Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det blir jämnare fördelning av kantdiffraktionerna om översta diskanten sitter så nära överkanten som möjligt.
Tangband skrev:paa skrev:Det blir jämnare fördelning av kantdiffraktionerna om översta diskanten sitter så nära överkanten som möjligt.
Menar du att diffraktionerna som kommer från 3:an som spelar mellan 700-3500 Hz blir mindre störande eftersom denna är placerad långt från varje kant som i alt. 2 ?
( Eller menade du att diskantdiffraktionerna som kommer från själva diskantelementet skulle bli mindre om det placeras nära överkanten som i alt. 2 ? )
Tangband skrev:Tack Johan !
Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten.![]()
paa skrev:Tangband skrev:Tack Johan !
Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten.![]()
Nja, de största svajningarna ligger i registret 1-3 kHz, och även om det brukar hamna i diskanregistret så gör det inte det i detta fallet, utan det hamnar hos ditt mellanregistrelement, därför borde nog trots allt 3" elementet sitta överst.
Men sedan är det många andra saker som också ska lira ihop.
paa skrev:Tangband skrev:Tack Johan !
Diskanten bör alltså placeras nära den övre kanten - det innebär att alternativ 2 är det bättre alternativet, åtminstone ur ett diffraktions-perspektiv för diskanten.![]()
Nja, de största svajningarna ligger i registret 1-3 kHz, och även om det brukar hamna i diskanregistret så gör det inte det i detta fallet, utan det hamnar hos ditt mellanregistrelement, därför borde nog trots allt 3" elementet sitta överst.
Men sedan är det många andra saker som också ska lira ihop.
RSG skrev:Windows mög!!!
0-linjen i grafen i Edge motsvarar hur ett spikraktpresterandeelementtonkurva skulle se ut i friluftmontering,,, isch..
Röda linjens avikelser från 0-linjen är baffelsteget med samma element monterat på en baffel med specifik placering.
Så var börjar baffelsteget med din tänkta baffel?
Är jag som vanligt ute och cyklar får någon säga ifrån.
/Johan
Morello skrev:Tangband, i ditt ena alternativ ovan sitter diskanten ekvidistant mot topp och sidor. Som paa redan påpekat blir det bättre om du flyttar upp diskanten så att kantreflexerna blir mer utspridda i tiden, vilket medför en rakare frekvensgång på referensaxeln. Du kan även flytta diskanten i sidled så att samtliga avstånd är icke-ekvidistanta. Så gjorde jag på Morello-1-högtalarna, men det tarvar givetvis spegelvända kabinett.
petersteindl skrev:RSG skrev:Windows mög!!!
0-linjen i grafen i Edge motsvarar hur ett spikraktpresterandeelementtonkurva skulle se ut i friluftmontering,,, isch..
Röda linjens avikelser från 0-linjen är baffelsteget med samma element monterat på en baffel med specifik placering.
Så var börjar baffelsteget med din tänkta baffel?
Är jag som vanligt ute och cyklar får någon säga ifrån.
/Johan
Nej, så är det inte. Det är den frekvenskurva som den elektriska kompensationen ger då den används d v s då du kör enable. Rekommendation, låt edge först ge ett förslag!.
Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?
petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?
Det som att "sänka skepp"....petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].
Om 0:0 är nere till vänster, går du 130 mm åt höger och 550 mm uppåt på baffeln. Är det mera begripligt? Om inte får vi göra en skiss.
Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?
Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag är osäker på hur koordinater ska avläsas- är det koordinater som finns i Basta -programmet ?
Det som att "sänka skepp"....petersteindl skrev:Dessutom skulle jag välja måtten 220 mm X 600 mm på baffeln. Om nedre vänstra hörnet har koordinaten [0:0] så skulle jag placera 3" i koordinaten [130:550].
Om 0:0 är nere till vänster, går du 130 mm åt höger och 550 mm uppåt på baffeln. Är det mera begripligt? Om inte får vi göra en skiss.
Aha![]()
Jag kan göra en skiss så får ni se om jag fattat rätt.
petersteindl skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?
Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer.
Tangband skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det vore trevligt om upphovsmannen till edge, basta etc, Svante-kompis, dyker opp som gubben i basreflexlådan?
Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer.
Peter- kolla gärna ( om du orkar ) den skiss jag gjorde. Om jag fattat dig rätt, så blir det sådär med dina koordinater för 7:an och 3:an . Med vilken koordinat skulle du placera Dayton diskanten på 0,75 tum ( som inte har nån frontplatta )
petersteindl skrev: För en 2 cm diskant blir koordinaten [185:580]. Det är högtalarelementens centerpkt som skall vara i respektive koordinat.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag har skrivit detta i flera trådar. Hoppas att Svante kommer.
Peter- kolla gärna ( om du orkar ) den skiss jag gjorde. Om jag fattat dig rätt, så blir det sådär med dina koordinater för 7:an och 3:an . Med vilken koordinat skulle du placera Dayton diskanten på 0,75 tum ( som inte har nån frontplatta )
I princip skrev jag det tidigare, men det blev 2” istället för 2cm.petersteindl skrev: För en 2 cm diskant blir koordinaten [185:580]. Det är högtalarelementens centerpkt som skall vara i respektive koordinat.
Med vänlig hälsning
Peter
Rita in den så får vi se om det går. Det jag heller inte vet är hur mycket elementen påverkar varandra.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Nd20 kanske är för stor för att rymmas trots allt
Om man flyttar ner diskanten 1 cm blir resultatet mycket sämre då ?
Tangband skrev:Peter- jag är tyvärr inte så datorkunnig, men har nu provat ladda ned the edge och som vanligt ( för mig ) så strulade det ordentligt. Det första som kommer upp är en Windowsvarning att sidan inte är betrodd och jag därför inte kan ladda ned programmet. Gjorde en kontroll mot Microsoft sökning över farliga program- fick meddelandet att programmet var ofarligt. Läste sedan en hel katalog hur jag skulle kunna ladda ned programmet trots Windows envisa varningar. Fick tillslut stänga av hela antivirus programmet för att kunna åtminstone kunna köra programmet , ej ladda ned det. Det tog ett tag innan jag fattade att även mikrofonen bör flyttas dit elementet flyttas för att kunna få några relevanta simuleringar med placering av element på en baffel. Nästa problem var att kunna se simuleringen i ett tillräckligt stort fönster , jag jobbar på men är bortskämd med Mac-grejor med program som är användarmässigt överlägsna![]()
Med det sagt- det är ju väldigt kul att kunna i princip simulera i realtid genom att flytta mikrofon och element och sedan scrolla och se resultatet på det pyttelilla fönstret. Jag skulle vilja se både baffeln och simuleringsresultatet i samma ruta- går det ?
Detta var en parentes.Du frågade om vilken 3:a jag kommer att använda- till en början blir det visaton frs 8. Bra och extremt billig. Test finns här: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html
Det blir aktiv drift på alla tre registrena.
Jag kommer senare, då medlen medger troligen köpa etons 3:a som kostar 15 gånger mer men som verkar vara outstanding.
Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ?
Tangband skrev: Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ?
petersteindl skrev:Tangband skrev: Du nämnde att elementen skulle ev kunna störa varandra, trots optimal placering med minimal diffraktion- finns det något sätt att se detta i the edge , eller får man bygga och mäta själv ?
Det går inte att simulera i edge. Det är kanske 7 tummaren som kan störa diskanten lite. Det är som det är.
50 cm eller 60 cm spelar ingen roll för waf. Se till att ljudet blir waf.
Tangband skrev:Peter- tack för mycket bra info.
Det jag är lite bekymrad över just nu är högtalarens WAF, dels vore 50 cm höjd en estetiskt bättre kompromiss och raka elementlinjer är klart snyggare- men det verkar även klart sämre ur diffraktionssynpunkt.
Ska testa simulera lite med 50 cm höjd med edge men jag antar att högtalarelementens placering då blir helt annorlunda än 60 cm höjd på lådan.
Morello skrev:Tangband skrev:Peter- tack för mycket bra info.
Det jag är lite bekymrad över just nu är högtalarens WAF, dels vore 50 cm höjd en estetiskt bättre kompromiss och raka elementlinjer är klart snyggare- men det verkar även klart sämre ur diffraktionssynpunkt.
Ska testa simulera lite med 50 cm höjd med edge men jag antar att högtalarelementens placering då blir helt annorlunda än 60 cm höjd på lådan.
Å andra sidan medför en asymmetrisk placering av diskanten att frekvensgången utanför referensaxeln i lateralplanet blir asymmetrisk.
Tangband skrev:Jo, det blir en isobariklåda med 2 rs180-8 typ totem mani 2 med basreflex. Basarna monterade back to back. Högtalaren blir 3-vägs aktivt.
Dsp - filter gör att jag kan korrigera nivåerna mellan elementen inom 0.1 db. Men sådana här diffraktionsfel som the edge visar är nog svåra att korrigera elektroniskt, bättre att göra rätt från början.
Tack för all input61 cm hög baffel alltså.
Nu har jag simulerat med edge så jag fått ont i nacken, ett bra program helt klart, då man lekt lite med det.
Peter, en sista fråga angående den nya baffeln på 22 * 61 cm: vid vilken koordinat skulle du placera Dayton 7:an på baffeln ?
Bilden visar isobarikkopplingen- men jag kommer inte köra slutet utan basreflex.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jo, det blir en isobariklåda med 2 rs180-8 typ totem mani 2 med basreflex. Basarna monterade back to back. Högtalaren blir 3-vägs aktivt.
Dsp - filter gör att jag kan korrigera nivåerna mellan elementen inom 0.1 db. Men sådana här diffraktionsfel som the edge visar är nog svåra att korrigera elektroniskt, bättre att göra rätt från början.
Tack för all input61 cm hög baffel alltså.
Nu har jag simulerat med edge så jag fått ont i nacken, ett bra program helt klart, då man lekt lite med det.
Peter, en sista fråga angående den nya baffeln på 22 * 61 cm: vid vilken koordinat skulle du placera Dayton 7:an på baffeln ?
Bilden visar isobarikkopplingen- men jag kommer inte köra slutet utan basreflex.
Samma som tidigare. Gör en skiss på de 3 elementen på baffel och visa.
Har du tittat på Dayton RS100P-8 4" Reference Paper Midwoofer 8 Ohm?
Sedan finns ju deras 8". Dayton RS225-8 8" Reference Woofer 8 Ohm. Den finns även som 4 ohm. Har du kollat in den? I och för sig behöver lådan vara 230 mm bred, men ändå.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Efter att ha simulerat mera med the edge så verkar ALLA konventionella högtalare helt felkonstruerade, det blir diffraktion med mycket stora fel.
Även revels performaserie är helt ute och cyklar. Jag antar att det endast är kommersiella hänsyn som tagits till högtalare som finns att köpa i handeln, tex utseende och lätthet att tillverka ( inga osymmetriska element )
Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.
RogerGustavsson skrev:Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.
Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val.
Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...
Har för mig att jag läst detdär.![]()
Och hur mycket gör avrundade kanter egentligen ?
paa skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:
Ingvar gjorde väl så med LTS F-1? Boomern hade en knyck i frekvensgången som kompenserades med lådans bredd eller så...
Har för mig att jag läst detdär.![]()
Och hur mycket gör avrundade kanter egentligen ?
Det finns en del om rundade och fasade kanter i denna tråden:
viewtopic.php?p=1623757
Cortado skrev:En lämplig WG till en diskant som delas.. lagom.. lågt tar ju bort mycket av diffraktionsproblemen men det är ju redan underförstått och avhandlat.
Tangband skrev:Men det finns väl även nackdelar ?
Cortado skrev:Tangband skrev:Men det finns väl även nackdelar ?
Mja, det kanske det gör. Men vilka är dem?
Framförallt är det väl att det måste vara "rätt" WG till den diskant man valt. Nackdelen då är komplexiteten att välja bland de (få) som finns eller att konstruera/bygga en egen som gör det man vill. Det är en tydlig och uppenbar nackdel. Fast det finns ju färdiga beprövade kombos.
Tangband skrev:Jovisst... men...En waveguide är ju trots allt ett slags horn och det kan ses små reflektioner i mätningar i tex stereophile som beror på att vågorna studsar och reflekteras i hornet och ”riktas” med önskad direktivitet.
Tangband skrev:Spridningen med en 3:a och 0,75 diskant blir lätt väldigt stor eller annorlunda jämfört med en hornkonstruktion. Det kanske kan vara önskvärt, eller kanske inte ? Den stora spridningen måste i sådanafall backas upp av jämn direktivitet. Måste prova
Tangband skrev:Steg 1 bör vara att jag verkligen får grejorna skickade till mig. Basarna beställdes 19:e februari, har inte fått något än från brl
Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val. Andra har med säkerhet inte lika bra koll.
Att bygga själv ger ju den fördelen att du själv kan välja dina kompromisser eller att ha så få som möjligt. Det kräver mkt kunskap dock och som många påpekat kanske även en målbild!? Vad är det du vill åstakomma? Bara bygga något? Lära dig om hur du bygger osv.. Lättare att nå målet om man vet vart man ska.
Tangband skrev:Nedan en högtalare som har betydligt mer koll- snell a3i. Förutom att midbasen inte klarar riktigt att spela ned till basen vid höga ljudtryck förstås.
http://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm
Tangband skrev:Emanuelgbg skrev:Går det inte att utnyttja difraktionerna också? Eller som ni är inne på hitta andra lösningar än att placera dem asymetriskt för att jämna ut dem. Om tonkurvan redan har oroligheter? Jag tänker mig att en tillverkare som Revel har rätt bra koll på vad de gör och att de gör medvetna val. Andra har med säkerhet inte lika bra koll.
Att bygga själv ger ju den fördelen att du själv kan välja dina kompromisser eller att ha så få som möjligt. Det kräver mkt kunskap dock och som många påpekat kanske även en målbild!? Vad är det du vill åstakomma? Bara bygga något? Lära dig om hur du bygger osv.. Lättare att nå målet om man vet vart man ska.
Hmm... Jag tycker inte revel har bra koll, då skulle de inte placera elementen symmetriskt. Det blir ju mycket stora fel som de placerat elementen. Konstruktören har säkert koll men är troligen bunden av marknadsmässiga/estetiska skäl .
Ännu ett skäl att inte köpa köpe-högtalare.
Cortado skrev:Hade vart ett bra aprilskämt, liksom byggt över lång tid..
Användare som besöker denna kategori: smile och 2 gäster