Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Cortado skrev:Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Du kan väl generera ett sånt svep i audacity?
Generate > Chirp
Thomas_A skrev:Cortado skrev:Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Du kan väl generera ett sånt svep i audacity?
Generate > Chirp
Jodå, men jag mäter på pickuper så då har jag ett inspelat svep från testskiva som jag vill analysera.
Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Morello skrev:Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Jag har gjort sådana mätningar med test-LP och använt Tombstone.
Användes man en seriös test-LP (läs JVC TRS-1007 eller Clearaudio TRS-1007)brukar det tarva att 2122 Hz-polen i RIAA-steget antingen kopplas bort eller att mjukvaran kompenserar för det. På mitt gamla försteg (SP-1) har jag en vippomkopplare på bakpanelen med vilken sagda pol kopplas ur.
Thomas_A skrev:Hm förstår inte hur man ska använda Tombstone för detta. Skulle vilja importera ett sinussvep; i REW kan man importera puls, men inte svep.
4.4.2 The lsconv program
When executed without parameters the lsconv program gives the following output:
LSConv 1.0.3: log sweep and inverse filter convolution.
Copyright (C) 2002-2005 Denis Sbragion
Compiled with single precision arithmetic.
This program may be freely redistributed under the terms of
the GNU GPL and is provided to you as is, without any warranty
of any kind. Please read the file "COPYING" for details.
Usage: LSConv sweepfile inversefile outfile [refsweep mingain [dlstart]]
Parameters:
sweepfile: sweep file name
inversefile: inverse sweep file name
outfile: output impulse response file
refsweep: reference channel sweep file name
mingain: min gain for reference channel inversion
dlstart: dip limiting start for reference channel inversion
Example: lsconv sweep.pcm inverse.pcm impulse.pcm refchannel.pcm 0.1 0.8
All files must be in the usual raw 32 bit floating point format. To get the impulse response without the use of a reference channel just use something like:
lsconv recorded.pcm inverse.pcm impulse.pcm
Where “recorded.pcm” is the recorded sweep, “inverse.pcm” is the inverse filter generated by glsweep and “impulse.pcm” is the output impulse response ready to be fed to DRC.
If you also want to use the reference channel use something like:
lsconv recorded.pcm inverse.pcm impulse.pcm reference.pcm 0.1
The “0.1” value is the minimum allowed gain for the reference channel inversion. 0.1 is the same as -20 dB, i.e. no more then 20 dB of the reference channel frequency response will be corrected. This is needed also to prevent numerical instabilities caused by the strong cut off provided by the soundcard DAC and ADC brick wall filters.
When used with the reference channel the main spike of the impulse response is always at exactly the same length of the log sweep used, provided that the two soundcard channels are perfectly synchronized. Of course this is usually true for all soundcards.
For example if a 10 seconds sweep is used the main spike will be exactly at 10 seconds from the beginning of the output impulse response, i.e. at sample 441000 if a 44.1 kHz sample rate is used.
If the main spike is at a different position it means that there’s some delay in the measurement channel, usually caused by the time the sound takes to travel from the speaker to the microphone. If this delay is different for different channels it means that there’s a time misalignment between channels that needs to be corrected. Up to a limited amount, and using some small tricks, DRC is already able to compensate for interchannel delays (see section 4.6.5). Some future DRC release will include better support for interchannel time alignment.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
Jag har gjort sådana mätningar med test-LP och använt Tombstone.
Användes man en seriös test-LP (läs JVC TRS-1007 eller Clearaudio TRS-1007)brukar det tarva att 2122 Hz-polen i RIAA-steget antingen kopplas bort eller att mjukvaran kompenserar för det. På mitt gamla försteg (SP-1) har jag en vippomkopplare på bakpanelen med vilken sagda pol kopplas ur.
Tack kollar upp Tombstone. Just denna skiva, Ortofon test record, är gjord med konstant amplitud. Så om jag kör via RIAA måste jag göra en inverse RIAA i mjukvara för att återskapa. Men som du nämner jag vet inte om 2122 Hz poolen också ställer till det. Alt att köra direkt i preamp men då blir väl antagligen lasten fel istället.
petersteindl skrev:
45 € är billigt, tycker jag. Sådana testskivor kostade på 80-talet uppemot 1000 kr och var svåra att få tag på.
Då var det DIN och Bruel&Kjaer och några amerikanska som var på tapeten. Undrar om inte JVC hade någon också.
petersteindl skrev: Undrar om inte JVC hade någon också.
Morello skrev:https://snvinyl.co.uk/Clearaudio-CA-TRS-1007-Frequency-Response-Test-Record-20-Hz-20-kHz-sweep-Test-LP-180g-LP
Thomas_A skrev:Hm förstår inte hur man ska använda Tombstone för detta. Skulle vilja importera ett sinussvep; i REW kan man importera puls, men inte svep.
Thomas_A skrev:Har mätt mina pickuper mest med vitt och rosa brus och sedan gjort FFT i Audacity för att visualisera frekvensrespons. Nu vill jag göra det med sinussvep som sträcker sig till 50 kHz från en skiva men då är väl antagligen något annat program jag måste använda (?) Vad rekommenderas?
n3mmr skrev:Thomas_A skrev:Hm förstår inte hur man ska använda Tombstone för detta. Skulle vilja importera ett sinussvep; i REW kan man importera puls, men inte svep.
Det kan alltid göras m h a virtual cable.
Mycket få av de mätprogram jag sett har möjligheter att direkt mäta på signaler i ljudfiler, vilket jag antar är vad du menar med att "importera" ett sinussvep.
Thomas_A skrev:n3mmr skrev:Thomas_A skrev:Hm förstår inte hur man ska använda Tombstone för detta. Skulle vilja importera ett sinussvep; i REW kan man importera puls, men inte svep.
Det kan alltid göras m h a virtual cable.
Mycket få av de mätprogram jag sett har möjligheter att direkt mäta på signaler i ljudfiler, vilket jag antar är vad du menar med att "importera" ett sinussvep.
Är inte riktigt med, virtual cable?
Thomas_A skrev:Låter finemang. Ska testas!
Thomas_A skrev:Har sett den, Elipson-skivan som jag har är väldigt bra med både bra precision och flera bra spår. Dock Ortofon bara som går till 50 kHz? Ortofon anger dock svepet till 800 Hz-20 kHz +/- 1,5 dB vilket är på tok för dåligt. Clearaudion anger +/- 0,5 dB.
https://www.discogs.com/No-Artist-Ultim ... se/6305336
Thomas_A skrev:Har sett den, Elipson-skivan som jag har är väldigt bra med både bra precision och flera bra spår. Dock Ortofon bara som går till 50 kHz? Ortofon anger dock svepet till 800 Hz-20 kHz +/- 1,5 dB vilket är på tok för dåligt. Clearaudion anger +/- 0,5 dB.
https://www.discogs.com/No-Artist-Ultim ... se/6305336
Thomas_A skrev:Har inte testat med REW ännu men fått lite hjälp via DIY audio som jobbar med en algoritm som mäter på svep (oberoende av om svepet innehåller fel i log ex).
"...tippen"????Resultatet från Elipsons testskiva och Shure/JICO vänster kanal visas nedan. Har tidigare uppmätt något lägre andratonsdist men detta kan vara beroende av både vilken skiva det är och var spåret är lokaliserat på skivan (spårvinkelfel är olika beroende på var på skivan som spåret är). Tredjeton är dock hyfsat låg och troligen det som upplevs som mest störande ang distorsion. Finns ett visst tippen
Thomas_A skrev:Log ex; om man gör en FFT på en log svep så kan man korrigera kurvan med 3 dB/oktav i efterhand. Men det förutsätter att det är ett perfekt logsvep över tid. Onödigt att behöva göra det antagandet, då det går att få en kurva med andra metoder.
Tippen; rippel
Automatstavning i detta fall.
Thomas_A skrev:https://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/320026-cartridge-dynamic-behaviour-137.html
Några sidor att läsa...
Thomas_A skrev:Inte som jag kan direkt hitta, men principen är väl att scanna av svepet med jämna tidsintervall och mät nivå och distortion, ungefär som de gamla skrivarna gjorde för mätning (HP), fast med datorprogram. Traditionell FFT fungerar bra förutsatt att svepet är sant logaritmiskt så man kan korrigera för det.
Thomas_A skrev:Tråden handlar mest om pickupers beteenden och inte själva mätprogramvaran. Slående dock att de med gamla Technicspickuperna (de med ihåliga bor-nålar) mäter spikrakt upp till 50 kHz med en bra testskiva. OM-pickuperna är med i leken.
n3mmr skrev:Thomas A:
Det som hänt är alltså att du har laddat upp wav-filer med inspelningar av när du spelar av Elipson-skivans två svep-band med 25-20000 Hz?
Sen har Scott Wurcer kört en specialiserad analys av dessa filer, och han har inte berättat särskilt tydligt exakt vad han gör?
Svante Granqvist gjorde väl nåt sånt i det där högtalarmätprogrammet han har på Tolvan.com?
n3mmr skrev:Thomas A:
Det som hänt är alltså att du har laddat upp wav-filer med inspelningar av när du spelar av Elipson-skivans två svep-band med 25-20000 Hz?
Sen har Scott Wurcer kört en specialiserad analys av dessa filer, och han har inte berättat särskilt tydligt exakt vad han gör?
Svante Granqvist gjorde väl nåt sånt i det där högtalarmätprogrammet han har på Tolvan.com?
Thomas_A skrev:n3mmr skrev:Thomas A:
Det som hänt är alltså att du har laddat upp wav-filer med inspelningar av när du spelar av Elipson-skivans två svep-band med 25-20000 Hz?
Sen har Scott Wurcer kört en specialiserad analys av dessa filer, och han har inte berättat särskilt tydligt exakt vad han gör?
Svante Granqvist gjorde väl nåt sånt i det där högtalarmätprogrammet han har på Tolvan.com?
Ja i detta specifika fallet De har dock debatterat tidigare kring bästa metod och några använt FFT på många andra exempel som då får en sluttande respons och det som Scott säger istället är att scanna av med ett konstant tidsfönster för att mäta frekvens, nivå och distorsion. Då slipper man göra antaganden om svepet är exakt logaritmiskt. Det har jag tidigare också gjort "manuellt" men är väldigt tidskrävande.
Thomas_A skrev:Jag tror det finns beskrivet i tråden men kan inte just nu ta fram det. Ska leta lite.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster