Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.
jonasp skrev:Du får termisk kompression, dvs lägre utsignal/känslighet som följd av stigande resistans.
jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.
avr7000 skrev:Håller på att testa i en högtalare att byta en diskant med aluminium-dome mot en med aluminiumoxid-dome (keramik).
Det nya elementet har lägre max effekt spec. förmodligen beroende på att man har förlorat den extra kylning som metalldomen erbjöd.
Elementen är i stort sett identiska förutom material i själva dome.
Elementen:
https://sbacoustics.com/product/sb26adc ... DdjsgkKHFQ
https://sbacoustics.com/product/sb26cdc ... i7ikokZEtY
Om man då spelar starkt så att det keramiska elementet får högre talspole temperatur än aluminiumdome element... hur påverkar det ljud/utsignal?
Stefan
avr7000 skrev:Svarteloxeringen av den vanliga aluminiumdomen är bara 15-30 µm tjock och är svart av estetiska skäl och eller "heat dissipation"
avr7000 skrev:jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.
Kommer den välventilerade (4 lagers lång talspole på glasfiber bobin) Purifi basen att "följa med" och ge samma fenomen vid samma in-effekter...?
Om diskant börjar komprimera "linjärt" (adderat motstånd) vid mycket starka ljudnivåer kanske det nästan kan vara en fördelVisst ljudkaraktären kommer att kantra över mot en "mörkare" återgivning men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyssnar vid höga ljudtryck.
I många andra fall (kanske inte med just Purifibasen) börjar ju basen komprimera mekaniskt och ljudkaraktären kan skifta åt det ljusare hållet vid pressad högtalare med höga ljudtryck.
jonasp skrev:avr7000 skrev:jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.
Kommer den välventilerade (4 lagers lång talspole på glasfiber bobin) Purifi basen att "följa med" och ge samma fenomen vid samma in-effekter...?
Om diskant börjar komprimera "linjärt" (adderat motstånd) vid mycket starka ljudnivåer kanske det nästan kan vara en fördelVisst ljudkaraktären kommer att kantra över mot en "mörkare" återgivning men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyssnar vid höga ljudtryck.
I många andra fall (kanske inte med just Purifibasen) börjar ju basen komprimera mekaniskt och ljudkaraktären kan skifta åt det ljusare hållet vid pressad högtalare med höga ljudtryck.
Jag har kämpat för att minimera termisk kompression i mina konstruktioner!
Vet inte hur Purifi-basen uppför sig med avseende på termisk kompression, det är något jag gärna hade undersökt.
jonasp skrev:Du får termisk kompression, dvs lägre utsignal/känslighet som följd av stigande resistans.
avr7000 skrev:juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.
Det är ju i den applikationen det testas men känslighet räcker inte till i diskant för att köra den med 4 Ohm Wavecor bas. Kanske kan funka med 8 Ohm Wavecor. Har dock inte testat 8 Ohm bas i den lådan.... bara i OA52.
Frekvensgången är ju smått otrolig i Keramikelementet.... 30 graders riktning faller ju nästan inget och följer O grader upp till 25000 Hz.
Vi testar det nu med Purifi-basen som då har lägre känslighet (3 dB jmf med Wavecore) och ger möjligheter till detta test.
Stefan
petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.
Mvh
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.
Mvh
Peter
96,5 dB vid 2,83 V är ovanligt högt och väldigt bra. Är det TeXtreme-kalotten? Det torde finnas förutsättningar för både låg distorsion och låg kompression med ledning av vad du skriver, även om delningen ligger ganska lågt.
jonasp skrev:Stefan, hur mycket baffelsteg har du i praktiken i OA51.N-filtret? Kan du verkligen tillgodoräkna dig hela spänningskänsligheten hos Wavecor-basen?
Tangband skrev:avr7000 skrev:juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.
Det är ju i den applikationen det testas men känslighet räcker inte till i diskant för att köra den med 4 Ohm Wavecor bas. Kanske kan funka med 8 Ohm Wavecor. Har dock inte testat 8 Ohm bas i den lådan.... bara i OA52.
Frekvensgången är ju smått otrolig i Keramikelementet.... 30 graders riktning faller ju nästan inget och följer O grader upp till 25000 Hz.
Vi testar det nu med Purifi-basen som då har lägre känslighet (3 dB jmf med Wavecore) och ger möjligheter till detta test.
Stefan
Tycker du att cdc- elementet även låter bättre än adc elementet ? Intressant om det kommer en ny favorit...
jonasp skrev:petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.
Mvh
Peter
96,5 dB vid 2,83 V är ovanligt högt och väldigt bra. Är det TeXtreme-kalotten? Det torde finnas förutsättningar för både låg distorsion och låg kompression med ledning av vad du skriver, även om delningen ligger ganska lågt.
avr7000 skrev:Är bobinen verkligen 30 µm tjock???? inte 300 µm.
Aluminiumfolie ör 15 µm tjock.
Stefan
avr7000 skrev:Är bobinen verkligen 30 µm tjock???? inte 300 µm.
Aluminiumfolie ör 15 µm tjock.
Stefan
petersteindl skrev:Nej, jag har valt att inte använda TeXtreme-kalotten. Jag använder fabric. Båda har lika harmonisk dist. Fabric har dock snyggare frekvensgång för min applikation. Egentligen har samtliga fabriksproducerade Bremendiskanter jag fått drygt 97 dB (2,83v/1m) och det är hög känslighet.
Bremendiskanten har titanbobin som är 30 um tjock. Original har aluminiumbobin 50 um tjocklek. Det går ganska stora flöden/fält i bobinen. Med titan blir det väsentligen mindre flöden i bobinen. Jag och Lilltroll håller på att reda ut just alla olika flöden/fält och strömmar runt magnetkretsen. Snacka om komplicerat med dynamiska högtalarelement om man vill ha totalkontroll över allt som händer och fötter. Vi är inte klara ännu och innan vi är klara tänker jag inte ta fram någon ny variant. Jag är rätt nöjd med den diskant jag har. Jag har även SB Berylliumdiskanterna hemma. De har distinktare diskant högst upp på cymbaler men färgar något mer på röster. Man ser en viss olinjäritet runt 2 kHz i impedanskurvan på Berylliumvarianten som jag inte gillar. TeXtreme-kalotten mäter därvidlag ganska lika som Beryllium och jag förmodar att de har samma lilla problem på röster. Alla Scan Speak jag provat, och det är många, låter orent i jämförelse. Jag har en uppsjö olika diskanter hemma från olika fabrikanter, bl.a. dessa SB aluminiumdiskanter som jag tipsade AVR7000 om, men jag har ännu inte skaffat den keramiska varianten. Jag har heller inte testat Bliesma 34 mm som jag bedömer som de mest intressanta Bliesma. Jag har dock kollat in Bliesma under några år. De har utvecklats med åren. Skulle jag använda Bliesma så skulle jag dock direkt få dem att göra en rätt stor ändring.
SB Aluminiumdiskant har för låg känslighet för att passa äggen. Den är även lite mer färgad och tillbakadragen än Bremendiskanterna. Aluminiumdiskanten är jämförelsevis beslöjad. Den är dock väldigt trivsam att lyssna på. Skulle jag använda den så skulle jag konstruera en betydligt större motor med ungefär 2,2 Tesla i gapet. Då måste järnet bytas ut mot annat exotiskt magnetiskt ledande material. Då kommer dess Qe gå ner till ungefär 0,5 eller lägre. Jag ämnar troligtvis ta fram ett sådant högtalarelement och då i specialutförande för anpassning till Bremen Waveguide. Med waveguide är mindre membran en stor fördel i oktaven mellan 10-20 kHz. Jag skulle då kunna ta fram sådana med 6-7 dB högre känslighet än originalet + det som waveguiden ger, men jag vill nog testa den keramiska varianten först. Det är både för och nackdel med mindre diameter på talspole.
Mvh
Peter
I-or skrev:Generellt sett är bobinen för tunn för att ge tillräckligt låg termisk resistans för att kunna leda bort värmen till kalotten annat än i mindre grad. Mellan de båda elementen skiljer effekttåligheten endast med 20 %, vilket motsvarar mindre än 1 dB. För en fullständigare analys bör man dock lägga till känslighetsskillnaden och då landar man totalt på ca 2 dB större marginal till effekttålighetsgränsen för aluminumkalotten för en given ljudtrycksnivå.
I praktiken handlar det inte så mycket om risken för att elda upp diskanterna som graden av termisk kompression och här vinner aluminiumkalotten med just ca 2 dB, vilket inte är helt försumbart.
I-or skrev:Impedansbulan vid dryga 2 kHz beror på första böjmoden i surrounden som är ganska bred för typiska textilkalotter, vilket ger en relativt låg resonansfrekvens. Denna behöver dock inte leda till några större problem om den är väl dämpad. Om man tittar noga kan man se samma sak för SB:s aluminiumkalotter, men runt 4-5 kHz i det här fallet (beroende på den smala surrounden):
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster