Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:En fråga är om alla som kör >48KHz gör det för att de faktiskt tycker eller vet att det låter bättre, eller för att inspelningarna ska kunna säljas som "HD".
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:En fråga är om alla som kör >48KHz gör det för att de faktiskt tycker eller vet att det låter bättre, eller för att inspelningarna ska kunna säljas som "HD".
Ingetdera. De gör det för att göra redigeringsarbetet med högre upplösning för att slutresultatet skall hålla 44/16 kvalitet vilket är bitrate och upplösning i de vanligaste formaten.
Tell skrev:Klart 44/16 funkar det med, men som Peter skriver så har man bättre arbetsmån med högre upplösningar o mindre risk för brus o så. Lite som när jag fotar med en kamera så kör jag RAW, alltså okomprimerad 16bit i så hög upplösning som möjligt, medans jag sparar ut 8 bit JPG (dock väldigt hög kvalitet) för slutbilden. Kan såklart redigera bilder jpg bilder från min mobilkamera också, men det kommer "spricka" mycket snabbare med sin lägre upplösning, mer brus som brusreducerats bort (fult). Men det går fortfarande att få användbara bilder
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:En fråga är om alla som kör >48KHz gör det för att de faktiskt tycker eller vet att det låter bättre, eller för att inspelningarna ska kunna säljas som "HD".
Ingetdera. De gör det för att göra redigeringsarbetet med högre upplösning för att slutresultatet skall hålla 44/16 kvalitet vilket är bitrate och upplösning i de vanligaste formaten.
Jag ser ingen poäng att spela in i högre än 44,1 av kvalitétsskäl om det enbart ska ges ut i 44,1 förutsatt att mjuk och hårdvara gör vad de ska (vilket de kanske inte gör dock). Frågan är om alla verkligen har något hörbart att vinna på att köra t ex 96Khz, om alla verkligen testat det eller om man gör det för att det känns bra och för att man tror att det blir bättre. Detta med tanke på hur mycket dynga som ges ut...
petersteindl skrev:Frågeställningen är väl vad de som är proffs spelar in med, d v s de som jobbar professionellt med ljudinspelning eller musikinspelning. 24/96 eller 24/192 har jag skrivit. Om man spelar in som lekman duger väl 10 bitar med 10 kHz samplingsfrekvens eller standard för vanlig telefoni.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Frågeställningen är väl vad de som är proffs spelar in med, d v s de som jobbar professionellt med ljudinspelning eller musikinspelning. 24/96 eller 24/192 har jag skrivit. Om man spelar in som lekman duger väl 10 bitar med 10 kHz samplingsfrekvens eller standard för vanlig telefoni.
Då är väl frågan om Tangband ställer sin fråga i syfte att försöka undvika att hans egna inspelningar ska bli så proffsiga som möjligt, kanske vill han säkerställa att det blir så dåligt det bara kan bli?
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:Frågeställningen är väl vad de som är proffs spelar in med, d v s de som jobbar professionellt med ljudinspelning eller musikinspelning. 24/96 eller 24/192 har jag skrivit. Om man spelar in som lekman duger väl 10 bitar med 10 kHz samplingsfrekvens eller standard för vanlig telefoni.
Då är väl frågan om Tangband ställer sin fråga i syfte att försöka undvika att hans egna inspelningar ska bli så proffsiga som möjligt, kanske vill han säkerställa att det blir så dåligt det bara kan bli?
Ok, du upplevde hans frågeställning så. Du får fråga Tangband.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad debatten handlar om, vad är egentligen argumentet för att välja något lägre än 24-bit under inspelning och produktion, är ni oroliga att Tangbands hårddiskutrymme inte räcker till?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad debatten handlar om, vad är egentligen argumentet för att välja något lägre än 24-bit under inspelning och produktion, är ni oroliga att Tangbands hårddiskutrymme inte räcker till?
För min del handlade det främst om det behövs eller gör skillnad att välja höga samplingsfrekvenser vid inspelning och lagring. Hur många av dom som hävdar att 192KHz låter bättre än t ex 48, har t ex verkligen testat det ingående. Låter varje ljudkort bättre i högsta samplingsfrekvenssen? osv.
Det känns lite som på 90-talet när folk skickade sina skräpproduktioner (i 16bitars filformat) till mastring i 24bitar och var övertygade att av den anledningen lät så mycket bättre efteråt. Mer måste ju vara bättre! Man kunde alltså ta bättre betalt mastring i 24bitar. Få (inkl "proffs") hade invändningar på att materialet sedan levererades på CD-skiva (16bitars format) kodad och klar för masskopiering.
Numera tar man ofta betalt för att krossa dynamiken så hårt att det många gånger är långt överflödigt med 16bitar, men skiten krängs ändå i 24/192... Mer är ju bättre! Fast tydligen inte när det gäller innehållet (den faktiska dynamiken), för där verkar det vid musikutgivning konstigt nog dra åt andra hållet. Feta siffror, men tvärt om vad gäller innehållet...
Sen är det så att 16 bitar per kanal oftast är väldigt, väldigt mycket och oftast mycket tystare än t ex mikrofonerna och det de tar upp, men det kräver ett större mått av övervakning än 24bitar för att det aldrig ska riskera att gå i taket, så av den anledningen kan finnas en fördel att använda mer än 16 bitar vid inspelningen. Inte främst för att faktiskt låter bättre (välhanterat), utan för att det är praktiskt och bekvämt. Förutsatt att man inte fortsätter jaga nollan, för då faller de fördelarna.
Med det sagt så ska man inte räkna med att A/D-omvandlare faktiskt hanterar 16-bitar optimalt. -En av anledningarna till att jag undvek det där med bitdjup.
Men ändå, när man spelar in akustiska instrument med ett par småmembranare, då är 16 bra bitar väldigt, väldigt, väldigt mycket.
Tangband, tro inte att den stora hemligheten för åstadkommande av välljud ligger i om man spelat in i 16/24/44.1/192.
RogerJoensson skrev:Det skulle väl vara att det är utrymmeskrävande och lite mer tungrott med höga samplingsfrekvenser. Annars inget i princip.
Jag tänkte mest på att lägga fokus och energin där den verkligen gör skillnad och att det inte finns mycket att hämta i höga samplingsfrekvenser.
RogerJoensson skrev:Tell skrev:Klart 44/16 funkar det med, men som Peter skriver så har man bättre arbetsmån med högre upplösningar o mindre risk för brus o så. Lite som när jag fotar med en kamera så kör jag RAW, alltså okomprimerad 16bit i så hög upplösning som möjligt, medans jag sparar ut 8 bit JPG (dock väldigt hög kvalitet) för slutbilden. Kan såklart redigera bilder jpg bilder från min mobilkamera också, men det kommer "spricka" mycket snabbare med sin lägre upplösning, mer brus som brusreducerats bort (fult). Men det går fortfarande att få användbara bilder
Du pratar om bitdjupet. Jag pratar om samplingsfrekvensen. -Inte riktigt samma sak...
Det går utmärkt att köra 44.1/24 om man behöver dynamiken eller signal/brus avståndet.
Tell skrev: Däremot så finns det nog tillfällen där man gärna spelar in med så hög samplerate också, vill man pitcha ner nåt ljud rejält så får man lite mer mån också, även om det såklart är extremt sällan det görs.
RogerGustavsson skrev:Brukar inte Tangband skriva att han vill undvika omsampling? Då får han väl vilja ett format som undviker det? Nu vet vi inte vilken slutanvändare det blir, om han ska ha filerna för eget bruk eller de ska distribueras på något sätt. Den utrustning han har tycks teoretiskt klara 19.5 bitar (ADC), i praktiken blir det förmodligen mindre än så beroende på vilka nivåer han får i de olika länkarna i kedjan.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad debatten handlar om, vad är egentligen argumentet för att välja något lägre än 24-bit under inspelning och produktion, är ni oroliga att Tangbands hårddiskutrymme inte räcker till?
För min del handlade det främst om det behövs eller gör skillnad att välja höga samplingsfrekvenser vid inspelning och lagring. Hur många av dom som hävdar att 192KHz låter bättre än t ex 48, har t ex verkligen testat det ingående. Låter varje ljudkort bättre i högsta samplingsfrekvenssen? osv.
Det känns lite som på 90-talet när folk skickade sina skräpproduktioner (i 16bitars filformat) till mastring i 24bitar och var övertygade att av den anledningen lät så mycket bättre efteråt. Mer måste ju vara bättre! Man kunde alltså ta bättre betalt mastring i 24bitar. Få (inkl "proffs") hade invändningar på att materialet sedan levererades på CD-skiva (16bitars format) kodad och klar för masskopiering.
Numera tar man ofta betalt för att krossa dynamiken så hårt att det många gånger är långt överflödigt med 16bitar, men skiten krängs ändå i 24/192... Mer är ju bättre! Fast tydligen inte när det gäller innehållet (den faktiska dynamiken), för där verkar det vid musikutgivning konstigt nog dra åt andra hållet. Feta siffror, men tvärt om vad gäller innehållet...
Sen är det så att 16 bitar per kanal oftast är väldigt, väldigt mycket och oftast mycket tystare än t ex mikrofonerna och det de tar upp, men det kräver ett större mått av övervakning än 24bitar för att det aldrig ska riskera att gå i taket, så av den anledningen kan finnas en fördel att använda mer än 16 bitar vid inspelningen. Inte främst för att faktiskt låter bättre (välhanterat), utan för att det är praktiskt och bekvämt. Förutsatt att man inte fortsätter jaga nollan, för då faller de fördelarna.
Med det sagt så ska man inte räkna med att A/D-omvandlare faktiskt hanterar 16-bitar optimalt. -En av anledningarna till att jag undvek det där med bitdjup.
Men ändå, när man spelar in akustiska instrument med ett par småmembranare, då är 16 bra bitar väldigt, väldigt, väldigt mycket.
Tangband, tro inte att den stora hemligheten för åstadkommande av välljud ligger i om man spelat in i 16/24/44.1/192.
Tangband skrev:Ja, jag är lite orolig hur det blir med ljudet om man spelar in med 96 kHz och sedan ska konvertera ned detta till 44,1 kHz för att tex använda AirPlay hemma . Är den omsamplingen helt ohörbar ? Det borde väl bli bättre att i sådanafall spela in med 44,1 kHz och undvika 96 kHz eller 48 kHz.
Om musiken ska spelas upp med 44,1 KHz så borde det väl även vara bättre att spela in i 88,2 KHz istället för 96 kHz ?
Jag är lite bränd efter Windows Vista som hade en helt värdelös sample rate conversion.
.... eller så är min oro eller fundering helt obefogad och det är bara att tuta och köra med 96 kHz.
Vad säger ni ?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Brukar inte Tangband skriva att han vill undvika omsampling? Då får han väl vilja ett format som undviker det? Nu vet vi inte vilken slutanvändare det blir, om han ska ha filerna för eget bruk eller de ska distribueras på något sätt. Den utrustning han har tycks teoretiskt klara 19.5 bitar (ADC), i praktiken blir det förmodligen mindre än så beroende på vilka nivåer han får i de olika länkarna i kedjan.
Ja, jag är lite orolig hur det blir med ljudet om man spelar in med 96 kHz och sedan ska konvertera ned detta till 44,1 kHz för att tex använda AirPlay hemma . Är den omsamplingen helt ohörbar ? Det borde väl bli bättre att i sådanafall spela in med 44,1 kHz och undvika 96 kHz eller 48 kHz.
Om musiken ska spelas upp med 44,1 KHz så borde det väl även vara bättre att spela in i 88,2 KHz istället för 96 kHz ?
Jag är lite bränd efter Windows Vista som hade en helt värdelös sample rate conversion.
.... eller så är min oro eller fundering helt obefogad och det är bara att tuta och köra med 96 kHz.
Vad säger ni ?
Morello skrev:Jag vill minnas att Svante gjort en fin samplingsfrekvensomvandlare.
RogerJoensson skrev:Det finns goda omsamplingsmöjligheter inbyggt i MacOS, åtkomligt via terminalen.
Exempel på nedsampling med afconvert i bästa kvalité "bats". (valfri 16/24/32bitars wavefil in, 16/44.1 wavefil ut):
afconvert sourcefile.wav -d LEI16@44100 -f WAVE --soundcheck-generate --src-complexity bats -r 127 destinationfile.wav
-Gissar att många ljudprogram för Mac använder sig av afconvert, vet dock inte vilka som använder högsta kvalitén.
Här kan man se hur afconvert (bats) och Svantes nersampling "Tolvan ... (insane)" beter sig: https://src.infinitewave.ca
Välj t ex Test Result "Passband". Båda presterar väldigt nära idealiskt, verkar det.
RogerJoensson skrev:I Afconvert kan man lägga till --dither algorithm , algorithm: 1-2, men jag känner dessvärre inte till hur det fungerar och har inte testat detta.
goat76 skrev:Jag finner det lite skumt att dither inte per automatik bockas i när man (iallafall i de program jag testat) väljer att reducera bits, för av det jag läst och hört så är dither något som alltid bör läggas till när detta sker?
RogerJoensson skrev:--dither algoritmen verkar inte fungera med 16bitars filer (däremot på 8-bitarsfiler och förmodligen till lågupplösta utfiler <16 bitar), så om man vill ha ditherbrus på en 16bitars utfil så får man manuellt lägga det till infilen före konvertering.
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:--dither algoritmen verkar inte fungera med 16bitars filer (däremot på 8-bitarsfiler och förmodligen till lågupplösta utfiler <16 bitar), så om man vill ha ditherbrus på en 16bitars utfil så får man manuellt lägga det till infilen före konvertering.
Dither bör väl appliceras på utfilen. Det verkar konstigt att hålla på med att konvertera dither. För övrigt var det just ditherhanteringen som Beril Alving ansåg mycket viktig.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Ja, jag skrev ju "lägga det till infilen". Med det menade jag att lägga till bruset innan man trunkerar. Därefter sparar man ner det i en utfil...
Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.
Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
De dubbla OM1 mickarna är placerade vid den bakre delen av flygeln ca 1,5 meter ifrån flygeln och flöjtisten. Hyperion brukar visst placera mickarna på ungefär det sättet, vilket får en rätt diskantfattig pianoklang och aning distanserad effekt. Avståndet mellan mickarna var 17,5 cm, 170 cm ovanför golvet.
goat76 skrev:Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
Det skulle vara högst intressant att få ta del av din inspelning.
Vad tycker du själv, blev du nöjd?
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
Det skulle vara högst intressant att få ta del av din inspelning.
Vad tycker du själv, blev du nöjd?
Om du PM:ar mig din mailadress kan jag länka till den![]()
Jag tycker att det ljudtekniskt säkert finns möjlighet till en hel del förbättringar. Jag har inte gjort några ingrepp alls med mastering, utan raka rör- endast normalisering till -1 db. Balansen flöjt/piano är även den faställd vid inspelningen med hjälp av mik-placeringen , och kan inte ändras i efterhand.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Nu har Rogergustavsson fått en inspelning via mail-drop ( iCloud ) jag gjort med 44,1 A/D sampling ( eller var det 88,2 kHz ) med John Rutters preludium med sättningen flygel och flöjt. Han kommer förhoppningsvis med lite konstruktiv kritik om han vill.
Prova 25 cm mellan mikarna och 1 meter mikrofonavstånd. Vad jag minns ligger det närmare det som vissa proffs har spelat in piano med.
17,5 cm är nära det som ORTF har, men de har kardioider. Andra som har 17 cm har ofta även även en skiva mellan mikrofonerna och det påverkar högst väsentligt.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Tack för input , jag blev glad, tack !
Jo, jag tror nog pianot hade blivit lite tydligare med mickarna lite närmare. Dynamiken upplevdes som större i verkligheten. Ska testa detta nästa gång .
Kan tillägga att RogerGustavson upplever pianoklangen som lite tunn.
Tangband skrev:Tack för all input![]()
Det känns som jag blir sporrad att göra fler inspelngar nu .
RogerGustavsson skrev:Tror placeringen av flygeln i lokalen kan vara en orsak eller att lokalen inte ger det stöd åt den.
RogerJoensson skrev:Instrument och hur det låter i ett rum delar på sätt och vis snårigheten med högtalarplacering i rum (inkl lyssnarens placering). Samma instrument kan låta olika beroende på var i rummet det befinner sig och var man sitter och lyssnar. Det gäller även inspelning och mikrofoner. Det är lätt att glömma.
Tangband skrev:Goat76, du har PM
Tell skrev:Lyssnade också på den nya versionen precis men utan att jämföra med den gamla. Spontant tyckte jag definivit att pianot hade fått sig lite bättre karaktär, o flöjten lät fortsatt trevligt.
Tror säkert att det går att få ut mer av pianot med både EQ o annat, men krävs nåt lite mer erfarenhet runt det hela för att få till det. Skulle vara kul att testa lite själv men har inget fungerande Ableton för tillfället, men ditt jobb är definitivt tillräckligt bra som det är Tangband så jag behöver inte göra nåt ändå. Så tycker du ska vara nöjd med den här o göra flera nya inspelningar på andra låtar o köra vidare så
hcl skrev:Det är ju inte utan att man blir nyfiken! Jag lyssnar gärna också.
Bill50x skrev:Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
Bill50x skrev:Kan berätta att jag för en massa år sedan (70-talet) var i stenkyrkan i Helsingfors och lyssnade på ett klassiskt stycke med fiol och piano. Vi satte oss på ett, som vi trodde, lämpligt ställe. Det lät nu inge vidare, musikerna lät inte samspelta och ddet var inte speciellt engagerande. vad vi noterade var att dedt satt en herre en bit bort från oss, lite mer mot mitten och han följde musiken i sina noter. Vi tänkte att "han vet något som vi inte vet" så efter pausen satte vi oss precis bakom honom. Och "Viola!" så satt allt som ett smäck. Samspelet fanns där, instrumenten var tydliga och allt var helt plötsligt njutbart.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
darkg skrev:Bill50x skrev:Kan berätta att jag för en massa år sedan (70-talet) var i stenkyrkan i Helsingfors och lyssnade på ett klassiskt stycke med fiol och piano. Vi satte oss på ett, som vi trodde, lämpligt ställe. Det lät nu inge vidare, musikerna lät inte samspelta och ddet var inte speciellt engagerande. vad vi noterade var att dedt satt en herre en bit bort från oss, lite mer mot mitten och han följde musiken i sina noter. Vi tänkte att "han vet något som vi inte vet" så efter pausen satte vi oss precis bakom honom. Och "Viola!" så satt allt som ett smäck. Samspelet fanns där, instrumenten var tydliga och allt var helt plötsligt njutbart.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mikrofonplaceringen förmodligen är lika viktig som var man sitter rent fysiskt. Och att det kanske inte är optimalt med bara två mikrofoner för att ge den ljudbild som man uppfattar på plats.
/ B
Någon som gillar billiga poänger påpekar förstås att det inte alls är bra om fiolen plötsligt låter viola. Sådana personer borde strypas.
Tangband skrev:Tack för all input![]()
hcl skrev:Tangband skrev:Tack för all input![]()
Det tycker jag absolut du skall göra!
Ang. resultatet med denna inspelning så håller jag med övriga kommentarer. Det där med att lyssna med lurar på plats är också svårt då det för det mesta blir för mycket ”bleed” in i lurarna samt att de flesta lurar har tämligen ojämn frekvenskarakterisitk. Jag skall testa lite i studion också, men att jobba mer med mikrofonplaceringen lär vara det som har potential att ta inspelninen till nästa nivå.
philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel. Har du kollat in filmer på stor duk som är inspelade i 8K kameror men spelas upp i 1080p eller 4K? Det är en annan dynamik i bilden. Lika bra att fånga maximalt vid inspelningstillfället så slipper man oroa sig över något. Kan inget om att mixa ljud men det jag läst är att när man jobbar med filerna kan man behöva ha lite extra bitar att leka med. Fasen kör med 32bit om det går
Det kanske bara är en ren tillfällighet men upplever ofta ett helt "dött" brusgolv med musik som är inspelad via en high res pipeline.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel. Har du kollat in filmer på stor duk som är inspelade i 8K kameror men spelas upp i 1080p eller 4K? Det är en annan dynamik i bilden. Lika bra att fånga maximalt vid inspelningstillfället så slipper man oroa sig över något. Kan inget om att mixa ljud men det jag läst är att när man jobbar med filerna kan man behöva ha lite extra bitar att leka med. Fasen kör med 32bit om det går
Det kanske bara är en ren tillfällighet men upplever ofta ett helt "dött" brusgolv med musik som är inspelad via en high res pipeline.
Som jag har förstått det så har Tangband spelat in i 24 bit/44.1 kHz, så det du ser på MasVis-analysen är antagligen bara det renderade slutformatet. Och Audiacity som han använder arbetar redan internt med 32 bit.
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Tack för all input![]()
Ang. resultatet med denna inspelning så håller jag med övriga kommentarer. Det där med att lyssna med lurar på plats är också svårt då det för det mesta blir för mycket ”bleed” in i lurarna samt att de flesta lurar har tämligen ojämn frekvenskarakterisitk. Jag skall testa lite i studion också, men att jobba mer med mikrofonplaceringen lär vara det som har potential att ta inspelninen till nästa nivå.
Tack för input. Jo för att börja gå måste jag lära mig krypa först.
Jag tar mig friheten att visa Rogergustavssons MasVis analys av mina två versioner. Som man kan se har den mastrade versionen höjd bas ( shelving sänkt område - 3 dB från 250 Hz och uppåt. ) samt även (mycket ) mild kompression.
Dessa ingrepp har lagts på i efterhand i audacity. Det jag märker är att varje ingrepp i efterhand innebär vissa försämringar ljudmässigt, och inte bara förbättringar då man mixtrar i den digitala domänen.
Precis som goat76 var inne på.
philipbtz skrev:Det tog jag för givet, min kommentar var ett svar på trådens fråga
goat76 skrev:Tangband skrev:hcl skrev:
Jag tar mig friheten att visa Rogergustavssons MasVis analys av mina två versioner. Som man kan se har den mastrade versionen höjd bas ( shelving sänkt område - 3 dB från 250 Hz och uppåt. ) samt även (mycket ) mild kompression.
Dessa ingrepp har lagts på i efterhand i audacity. Det jag märker är att varje ingrepp i efterhand innebär vissa försämringar ljudmässigt, och inte bara förbättringar då man mixtrar i den digitala domänen.
Är det ett medvetet val att den högra kanalen är lite starkare än den vänstra, eller blev det bästa möjliga musikaliska balans på det viset, eller bara som det blev?
Det är nog en bra ide att även sänka spåren så att det ligger närmare -1 dB i starkaste peak, har hört av andra här att vissa DACar kan få problem när det närmar sig 0-värdet.
Har du testat att köra ett frekvenssvep i basområdet med en brant överdriven "EQ-topp" med högt Q-värde, svaret på den saknade basen kan ibland vara en mer koncentrerad och smalare höjning istället för hela basområdet.
När du med frekvenssvepet hittat rätt område frekvensmässigt så kan du forma toppen mer precist i höjningen och Q-värdet tills du fått lite mer "kropp" i pianotonerna.
Ifalla du tycker att flöjten behöver tämjas så kan du göra samma sak, köra ett frekvenssvep med en förhöjning tills du hör hittar det området där flöjten är framhävd lite för mycket, sen kan du vända denna topp till minus istället och forma det mer precist med dB-värdet och Q-värdet tills du hör att du dämpat skrikigheten i flöjten en aning.
Det kluriga här är nog att göra allt detta med yttersta precission då instrumenten delar samma inspelade kanaler.
Om du testar ovanstående så kan du nog skippa den där sänkningen du lagt på, för som du själv brukar påtala så spelas i stort sett alla frekvenserna samtidigt och jag tror att du kanske har tagit lite död på tonerna med den där breda sänkningen. Testa.
----------------------------------------------------------
Here are the piano eq settings:
50Hz-100Hz ~ Adds bottom, 100Hz-250Hz ~ Adds roundness, 250Hz-1kHz ~ Muddiness area, 1kHz-6kHz ~ Adds presence, 6kHz-8Khz ~ Adds clarity, 8kHz-12kHz ~ Adds hiss
If your piano sound is muddy then cut around 300Hz that should get rid of the mud. If it’s too thin then a boost around 100Hz to 250Hz will add some roundness to the piano.
philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Är det ett medvetet val att den högra kanalen är lite starkare än den vänstra, eller blev det bästa möjliga musikaliska balans på det viset, eller bara som det blev?
Det är nog en bra ide att även sänka spåren så att det ligger närmare -1 dB i starkaste peak, har hört av andra här att vissa DACar kan få problem när det närmar sig 0-värdet.
Har du testat att köra ett frekvenssvep i basområdet med en brant överdriven "EQ-topp" med högt Q-värde, svaret på den saknade basen kan ibland vara en mer koncentrerad och smalare höjning istället för hela basområdet.
När du med frekvenssvepet hittat rätt område frekvensmässigt så kan du forma toppen mer precist i höjningen och Q-värdet tills du fått lite mer "kropp" i pianotonerna.
Ifalla du tycker att flöjten behöver tämjas så kan du göra samma sak, köra ett frekvenssvep med en förhöjning tills du hör hittar det området där flöjten är framhävd lite för mycket, sen kan du vända denna topp till minus istället och forma det mer precist med dB-värdet och Q-värdet tills du hör att du dämpat skrikigheten i flöjten en aning.
Det kluriga här är nog att göra allt detta med yttersta precission då instrumenten delar samma inspelade kanaler.
Om du testar ovanstående så kan du nog skippa den där sänkningen du lagt på, för som du själv brukar påtala så spelas i stort sett alla frekvenserna samtidigt och jag tror att du kanske har tagit lite död på tonerna med den där breda sänkningen. Testa.
----------------------------------------------------------
Here are the piano eq settings:
50Hz-100Hz ~ Adds bottom, 100Hz-250Hz ~ Adds roundness, 250Hz-1kHz ~ Muddiness area, 1kHz-6kHz ~ Adds presence, 6kHz-8Khz ~ Adds clarity, 8kHz-12kHz ~ Adds hiss
If your piano sound is muddy then cut around 300Hz that should get rid of the mud. If it’s too thin then a boost around 100Hz to 250Hz will add some roundness to the piano.
Tack för tips !![]()
Vad gäller normalisering har jag själv varit inne på att sänka till -2 från nollan, istället för -1 . Jag kommer nog göra så imorgon då delar av Bachs E moll sonat för flöjt/klaviatur ska spelas in. Jag kommer även att testa lite olika placeringar av mikrofonerna , samt laborera med höjden på stativet samt avståndet mellan mikarna.![]()
Angående inspelningen så har det nog varit 24 bit och 44,1 kHz i ljudkortet vid själva inspelningstillfället. Jag har även ställt audacity på 24 bit inspelning , även om det klarar 32 bitar floating point.
Tangband skrev:Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Fast 24/44,1 måste väl räcka? Det är väl i första hand bitantalet som är viktigt, inte samplingsfrekvensen?
Det finns mycket info om detta i trådens början av bla Peter Stendl. Jag tror åsikterna är delade.
Själv har jag ännu ingen tydlig uppfattning. Jag kör med Dbx dsp delningsfilter i stereon och det samplar vid 48 kHz A/D så det jag lyssnar med på mina högtalare innehåller ju ändå inget över 24 kHz.
Tarzan skrev:Högre samplingsfrekvens än 44,1 kHz kan man till exempel ha avanledningen att det blir lägre latency (för en given buffer size) vilket man vill ha om man ska spela in ett spår över ett annat och vill ha medhörning.
Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
hcl skrev:Almen skrev:philipbtz skrev:Jag hade valt att spela in med 24/96 eller högre så garanterar man att 44,1kHz/16 bit inte har några fel.
Därom tvista både di lärde såväl som amatörer.
Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
https://manual.audacityteam.org/man/dither.html
Jag har nu ställt in detta på ” triangle ” och högsta kvalitet.
hcl skrev:Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
Testa gärna en lite mer seriös DAW istället. Samma eller bättre kvalitet och mycket mer möjligheter att testa saker. Reaper är både lättarbetat och bra. Kräver dessutom inte mycket av datorn och har full support för allehanda plug-ins etc. Kostar bara några hundringar.
Jag har både Ableton och Reaper, men föredrar Reaper p.g.a. att den är betydligt mer lättarbetad, där den ger väldigt bra observerbarhet (d.v.s. bra överblick).
Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
Testa gärna en lite mer seriös DAW istället. Samma eller bättre kvalitet och mycket mer möjligheter att testa saker. Reaper är både lättarbetat och bra. Kräver dessutom inte mycket av datorn och har full support för allehanda plug-ins etc. Kostar bara några hundringar.
Jag har både Ableton och Reaper, men föredrar Reaper p.g.a. att den är betydligt mer lättarbetad, där den ger väldigt bra observerbarhet (d.v.s. bra överblick).
Jo, jag har ju fått det tipset av goat76 tidigare.
Jag vet inte om audacity förändrar ljudet till det sämre på nåt sätt , men bara tanken på att det kanske gör det, borde få mig att köpa reaper
Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
Anders J skrev:Jag har ofta noterat i inspelningar hur tystnaden låter. Om man spelar in i en konsertlokal/samlingssal/kyrka med rimlig efterklang så är ju där aldrig helt tyst, inte ens med 16 bits kodning. Man kan notera att en del låter musiken börja s a s från nollpunkten, vilket jag tycker känns konstigt. Då tycker jag att det känns bättre att man får lokalens "akustiska doft" innan första tonen spelas och att t ex inandningen hos en blåsare eller en sångare är en del av framförandet. Då tycker jag också det är bättre att lokalens bakgrundsljud ligger kvar mellan satserna och de flesta CD jag köpt är gjorda så.
Och då är det ju liksom "färdigdithrat" redan innan man börjar!
jansch skrev:.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Det finns mic:ar som har över 130 dB dynamik...... men då ligger max SPL högt
Tangband skrev:Idag gjordes en del inspelningar .![]()
Goat76 och Rogergustavsson, ni har två nya inspelningar i mailboxen.![]()
Jag följde rätt nära Torrowitz rekommendation med 150 cm höjd från golvet för de dubbla OM 1: orna. De var denna gång en aning utvinklade så avståndet mellan kapslarna var 28 cm. Mikrofonen placerades så det var ca 90 cm från närmaste kapsel till strängarna i flygeln, den andra kapseln riktades ihuvudsak mot flöjtisten som stod 90 cm från den mikrofonen, vid ” midjan” i flygeln.
Alltså ungefär nånstans där critical distance var i lokalen ( 50% direktljud/50% akustik ) .
Flygelns lock var denna gång helt öppet, inte halvt som vid förra inspelningen .
Vi spelade första satsen från Bachs flöjt sonat i e-moll, som är ett stycke som för pianisten innebär spel i huvudsak utan höger pedal. Intrikata melodistämmor vävs in och det är nästan omöjligt att göra musiken rättvisa.
Chopins c-moll preludium spelades sedan in med båda kapslarna 28 cm isär, pekandes på strängarna i mitten på flygeln, 150 cm höjd på stativet och 80 cm ifrån strängarna.
Goat76 :s råd om att använda dither användes vid konverteringen i audacity från 32 bit till 24 bit.
Alla som vill lyssna på inspelningarna kan PM:a mig mailadressen, så skickar jag via mail-drop två versioner av Bach-stycket. Ett med endast normalisering 24 bit 44,1 kHz , ” raka rör ” och en mastrad version med en del EQ, normalisering och en aning reverb . Chopin- filen är normaliserad helt utan EQ. Edit: även mastrad version med EQ och reverb.
Det vore intressant vad ni tycker om detta ljudkvalitetsmässigt var en förbättring mot föregående inspelningar .
Flygel, pianist och flöjtist är densamma.
petersteindl skrev:Den stora skillnaden ligger i förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud. När dessa båda är lika stora så blir kvoten dem emellan = 1. Det kallas Critical Distance. https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_distance
Ligger man i omedelbar närhet av critical distance så blir det stor skillnad beroende på vilken sida man ligger. Därför är det lönt att hitta rätt från början om möjlighet ges. Ofta kan det vara bättre att ha med rätt protortion at reflexer från början istället för att lägga på digital efterklang i efterskott.
Man ser i formeln att ljudkällans riktningskarakteristik kommer in i ekvationen. Här finns lite att läsa om några akustiska instrument. http://mikrofonen.se/wp-content/uploads/2016/04/artikel3-placering.pdf
Mvh
Peter
Tell skrev:jansch skrev:.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Mja jag är väl ingen mic-expert så det stämmer säkert, men "runt 21bit-ish" är ändå typ 130dBMen elektroniken därefter ska ju ha egenbrus också, o så gott som ingen inspelningsmiljö har så lågt brusgolv ändå såå lär väl inte finnas många inspelningar alls i världen med så hög dynamik så man _måste_ dithra när man går från 32-bit till 24-bit. Men som sagt, det kommer ändå inte höras samtidigt som det inte skadar med dither heller, så allt är väl bara random teori ändå
jansch skrev:Tell skrev:jansch skrev:.
Mja jag är väl ingen mic-expert så det stämmer säkert, men "runt 21bit-ish" är ändå typ 130dBMen elektroniken därefter ska ju ha egenbrus också, o så gott som ingen inspelningsmiljö har så lågt brusgolv ändå såå lär väl inte finnas många inspelningar alls i världen med så hög dynamik så man _måste_ dithra när man går från 32-bit till 24-bit. Men som sagt, det kommer ändå inte höras samtidigt som det inte skadar med dither heller, så allt är väl bara random teori ändå
Du har så rätt! .... fast det kanske är kul att veta att det finns mic:ar som har grymt bra dynamik. Bara som kuriosa.....
T.ex den här:
Drygt 140dB(A) eller om man mäter linjärt ca 136dB (22Hz -22kHz)
Tangband skrev:jansch skrev:Tell skrev:
Du har så rätt! .... fast det kanske är kul att veta att det finns mic:ar som har grymt bra dynamik. Bara som kuriosa.....
T.ex den här:
Drygt 140dB(A) eller om man mäter linjärt ca 136dB (22Hz -22kHz)
Det var imponerande![]()
Vad är det för mik och vad kostar den ?
Anders J skrev:"Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med att musiken börjar från nollpunkten, kan du utveckla det?"
Jag bara menade att med rimlig utstyrning av en rumsakustik så kommer det sannolikt inte att någonsin vara "tyst" med 16 bits kodning.
goat76 skrev:Felet man åtgärdar med Dither är inget som endast hörs i de tysta partierna i musiken, det är även hörbart då musiken spelas. Felet dränks av det brus Dither Skapar.
Tell skrev:Nu var det lyssnat. Låter ju riktigt fint imo! Precis som vilken proffsinspelning som helst. Lyssnade först på den mastrade varianten o det var inget alls att reagera på där förutom att musiken var väldigt fin. Lyssnade sen på RAW-varianten o tyckte också den lät bra samtidigt som jag märkte att den saknade reverbet, så förstod därmed att du lagt på det själv. Fint det, innebär att jag tyckte det lät naturligt eftersom det ändå var så pass subtilt. Föredrar mastrade med reverbet kan jag ju säga också.
Gillade Chopin-spelandet också. Reagerade dock på att första anslaget lät lite ansträngt o kanske distat. Men tror inte det är nåt fel i inspelningen eller nåt därefter heller, utan det är nog bara pianot som lyckades låta så? Eller är det nån annan som hör samma sak?
I det tysta partiet vågade jag dra på på ordentlig lyssningsvolym (bor i lägenhet så vågar sällan det) o då kunde jag höra liiite bakgrundsbrus. Det är ju inte optimalt, men egentligen inget som stör alls heller vid den låga nivån. Men rent inspelningstekniskt så är det ju intressant ändå att ta reda på varför, om det är micen, ADCn, dither eller vad det nu kan vara?
Som helhet så ska du vara hlnöjd Tangband. Låter som det ska imo. Trevlig musik dessutom, brukar ju inte lyssna alls på sånt här, men finns väl inte nån som inte uppskattar ett trevligt piano med tillhörande flöjt?
Anders J skrev:Matematiken och signalteorin begriper jag och jag säger inte alls emot att dithra. Vad jag menade vara att Dan Worrals exempel ju är rätt kliniska och att det illusoriska sprakandet i hans exempelfiler ju ändå är en smula väsensskilt från mikrofonsignaler med typiskt 35-45 dB i miksteget.
Någon lade in en bild på en B&K-kapsel. Jag har varit med och genomfört mätningar med deras (då?) minsta kapsel, 1/8", och den är faktiskt kapabel att i princip klara av ljudtryck upp till klippning, dvs 1 bar +/- 1 bar, de negativa halvperioderna kommer ju inte lägre än till vacuum, men de positiva... Det handlade om en artilleripjäs och mynningsknallens exponering av personalen.
Den är inte lågbrusig, men med 3 mm membrandiameter å andra sidan väldigt rundtagande!
Frisk skrev:Bach antar jag var den första? I denna växlade jag höger och vänster kanal, skönt att ha en knapp för det! då trivdes jag bättre med inspelningen, det kändes ovant att ha pianot till höger om flöjten, men det kanske var så uppställningen var? Med växlingen hamnar också pianots höga toner längst till vänster och låga toner mot mitten, är det inte så de är på pianot, med pianist vänd mot publiken, undrar jag utan praktisk erfarenhet av piano. Vad jag retade mig lite på, efter att först hört det, var blåsljudet från flöjten, det hördes inte lika väl på senare inspelningen, var det samma flöjtist? En sån sak måste vara svår att påverka under inspelningen.
Frisk skrev:Tack för filerna!
Jag är tyvärr varken bildad på inspelningsteknik eller musikaliskt så har både svårt att bedöma och kanske framförallt uttrycka mig. I samtliga fall föredrog jag nog de behandlade filerna även om det inte rörde sig om stora variationer. Jag tänkte skriva att låtarna var drabbade av några lite störande knäppar, men när jag skulle verifiera var de förekom insåg jag att det inte var konsekvent. Jag måste undersöka min uppspelningskedja!
Jag tycker du lyckats väldigt bra med inspelningarna, framförallt John Ruttler och Chopin.
John Rutter har lite brum/bakgrundsljud precis i början av spåret om man ska anmärka på något. Flöjten är bitvis lite oprecis. Kanske jag även hade önskat lite mer separation mellan flöjt och piano, nu upplever jag nästan flöjten precis framför pianot, någon meter till höger på sin höjd. Men kanske var så det var.
Bach antar jag var den första? I denna växlade jag höger och vänster kanal, skönt att ha en knapp för det! då trivdes jag bättre med inspelningen, det kändes ovant att ha pianot till höger om flöjten, men det kanske var så uppställningen var? Med växlingen hamnar också pianots höga toner längst till vänster och låga toner mot mitten, är det inte så de är på pianot, med pianist vänd mot publiken, undrar jag utan praktisk erfarenhet av piano. Vad jag retade mig lite på, efter att först hört det, var blåsljudet från flöjten, det hördes inte lika väl på senare inspelningen, var det samma flöjtist? En sån sak måste vara svår att påverka under inspelningen.
För att skriva något om inspelningarna. Totalt sett låter det mycket bra och håller klass med och över vad jag förväntar mig på en köpt skiva.
goat76 skrev:
Det där med vilken vy instrumenten låter är ändå en ganska viktig sak som jag funderat på rätt mycket.![]()
Om det hade varit ett ensamt piano som hade panorerats över hela stereobilden så hade jag helt klart föredragit musikerns vy, alltså att de lägre tonerna hade varit till vänster i ljudfältet. Samma sak tycker jag gäller för trummor som panorerats över hela stereofältet, även där föredrar jag trummisens vy med med hi-hat lite till vänster i ljudbilden förutsatt att trummisen i det aktuella bandet inte har en vänsterhänt uppställning.
Som publik hör man oftast dessa instrument på avstånd och då är dessa instrument i princip monokällor, det är därför egentligen endast trummisen/pianisten som hör deras egna instruments olika delars ljud komma från lite olika riktningar, det är därför jag anser att det då blir mer naturligt att de då låter som från deras vy.
För alla lyssnare av den inspelade musiken som sen sitter och spelar luft-trummor eller vill ta ut pianostycket så är det helt klart mest rätt att höra både pianot och trummorna från musikerns vy.
Tangband skrev:Bertil Alving hade många intressanta inlägg här, angående upplösning på inspelningar :
viewtopic.php?f=10&t=54274&p=1515589#p1515589
Frisk skrev:John Rutter har lite brum/bakgrundsljud precis i början av spåret om man ska anmärka på något. Flöjten är bitvis lite oprecis.
Bach antar jag var den första?
Vad jag retade mig lite på, efter att först hört det, var blåsljudet från flöjten, det hördes inte lika väl på senare inspelningen, var det samma flöjtist? En sån sak måste vara svår att påverka under inspelningen.
goat76 skrev:Frisk skrev:John Rutter har lite brum/bakgrundsljud precis i början av spåret om man ska anmärka på något. Flöjten är bitvis lite oprecis.
Vad jag retade mig lite på, efter att först hört det, var blåsljudet från flöjten, det hördes inte lika väl på senare inspelningen, var det samma flöjtist? En sån sak måste vara svår att påverka under inspelningen.
Frisk, nu har jag klippt som en galning i ditt inlägg, förlåt.![]()
Jag vill bara påpeka att jag gillar när det i inspelningar kommer med brum/bakrundsljud från lokalen, blåsljud från flöjtisten och annat "skräp" som så många under inspelning/efterhandsarbete ser som fel och vill försöka reducera eller få bort helt, varför!
Behåll istället allt sånt och framhäv det istället, det bidrar jättemycket till att locka in lyssnaren till ursprungshändelsen och den atmosfär som fanns där i lokalen där musiken framfördes. Manuellt spelade instrument har dessa biljud och jag ser dem som en naturlig del i hur ett instrument låter i händerna på en musiker och det är en unik del i hur just den musikern spelar sitt instrument. [...]
MacBruce skrev:goat76 skrev:Frisk skrev:John Rutter har lite brum/bakgrundsljud precis i början av spåret om man ska anmärka på något. Flöjten är bitvis lite oprecis.
Jag vill bara påpeka att jag gillar när det i inspelningar kommer med brum/bakrundsljud från lokalen, blåsljud från flöjtisten och annat "skräp" som så många under inspelning/efterhandsarbete ser som fel och vill försöka reducera eller få bort helt, varför!
Behåll istället allt sånt och framhäv det istället, det bidrar jättemycket till att locka in lyssnaren till ursprungshändelsen och den atmosfär som fanns där i lokalen där musiken framfördes. Manuellt spelade instrument har dessa biljud och jag ser dem som en naturlig del i hur ett instrument låter i händerna på en musiker och det är en unik del i hur just den musikern spelar sitt instrument. [...]
Håller med om det mesta — utom möjligen "framhäv". Det har ofta slagit mig (skrev också en snutt om det i detta forum ...för något decennium sedan), hur mycket mera "levande" inspelningar på gamla stenkakor kan upplevas, jämfört med många av dagens fonogram.
goat76 skrev:MacBruce skrev:goat76 skrev:
Håller med om det mesta — utom möjligen "framhäv". Det har ofta slagit mig (skrev också en snutt om det i detta forum ...för något decennium sedan), hur mycket mera "levande" inspelningar på gamla stenkakor kan upplevas, jämfört med många av dagens fonogram.
Jag håller med dig, ”framhäva” var en felaktig formulering, inget ska framhävas i efterhand. Det jag egentligen ville ha sagt var att alla dessa naturliga kringljud inte bör ses som fel, låt dem vara kvar, försök inte ta bort dem.
Audiofiler verkar ofta vilja ha extremt rena inspelningar, men som jag ser det så är det High Fidelity att det mesta finns kvar av dessa kringljud.
Frisk skrev:Jag vill både hålla med och säga emot. Det som fångats naturligt får gärna vara med och vara kvar, delar som "inspelningstekniskt blivit fel" typ om någon blåser rätt in i mikrofonen eller något slår till mikrofonstativet eller kommer emot med en sladd så det blir ett kraftigt ljud på inspelningen som egentligen knappt hördes i verkligheten tycker jag inte det ska vara med, eller i alla fall inte starkare än det lät i verkligheten.
Lite rumsljud gör absolut inspelningen mer levande, men ett lätt smackande som i princip inte hörs till publiken kan i mikrofonen bli väldigt starkt och framhävt. Lite kringljud hör flöjt till, men i detta stycke tyckte jag nästan blåsljudet stundtals överröstade flöjten, men jag menar inte att alla ljud från beröringen och spelandet på flöjten ska plockas bort, de hör till.
Frisk skrev:goat76 skrev:MacBruce skrev:
Jag håller med dig, ”framhäva” var en felaktig formulering, inget ska framhävas i efterhand. Det jag egentligen ville ha sagt var att alla dessa naturliga kringljud inte bör ses som fel, låt dem vara kvar, försök inte ta bort dem.
Audiofiler verkar ofta vilja ha extremt rena inspelningar, men som jag ser det så är det High Fidelity att det mesta finns kvar av dessa kringljud.
Jag vill både hålla med och säga emot. Det som fångats naturligt får gärna vara med och vara kvar, delar som "inspelningstekniskt blivit fel" typ om någon blåser rätt in i mikrofonen eller något slår till mikrofonstativet eller kommer emot med en sladd så det blir ett kraftigt ljud på inspelningen som egentligen knappt hördes i verkligheten tycker jag inte det ska vara med, eller i alla fall inte starkare än det lät i verkligheten.
Lite rumsljud gör absolut inspelningen mer levande, men ett lätt smackande som i princip inte hörs till publiken kan i mikrofonen bli väldigt starkt och framhävt. Lite kringljud hör flöjt till, men i detta stycke tyckte jag nästan blåsljudet stundtals överröstade flöjten, men jag menar inte att alla ljud från beröringen och spelandet på flöjten ska plockas bort, de hör till. [...]
Frisk skrev:Håller med, i så fall får man leva med lite mer oljud. I detta fall ser jag inspelningen som en studioinspelning och inte framträdande för publik, men det kan förstås vara fel.
För att inte lyfta små detaljer för mycket, jag tycker samtliga inspelningar i tråden är bra, men jag tyckte blåsljuden i ena stycket var aningens för tydliga, de uppfattades av mig som "för mycket"
eller annorlunda mot hur jag förväntat mig jag skulle hört de på plats. En liten detalj som fick mig att tappa fokus på musiken.
goat76 skrev:Frisk skrev:Håller med, i så fall får man leva med lite mer oljud. I detta fall ser jag inspelningen som en studioinspelning och inte framträdande för publik, men det kan förstås vara fel.
För att inte lyfta små detaljer för mycket, jag tycker samtliga inspelningar i tråden är bra, men jag tyckte blåsljuden i ena stycket var aningens för tydliga, de uppfattades av mig som "för mycket"
eller annorlunda mot hur jag förväntat mig jag skulle hört de på plats. En liten detalj som fick mig att tappa fokus på musiken.
Kanske blir blåsljuden mindre tydliga ifall Tangband följer Peters råd med flöjten på lite längre avstånd, eller så kanske flöjtisten behöver förbättra sin inandnings-teknik?
Frisk skrev:goat76 skrev:Frisk skrev:Håller med, i så fall får man leva med lite mer oljud. I detta fall ser jag inspelningen som en studioinspelning och inte framträdande för publik, men det kan förstås vara fel.
Kanske blir blåsljuden mindre tydliga ifall Tangband följer Peters råd med flöjten på lite längre avstånd, eller så kanske flöjtisten behöver förbättra sin inandnings-teknik?
Ja, kan nog hjälpa båda två, kanske även hur flöjtisten står placerad/ vänd i förhållande till mikrofonerna. Undrade tidigare om det var vad samma flöjtisr på inspelningarna då jag upplevde ljudet så olika. Tror aldrig jag fick svar på den frågan.
Men var inte inandningsljud jag reagerade på utan blåsljud när flöjten ljöd.
petersteindl skrev:Jag har nu lyssnat lite kort och med hörlurar via datorn. Nedan är mina personliga åsikter.
Jag föredrar de icke-mastrade versionerna. Jag hör den pålagda efterklangen och det ger biljud på transienter som jag inte gillar.
Chopin piano är väldigt fint och bra musikaliskt.
Flöjten på Bach är för närtagen. Man skall inte sträva efter att ha samma mikavstånd till olika slags instrument. Man får prova sig fram. Anledningen att man kan föredra mer efterklang på flöjten som mastringen ger, visar på att flöjt skall ha mer efterklang och det sätts med större mikavstånd i inspelningen istället för efteråt, om man har möjlighet. Den pålagda efterklangen får en slags svans om jag inte gillar. Dessutom låter det orent, såsom en pickup som inte är helt korrekt inställd.
Flöjten på Rutter är också för närtagen. Pianot låter som det är betydligt längre avstånd till. Beroende på preferens och inspelningslokal så kan man sätta den akustiska förankringen med pianoavståndet och därefter anpassa flöjten. För att upplevelsemässigt få bäst lokalisering med avstånd så måste man prova med olika mikavstånd till respektive musiker. Är man van inspelningstekniker sitter sånt i ryggmärgen.
Att lägga på efterklang därefter är vanskligt och kräver en efterklangsenhet som heter duga. Bertil Alving bemästrar den konsten då det behövs. Med två instrument så kan man oftast leka med mikavståndet till respektive instrument genom att flytta musikern.
Lokalljuden som hörs före inspelningen är jag ambivalent till. På plats så hör man inte lokalljuden på samma sätt som via inspelning. Tar man bort de helt i början så blir det abrupt. Kan man inte fejda in lokalljuden i början?
Nu kanske jag är lite überpetig, men Übung macht den Meister. Jag säger, fortsätt spela in, det kommer bli jättebra. Tidiga reflexer från väggar är bra att få med i inspelningen. Där måste man också prova och att enbart ha 1 vägg undrar jag över.
Skall lyssna via högtalare då tillfälle ges.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag har nu lyssnat lite kort och med hörlurar via datorn. Nedan är mina personliga åsikter.
Jag föredrar de icke-mastrade versionerna. Jag hör den pålagda efterklangen och det ger biljud på transienter som jag inte gillar.
Chopin piano är väldigt fint och bra musikaliskt.
Flöjten på Bach är för närtagen. Man skall inte sträva efter att ha samma mikavstånd till olika slags instrument. Man får prova sig fram. Anledningen att man kan föredra mer efterklang på flöjten som mastringen ger, visar på att flöjt skall ha mer efterklang och det sätts med större mikavstånd i inspelningen istället för efteråt, om man har möjlighet. Den pålagda efterklangen får en slags svans om jag inte gillar. Dessutom låter det orent, såsom en pickup som inte är helt korrekt inställd.
Flöjten på Rutter är också för närtagen. Pianot låter som det är betydligt längre avstånd till. Beroende på preferens och inspelningslokal så kan man sätta den akustiska förankringen med pianoavståndet och därefter anpassa flöjten. För att upplevelsemässigt få bäst lokalisering med avstånd så måste man prova med olika mikavstånd till respektive musiker. Är man van inspelningstekniker sitter sånt i ryggmärgen.
Att lägga på efterklang därefter är vanskligt och kräver en efterklangsenhet som heter duga. Bertil Alving bemästrar den konsten då det behövs. Med två instrument så kan man oftast leka med mikavståndet till respektive instrument genom att flytta musikern.
Lokalljuden som hörs före inspelningen är jag ambivalent till. På plats så hör man inte lokalljuden på samma sätt som via inspelning. Tar man bort de helt i början så blir det abrupt. Kan man inte fejda in lokalljuden i början?
Nu kanske jag är lite überpetig, men Übung macht den Meister. Jag säger, fortsätt spela in, det kommer bli jättebra. Tidiga reflexer från väggar är bra att få med i inspelningen. Där måste man också prova och att enbart ha 1 vägg undrar jag över.
Skall lyssna via högtalare då tillfälle ges.
Mvh
Peter
Peter - tack för kritiken![]()
Jo, för att börja gå måste jag nog lära mig krypa först. Jag tycker inspelning är vansinnigt kul och intressant, nästan som att detta intresse tagit över mätandet.
Tack för berömmet för Chopin inspelningen. Jag spelade så bra jag kunde.![]()
Den omastrade versionen har inte de artefakter som masterversionen har.
Jag tycker Rutter-stycket låter ganska bra i lurar, men kanske mindre bra genom högtalarna.
Jag håller med dig helt att i lurar låter Bachstycket för närmickat, det är även lite problem med reverbet med vissa artefakter. Varje bearbetning av ljudet vid mastringen innebär även vissa försämringar , åtminstone i audacity, även om vissa saker möjligen kan förbättra inspelningsillusionen.
Jag tycker din kritik är braDen får mig att vilja testa ett mikavstånd på kanske 2 meter till flöjten samt ev bibehålla 90 cm till flygelns strängar. Ruttersrycket hade halvöppet flygellock. Bach och Chopin hade helöppet lock.
Detta får mig även att vilja testa en inspelning piano/flöjt med helöppet lock , ca 2 meter till instrumenten och 28 cm mellan kapslarna , 170 cm ovanför golvet , helt utan reverb i efterhand. Rutterstycket hade mickarna placerade vid den bakre delen av flygeln. Kanske blir det bättre med mickarna placerade precis i rät vinkel till midjan av flygeln istället ?
Tangband skrev:Här syns de olika vinklarna jag använt med mikrofonerna- den ena 17,5 cm mellan kapslarnas mynningar och den andra bilden 28 cm.
petersteindl skrev:Ser jättefint ut.
Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.
STDI skrev:Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
Jag ska försöka få till två inspelningar vid samma tillfälle av samma musik där endast mikrofonplaceringen skiljer sig åt.
Min fetning.
Då måste du väl spela in båda samtidigt. Och det var kanske inte så du hade tänkt?
Jag bara menar att mycket annat kan skilja mellan två olika inspelningar även om de görs direkt efter varandra och med ambition att inte ändra något.
Tangband skrev:Nästa inspelning som görs inom en vecka ( förhoppningsvis ) kommer att bli med de nya Cordialkablarna och musik för flöjt och flygel av Debussy, - Reverie.
hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:[ YouTube ]
Tangband skrev:hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:[ YouTube ]
Tack goat 76 för tips och tack hcl för videon. Den var mycket intressant
Tarzan skrev:Tangband skrev:hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:[ YouTube ]
Den där länkade jag ju redan på sida 4![]()
![]()
Tarzan skrev:Tangband skrev:hcl skrev:Kolla in den här videon för lite tips ang. inspelning och "in-the-box" processing:[ YouTube ]
Den där länkade jag ju redan på sida 4![]()
![]()
Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?
hcl skrev:Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Logic Pro X verkar ha riktigt bra reverb plug-ins som sägs låta jättebra. Audacity är lite begränsad på den fronten som det verkar. Har Reaper några bra reverb ?
Reverb är svårt. Vad som i ett specifikt fall passar bäst beror väldigt mycket på vad man vill åstdakomma och på vilket material man applicerar reverbet på. Riktigt bra tycker jag nog bara faltningsreverb låter (alltså där man spelat in impulssvar från olika rum och med en plugin låter signalen faltas med det inspelade rummets impulssvar). Detta kan man bl.a. göra med reverbfunktion i Reaper. Man behöver också ladda ner impulssvarsfiler. Sådana finns både gratis och att köpa i bilbliotek. Det kan bli verkligt illusoriskt, så kan i.o.f. även f.f.a. en mix av mer traditionella reverb, men det blir inte samma.
Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
goat76 skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Någon som har erfarenhet av Logic Pro X ? Är denna DAW lika bra, eller vassare än tex Reaper ?
Reverb är svårt. Vad som i ett specifikt fall passar bäst beror väldigt mycket på vad man vill åstdakomma och på vilket material man applicerar reverbet på. Riktigt bra tycker jag nog bara faltningsreverb låter (alltså där man spelat in impulssvar från olika rum och med en plugin låter signalen faltas med det inspelade rummets impulssvar). Detta kan man bl.a. göra med reverbfunktion i Reaper. Man behöver också ladda ner impulssvarsfiler. Sådana finns både gratis och att köpa i bilbliotek. Det kan bli verkligt illusoriskt, så kan i.o.f. även f.f.a. en mix av mer traditionella reverb, men det blir inte samma.
Igår satt jag faktiskt och testade ett riktigt bra bibliotek med impulssvar från Samplicity baserade på en klassisk reverb-enhet vid namn Bricasti M7 och jag har aldrig hört bättre artificiella reverbs än dessa.
Här går de att ladda ner då Samplicitys egna hemsida egentligen inte längre finns, de är helt gratis och var även det från skaparen. https://www.gearslutz.com/board/music-c ... st14771487
Bläddra längst ner i länken så hittar ni dessa reverbs i olika format, förslagsvis i 32-bit/48kHz då alla moderna DAWs kör i 32- eller 64-bit och om ni kör 96kHz (innehåller mono-to-stereo samt enskilda stereo-kanaler).
Filerna finns även i True Stereo format (quad-filerna) vilket gör att jag är lite sugen på att leta upp ett reverb-program med True Stereo-format som exempelvis Reverberate 2. Det ska även gå att skapa True Stereo i Reapers egna ReaVerb med en något komplicerad kombination med två instanser av ReaVerb. Beskrivningen hur detta går till finns här: https://forum.cockos.com/showthread.php?t=107409
Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.
Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.
Ja tack!
Vilken kyrka handlar det om? Vilken typ av orgel?
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag kommer då att spela in med 24 bitar och 96 kHz samplingsfrekvens och alla som vill kan ta del av resultatet.
Ja tack!
Vilken kyrka handlar det om? Vilken typ av orgel?
Det är en Grönlund orgel belägen i backens kyrka som är en stor stenkyrka.
Jag väntar lite med mera info tills inspelningen blivit av på söndag kväll.
RogerJoensson skrev:Jag skulle inte heller valt den breda vinkeln som på den undre bilden, men typ 90 grader (+-45 grader) brukar funka bra (vid behov). Om ljudkällan inte är bred, så kan det vara bättre med en smalare vinkel mellan mikrofonerna.
Sen skulle jag skjutit mikarna längre fram i hållarna (kanske så att hållaren mest håller om kontakten, för att minska reflexerna från hållare, fästen och stativ. Om man gör det så räcker kanske skenan ändå, eftersom avståndet mellan topparna ev. fortfarande blir tillräckligt stort.
Tangband skrev:Detdär ska jag testa, du hade även ett bra tips tidigare i tråden om att mik-placeringen vid inspelning är lika viktig som placeringen av ett par högtalare vid lyssning. Det borde innebära att man får prova sig fram för bästa placering vilket är tidsödande.
Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?
Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Tell skrev:Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?RogerGustavsson skrev:Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.Tell skrev:Btw, borde inte en mickar låta som bäst på samma ställe som våra öron tycker det låter som bäst (med lite modifikation att man kan placera micarna lite bredare isär osv om man vill då)?
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket
Bill50x skrev:Tell skrev:Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?RogerGustavsson skrev:Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Men jag har ju nämligen inte spelat in mycket själv alls så har inte så mycket erfarenhet om det, så om du inte tycker mitt resonemang håller så får du gärna förklara varför det kan diffa så mycket
Mikrofoner har ingen hjärna. De kan inte fokusera på vissa ljud som vi kan. En mikrofon är lite som en autistisk person, allt går bara rakt in utan sortering.
Det finns en inspelningsmetod som efterliknar oss människor, nämligen konsthuvudinspelning. Då har man en efterapning av ett människohuvud med mikrofoner i hörselgången. Sådana inspelningar behöver dock avlyssnas i hörlurar men det kan låta mycket illusoriskt.
/ B
Bill50x skrev:Tell skrev:Jo det har jag sett, men aldrig sett nån riktigt förklaring på det. Jag menar både öronen och mick består av membran som vibrerar av tryckförändringar, så dom fungerar på EXAKT samma sätt. Sen har vi dock såklart själva utformningen av örat som påverkar, samt hjärnans tolkning. Är nåt i spelat med mick så kommer det också att gå igenom ett par högtalare och ytterligare lite rum (alternativt ett par hörlurar) för att sen gå igenom samma öron o hjärna. Så javisst kommer det diffa en del, men jag har svårt att se hur det skulle bli en väldigt stor skillnad?RogerGustavsson skrev:Verkligen inte! Det har ofta tagits upp även på detta forum. Vår hörsel fungerar inte på samma sätt som mikrofonerna. Mikrofonerna bör sitta mycket närmare ljudkällan för att det skall likna det vi hör på lyssningsplats i lokalen.
Mikrofoner har ingen hjärna. De kan inte fokusera på vissa ljud som vi kan. En mikrofon är lite som en autistisk person, allt går bara rakt in utan sortering.
Det finns en inspelningsmetod som efterliknar oss människor, nämligen konsthuvudinspelning. Då har man en efterapning av ett människohuvud med mikrofoner i hörselgången. Sådana inspelningar behöver dock avlyssnas i hörlurar men det kan låta mycket illusoriskt.
/ B
Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.
Är det bara orgel eller kommer det stå typ en kör någonstans?
/ B
RogerGustavsson skrev:Jag tror det gäller att pröva sig fram. Någon form av reverb verkar överflödigt i vad jag misstänker är en livlig akustisk miljö. Jag skulle snarare misstänka att det blir för mycket efterklang om det ska köras långa mikrofonavstånd. Dessutom får du kanske en rejäl dos reflektion från motstående vägg?
Tell skrev:Tangband: Du hade förresten inte tillgång till flera micar? Då kan du ju testa flera olika positioner i samma inspelning o göra direktjämförelser
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror det gäller att pröva sig fram. Någon form av reverb verkar överflödigt i vad jag misstänker är en livlig akustisk miljö. Jag skulle snarare misstänka att det blir för mycket efterklang om det ska köras långa mikrofonavstånd. Dessutom får du kanske en rejäl dos reflektion från motstående vägg?
Jo, jag tror också att jag borde kunna klara mig helt utan artificiellt reverb. Angående reflektionen från väggen till höger, den kanske bidrar positivt till ljudet ? Frågan är bara vilket avstånd mikrofon/vägg som är det optimala ?
Det är alltså minst två funderingar - hur nära orgeln ska mikrofonerna placeras och har motstående vägg en positiv eller negativ inverkan på upplevd efterklang på inspelningen ? Båda funderingarna påverkar varandra.
Jag tror Bill50x har rätt att jag nog borde testa vad som är bäst under en hel dag men det blir kanske svårt.
Tangband skrev:Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.
/ B
Nej bara orgel.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.
/ B
Nej bara orgel.
Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Som ni ser är orgeln placerad till vänster längst fram i kyrkan.
Jag funderar på en av dessa två tänkbara placeringar av mickarna . Den röda markeringen blir ca 5 meter från orgeln och den blå markeringen blir ca 8-10 meter ifrån. Jag gissar att om man placerar mickarna i mitten av kyrkan, mittemot orgeln, så kommer det inte bli nån bas? Den borde cancelleras ? Därför tänker jag mig mickplacering ungefär på 2/4 eller på 3/4 avstånd från orgeln- motstående vägg.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Det låter som om du behöver lägga någon dag på att testa. Man kan möjligen räkna ut en förhoppningsvis bra placering men jag gissar att det är trial'n'error som gäller för den slutliga placeringen.
/ B
Nej bara orgel.
Kan upplysa om att Bertil Alvings tidiga inspelningar med 2 omnis hade ett avstånd mellan mikarna på ungefär 0,5 meter om jag minns rätt. Med omnis behövs ingen vinkel. Inspelningsvinkeln ges av avståndet mellan kapslarna. Vinkla kapslarna mot orgeln för rakast frekvensgång på direktljudet. Du behöver höga mikrofonstativ. Du bör prova olika avstånd mellan kapslarna och mikavstånd till orgeln.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
Nej bara orgel.
Mvh
Peter
Jag har nu haft mailkontakt med Bertil Alving och han har nyss gett en del väldigt bra tips till mig. Han ville ta del av orgelinspelningen. Inte utan att man blir lite nervös.
Jag kommer även att skicka Rutter/Bach inspelningen till honom eftersom han ville lyssna. En stor ära och möjlighet för mig att förbättra mina inspelningar .
RogerGustavsson skrev:Har det gjorts några testinspelningar innan dagens tillställning?
sammel skrev:Riktigt spännande Tangband.
Vill gärna höra inspelningen
Tangband skrev:sammel skrev:Riktigt spännande Tangband.
Vill gärna höra inspelningen
Pm:a din mailadress så får du en fil via maildrop där du kan ladda ned musiken.Jag kan göra detta imorgon.
Hade nyss lite strul med iCloud som ville jag skulle uppgradera till större lagring. Wav filen är på 1,91 GB. Men nu har jag gjort det så det bör fungera. En master är nyss gjord som endast är normaliserad och bara klippt i början innan konserten och i slutet av den, helt utan andra effekter.
Kralle skrev:Det refereras till James D Hicks i tråden. Han är på P2 i kväll kl 19.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1514526
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster