Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Varför sägs dynamiska ta upp mindre av rumsklang? Jag kan förstå att dynamiska ofta har lägre känslighet, men nivåmatchade borde väl de ta upp samma mängd rumsljud?
paa skrev:För akustikmätningar och högtalarmätningar måste mikrofonen vara rundtagande, sk. kula. Annars blir mätresultatet avståndsberoende.
Alla rundtagande mikrofoner är inte lika rundtagande, utan generellt gäller att ju mindre kapsel desto exaktare rundtagning blir det.
jansch skrev:Förlåt PAA!
Läste nu ditt inlägg igen och det var ju faktiskt det du skrev......
Dock, frekvensgången blir inte avståndsberoende. En mätmikrofon har alltid samma frekvensgång oberoende av avstånd så länge vågfronten är plan(kan anses plan)
paa skrev:jansch skrev:Förlåt PAA!
Dock, frekvensgången blir inte avståndsberoende. En mätmikrofon har alltid samma frekvensgång oberoende av avstånd så länge vågfronten är plan(kan anses plan)
Ja, för att den är rundtagande. Annars vore det ingen mätmikrofon.
Tarzan skrev:Varför sägs dynamiska ta upp mindre av rumsklang? Jag kan förstå att dynamiska ofta har lägre känslighet, men nivåmatchade borde väl de ta upp samma mängd rumsljud?
jansch skrev:Förlåt PAA!
jansch skrev:paa skrev:jansch skrev:Förlåt PAA!
Ja, för att den är rundtagande. Annars vore det ingen mätmikrofon.
Alltså, det var nog jag ville påpeka. T.ex uppvisar en B&K 4145 ett "tapp" på ca 12dB vid 10kHz vid ljud snett bakifrån. Alla mätmikrofoner har riktverkan och för en 4145 mic måste man börja ta hänsyn till det redan vid frekvenser över 1kHz. Frekvensgången är dock INTE avståndsberoende.
Tyvärr är det sällan man ser någon som tar hänsyn till detta vid mätningar presenterade på Faktiskt.io. Då menar jag mätningar där rummet ingår.
Exempel: För att få användbara LTAS mätningarna borde de göras med 1/2 tums mick men är nästan undantagslöst gjorda med 1/4tums mickar
Johan_Lindroos skrev:jansch skrev:Förlåt PAA!
Även en hastighetsavkännande mikrofonkapsel har samma frekvensgång oberoende av avstånd för plana ljudvågor.
Jag förmodar att du egentligen avser att en tryckavkännande mikrofons frekvensgång är oberoende av avstånd oavsett om det är plan eller krökt ljudvåg. Eller?
Tarzan skrev:Vad jag egentligen syftade på med tråden var påståenden som den här videon och många andra med den gör. Testa bara att googla på condenser vs dynamic microphone och läs all äckligt förenklade tumregler om hur "dynamiska tar upp mindre rum".
Jag valde den här videon för att den var extra irriterande och intetsägande.
... alltså att dynamiska mikrofoner fångar mindre av "rumsljudet" i inspelningssammanhang än en kondensatormikrofon; båda riktade mot ljudkällan på ungefär samma avstånd, båda med njurkaraktär.
Johan_Lindroos skrev:jansch skrev:paa skrev:Ja, för att den är rundtagande. Annars vore det ingen mätmikrofon.
Alltså, det var nog jag ville påpeka. T.ex uppvisar en B&K 4145 ett "tapp" på ca 12dB vid 10kHz vid ljud snett bakifrån. Alla mätmikrofoner har riktverkan och för en 4145 mic måste man börja ta hänsyn till det redan vid frekvenser över 1kHz. Frekvensgången är dock INTE avståndsberoende.
Tyvärr är det sällan man ser någon som tar hänsyn till detta vid mätningar presenterade på Faktiskt.io. Då menar jag mätningar där rummet ingår.
Exempel: För att få användbara LTAS mätningarna borde de göras med 1/2 tums mick men är nästan undantagslöst gjorda med 1/4tums mickar
Menar du egentligen tvärtom avseende kapseldimensionerna? I ditt exempel förklarar du inte varför din åsikt är som den är. En mindre kapsel brukar vara mer lika för rakt infallande ljud i jämförelse med diffust ljudfält. Men det finns ju även halvtumskapslar som är raka för diffusa ljudinfall men då istället har en höjning med ökande frekvens i nollgradersaxeln. Så det gäller som du skriver, att välja mikrofon med omsorg och veta vad man vill åstadkomma med mätningen.
Jag vill nog påstå att halvrund mätikrofon är det vanligast förekommande då de mindre är dyrare.
goat76 skrev:Tarzan skrev:Vad jag egentligen syftade på med tråden var påståenden som den här videon och många andra med den gör. Testa bara att googla på condenser vs dynamic microphone och läs all äckligt förenklade tumregler om hur "dynamiska tar upp mindre rum".
... alltså att dynamiska mikrofoner fångar mindre av "rumsljudet" i inspelningssammanhang än en kondensatormikrofon; båda riktade mot ljudkällan på ungefär samma avstånd, båda med njurkaraktär.
Det må hända att killen i videon inte är en expert av allra högsta grad men det han säger om skillnaderna mellan dynamiska mikrofoner och kondensator-mikrofoner tycker jag av egna erfarenheter stämmer väl.
Den dynamiska mikrofonen jag äger är en Electro-Voice RE20, den används exempelvis av Thom Yorke i Radiohead och användes även av Kurt Cobain på skivan "In Utero" så det är en högklassig dynamisk mikrofon.
Den är inte så känslig och det är tydligt att den inte snappar upp lika mycket ljud från omgivningen, den verkar helt enkelt behöva mer direkt och starkare ljudtryck för att "reagera" (om jag får lov att inte använda fullt accepterade termer) vilket då gör att små och svagare ljud så som reflekterat ljud inte snappas upp på samma sätt.
Denna icke-känslighet gör att denna typ av mikrofon brukar föredras av skrikiga rocksångare, baskaggar och andra starka direkta ljud och gör då samtidigt att man kan "skärma bort" omgivningen på ett effektivt sätt.
En stor fördel med att denna typ av mikrofon inte är så känslig är att man lätt kan pressa exempelvis en mikrofon-förstärkare (utan eget output-reglage) till färgning vid inspelning om man föredrar det.
Kondensator-mikrofoner är däremot väldigt känsliga oavsett vilket upptagningsmönster de använder för att snappa upp allt ljud från omgivningen. Jag kan med mina (Audio Technica AT4033 och en kopia av en U47 Fet) med lätthet höra min sambo och min dotter samtala i köket nästan precis som om jag satt med dem i vid köksbordet, trots att jag sitter i vardagsrummet med en hall emellan rummen.
Den dynamiska mikrofonen snappar såklart även den upp ljudet från köket tydligt men samma närvaro som med kondensator-mikrofonerna infinner sig inte.
Kondesator-mikrofoner har ofta så ofantligt hög känslighet att de ofta blir aningen svårare att kontrollera dynamik-mässigt vid inspelning så att de inte överskrider det digitala nollvärdet, så man får ofta sänka in-nivån betydligt mer än med dynamiska mikrofoner.
Det har nog inte så mycket med tumregler att göra, det handlar nog mer om hur dessa olika typer av mikrofoner rent tekniskt fungerar. Det finns både fördelar och nackdelar med de båda som man kan dra nytta av eller försöka undvika.
Sen finns det ju ytterligare en typ av mikrofon.
Testa hur länge en bandmikrofon överlever en nära placering vid en inspelning av en baskagge.
jansch skrev:goat76 skrev:Tarzan skrev:Vad jag egentligen syftade på med tråden var påståenden som den här videon och många andra med den gör. Testa bara att googla på condenser vs dynamic microphone och läs all äckligt förenklade tumregler om hur "dynamiska tar upp mindre rum".
Det må hända att killen i videon inte är en expert av allra högsta grad men det han säger om skillnaderna mellan dynamiska mikrofoner och kondensator-mikrofoner tycker jag av egna erfarenheter stämmer väl.
Den dynamiska mikrofonen jag äger är en Electro-Voice RE20, den används exempelvis av Thom Yorke i Radiohead och användes även av Kurt Cobain på skivan "In Utero" så det är en högklassig dynamisk mikrofon.
Den är inte så känslig och det är tydligt att den inte snappar upp lika mycket ljud från omgivningen, den verkar helt enkelt behöva mer direkt och starkare ljudtryck för att "reagera" (om jag får lov att inte använda fullt accepterade termer) vilket då gör att små och svagare ljud så som reflekterat ljud inte snappas upp på samma sätt.
Denna icke-känslighet gör att denna typ av mikrofon brukar föredras av skrikiga rocksångare, baskaggar och andra starka direkta ljud och gör då samtidigt att man kan "skärma bort" omgivningen på ett effektivt sätt.
En stor fördel med att denna typ av mikrofon inte är så känslig är att man lätt kan pressa exempelvis en mikrofon-förstärkare (utan eget output-reglage) till färgning vid inspelning om man föredrar det.
Kondensator-mikrofoner är däremot väldigt känsliga oavsett vilket upptagningsmönster de använder för att snappa upp allt ljud från omgivningen. Jag kan med mina (Audio Technica AT4033 och en kopia av en U47 Fet) med lätthet höra min sambo och min dotter samtala i köket nästan precis som om jag satt med dem i vid köksbordet, trots att jag sitter i vardagsrummet med en hall emellan rummen.
Den dynamiska mikrofonen snappar såklart även den upp ljudet från köket tydligt men samma närvaro som med kondensator-mikrofonerna infinner sig inte.
Kondesator-mikrofoner har ofta så ofantligt hög känslighet att de ofta blir aningen svårare att kontrollera dynamik-mässigt vid inspelning så att de inte överskrider det digitala nollvärdet, så man får ofta sänka in-nivån betydligt mer än med dynamiska mikrofoner.
Det har nog inte så mycket med tumregler att göra, det handlar nog mer om hur dessa olika typer av mikrofoner rent tekniskt fungerar. Det finns både fördelar och nackdelar med de båda som man kan dra nytta av eller försöka undvika.
Testa hur länge en bandmikrofon överlever en nära placering vid en inspelning av en baskagge.
Att en kondensatormic skulle ta upp mer rumsljud än en dynamisk är en myt . Det har ingenting att göra med känslighet heller, sålänge mikrofonen arbetar inom sitt linjära område sker inte kompression eller omvänt.
Det är mikrofonens upptagnings karaktäristik/riktverkan som avgör (förutom proximity effekten ) som i sin tur relaterar till membranstorleken med viss påverkan av mikrofongallret också.
Sedan har ju vissa mikrofoner dubbla membran om påverkar karaktäristiken....
Känsligheten hos en kondensatormick är direkt beroende av membranstorlek i kombination med resonansfrekvensen. Ju högre övre gränsfrekvens desto okänsligare mic.
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Att en kondensatormic skulle ta upp mer rumsljud än en dynamisk är en myt . Det har ingenting att göra med känslighet heller, sålänge mikrofonen arbetar inom sitt linjära område sker inte kompression eller omvänt.
Det är mikrofonens upptagnings karaktäristik/riktverkan som avgör (förutom proximity effekten ) som i sin tur relaterar till membranstorleken med viss påverkan av mikrofongallret också.
Sedan har ju vissa mikrofoner dubbla membran om påverkar karaktäristiken....
Känsligheten hos en kondensatormick är direkt beroende av membranstorlek i kombination med resonansfrekvensen. Ju högre övre gränsfrekvens desto okänsligare mic.
Ta en titt på specifikationen och utformningen av mikrofonerna EV RE20, AT4033, AT PRO37 och WA47jr och berätta varför det blir en tydlig och stor skillnad i hur de plockar upp omgivningens ljud?
I mitt praktiska användande av dessa mikrofoner visar på att det inte är em myt.
Vilka mikrofoner har du själv jämfört på den punkten?
goat76 skrev:Ta en titt på specifikationen och utformningen av mikrofonerna EV RE20, AT4033, AT PRO37 och WA47jr och berätta varför det blir en tydlig och stor skillnad i hur de plockar upp omgivningens ljud?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Ta en titt på specifikationen och utformningen av mikrofonerna EV RE20, AT4033, AT PRO37 och WA47jr och berätta varför det blir en tydlig och stor skillnad i hur de plockar upp omgivningens ljud?
Hur ändrar sig "uppfattningsförmågan" när du kopplar mellan olika lägen på WA47jr?
RogerGustavsson skrev:Jag kan tänka mig att det kan handla om mikrofonernas upplösning. Misstänker att en dynamisk mikrofon inte plockar upp lika mycket vid lägre ljudnivåer.
RogerGustavsson skrev:Finns det numera nya rundtagande dynamiska mikrofoner? Tydligen men inte direkt för kvalificerad musikupptagning. Främsta skälet till dynamiska mikrofoner misstänker jag är deras robusthet jämfört med kondensatormikrofoner. Någon strömförsörjning behöver det väl inte heller? Att det går att gallskrika in i en dynamisk mikrofon beror väl på att de saknar elektronik, finns ingen impedansomvandlare som kan överstyras?
Detta var väl så långt man kom med de dynamiska mikrofonerna?
https://martinmitchellsmicrophones.file ... eaflet.jpg
https://www.proaudioeurope.com/info/cla ... microphone
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Jag kan tänka mig att det kan handla om mikrofonernas upplösning. Misstänker att en dynamisk mikrofon inte plockar upp lika mycket vid lägre ljudnivåer.
Det är det jag också var inne på men Jansch säger att det är en myt, så jag har ingen aning om vilken teknisk aspekt som gör att de kondensator-mikrofoner jag har snappar upp mer av omgivningens ljud?
Och varför passar dynamiska mikrofoner ofta bättre för skrikiga rocksångare,
det pekar väl också på att de är mindre känsliga även i riktningen rakt framifrån?
Egentligen kanske det kvittar vilken den tekniska orsaken är för oss konsumenter, när vi behöver en mikrofon i en situation där man vill minimera upptagningen av omgivningens ljud så verkar det vara större chans att man får det med en dynamisk mikrofon.
petersteindl skrev:Jag tror ni pratar olika saker.
Det enklaste är att gå till botten med det som diskuteras. Då får man ta exempel som är teoretiskt, abstrakt och hypotetiskt.
Låt säga att man har en kondensatormikrofon. Låt säga att man även har en dynamisk mikrofon.
Låt säga att denna dynamiska mikrofon och denna kondensatormikrofon på samtliga punkter, vad det än vara må, är identiskt likadana.
Kommer det i så fall vara skillnad mellan dem gällande "rumsljud"?![]()
![]()
Ja, eller Nej!
Efter att detta är utrett kan man gå på praktiska verkliga mikrofoner och se vad som skiljer dem emellan gällande tekniska data.
petersteindl skrev:BUMP! jag tror det kan vara läge att först svara på följande frågeställning.petersteindl skrev:Jag tror ni pratar olika saker.
Det enklaste är att gå till botten med det som diskuteras. Då får man ta exempel som är teoretiskt, abstrakt och hypotetiskt.
Låt säga att man har en kondensatormikrofon. Låt säga att man även har en dynamisk mikrofon.
Låt säga att denna dynamiska mikrofon och denna kondensatormikrofon på samtliga punkter, vad det än vara må, är identiskt likadana.
![]()
Ja, eller Nej!
Efter att detta är utrett kan man gå på praktiska verkliga mikrofoner och se vad som skiljer dem emellan gällande tekniska data.
Därefter kan man gå vidare. Sedan kan det finnas vissa inneboende olikheter mellan en kondensatormikrofon och en dynamisk mikrofon, precis som det finns inneboende olikheter mellan elektrostathögtalare och dynamiska högtalare.
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:BUMP! jag tror det kan vara läge att först svara på följande frågeställning.petersteindl skrev:Jag tror ni pratar olika saker.
![]()
Ja, eller Nej!
![]()
Jag tycker att den frågan inte ens skulle behöva ställas, därför valde jag att inte svara.Efter att detta är utrett kan man gå på praktiska verkliga mikrofoner och se vad som skiljer dem emellan gällande tekniska data.
Därefter kan man gå vidare. Sedan kan det finnas vissa inneboende olikheter mellan en kondensatormikrofon och en dynamisk mikrofon, precis som det finns inneboende olikheter mellan elektrostathögtalare och dynamiska högtalare.
Fast var gäller rumsljuden/slaskkänsligheten, så kanske just den liknelsen inte är så lyckad. I övrigt så är det just detta jag ville få fram. Gör riktiga försök, lyssna, gör gärna mätningar, undersök vad skillnaderna beror på, om dom faktist finns osv. Hur låter rumsljuden, förutom att ligga olika i nivå, är det en fördel eller nackdel? Visst minns jag från den tiden som jag höll på med PA-system att dynamiska mikar ofta hade bättre rundgångstålighet (särskilt i diskanten), men det handlade då ofta om både begränsat frekvensomfång och mer riktat beteende i diskanten hos den dynamiska miken (i de riktningar som rundgången var mest benägen att dra igång). Hade jag spelat in med den dynamiska miken så hade man garanterat också hört mindre rum, samtidigt som det förmodligen låtit onaturligt och diskantfattigt (om man nu inte fått tag i en sådan där kondensatormikrofon med diskanthöjning off axis, som är extra svår av den anledningen). Så visst kan det ligga en sanning (i förekommande fall) att den dynamiska miken tar upp mindre rum och kanske är det vanligare av de anledningar som jag tagit upp.
goat76 skrev:Dynamiska mikrofoner är ofta mer förlåtande och tar upp mindre av omgivningens mindre och svagare ljud så som reflexer och dylikt p.g.a. att de ofta har ett mer begränsat frekvensomfång.
En dynamisk mikrofon bör dock inte ses som en underlägsen mikrofon vid inspelning av musik och mycket annat då detta med det mindre frekvensomfånget kan vändas till diverse fördelar som mindre starka transistenter vid starka ljud så som skrikig rocksång, baskaggar, basgitarrer, hårt distade gitarrer, intervjuer i störiga miljöer samt mindre risk för rundgång och säkert mycket mer.
Är det någon här som vill säga emot dessa konstateranden?
RogerJoensson skrev:Mikar med krokigheter leder ofta till ett slutljud som spretar i alla möjligt riktningar samtidigt. Det kan låta vasst och jävligt, men samtidigt sunkigt och eländigt av den anledningen.
Försök att kröka till det med eq misslyckas många gånger. Det blir annorlunda med andra problem istället. Nu behöver dynamiska mikar inte vara jättekrokiga, men många är det och dom används frekvent (det gäller även en hel del kondensator mikar dessvärre). Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan). Fördelen med det är att det blir mycket enklare att forma med Eq efteråt om det skulle behövas och att lyckas få det som man vill. Är micken krokig är det många gånger nästan omöjligt få till det optimalt, utan att andra fel dyker upp. Fel som sedan lever jävel i mixen.
Och slutligen, jo jag tycker att dynamiska mikar många gånger är undermåliga bra kondensatormikar. Men de kan mycket väl låta bättre än dåliga kondensatormikarna som också finns. osv. osv. Jag gillar som du kanske förstår inte de enkla tumreglerna och slutsatserna, eftersom de gärna blir felaktiga (beroende på situation).
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Mikar med krokigheter leder ofta till ett slutljud som spretar i alla möjligt riktningar samtidigt. Det kan låta vasst och jävligt, men samtidigt sunkigt och eländigt av den anledningen.
Försök att kröka till det med eq misslyckas många gånger. Det blir annorlunda med andra problem istället. Nu behöver dynamiska mikar inte vara jättekrokiga, men många är det och dom används frekvent (det gäller även en hel del kondensator mikar dessvärre). Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan). Fördelen med det är att det blir mycket enklare att forma med Eq efteråt om det skulle behövas och att lyckas få det som man vill. Är micken krokig är det många gånger nästan omöjligt få till det optimalt, utan att andra fel dyker upp. Fel som sedan lever jävel i mixen.
Och slutligen, jo jag tycker att dynamiska mikar många gånger är undermåliga bra kondensatormikar. Men de kan mycket väl låta bättre än dåliga kondensatormikarna som också finns. osv. osv. Jag gillar som du kanske förstår inte de enkla tumreglerna och slutsatserna, eftersom de gärna blir felaktiga (beroende på situation).
Jag håller inte med om det fetmarkerade alls.![]()
När det kommer till sång är valet av mikrofon högst personligt, en viss mikrofon kan passa en persons röst ypperligt medans den kan vara rena katastrofen för en annan. Det är inte sällan det i en studio provas fram vilken typ av mikrofon som passar sångaren bäst, det kan mycket väl vara den med mest färgning som vinner för den aktuella rösten.
Det är mycket bättre att välja rätt mikrofon från början och undvika att använda EQ i den mån det går, för med varje ingrepp man i efterhand tvingas göra för att forma ljudet desto längre kommer man från det naturliga ljudet.
Det är det där tänket att man ska korrigera saker i efterhandsproduktionen som är det största felet med dagens musikproduktioner som jag ser det, att ta till verktyget equalizer i alla möjliga delar av musiken gör att allt blir "skevt", lägg in lite av denna skevhet lite här och lite där så har musiken i sin helhet tagit stora steg från det naturliga ljudet.
Det är nog därför många av oss föredrar äldre musikproduktioner, demo-inspelningar och ordnade live-framträdanden i TV och radio just för att det sällan varit någon som varit framme och manipulerat sönder det naturliga ljudet.
Den dynamiska mikrofonen jag har är en fantastisk mikrofon. Den passar allt från skrikiga rocksångare till mer lågmält förutsatt att mikrofonens karaktär passar den aktuella sångarens röst, som den gör för herren i videon här nedan.
Och så här mäter den:
Morello skrev:En mätmikrofon är typiskt sett rundtagande. I en studio spelar man sällan in med rundtagande mikrofoner. Varför detta prat om mätmikrofoner?
RogerJoensson skrev:Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan).
goat76 skrev:Morello skrev:En mätmikrofon är typiskt sett rundtagande. I en studio spelar man sällan in med rundtagande mikrofoner. Varför detta prat om mätmikrofoner?
Pratet om mätmikrofoner vid inspelning av musik började så här:RogerJoensson skrev:Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan).
goat76 skrev:Kan du ge något exempel på någon inspelning i toppklass där studion endast använt mätmikrofoner?
Det är inte just min mikrofon som visas i mätningen.
Vems mikrofon är det du visar upp mätningar av på din hemsida?
Almen skrev:Ja, och "bra riktverkan" betyder väl rimligen att RogerJoensson inte syftar på rundtagande mickar utan betonar en rak frekvenskurva?
Almen skrev:goat76 skrev:Morello skrev:En mätmikrofon är typiskt sett rundtagande. I en studio spelar man sällan in med rundtagande mikrofoner. Varför detta prat om mätmikrofoner?
Pratet om mätmikrofoner vid inspelning av musik började så här:RogerJoensson skrev:Jag förstår inte varför man inte vill micka en gapande hårdrockssångare med en mätmik (eller någon annan frekvensrak mik, ev men bra riktverkan).
Ja, och "bra riktverkan" betyder väl rimligen att RogerJoensson inte syftar på rundtagande mickar utan betonar en rak frekvenskurva?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Kan du ge något exempel på någon inspelning i toppklass där studion endast använt mätmikrofoner?
Ingen aning. Det görs en hel del inspelning av klassisk musik med linjära rundtagande (och riktade) mikrofoner i typ konserthus. Där avsikten är att det ska låta så neutralt/naturligt som möjligt. Typiskt i studio så vill man dock ha riktverkan för att få med så lite störljud som möjligt och för att separera ljudkällor, men dessa riktade mikar kan mycket väl mäta rakt som en mätmik.
Jag tycker att det gjorts nog med mellanregister/diskantvässade produktioner i stora välrenomerade studios genom tiderna, så just den biten är inget man behöver se upp till och imponeras av om man inte vill.
RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
Måste miken vara krokig för att det ska låta naturligt?
Skulle det låta mindre naturligt om man väjer att färga med eq än om man färgar med en krokig mik?
osv.
RogerJoensson skrev:Vi pratade om "låta naturligt" och poängen med en den raka mätmiken var att jämföra med något som färgar så lite som möjligt. Inte just att det skulle vara en mätmik, det var bara ett (uppenbarligen) misslyckat försök till övertydligt exempel.
RogerJoensson skrev:Eftersom någon har anmält mig till moderaterna så drar jag mig ur tråden. Jag kommer inte att diskutera mikrofonteknik över huvud taget på Faktist mer om man inte specifikt meddelar att det är tillåtet. Nej, jag vill inte ha med något i min signatur om att jag är mikrofontillverkare och nej det strider inte mot villkoren. Jag är inte verksam inom hifiområdet. Detta har diskuterats tidigare med Faktiskt grundare och vi kom fram till att det är ok. Jag vill kunna diskutera som vem som helst och vill inte kopplas ihop med min firma, delvis med tanke på de personangrepp och fullständigt absurda anklagelser jag utsatts för tidigare. Det räcker att jag använder mitt riktiga namn och inget anonymt alias, tycker jag.
Om detta inte godtas längre så godtar jag detta och lämnar jag Faktiskt.
goat76 skrev:Av det faktum att mikrofoner inte så ofta ger bästa möjliga inspelnings-resultat då de placeras på lokalens bästa lyssningsplats (för det mänskliga örat) så är det inte nödvändigtvis den mest linjära mikrofon som kommer ge det bästa möjliga/mest naturliga (läs mest likt det ljud som uppfattas av det mänskliga örat på bästa lyssningsplats) inspelningen.
Då mikrofonen ofta behöver placeras betydligare närmare ljudkällan samt att den även i många fall måste kompleteras med ytterligare flertalet mikrofoner för att skapa illusionen av hur den musikaliska händelsen lät från bästa lyssningsplats, så är det det inte nödvändigtvis den mest neutrala mikrofonen/mikrofonerna som kommer återskapa musiken mest troget ursprungshändelsen.
Sen har vi det här med olika typer av mikrofon-typer, olika storlekar av membran och upptagningsmönstret och dess vidd. Svaret på vilken typ av mikrofon som lyckas fånga det aktuella ljudet, från den aktuella ljudkällan, i den aktuella lokalen och lyckas bäst att mest likna ursprungshändelsen så som det mänskliga örat uppfattat det ÄR den bästa mikrofonen/mikrofonerna oavsett hur de ser ut i en mätning.
Musiken som spelas in ska i slutändan avlyssnas och avnjutas av människor, inte av mikrofoner och hur dessa uppfattar ljudet.![]()
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
Skulle det låta mindre naturligt om man väjer att färga med eq än om man färgar med en krokig mik?
osv.
Vad är det här för frågor egentligen, tror du det bara är hur rakt en mikrofon mäter som avgör hur det inspelade resultatet låter?
En inspelning gjord med en stormembranig dynamisk mikrofon kommer troligtvis inte låta likadant som om samma inspelning görs med en kondensator-mikrofon med litet membran, även om båda mikrofonerna uppvisar mätmässigt identiska raka kurvor.
Det är nämligen andra aspekter som är mer avgörande för det inspelade resultatet och detta gör att en viss mikrofon-typ kan ge ett bättre resultat, även om den visar ett mindre rakt resultat i en mätning, än den med rakare mätresultat p.g.a. att mikrofon-typen inte passar att fånga sångarens röst på ett för mänskliga örat naturligt sätt.
Man måste lyssna mer och mäta mindre.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
osv.
Vad är det här för frågor egentligen, tror du det bara är hur rakt en mikrofon mäter som avgör hur det inspelade resultatet låter?
Frågorna kom ur dina påståenden, tex om det du påstod om eq. Som du valde att inte svara på och som en undran vad det är du tror påverkar/skiljer eller var det nu kan röra sig om.
goat76 skrev:Kortfattat svar:
Jag är inte emot EQ-justeringar som görs i inspelningskedjan för då får man höra resultatet innan man spelar in.
Jag är emot EQ som en eventuell lösning på ett problem som man borde ha gjort rätt redan från början då man hade alla verktyg och möjligheter att undvika det.
Där har du min syn på EQ och den uppfattningen kan du inte rubba.
goat76 skrev:Exempel på hur EQ vanligen används på en nutida inspelning av exempelvis en elgitarr:
- Gitarrförstärkaren ger inte riktigt det ljud man önskar. Lösning: Man fixar det med EQ i efterhand.
- Mikrofonen verkar inte ha de rätta egenskaperna för att fånga förstärkarens ljud på ett fullt övertygande sätt, men vad gör det, det fixar man lätt med Equalizer.
- Mikrofonens avstånd placeras inte med omsorg vad gäller avstånd till förstärkaren för att med hjälp av proximity-effekten avgöra hur "basig" upptagningen ska vara för att komma så nära det verkliga ljudet. Varför? Jo, man kan fixa det med Equalizer.
Slutresultat:
Det är inte konstigt att dagens inspelningar låter artificiella och onaturliga.
Tarzan skrev:goat76 skrev:Kortfattat svar:
Jag är inte emot EQ-justeringar som görs i inspelningskedjan för då får man höra resultatet innan man spelar in.
Jag är emot EQ som en eventuell lösning på ett problem som man borde ha gjort rätt redan från början då man hade alla verktyg och möjligheter att undvika det.
Varför blir en eq sämre av att man har tryckt på rec? Självklart ska man väl välja en så lämplig mikrofon som möjligt och placera den så bra som möjligt, men vad spelar det för roll om man använder eq före eller efter man spelat in ljudet, efter att man gjort alla rumsliga justeringar?
goat76 skrev:Tarzan skrev:goat76 skrev:Kortfattat svar:
Varför blir en eq sämre av att man har tryckt på rec? Självklart ska man väl välja en så lämplig mikrofon som möjligt och placera den så bra som möjligt, men vad spelar det för roll om man använder eq före eller efter man spelat in ljudet, efter att man gjort alla rumsliga justeringar?
Du har missat poängen, det är inte själva EQ;n som är problemet, det handlar om att veta eller tro att den är lösningen.
I exemplet där man använder EQ INNAN man spelat in så hör man i kontrollrummet eller i hörlurarna att användandet av Equalizer ÄR lösningen som gör att den valda mikrofonen BLIR passande för inspelningen.
I exemplet där man använder EQ EFTER att inspelningen redan är gjord så kan man omöjligt veta om användandet av EQ;n verkligen är lösningen. Om det inte fungerar så har man gjort ett oåterkalleligt fel.
PS. Kanske behöver Cortado fundera ett varv extra på det jag skriver?
hcl skrev:goat76 skrev:Tarzan skrev:Varför blir en eq sämre av att man har tryckt på rec? Självklart ska man väl välja en så lämplig mikrofon som möjligt och placera den så bra som möjligt, men vad spelar det för roll om man använder eq före eller efter man spelat in ljudet, efter att man gjort alla rumsliga justeringar?
Du har missat poängen, det är inte själva EQ;n som är problemet, det handlar om att veta eller tro att den är lösningen.
I exemplet där man använder EQ INNAN man spelat in så hör man i kontrollrummet eller i hörlurarna att användandet av Equalizer ÄR lösningen som gör att den valda mikrofonen BLIR passande för inspelningen.
I exemplet där man använder EQ EFTER att inspelningen redan är gjord så kan man omöjligt veta om användandet av EQ;n verkligen är lösningen. Om det inte fungerar så har man gjort ett oåterkalleligt fel.
PS. Kanske behöver Cortado fundera ett varv extra på det jag skriver?
Är det inte så att det man ofta åstadkommer när man ser till att få det att låta ”rätt” (d.v.s. som man vill eller tycker det skall låta) redan vid inspelningstillfället är att se till att totalljudet blir bra direkt? Totalljudet är ju både direktljud och rumsljud (att spela in helt utan rumsljud är svårtillgängligt och för de flesta akustiska instrument inte alls ”bra”, läs naturligt ljudande). Med ”rätt” mikrofon får man önskad balans mellan direktljud och rumsljud direkt på inspelningen och inget mer behöver göras. Med ”fel” mikrofon får man kompensera det inspelade så att man når ”rätt” frekvenskurva. Problemet är att vid justering i efterhand så kommer både dirketljudet och rumsljuden påverkas på samma sätt, vilket ofta inte är vad man skulle önska. Där tror jag man har huvudorsaken till att man bör spela in så rätt som möjligt från början. Dessutom, ju mer rätt från början desto lättare är det för artisten att vid inspelningstillfället höra och anpassa sig till de specifika förqhållanden som gäller för just den inspelningsuppställningen (man kommer helt enkelt närmare slutmålet direkt). Dessutom blir det också lättare att göra pålägg till det som spelas in först (vilket är ett vanligt sätt att spela in på).
RogerJoensson skrev:Jag tycker att stråkkvartetten som jag länkade till, inspelad med två raka omni-mikar (mätmikar dessutom) ger ett ljud som är väl anpassat till at avlyssnas och avnjutas av människor och att det låter både bra och naturligt.
Vad tycker du goat76? (Det är ok att tycka olika)
RogerJoensson skrev:Sen har vi det där med tradition också. Om man t ex är van vid att lyssna på och gillar soundet från merparten av hårdrockshistorien (alltså det tekniska, inte framförandet) och har det som något slags referens för hur det ska låta och tycker det låter på ett sätt som är optimalt anpassat till att avlyssnas och avnjutas av människor, då är det nog svårt att bli enig med mig om vad som låter bra.
Jag gillar dynamik. Trummor som kickar, snarare än krasar. Där man fortfarande hör varje enskilt instrument hyggligt även när alla drar på, där det inte alltid blir en distande gröt av helheten och trummorslagen krymper till skrapande missljud (dvs en bra bit ifrån hur maffigt trummor kan låta på riktigt). Där röster inte blir onaturligt skrikiga när man drar på (inte sällan p g a mikrofoner som höjer i övre midden).
Man får så klart tycka olika, men hävda att det låter naturligt eller att det förvrängda ljudet är optimalt att avlyssnas och avnjutas av människor det håller inte jag med om i alla fall. Det gäller uppenbarligen inte alla människor.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att stråkkvartetten som jag länkade till, inspelad med två raka omni-mikar (mätmikar dessutom) ger ett ljud som är väl anpassat till at avlyssnas och avnjutas av människor och att det låter både bra och naturligt.
Vad tycker du goat76? (Det är ok att tycka olika)
Jag tycker det låter jättebra och den typen av inspelning är helt rätt för en stråk-kvartet.
Testa den typen av upptagning på ett rockband så blir det mindre lyckat.![]()
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Sen har vi det där med tradition också. Om man t ex är van vid att lyssna på och gillar soundet från merparten av hårdrockshistorien (alltså det tekniska, inte framförandet) och har det som något slags referens för hur det ska låta och tycker det låter på ett sätt som är optimalt anpassat till att avlyssnas och avnjutas av människor, då är det nog svårt att bli enig med mig om vad som låter bra.
Jag gillar dynamik. Trummor som kickar, snarare än krasar. Där man fortfarande hör varje enskilt instrument hyggligt även när alla drar på, där det inte alltid blir en distande gröt av helheten och trummorslagen krymper till skrapande missljud (dvs en bra bit ifrån hur maffigt trummor kan låta på riktigt). Där röster inte blir onaturligt skrikiga när man drar på (inte sällan p g a mikrofoner som höjer i övre midden).
Man får så klart tycka olika, men hävda att det låter naturligt eller att det förvrängda ljudet är optimalt att avlyssnas och avnjutas av människor det håller inte jag med om i alla fall. Det gäller uppenbarligen inte alla människor.
Är det där riktat till mig?
I så fall.
Eftersom du knappast vet någonting alls om musiken jag lyssnar på så kan den där texten tolkas som något nedvärderande med väldigt tydlig och förutfattat mening.
petersteindl skrev:Inspelningar av musik kan, som jag ser det, indelas i 2 kategorier.
1.) Dokumentation av ett musikevent.
2.) Kreation av ett musikevent.
Dokumentation är helt enkelt att man dokumenterar ett färdigt konstverk. Jag betraktar musik som konstverk. Musik är en konstart. Låten är verket. Det kan vara inspelning av symfoniorkester som spelar Sibelius eller andra verk.
Kreation är själva komponerandet av musikverket. I dagens kreationer ingår det att skapa sound och det kan vara elektroniskt skapat eller akustiskt. I skapandeprocessen ser jag alla knep och knåp som verktyg för skapande. Man kan köra röster genom en distburk eller på annat sätt förvränga röster till oigenkännbarhet, hur det än må bli. Man kan välja vilken mik som helst, även trasiga mikar, och allt enligt konstnärens tycke och smak just för stunden. Det är det som är det kreativa. Ofta är det fler konstnärer i team som gör sin sak i kreationen. Till slut godkänns kreationen av teamet.
Att klaga på det kreativa med en slags måttstock man har satt för dokumentation visar för mig enbart att man inte förstått musik som konstart. Sedan kan man gilla eller ogilla konsten eller konstverket, men det är subjektivt personligt för var och en. Det skall man vara glad för så länge möjligheten finns. Det kan komma en dag då det inte längre är tillåtet att gilla något eller att ogilla något och då har den fria tanken istället blivit en styrd tanke som kontrolleras av någon slags tankeväktare som rapporterar till överstetankestyrenheten som beordrar total terminering av de människor som enligt normen är felkonstruerade och därmed saknar livsduglighet enligt tankeväktarna.
Sådant kommer först smygande pö om pö tills någon med tillräcklig auktoritet smäller till fällan och då är det för sent.
Så, njut av tankefrihet, gällande konst innefattandes musik, så länge det må vara.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerJoensson skrev:Peter, jag har svårt att se vem (eller vad) din kommentar riktade sig till eller emot. Kanske var det bara en allmän reflektion utan precis koppling till det vi gnabbat om? -Annars vore det kanske bra om du preciserade dig, så att man kan veta om du missförstått något.
juanth skrev:petersteindl skrev:Inspelningar av musik kan, som jag ser det, indelas i 2 kategorier.
1.) Dokumentation av ett musikevent.
2.) Kreation av ett musikevent.
Dokumentation är helt enkelt att man dokumenterar ett färdigt konstverk. Jag betraktar musik som konstverk. Musik är en konstart. Låten är verket. Det kan vara inspelning av symfoniorkester som spelar Sibelius eller andra verk.
Kreation är själva komponerandet av musikverket. I dagens kreationer ingår det att skapa sound och det kan vara elektroniskt skapat eller akustiskt. I skapandeprocessen ser jag alla knep och knåp som verktyg för skapande. Man kan köra röster genom en distburk eller på annat sätt förvränga röster till oigenkännbarhet, hur det än må bli. Man kan välja vilken mik som helst, även trasiga mikar, och allt enligt konstnärens tycke och smak just för stunden. Det är det som är det kreativa. Ofta är det fler konstnärer i team som gör sin sak i kreationen. Till slut godkänns kreationen av teamet.
Att klaga på det kreativa med en slags måttstock man har satt för dokumentation visar för mig enbart att man inte förstått musik som konstart. Sedan kan man gilla eller ogilla konsten eller konstverket, men det är subjektivt personligt för var och en. Det skall man vara glad för så länge möjligheten finns. Det kan komma en dag då det inte längre är tillåtet att gilla något eller att ogilla något och då har den fria tanken istället blivit en styrd tanke som kontrolleras av någon slags tankeväktare som rapporterar till överstetankestyrenheten som beordrar total terminering av de människor som enligt normen är felkonstruerade och därmed saknar livsduglighet enligt tankeväktarna.
Sådant kommer först smygande pö om pö tills någon med tillräcklig auktoritet smäller till fällan och då är det för sent.
Så, njut av tankefrihet, gällande konst innefattandes musik, så länge det må vara.
Med vänlig hälsning
Peter
Det här var ett väldigt bra formulerat svar som sammanfattar det hela bra även för Billie Eilish tråden där subjektivt tyckande blandas ihop med vad ett flertal tycker är felkonstruerad musik.
viewtopic.php?f=6&t=68896&p=2053983&hilit=Eilish#p2053983
RogerJoensson skrev:Peter, jag har svårt att se vem (eller vad) din kommentar riktade sig till eller emot. Kanske var det bara en allmän reflektion utan precis koppling till det vi gnabbat om? -Annars vore det kanske bra om du preciserade dig, så att man kan veta om du missförstått något.
RogerJoensson skrev:Det var ett exempel rent generellt, men samtidigt påverkat sådant som du tidigare hänvisat till som låtandes välljudande och naturligt och som jag tyckte lät direkt skadat (om inte mitt minne spelar mig ett spratt) och därtill märkliga påstådda samband. Så lite av varje.
goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
Nu hoppar jag i skyddsgraven.![]()
Band: The Frames
Album: For The Birds
Följande låtar rekomenderar jag men hela skivan låter fantastiskt.
Friends & Foe https://tidal.com/track/7496432
Santa Maria https://tidal.com/track/7496433
goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
goat76 skrev:PJ Harvey - Rid of Me.
...
Jag står fortfarande fast vid att den skivan är en bra ej komprimerad produktion som finns tillgänglig på Spotify.
goat76 skrev:Hör den till de mest välljudande albumen i världen? Nej, det gör den inte.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag kastar fram ett förslag jag tycker håller högsta klass som låter helt fantastiskt, befriande, verkligt och ärligt (med hissljud, smackljud, p- och s-ljud från sångarens röst och bakgrunds ljud från rummet).
Om jag tycker det låter särskilt bra? -Nej det gör jag inte, kanske hyggligt bitvis, men jag har ingen direkt åsikt om det valda soundet eftersom där liksom inte är något som triggar något hos mig, men jag tror att om man verkligen gillar musiken så bidrar det säkert till att lyfta alla intryck. Då kanske man faktiskt uppskattar att det låter fan bitvis, i slutet på Santa Maria t ex. Ser man det som ett konstnärligt uttryck som man uppskattar så är det ju helt rätt, men det är svårt att hålla med om "högsta klass" när det distar och "limmar på nollan" på det viset. Jag har liksom inga referenser som säger att det kan vara högklassigt.
RogerJoensson skrev:Sen vill jag minnas (jag kan ha fel) att du även i andra trådar hävdat att sådant som jag tycker är uppenbart hårdmastrat låter hyggligt dynamiskt. Men skit samma. Vi kan stanna vid att vi tycker olika i den frågan. Det är ju i stort fråga om smak.
goat76 skrev:Det där visar att du är väldigt begränsad till din egen musiksmak, du inte har förmågan att höra att en inspelning har hög kvalitet bara för att du inte gillar musiken.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Sen vill jag minnas (jag kan ha fel) att du även i andra trådar hävdat att sådant som jag tycker är uppenbart hårdmastrat låter hyggligt dynamiskt. Men skit samma. Vi kan stanna vid att vi tycker olika i den frågan. Det är ju i stort fråga om smak.
Jag vill minnas (men jag kan ha fel) att du i någon tråd tyckte att Robyns nyaste skiva var det bästa du någonsin hört produktionsmässigt, visst var det så?
goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.
goat76 skrev:När det kommer till sång är valet av mikrofon högst personligt, en viss mikrofon kan passa en persons röst ypperligt medans den kan vara rena katastrofen för en annan. Det är inte sällan det i en studio provas fram vilken typ av mikrofon som passar sångaren bäst, det kan mycket väl vara den med mest färgning som vinner för den aktuella rösten.
RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
osv.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:-Skulle det låta mindre naturligt om en gapande hårdrockare sjöng in i en rak mik än en krokig?
osv.
Ursäkta mig, men verkar inte dina frågor vara minst sagt underliga?
Kram.
goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!![]()
Det skulle vara intressant om du med din inspelningsutrustning kunde spela in några upprepade ”korta” ljud, där man får höra direktljudet och även hur reflexerna ter sig av handklappningar, röster eller liknande.
Har du två mikrofon-ingångar i din mikrofonförstärkare så att du kan rigga upp både din dynamiska och kondensator-mikrofon på samma plats tätt nära varandra riktade precis åt samma håll?
goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!![]()
Det skulle vara intressant om du med din inspelningsutrustning kunde spela in några upprepade ”korta” ljud, där man får höra direktljudet och även hur reflexerna ter sig av handklappningar, röster eller liknande.
Har du två mikrofon-ingångar i din mikrofonförstärkare så att du kan rigga upp både din dynamiska och kondensator-mikrofon på samma plats tätt nära varandra riktade precis åt samma håll?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!![]()
En sådan test handlar skillnader i riktverkan och inte om den där övernaturliga förmågan att sortera bort svaga ljud.
-Fantasier som står att läsa i din gearslutzlänk och på andra ställen i Googleuniversitetet.
För att det du nu föreslår ska vara meningsfullt och rättvist så måste man välja mickar med identisk riktverkan vid alla frekvenser, avstånd och riktningar. Det kommer annars att gå att få skillnaderna att slå över både till den dynamiska och kondensatormickens fördel, beroende på vilka mikrofoner man väljer att testa och vilket utfall man önskar.
Om man däremot vill bevisa att dynamiska mikrofoner är intelligent målsökande, så kan man ju lura sig själv och andra genom att ta en kondensatormick med låg riktverkan (varför inte en rundtagande mätmik när man ändå är igång, så att man får veta hur korkad och dålig en sådan är) och jämföra den med en dynamisk njure.
Vill man veta den lite mer objektiva sanningen så får man vara betydligt noggrannare. Då kanske man kan få fram fakta som är objektivt meningsfull. Jag tror inte att man skulle få fram att dynamiska mikrofoner har något slags inbyggd bakgrundsreducering som har med dynamisk vs kondensator att göra (såvida inte de provade dynamiska mickarna, har något slags inbyggd tröskeleffekt, vilket samtidigt borde ge upphov till kraftig dist).
jansch skrev:Att rigga upp 2 mic:ar bredvid varann och göra mätningar är oftast riktigt problematiskt...
goat76 skrev:Jag är fortfarande helt och hållet öppen för vilka orsakerna kan vara, och nej, jag tror inte att dynamiska mikrofoner har intelligent målsökning
goat76 skrev:jansch skrev:Att rigga upp 2 mic:ar bredvid varann och göra mätningar är oftast riktigt problematiskt...
Tro mig, att rigga upp en dynamisk och en kondensator-mikrofon bredvid varandra med avsikt att testa vilken som snappar upp mest rumsljud, kommer absolut inte störa varandra tillräckligt mycket för att man inte ska höra skillnaden, om där finns en skillnad mellan just dessa mikrofonerna det vill säga.
Om inte så är skillnaden försumbar mellan testobjekten.
RogerJoensson skrev:Jag har inte uppfattat dina inlägg på det viset, snarare att du kom med en hög med dåligt underbyggda tumregler som vore de fakta. När man försökte ta reda på vad du menade undvek du frågorna som kunde gett svar på det eller undanröjt ev. missförstånd. Sen drog du fram gearslutz-tråden och då var vi tillbaka på ruta ett, eftersom samma nonsensargument då kom upp igen. Jag förstår fortfarande inte vad någon skulle ha för nytta av den tråden.goat76 skrev:Jag är fortfarande helt och hållet öppen för vilka orsakerna kan vara, och nej, jag tror inte att dynamiska mikrofoner har intelligent målsökning
Om så är fallet nu så är det bara bra.
Det som sagts tidigare och en del i gearslutztråden var dock i linje med att dynamiska mikar t ex kan skilja på starka och svara ljud. Jag har läst i sådana diskussioner otaliga gånger, men det finns inga rimliga teorier för det annat att det skiljer i riktverkan, men det brukar inte accepteras som förklaring. Det brukar rabblas upp saker som mest verkar vara lite lite löst filosoferande om membrantjocklekar, känslighet och något unikt med det magnetiska systemet. För det är så man tror och det är så dom andra säger. Typ.
Men ok. Jag ska försöka utgå från att du är helt öppen för vilka de faktiska orsakerna kan vara från och med nu. Vi få hoppas att kommunikationen kommer att fungera bättre.
goat76 skrev:Jansch, jag har absolut ingen orsak att misstro dig MEN...
Oavsett teknisk orsak så fångar de dynamiska mikrofonerna jag testat och många andra man hört jämnförelser av i tester, mindre ljud från omgivningen.
Kanske är det riktningskänsligheten eller något annat, det kan du säkert svara på, men likt förbenat har de ofta den karaktären.![]()
Har den i regel smalare upptagningen i dynamiska mikrofoner att göra med att de ofta är designade att ta upp ljudet rakt framifrån och inte från sidan så som kondensator-mikrofoner ofta gör, vilket kanske gör att de dynamiska mikrofonerna inte är lika "öppna" för att fånga ljud från omgivningen?
Är din erfarenhet av de dynamiska mikrofoner du testat att de tar upp lika mycket ljud från omgivningen som kondensator-mikrofoner?
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Kul med praktiska tester, jansch!![]()
En sådan test handlar skillnader i riktverkan och inte om den där övernaturliga förmågan att sortera bort svaga ljud.
-Fantasier som står att läsa i din gearslutzlänk och på andra ställen i Googleuniversitetet.
För att det du nu föreslår ska vara meningsfullt och rättvist så måste man välja mickar med identisk riktverkan vid alla frekvenser, avstånd och riktningar. Det kommer annars att gå att få skillnaderna att slå över både till den dynamiska och kondensatormickens fördel, beroende på vilka mikrofoner man väljer att testa och vilket utfall man önskar.
Om man däremot vill bevisa att dynamiska mikrofoner är intelligent målsökande, så kan man ju lura sig själv och andra genom att ta en kondensatormick med låg riktverkan (varför inte en rundtagande mätmik när man ändå är igång, så att man får veta hur korkad och dålig en sådan är) och jämföra den med en dynamisk njure.
Vill man veta den lite mer objektiva sanningen så får man vara betydligt noggrannare. Då kanske man kan få fram fakta som är objektivt meningsfull. Jag tror inte att man skulle få fram att dynamiska mikrofoner har något slags inbyggd bakgrundsreducering som har med dynamisk vs kondensator att göra (såvida inte de provade dynamiska mickarna, har något slags inbyggd tröskeleffekt, vilket samtidigt borde ge upphov till kraftig dist).
Nu får du lugna dig i din jakt på mig, du verkar vara aningen bitter då alla inlägg riktade till mig hela tiden har en tydligt syrlig underton. sluta med det är du snäll.![]()
Jag har inte hänvisat till Gearslutz som någon fakta-sida, det var ett enkelt litet tips till trådskaparen med en länk till en liknande diskussion som kanske kan inbringa mer klarhet i ämnet, för honom.
Det intressanta med den tråden och den allmänna uppfattningen är att merparten av de som sysslar med inspelning av musik, vare sig de är professionella studiotekniker eller glada amatörer så har de allra flesta erfarenhet att dynamiska mikrofoner inte snappar upp omgivningens ljud till lika stor grad.
Jag har redan från sidan ett i denna tråd lämnat öppet för vad orsakerna kan vara varför många dynamiska mikrofoner inte snappar upp lika mycket omgivningsljud eller upplevs göra det.
Jansch sa tidigt i tråden att det troligtvis inte har något med någon känslighet att göra och jag svarade då att jag inte betvivlade hans påstående på den punkten.
Då återstår begränsat omfång och/eller smalare upptagningsfält som möjliga orsaker.
Du och jansch verkar ha fastnat vid tänket att man måste jämföra "äpplen med äpplen" och att den dynamiska mikrofonen måste vara helt identisk med den kondesator-mikrofon man jämför med (förutom på de punkter som gör den ena till just en dynamisk mikrofon och den andra till just en kondesator-mikrofon).
VARFÖR???
Om 99 procent av alla dynamiska mikrofoner som finns på marknaden i sin helhet av hur den är utformad har just den karaktär att de inte snappar upp lika mycket rumsljud, vare sig det handlar om begränsat omfång, smalare upptagningsfält eller annan orsak spelar faktiskt ingen roll.
Då man gör en jämförelse mellan två olika mikrofoner så måste man ta båda mikrofonernas olikheter med i beräkningen, vare sig man vill kalla den ena för ett äpple och den andra för ett päron.
Kanske, kanske är det bara ytterhöljet som utgör skillnaden, ja, då finns det där en skillnad. Om 99 procent av alla dynamiska mikrofoner vanligtvis har denna utformning av ytterhöljet som begränsar upptagningsfältet så måste man ta med det i beräkningarna i valet av mikrofon.
OBS!!!
För dig som tar varje tillfälle i akt att medvetet försöka missförstå det jag skriver, så vill jag påpeka att ovanstående exempel med ytterhöljet är just bara ett exempel.
Jag är fortfarande helt och hållet öppen för vilka orsakerna kan vara, och nej, jag tror inte att dynamiska mikrofoner har intelligent målsökning, vilket var en extremt barnslig kommentar. Väx.
RogerJoensson skrev:Javisst svängde du från "Kondensator-mikrofoner är däremot väldigt känsliga oavsett vilket upptagningsmönster de använder för att snappa upp allt ljud från omgivningen. " -Men du återkom liksom till detta och andra konstigheter om vad som låter bra i en människas öron och vad som inte gör det (apropå frekvensraka mickar) och att eq inte bra (utan att ha, som jag tycker, vettiga argument) osv. När man trodde att vi var på någorlunda samma nivå eller bara hade accepterat varandras ståndpunkter, så drog du fram gearslutztråden och då var vi som sagt tillbaka på ruta ett. Om du hade någon avsikt med den tråden som jag missuppfattade, så må det vara hänt, men jag är inte människa att klura ut vad den i så fall skulle kunna vara.
Som sagt, jag ska försöka utgå från att du är helt öppen för vilka de faktiska orsakerna och sambanden kan vara. -Även att en del missförstånd kan ha uppstått pga kommunikationsproblem.
goat76 skrev:Har du testat att lyssna hur det låter om du placerar ditt ena öra till vänster 3 meter ovanför violinisten och det andra örat till höger 5 meter längre bort, 3 meter ovanför celloisten?
Har du testat hur trovärdig inspelningen blir om du placerar mikrofonerna på bästa lyssningsplats?
De mikrofoner som lyckas snappa upp ljudet av ursprungshändelsen bäst och mest likt det ljud det mänskliga örat hör från lokalens bästa lyssningsplats är de rätta mikrofonerna, oavsett hur mycket de färgade ljudet på den position de var placerade på.
Att du inte tycker mina argument är vettiga vad gäller EQ är jag inte bekymrad över, jag är nämligen ganska säker på att du hade hittat på motargument oavsett vad jag hade sagt.
Du har såklart all rätt i världen att tycka att det är en lysande ide att spela in först, och sen försöka forma ljudet till önskat resultat i efterhand. Kör på!![]()
Gearslutz-tråden var adresserad till trådskaparen. Den handlar om samma ämne som vi diskuterar här.
Vad Tarzan finner vara intressant i den kan jag inte svara på, kanske bara det faktum att merparten upplever skillnader mellan dessa mikrofontyper vad gäller upptagningen av rumsljud, inte bara på det forumet utan i hela världen.
Jag spekulerar inte om att min dynamiska mikrofon tar upp mindre rumsljud, det ÄR så.
goat76 skrev:Shure säger följande om skillnaden mellan dessa mikrofon-typer. Vad menar de egentligen med att kondensator-mikrofoner har "very high sensitivity"?
Myth #9: Condenser microphones always sound better than dynamic microphones.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Shure säger följande om skillnaden mellan dessa mikrofon-typer. Vad menar de egentligen med att kondensator-mikrofoner har "very high sensitivity"?
Myth #9: Condenser microphones always sound better than dynamic microphones.
Det går att bevisa en del motsatser också, om man vill. Kom ihåg att det är en säljtext...
RogerJoensson skrev:?
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
BP4071 är ett exempel på en kondensatormikrofon som sägs vara bra på att dämpa omgivande ljud i förhållande till det du pekar den mot. Det är ju poängen med shotgun-mikrofoner. Om du jämförde denna mot din dynamiska, vilken tror du bäst skulle dämpa omgivande ljud i förhållande till nyttoljudet? Tror du att känsligheten har med det att göra? Kommer förhållandet att ändras om man använder PAD (dämpningen)? -Eller har du bytt ämne och pratar om något annat nu?
goat76 skrev:[
Min fråga var:
Är det en slump att de valt att den ska ha hög känslighet för ändamålet att plocka upp ljud på större avstånd?
Det är inte jag som tror något här, det är Audio Technica. Läs deras text.
goat76 skrev:Här kommer mer säljsnack från Audio Technica.![]()
Condenser microphones typically have a higher-than-“normal” sensitivity, at least as they compare to dynamic microphones, which usually have a much lower sensitivity. Higher-sensitivity (condenser) microphones can be helpful in lower-SPL applications, such as recording dialogue or vocals. An example is the BP4071 shotgun microphone. The BP4071 has a very narrow polar pattern with a sensitivity of -29 dB (35.5 mV). This means that its sensitivity is high enough to maintain useable output voltage with quieter and/or more distant subjects.
Den mikrofonen är en så kallad shotgun mikrofon och är bra för att plocka upp ljud på lite längre avstånd. Är det en slump att de valt att den ska ha hög känslighet för ändamålet?
goat76 skrev:jansch skrev:Att rigga upp 2 mic:ar bredvid varann och göra mätningar är oftast riktigt problematiskt...
Tro mig, att rigga upp en dynamisk och en kondensator-mikrofon bredvid varandra med avsikt att testa vilken som snappar upp mest rumsljud, kommer absolut inte störa varandra tillräckligt mycket för att man inte ska höra skillnaden, om där finns en skillnad mellan just dessa mikrofonerna det vill säga.
Om inte så är skillnaden försumbar mellan testobjekten.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster