Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Almen skrev:Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
gcs skrev:Jag trodde att Rode NT1 var cardioid mono mikrofon.
Ronnie skrev:Almen skrev:Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.
Almen skrev:Ronnie skrev:Almen skrev:Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.
Aha.Spontant anar jag att kvoten direktljud/rumsljud är för låg för större delen av inspelningen?
Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)
Almen skrev:Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)
Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.
RogerGustavsson skrev:Rundtagandet är ju begränsat, mera så ju större mikrofonkapsel. Hade du verkligen sångsolisten 15 m från mikrofonen? Har vid ett tillfälle spelat in en mindre stråkensemble, helt plötsligt reser några upp och ställer sig i mitten och sjunger till musiken. Inga skolade röster som "räckte fram" riktigt till mikrofonparet kanske 3-4 m därifrån. Operasångare kan ha en märklig "räckvidd" i verkligheten och hur de håller stången mot en stor orkester på operascen med orkestern mellan sig och lyssnarna är nästan magiskt.
Ronnie skrev:Almen skrev:Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)
Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.
Jojo, det känner jag till. Men givet att man spelar in med rundtagande -varför inte rikta dem uppåt istället för mot ljudkällorna?
goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt.![]()
Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.
Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.
Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt.
Ronnie skrev:goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt.![]()
Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.
Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.
Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt.
![]()
Vojne vojne! Det där med panorering i Audacity kan ha förvirrat mig. Men alltså... om vänster kanal står panorerad helt åt vänster och höger helt åt höger -det är väl korrekt för en tvåkanalsinspelning?
Den enda delen av inspelningen jag kunnat tidsjustera utifrån är när jag klappar händerna mitt emellan mikrofonerna innan konserten. Där följer vågformerna varandra tydligt även om de inte ser 100% likadana ut. Osäkert hur exakt mitt emellan dem jag klappade förstås. Ska testa att zooma in max igen och läsa av vad det är för tidsskala det handlar om då.
Vet du om det går att mäta amplituden på en punkt i inspelningen exakt i Audacity på något sätt, eller om det går att lägga kanalerna bredvid varandra, istället för över och under, för att jämföra amplitud?
Imorrn ska jag spela in en konsert i Ingarö kyrka och där blir det iallafall inga problem att dra lite sladdar. Det blir en högst experimentell uppställning dock.
RogerGustavsson skrev:Sämst verkar det bli om ensemblen befinner sig långt ute i lokalen med stora avstånd till begränsningsytor...
Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.
Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.
Almen skrev:Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.
Alltså det vi pratade om tidigare i tråden? Jag påpekade att det förmodligen skulle bli för mycket efterklang och du sade att du räknade med det, men du är ändå förvånad att det är för mycket efterklang?Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.
Har du spelat in två monokanaler separat och försöker synka dem?
Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!
Ronnie skrev:Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!
Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?
Tangband skrev:Ronnie skrev:Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!
Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?
Använd dithering vid all konvertering som är lägre än 32 bit floating point. Det innebär att du dithrar även då du gör en högupplöst fil på 24 bit 192 kHz kopia av inspelningen. Audacity arbetar internt med 32 bit floating point. Använd dithering vid alla lägre upplösningar, även då du ändrar frekvensen på samplingen.
Varje gång du laddar in filen i audacity, om du sparat den på datorn i 24 bit, så konverterar audacity om filen till 32 bit floating point. Detta gäller även om du bara ska redigera musikens längd, dvs klippa i programmet .
Kort sagt: dithering is the shit
goat76 skrev:3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.
En del inspelare har möjlighet till synkning av flera apparater. Min Edirol R-44 kan synkas med en till, ger då 8 kanaler som mest.
Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten!
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.
goat76 skrev:Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten!
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.
Jag gissar ingenting och försöker ge dig goda råd som jag vet är riktiga av egna erfarenheter av inspelningar. Och det är ju uppenbart att du inte fått några råd av någon kunnig på området, baserat både på dina frågeställningar och dina placeringar av mikrofonerna vid inspelning. Så ta emot de råd du får och reflektera över dem en stund istället för att vända taggarna utåt.
Du får gärna ta och specificera vilka av mina tips du anser vara felaktiga.
Ronnie skrev:goat76 skrev:Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten!
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.
Jag gissar ingenting och försöker ge dig goda råd som jag vet är riktiga av egna erfarenheter av inspelningar. Och det är ju uppenbart att du inte fått några råd av någon kunnig på området, baserat både på dina frågeställningar och dina placeringar av mikrofonerna vid inspelning. Så ta emot de råd du får och reflektera över dem en stund istället för att vända taggarna utåt.
Du får gärna ta och specificera vilka av mina tips du anser vara felaktiga.
Om du kom till en kyrka med två rundtagande mikrofoner med dig och fick veta på plats att ljudkällorna kommer vara utspridda 20-30 meter ifrån varandra, i olika ändar av lokalen -var ställer du mikrofonerna? Vad tycker du att jag gjorde fel med min uppställning?
Anders J skrev:Jag fick ytterligare en indikation på hur besvärligt det kan vara att synka olika inspelningskedjor. Kyrkokören hemma är inaktiv just nu och alla korister har fått ett inspelat pianokomp som MP3 att sjunga till. De flesta har spelat in med sin telefon och det har fallit på min lott att konvertera alltihop till användbart format och synka till en "kör".
Jag tog glad i hågen in alltihop och identifierade att bra ord i början och tänkte att eftersom mobiltelefoner innehåller GPS-mottagare som kan bestämma sattelitsignaler med mikrosekundprecision så skulel det bara röra sig om småkorrigeringar. Men på två minuter musik ("Nu tändas" i Öhrwallsk tappning...) så skilde det mer än en sekund, vilket förvånade mig, i ett fall var det så illa att det krävdes 5-6 % korrigering, vilket ju är en halvton. Så det blev till att identifiera stavelser mot slutet och räkna baklänges innan det så småningom började låta kör.
Mest är jag förvånad, jag föreställde mig att det skulle driva isär, men inte tillnärmelsevis så mycket. De flesta har ju troligen lyssnat via sin dator i lurar och sjungit in i telefonen, men alla varianter finns säkert.
Hela tanken på att göra ett stereo-X/Y eller A/B-par av två separata inspelningskedjor förefaller ännu mera monumentalt omöjligt efter denna erfarenhet.
För andra som funderar på att sätta ihop en isolerad kör på det viset, se till att ge koristerna bästa möjliga synk, t ex genom att knacka pulsen före och efter inspelningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster