag ser något uppenbart generellt bättre med udda ordningar.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Jag ska kolla lite i xdir sen om jag ser något uppenbart generellt bättre med udda ordningar.
viewtopic.php?f=10&t=18368&hilit
Läs mer i den här tråden, här finns all förklaring.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster