Förstärker horn?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Förstärker horn?

Inläggav Svante » 2005-07-14 11:46

I kampen mot OT lyfter jag ut den här frågan ur matematiktråden

pingvinen skrev:Visst används horn i biosalonger Svante, speciellt förr i tiden var det ett måste när det inte fanns så starka förstärkare som idag. Men vilken förstärkning har egentligen en gammal trattgrammofon, baserat på insignalen från en stenkaka och den utnivå som uppnås?

Det vore ju synd om den här intressanta tråden bara dog ut...

/L


En tratt, eller ett horn är som någon sade en impedansanpassning. Det går alltså inte ut mer effekt ur det än vad som går in i det, så i strikt mening förstärker det inte ljudet. Ändå låter det starkare om man sätter ett horn på en högtalare. Magiskt? Nja, förklaringen är att man iom impedansanpassningen plockar ut mer akustisk effekt ur högtalaren. Högtalaren belastas akustiskt på ett mer effektivt sätt.

Om man gör en förenklad analogi med elektriska kretsar för att förstå principen så kan man tex tänka sig en spänningsgenerator med 99 ohms utresistans. Till detta kopplar vi luften, som kanske motsvarar 1 ohms resistans. Majoriteten av effekten (99%) kommer då att utvecklas i den interna resistansen och bara en futtig procent hamnar i luften, som ljud.

Ett horn har en mycket större impedans i halsen. I analogin kanske den är 50 ohm och då kommer så mycket som ~33% att bli akustisk effekt.

PS den här elektriska analogin är bättre än man kan tro, den är faktiskt nästan en vetenskap i sig och kan användas för att räkna ut tonkurvor, verkningsgrader och annat för högtalare. Då pratar man om akustiska och mekaniska impedanser i ställer för elektriska dito, spänning blir tryck eller kraft, ström blir flöde eller hastighet.

Edit: Och jo ska man svara på frågan också... :) Hur mycket förstärker ett horn? Nja, en hornhögtalare kan få en verkningsgrad på uppemot 50% som mest. En vanlig högtalare ligger som regel under 0,5%. Om man vill se det som förstärkning så ökar alltså uteffekten med 100 ggr vilket motsvarar 20 dB. I runda slängar, allt beror förstås på varje individuell konstruktion.
Senast redigerad av Svante 2005-07-14 11:56, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-07-14 11:53

Kan ju påminna om den här gamla tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2621

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 11:58

Naqref™ skrev:Kan ju påminna om den här gamla tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2621

8)


Hoho, ja den var fin. En gammal goding. Och samma värden på motstånden hade du valt också.

Hade helt glömt bort den tråden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 14:55

Förstärker horn?

Svar Nej.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 15:12

Förstärker horn?


Svar Ja!


(... och det som förstärks är kanske egot, eller möjligen golvet om man har byggt betonghorn av källaren ... )

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-14 15:22

Horn förstärkern inte ljudet totalt utan koncentrerar ljudet till en mindre area varför nivån - i den mindre ytan - blir förstärkt.

Integralen över hela spridningen bör rimligtvis vara samma ljudenergi.

Eller? :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2005-07-14 15:22

tack svante, jag håller med dig. Hornet är passivt och har ingen förstärkning. Inte heller tratten i en gammal grammofon. Men hur är det med mekaniken mellan nål och ingångsmynningen på tratten då, förluster eller någon form av omvänd hävarm?

"Look, grandpa here is asking for a grammophone..."

Ska jag ha påse på huvudet också?

/L

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 15:27

De enda horn som färstärker är älghorn. Dom förstärker älgens imponerande karaktär. Först tre meter mule och sen ett par gigantiska fotsvampar.
Senast redigerad av Flint 2005-07-14 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2005-07-14 15:28

EngelholmAudio skrev:Horn förstärkern inte ljudet totalt utan koncentrerar ljudet till en mindre area varför nivån - i den mindre ytan - blir förstärkt.

Integralen över hela spridningen bör rimligtvis vara samma ljudenergi.

Eller? :wink:


Nej det kan väl inte stämma, hornet har ju större utgångsmynning än laddningsmynning...
Min gamla trattgrammofon har ju dessutom hornet kopplat på ena sidan, åt andra hållet blir det mest förlust, låter ingenting. Men visst är det riktverkan, teoretskt bör man väl vinna 3 dB med mynningen speglad i golvet och ytterligare 3 dB placerad i ett hörn.

/L

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 15:30

Älghorn! :D :D

Och om man maler dom och intar med lämpligt tillbehör så förstärks även ..... ooops .... nu är det verkligen OT 8)

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-14 15:31

pingvinen skrev:
EngelholmAudio skrev:Horn förstärkern inte ljudet totalt utan koncentrerar ljudet till en mindre area varför nivån - i den mindre ytan - blir förstärkt.

Integralen över hela spridningen bör rimligtvis vara samma ljudenergi.

Eller? :wink:


Nej det kan väl inte stämma, hornet har ju större utgångsmynning än laddningsmynning...
Min gamla trattgrammofon har ju dessutom hornet kopplat på ena sidan, åt andra hållet blir det mest förlust, låter ingenting. Men visst är det riktverkan, teoretskt bör man väl vinna 3 dB med mynningen speglad i golvet och ytterligare 3 dB placerad i ett hörn.

/L
Men ett horn som ex används innom PA-världen ser ju till att begränsa spridningen till X*Y grader. Borde rimligtvis ge mitt resonemang rätt.

Men man kanske inte kan prata generellt om horn helt enkelt?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 15:33

phon skrev::D :D

Och om man maler dom och intar med lämpligt tillbehör så förstärks även ..... ooops .... nu är det verkligen OT 8)


:D Där har vi en synergieffekt vad gäller förstärkeri. Även en exportvara påstås det. Då förstärks även BNP. Ytterligare en synergieffekt.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2005-07-14 15:41

Jag har ett älghuvud över öppna spisen (mycket estetisk) i samma rum som TVn, stereon står i ett annat rum. Kan jag komplettera med ett rådjur bakom soffan, en enhörning under TVn och en noshörning i hörnet för att få 5.1 till min hemmabio?

Bättre med någon som maler horn än horn som bara maler. Mahler kanske.

/L

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 15:46

Nej, Mahler är inte bra, då blir ju ljudet färgat.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 16:02

EngelholmAudio skrev:Horn förstärkern inte ljudet totalt utan koncentrerar ljudet till en mindre area varför nivån - i den mindre ytan - blir förstärkt.

Integralen över hela spridningen bör rimligtvis vara samma ljudenergi.

Eller? :wink:



Det är väl i först hand den betydligt högre verkningsgraden som ger det högre ljudtrycket, inte begränsning i spridning. Utan horn sitter större delen av ljudenergin som värme i talspolen, spridningen dit är rätt stor. Hur integrerar man ljudenergin över talspolen?

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9866
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2005-07-14 16:08

Apropå horn: Someone is really blowing his horn now ! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 16:10

EngelholmAudio skrev:Horn förstärkern inte ljudet totalt utan koncentrerar ljudet till en mindre area varför nivån - i den mindre ytan - blir förstärkt.

Integralen över hela spridningen bör rimligtvis vara samma ljudenergi.

Eller? :wink:

Nej du, Engelholm, så är det inte! Hur var det - tillverkade du högtalare eller? :wink:

Horn ökar typiskt verkningsgraden och ökar riktverkan. :o


Nu kan förvisso "horn" vara många olika saker. :P Mer olika än de flesta tänker på...

Ett exempel på ett horn är ett "constant directivity-horn". Ett sådant är optimerat för att ge samma tonkurva - oavsett mätriktning inom ett definierat vinkelområdet framför hornet (kan vara cylindriskt, kvadratiskt eller rektangulärt (sistnända kan dimesioneras att ge olika spridning vertikalt och horisontellt)), men fallande (med så många dB som möjligt) nivå därutanför.

Ett kul exempel på ett sådant horn är det 180-gradiga constant diraktivityhornet, som ger en "förstärkning" om sisådär 6 dB (ganska precis faktiskt).

Ibland, för att inte säga alltid, är detta horn känt som just en "baffel". :wink: Därför kallar man den +6 dB stora nivåökningen för baffelsteget! :P


I det verksamma frekvensområdet* kan man (förenklat) säga att allt ljud kommer att stråla framför högtalaren, och inget bakom. Öppningsvinkeln är ju 180 grader.

*Det verksamma frekvensområdet är oändlig stort om det är en oändlig baffel, men eftersom drivern inte är oändligt liten kommer den trots detta inte att uppvisa sina hornegenskaper över en frekvens om sisådär 110/d, där d är membranets diameter (i meter).


Eftersom + 6 dB svarar till en effekttäthet (här P/steradian) om 4 ggr mer än 0 dB, men den ljudbestålade arean (klotformad på valfri radie från källan) är hälften så stor, kan man utan att ta fram en endaste datamanick (yeah!) med nå't simuleringsprogram inuti, sluta sig till att detta horn ökar verkningsgraden med en faktor två gånger!

Inte helt oväntat kan man dra slutsatsen att missanpassningen från ett ordinärt högtarelement vid låga frekvenser är fasansfull, eftersom en ökning av belastningsimpedansen ger en nivåstegring om fulla 6 dB.

Lätt som en plätt!


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-14 18:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 18:45

Nejmen oj allihop (utom Ö tror jag), jag fick visst inte till min förklaring riktigt bra, eftersom ni verkar missförstå.

Förstärker horn, var frågan, och den är ju populärt formulerad, dvs man vet inte riktigt vad som menas. Så här är det:

1. Det kommer inte mer effekt ut ur hornet än vad som går in i det.
2. Det kommer däremot mer effekt ur en hornhögtalare än en likadan som inte har försetts med horn.
3. Om man kopplar ett horn till en högtalare levererar följaktligen högtalren mer effekt in i hornets hals, än vad den gjorde ut i fria luften.

Punkt 3 är det som kallas impedansanpassning, och som höjer verkningsgraden.

Så beroende på vad man menar med frågan "förstärker horn" så kan svaret vara både ja och nej.

pingvinen skrev:tack svante, jag håller med dig. Hornet är passivt och har ingen förstärkning. Inte heller tratten i en gammal grammofon. Men hur är det med mekaniken mellan nål och ingångsmynningen på tratten då, förluster eller någon form av omvänd hävarm?


Det finns förluster där, men även den mekaniken har den primära funktionen att impedansanpassa. Om jag inte missminner mig sitter där en hävarm som omvandlar liten rörelse och stor kraft (i spåret) till stor rorelse och liten kraft. Ovanpå det sitter det ett membran som ovandlar den större rörelsen till ett akusiskt flöde, som sedan ytterligare en gång impedansanpassas till luften via ett horn.

Den som en gång har hört en trattgrammofon eller fonograf brukar förundras över hur starkt den låter. Helt utan elektrisk förstärkning. Det gjorde iaf jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 19:18

Det beror ju på att den "mekaniska förstärkningen" är oerhört hög!

Även en helt passiv sådan konstruktion är ju en förstärkare!


Själva skivans vindlingar är ju en kod, en prägling bara, och är inte någon effektkälla alls.

Däremot inför man en massa rotationsenergi, där man kan stjäla lite rotationseffekt, som spårets vindlingar vinklar 90-grader och via burken som nålen är fäst vid omvandlar till akustisk effekt, som sedan med små förluster (tack vare hornet) kommer ut i luften som ljudeffekt. :P


Obs - Förenklingsvarning:
Man kan säga att rotationen är som en förstärkares spänningsmatning. När man inte har någon modulation dras ingen effekt från matningen (Jag förutsätter för diskussionens skull KlassB), men med modulation (signal på effekttrnsistorernas basar eller gate-ar, eller vickning av nålen) så börjar man slussa ut effekt vidare i kedjan, och då svackar matningen. :(

I förstärkarfallet är det inte så farligt att matningsspänningen svackar lite, för effektförstärkaren är förhoppningsvis ordentligt återkopplad så att den inte påverkas av matningsrörelser (man kallar det faktiskt så, antagligen på grund av att det ser ut som mekaniska rörelser när man suderar dem via ett oscilloskop).

I skivspelarfallet (78 varvaren alltså) så är energikällan en rotation (fjädern är nätet, skivtallrikens massa är kondensatorbanken), så där spelar det däremot stor roll om källan svackar, eftersom det blir svaj om den gör det. Därför är rotationen stabbad i helt passiva grammofoner*! :o :o :P

Mer avancerad effektmatning, på sätt och vis, än hos effektförstärkare alltså.

Stabben på en 78-varvsspelare är typiskt en centrifugalregulator, en shuntstabb alltså. Den förbrukar effekt när inte nålen gör det! Sålunda hålles förlusterna konstanta, och så också rotationshastigheten. :P

Regleringen för förstås också med sig det gynnsamma, att hastigheten förblir rimligt konstant även när fjädern (som utgör energikälla) börjar slacka...


Vh, iö

- - - - -

*Moderna skivspelare är inte alltid stabbade dock, eftersom de behöver lämna ifrån sig så oerhört lite effekt via pickupen. I varje fall om pickupen är försedd med en välslipad nål, avpassad för låga nålanliggningskrafter.

Edit: Rättat ett "är" till "när".
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-28 21:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 20:46

IngOehman skrev:Det beror ju på att den "mekaniska förstärkningen" är oerhört hög!

Även en helt passiv sådan konstruktion är ju en förstärkare!

Själva skivans vindlingar är ju en kod, en prägling bara, och är inte någon effektkälla alls.


Mm, om man med mekaninsk förstärkning menar <förflyttning ut>/<förflyttning in> så är ju förstärkningen >1. Å andra sidan är ju <kraften ut>/<kraften in> <1. Och menar man <effekt ut>/<effekt ut> så är förstärkningen alltid < 1 för ett passivt system. Därför är det väl lite olämpligt att kalla ljuddosan och hornet i en trattgrammofon för förstärkare, det är bättre med transformator. Kanske. Ännu bättre är det väl att förstå hur det är.

Att spåret inte skulle utgöra en effektkälla vill jag invända emot. Det är inte konstigare än att en nätdel är det. Att effekten tillförs till källan från annat håll är är ju visserligen sant, men inte alltid intressant. Saken är iaf den att all akustisk effekt som kommer ur tratten har transporterats genom spårväggarna och nålen. Spårväggarna matar nålen med mekanisk effekt, alltså är de en mekanisk effektkälla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 21:24

Nu kanske trattgramofonstadiet inte är så kul men kanske ett driverdrivet horn är det. Jag spånar.
Vi tar en ganska lätt definierad elektrisk effekt och motar in den i drivern. Den elektriska effekten blir till mekanisk effekt i membranet. Membranets belastas av hornet som kramar ur akustisk effekt genom att det bromsar membranets rörelse och utanför står jag och diggar. Vari ligger själva förstärkningen enligt herrar högutbildade. Systemet kan ju inte producera enegi. Hornet kan som jag ser det påverka verkningsgraden men det vet jag bara av erfarenhet eftersom det blir högre med hornet monterat på drivern än utan.
Är den avgivna akustiska effekten större än den inmatade elektriska?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 21:47

Flint skrev:Nu kanske trattgramofonstadiet inte är så kul men kanske ett driverdrivet horn är det. Jag spånar.
Vi tar en ganska lätt definierad elektrisk effekt och motar in den i drivern. Den elektriska effekten blir till mekanisk effekt i membranet. Membranets rörelse belastas av hornet och utanför står jag och diggar. Vari ligger själva förstärkningen enligt herrar högutbildade. Systemet kan ju inte producera enegi. Hornet kan som jag ser det påverka verkningsgraden men det vet jag bara av erfarenhet eftersom det blir högre med hornet monterat på drivern än utan.
Är den avgivna akustiska effekten större än den inmatade elektriska?


Nix, men den akustiska effekten är större än om man plockar bort hornet. Jag förespråkar nog heller inte att man ska kalla ett horn för förstärkare, utan just transformator.

Om man skulle ta en annan analogi så är en vanlig högtalare som en bil med de drivande hjulen lyfta. Motorn kan lämna väldigt lite effekt, bara så lite som går åt till att värma lagren och blåsa lite luft runt hjulen. Det blir också väldigt lätt att sätta snurr på hjulen, men effekt går det inte ut någon eftersom vridmomentet är nära noll. Om man däremot sätter ner hjulen på marken (=sätter dit ett horn) så blir det svårt att vrida hjulen, vridmomentet blir stort och det går ut mycket effekt (förutsatt att hjulet snurrar alls).

Hornet ordnar på samma sätt "mothåll" och gör att högtalarmembranet får jobba mer för att uppnå sin förflyttning. Då går det ut mer effekt dvs det låter starkare. Men elektriska ineffekten är i stort sett oförändrad, högtalarens verkningsgrad har alltså ökat, men inte till över 100%, förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 21:55

Svante skrev:
Flint skrev:Nu kanske trattgramofonstadiet inte är så kul men kanske ett driverdrivet horn är det. Jag spånar.
Vi tar en ganska lätt definierad elektrisk effekt och motar in den i drivern. Den elektriska effekten blir till mekanisk effekt i membranet. Membranets rörelse belastas av hornet och utanför står jag och diggar. Vari ligger själva förstärkningen enligt herrar högutbildade. Systemet kan ju inte producera enegi. Hornet kan som jag ser det påverka verkningsgraden men det vet jag bara av erfarenhet eftersom det blir högre med hornet monterat på drivern än utan.
Är den avgivna akustiska effekten större än den inmatade elektriska?


Nix, men den akustiska effekten är större än om man plockar bort hornet. Jag förespråkar nog heller inte att man ska kalla ett horn för förstärkare, utan just transformator.

Om man skulle ta en annan analogi så är en vanlig högtalare som en bil med de drivande hjulen lyfta. Motorn kan lämna väldigt lite effekt, bara så lite som går åt till att värma lagren och blåsa lite luft runt hjulen. Det blir också väldigt lätt att sätta snurr på hjulen, men effekt går det inte ut någon eftersom vridmomentet är nära noll. Om man däremot sätter ner hjulen på marken (=sätter dit ett horn) så blir det svårt att vrida hjulen, vridmomentet blir stort och det går ut mycket effekt (förutsatt att hjulet snurrar alls).

Hornet ordnar på samma sätt "mothåll" och gör att högtalarmembranet får jobba mer för att uppnå sin förflyttning. Då går det ut mer effekt dvs det låter starkare. Men elektriska ineffekten är i stort sett oförändrad, högtalarens verkningsgrad har alltså ökat, men inte till över 100%, förstås.

Då är vi överens. Problemet verkar vara att lyckas få samma belastning över ett relativt stort område. Vad är det man anser vara en vettig tumregel? 3 oktaver.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 22:41

Tumregler är bra! 8) 8)

Jag brukade bara köra 1,5 oktav, sedan tog nästa horn vid. Multiflare alltså. Mitt nuvarande (gamla) bashorn har 45Hz utvidging i grundhornet, nästa (eller snarare första hornet) tar vid där och utvidgar sig för 135 Hz. Sen gällde det att kompliansanpassa för undre gränsen och mass-anpassa för övre. Eller, det var nog nåt med halsarean mot konarean för övre.

Det har jag också en massa bra tumregler för, för att slippa räkna varje gång. Skulle aldrig klara av det igen. Dessa tumregler är från mitten på -70-talet, långlivade saker. De säkerställer att hornen låter lika illa varje gång man gör ett nytt. 8O 8O :D


Be mig bara inte att förklara nåt, jag hittade den arkiverade pärmen nyss, men fattar nada. Antagligen hade jag bättre räknedosa då än nu, och datorn var ju inte uppfunnen än. Vill minnas att jag höll på med hyperbolisk utvidgning, många olika horn blev det.

Det som jag har kvar har en volym på 380 liter och drivs av ett 12" Seas 30F. Används då och då för kul skull, när jag vill spela högt eller så :D
Senast redigerad av phon 2005-07-14 22:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 22:42

Flint skrev:Då är vi överens. Problemet verkar vara att lyckas få samma belastning över ett relativt stort område. Vad är det man anser vara en vettig tumregel? 3 oktaver.


Vet faktiskt inte. Har faktiskt aldrig byggt ett horn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 22:51

Svante skrev:
IngOehman skrev:Det beror ju på att den "mekaniska förstärkningen" är oerhört hög!

Även en helt passiv sådan konstruktion är ju en förstärkare!

Själva skivans vindlingar är ju en kod, en prägling bara, och är inte någon effektkälla alls.


Mm, om man med mekaninsk förstärkning menar <förflyttning ut>/<förflyttning in> så är ju förstärkningen >1. Å andra sidan är ju <kraften ut>/<kraften in> <1. Och menar man <effekt ut>/<effekt ut> så är förstärkningen alltid < 1 för ett passivt system. Därför är det väl lite olämpligt att kalla ljuddosan och hornet i en trattgrammofon för förstärkare, det är bättre med transformator. Kanske. Ännu bättre är det väl att förstå hur det är.

Vad jag säger är att spåret är en modulator, och att nålaliggningen agerar ungefär som en transistor - alltså den stjäl effekt från rotationen (matningsspänningen) och skickar den vidare i form av mekanisk effekt, som senare omvandlas till akustiskt.

Läs mitt inlägg igen! Jag har inte påstått att de hela sker specifikt i dosan.

Att spåret inte skulle utgöra en effektkälla vill jag invända emot. Det är inte konstigare än att en nätdel är det.

Nätdelen lagrade elektriska energi motsvaras av rotationsenergin. Spåretsmekaniska form är en modulator bara.

Att effekten tillförs till källan från annat håll är är ju visserligen sant, men inte alltid intressant.

Tyck så du. :wink:

Saken är iaf den att all akustisk effekt som kommer ur tratten har transporterats genom spårväggarna och nålen. Spårväggarna matar nålen med mekanisk effekt, alltså är de en mekanisk effektkälla.

Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara. Det är därför rotationen riskerar att sacka (om ingen reglering finns) när man stjäl effekt från den.

Å så var det med det! 8)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-14 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 22:52

Så här ser det ut numera. Basreflexrören är ett sentida påhitt, gjordes för några få år sedan. Är dock inte alls säker på att dom fungerar som det är tänkt. Har inte mätt på dom, inte på hornet heller faktiskt. Ovanpå två horn till, + en JBL mellanbas, formande en topp till det hela.


Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 22:58

Svante skrev:
Flint skrev:Då är vi överens. Problemet verkar vara att lyckas få samma belastning över ett relativt stort område. Vad är det man anser vara en vettig tumregel? 3 oktaver.


Vet faktiskt inte. Har faktiskt aldrig byggt ett horn.

Tumregler är dumregler!

Man kan få horn att fungera bra över hur många oktaver som helst, bara man har ett element med ultrastark motor, och ett pyttelitet, ultralätt* membran. :P

Fem oktaver är en barnlek att åstadkomma rent tekniskt :P , ehuru rätt ovanligt att någon hornhögtalare lyckas med... :cry:


Vh, iö

- - - - -

PS. *Här får ni en tumregel i varje fall: Lättheten måste vara litenheten^massor.
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-14 23:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 23:01

IngOehman skrev:Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara.


Deja vu...

Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 23:03

Effekten kommer från nätdelen. Modulatorn är signalen in till effekttransistorns styre. :wink:

Den senare låter sig inte på verkas nämnvärt av effektuttaget, och levererar inte primärt effekt, utan information, precis som skivspårets form inte påverkas nämnvärt när nålen swishar förbi, eller rättare samt tvärtom. Spåret levererar information.

Effekten kommer i båda fallen från energireservoaren, alltså nätdelen (laddningsenergi), respektive rotationen (rörelseenergi).


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-14 23:07, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 23:04

Svante skrev:
IngOehman skrev:Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara.


Deja vu...

Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?

En Barsebäcksmodulator

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 23:05

Flint skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Effekten kommer från rotationen, spåret är en modulator bara.


Deja vu...

Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?

En Barsebäcksmodulator


:lol: :lol: :lol: Tack, Flint!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-14 23:10

Svante skrev:Ok, vad är en effektförstärkare då. Är den en effektkälla?


IngOehman skrev:Effekten kommer från nätdelen. Modulatorn är signalen in till effekttransistorns styre. :wink:

Den senare låter sig inte på verkas nämnvärt av effektuttaget, och levererar inte primärt effekt, utan information, precis som skivspårets form inte påverkas nämnvärt när nålen swishar förbi, eller rättare samt tvärtom. Den levererar information.

Effekten kommer i båda fallen från energireservoaren, alltså nätdelen, respektive rotationen.

Vh, iö


Hmm, svarade du på frågan nu? Jag vet att effekten kommer från energireservoaren i nätdelen och i förlängningen från vattenmagasinen i norrland, men:

Är en effektförstärkare en effektkälla?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-14 23:23

Svante skrev
Är en effektförstärkare en effektkälla?

Det finns ingen effektkälla i egentlig mening. I bemärkelsen skapa energi.
Allt som vi betraktar som energikälla är bara omvandling av redan befintlig energi i någon form.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-14 23:51

IngOehman skrev:
Man kan få horn att fungera bra över hur många oktaver som helst, bara man har ett element med ultrastark motor, och ett pyttelitet, ultralätt* membran. :P


Å det hade man nog inte, vare sig motor eller ultralätt membran. En Seas 30F, en 12" med för storleken hyfsat lätt kon matar basen. Dom två övre hornen har säkert både mindre och lättare membran.


IngOehman skrev:
Fem oktaver är en barnlek att åstadkomma rent tekniskt :P , ehuru rätt ovanligt att någon hornhögtalare lyckas med... :cry:


Det stora kan vi nog lämna därhän, men mellanhornet går väl drygt 4 oktaver vill jag minnas, diskanten drygt 3. Båda från Isophon, men jag kommer inte ihåg närmare hur det var. Har det lagrat nånstans dock.

Brukar nog dela det stora efter en oktav ungefär, så det spelar 60 - 120 HZ, lagom som magtryckare 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-15 00:07

Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.

Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.

Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.

Fick jag till det nu IÖ? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-15 00:21

Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.

Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.

Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.

Fick jag till det nu IÖ? :wink:

Men om man bara lägger ner nålen i spåret utan att starta tallriken så uppstår ingen musik. Altså kan man säga att kraften kommer från tallriken mer än från spåret.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-15 00:29

Flint skrev:
Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.

Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.

Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.

Fick jag till det nu IÖ? :wink:

Men om man bara lägger ner nålen i spåret utan att starta tallriken så uppstår ingen musik. Altså kan man säga att kraften kommer från tallriken mer än från spåret.


Nejjustdet, och slår man av förstärkaren så kommer det inget ur den heller. Fast jag tycker ändå att man kan se en effektförstärkare som en effektkälla, när det passar syftet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-15 00:34

Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.

Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.

Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.

Fick jag till det nu IÖ? :wink:

Men om man bara lägger ner nålen i spåret utan att starta tallriken så uppstår ingen musik. Altså kan man säga att kraften kommer från tallriken mer än från spåret.


Nejjustdet, och slår man av förstärkaren så kommer det inget ur den heller. Fast jag tycker ändå att man kan se en effektförstärkare som en effektkälla, när det passar syftet.

Jag betraktar också förstärkaren som effektkällan i hifianläggningen. Någonstans måste man väl för i hm... få dra en gräns. Annars blir det olidligt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 01:05

Svante skrev:Hehe, ja då tror jag att IÖ och jag har kommit överens om att vi har olika synsätt. I fallet med trattgrammofonen så ser jag skivspåret som någonting, vadsomhelst, som tvingar nålen till en viss hastighet, och då också ger en kraft. Tillsammans passerar då en effekt från spårväggen och som ingenjör är det ju trevligt att tänk på spårväggen som en effektkälla som man kopplar till grammofonens nål. På samma sätt kan man tänka att en effektförstärkare levererar effekt till högtalaren.

Samtidigt finns naturligtvis det alternativa synsättet att spåret bara talar om hur mycket av skivtallrikens rotationsenergi som ska skjutsas in i ljuddosan. Eller att förstärkaren bara pytsar ut duttar av den energi som egentligen finns i nätdelen, eller kanske tom i Forsmark.

Det fina med att vara ingenjör är att man kan välja synsätt, efter behov. Ska man studera hur grammofonens ljuddosa och horn fungerar så är det bra, menar jag, att se spårväggen som just en effektkälla. Ska man studera hur varvtalet beror av lasten (dvs om det behövs mycket akustisk effekt) så är det förstås bra att studera hur mycket effekt spåret förmedlar från tallriken.

Fick jag till det nu IÖ? :wink:

Det tror jag nog. Jag läste inte så noga. Försökte prata noga, och lyssna noga, när vi talades vid över telefon istället. :wink:

Mitt synsätt är att spåret är information bara, och genom den sinnrika konstruktionen så tvingar spåret över röresleenergi från rotationen till nålen, och upp i burken, och över till den akustiska världen viia membranet i burken, och till sist ut i luften!

Jag har för mig att det kan bli uppåt en tiondels watt eller så. Det är MYCKET ljud det, om man förväntade sig att det skulle bli lite svaga tut av det bara (det är lika mycket som från en högtalare med en vekningsgrad om 0,2% som påförs 50W).

När det gäller "vad som är källan" energimässigt tycker jag att man i effektförstärkarperspektivet gör klokt i att titta varifrån effektförtärkaren tar sin energi - alltså nätdelen. Att den i sin tur (sisådär 100 ggr per sekund, men inte däremellan nota bene) tar energi från nätet är helt ointressant för diskussionen om effektförstärkarens arbetssätt. Effektförstärkaren ser ju bara nätdelen i ena riktningen och lasten (högtalaren) i den andra. Därtill tar den emot information (insignalen) om hur nätdelsenergin skall moduleras.

På samma sätt är det intressant att nålen tar energi från rotation och fjäder i den gamla grammofonen, men näppeligen intressant att fjädern fått sin energi från en hand som vridit upp den.

Det har liksom inte med energiomvadnlingen/förstärkningen (av information upp tille en ansenlig effekt) att göra, i någotdera fallen.

Håller förstås med Svante till 100% om att det är gott att var ingenjör, säledes att man kan bolla runt ett problem och välja vilket sätt man vill se det. :P

Men jag vill INTE se spåret som "effekt som trycks in i nålen". Spåret är bara en modulation, energin kommer från den vinkelräta rotationen.

Visst, för nålens del skulle det förvisso vara sak samma - spåret skulle lika gärna kunna darra sidledes och rotationen vara noll, nålen fattar ju verkligen ingenting, men det gör jag! Så jag väljer en bättre och mera komplett modell! :wink:

I synnerhet är det vilktigt att göra det när man skall beskriva just det som frågan handlade om, nämligen att en sådan tingest som en mekanisk grammofon, faktiskt är en mekanisk förstärkare!

Den gör om rörelseenergi, via modulation till mekanisk frekvensmodulerad effekt som via ett membran med akustisk belastning omvandlas till akustisk effekt via hornet impedansanpassas för att kunna förpassas ut i fria luften med små förluster - ljud.

Ungefär samma sak som en förstärkare + högtalare gör med den elektriska energin i förstärkarens nätdel.

Via modulation omvandlas nätdelsenergin till en elektriskt frekvensmodulerad effekt, som via drivern omvandlas till mekanisk effekt, som via membranet med en akustiks belastning, omvandlas till akustisk effekt - ljud.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-07-15 01:24

Tja, det är ju också ett synsätt som funkar. Och bäst funkar det när man förstår båda. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 02:07

Nu förstår jag ingenting. Har jag infört ännu ett betraktningssätt?

Jag skrev ju bara samma sak som i mitt originalinlägg (om vevgrammofonens arbetssätt och energivägar), en gång till (med kanske lite nya ord).

Ju.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-07-15 04:08

phon skrev:Så här ser det ut numera. Basreflexrören är ett sentida påhitt, gjordes för några få år sedan. Är dock inte alls säker på att dom fungerar som det är tänkt. Har inte mätt på dom, inte på hornet heller faktiskt. Ovanpå två horn till, + en JBL mellanbas, formande en topp till det hela.


Bild


Den där linsen känner jag igen kanske, berätta mer om den och vad som sitter bakom, en DKT11 kanske?

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2005-07-15 13:45

Överväldigad av er energi attt utreda min oskyldiga (?) frågeställning.

För tillfället för bakfull för att sätta mig in i allt,
/L

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-15 19:48

PeterAkemark skrev: Den där linsen känner jag igen kanske, berätta mer om den och vad som sitter bakom, en DKT11 kanske?



Linsen köpte jag separat, vill minnas att den också härstammar från Isophon. Bakom sitter mycket riktigt ett DKT11-C110. Mellanregisterhornet är en DKMT 1226, båda från Isophon. Mellanbasen en JBL 2118 8 tummare med skaplig verkningsgrad för en konhögtalare, runt 97 dB. Räcker dock inte till för mellanhornet som har dämpats.

Två toppar delar på ett bashorn, men jag brukar ha en liten ACE-låda för lågbas inkopplad också. Topparna går även att köra som tvåvägare utan mellanhorn, har en omkopplare bak för att byta filterfunktion. Dom går rätt bra att köra ensamma också, det är små basreflexlådor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-15 22:26

phon skrev:
PeterAkemark skrev: Den där linsen känner jag igen kanske, berätta mer om den och vad som sitter bakom, en DKT11 kanske?



Linsen köpte jag separat, vill minnas att den också härstammar från Isophon. Bakom sitter mycket riktigt ett DKT11-C110. Mellanregisterhornet är en DKMT 1226, båda från Isophon. Mellanbasen en JBL 2118 8 tummare med skaplig verkningsgrad för en konhögtalare, runt 97 dB. Räcker dock inte till för mellanhornet som har dämpats.

Två toppar delar på ett bashorn, men jag brukar ha en liten ACE-låda för lågbas inkopplad också. Topparna går även att köra som tvåvägare utan mellanhorn, har en omkopplare bak för att byta filterfunktion. Dom går rätt bra att köra ensamma också, det är små basreflexlådor.
Kör du det där systemet nu som hemmahögtalare. Jag menar, det verkar rätt skrymmande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-07-16 00:15

Jag har det på jobbet sen ett par år tillbaks, men det stod hemma före det. Inte så farligt skrymmande om det står på högkant, det är ju bara _ett_ horn. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-07-18 18:18

phon skrev:Jag har det på jobbet sen ett par år tillbaks, men det stod hemma före det. Inte så farligt skrymmande om det står på högkant, det är ju bara _ett_ horn. 8)

Hornsystemet du visar på bild har jag inte provat. Tippar att det ligger i tid 76-78. Jag hade min hornperiod några år tidigare. RT-hornet i olika former som jag ruskade om mina grannar med. 8)

Elementet SEAS 30F var bra men jag körde det som gitarrelement. Två stycken på höjden i en låda på ca. 80l. Lät kalas.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2007-10-28 20:30

här vänder man ryggen till bara ca två år och så blir det plötsligt vädigt off topic...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-28 21:20

F'låt. :oops:

Om jag bidrog.


Allt nog och medan kan man konstatera att Svantes första inlägg
(läst noga, och inte slarvigt) svarar väl på frågan på ett rätt så
uttömmande sätt. (Även om jag hade några synpukter på vad som
kanske vore en ackuratare modell, enegiflödesmässigt...)

Horn är alltså passiva tingestar, som inte förstärker något, men som
ökar högtalarens verkningsgrad (och riktverkan) genom att förbättra
impedansanpassningen mellan högtalarelementet och verkligheten
därutanför.


(Det kan parentetiskt nämnas att en basreflexlåda gör samma sak,
ehuru smalbandigare, men faktiskt med högre effektivitet än vad
ett horn kan åstadkomma, i samma frekvensområde. :o)
(Givet ett givet högtalarelement, i en given total lådvolym.)



Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-29 00:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 4126
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2007-10-28 23:04

ingen fara! Håller med om att svaret kom tidigt, och intressant att se hur diskussionen ändå fortsätter att vindla sig. (Inom parentes så fick ett par Schmackshorn plats på mitt studentrum, men ryms inte i mitt jättestora vardagsrum idag. Men det beror på andra faktorer än impedans och förstärkning)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster