Flerkanalssteg (och delningsfilter)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

niclas

Flerkanalssteg (och delningsfilter)

Inläggav niclas » 2005-08-03 23:20

Hejsan!

Är på gång med att skaffa ett rotel-slutsteg som är fem-kanaligt (rca-ingångar). Tanken är att använda ett aktivt delningsfilter innan för att dela av vid 80hz och få en högpassfiltrerad signal in och en lågpassfiltrerad in. Jag ska alltså använda ett och samma steg för basmoduler och "toppar". Finns det någon anledning att detta inte kommer att fungera bra?

Har försökt tänkt igenom det noga och tycker att det bör fungera åtminståne. :wink:
Senast redigerad av niclas 2005-08-04 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-04 12:17

Fungerar gör det med all säkerhet och det bör väl fungera bra också. Varför skulle det inte det? Frågan är om det låter bättre än att använda ett slutsteg för hela högtalaren och med ett passivt delningsfilter. Hänger väl förstås mycket på vad det är för högtalare du avser driva.

En del menar på att separata slutsteg är bättre eftersom om "bassteget" kroknar vid höga effektuttag så påverkas inte resten som ju drivs av ett annat slutsteg. Har man gemensam nätdel för både basen och resten låter det troligen mer illa i alla register.

/ B

niclas

Inläggav niclas » 2005-08-04 18:34

Jo, det borde ju som sagt fungera helt ok, det blir nog en ganska elegant lösning dessutom.

De alternativ som jag har är att använda två-kanalssteg, ett till topparna och ett till basmodulerna. Eller att använda ett steg med minst fyra kanaler.

Pengarna jag har att röra mig med är max 7000:-

Ett stereo-delningsfilter (bestyckat med rca-kontakter) som delar vid 80hz uppåt och neråt är också intressant. Någon som vet ett vettigt man kan kika på? "så billigt och bra som möjligt". :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-04 20:44

Äh, bra och bra ... men billigt är det i vart fall ....

DELNINGSFILTER

Man får i vart fall en låda, lite kontakter, kanske en opamp med kringkomponenter och lite annat. Kan möjligen vara enklare att få ihop nåt av det än att starta från ett tomt skrivbord .. ?

edit .... delar bara nedåt .... :(

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-08-05 01:37

niclas

Inläggav niclas » 2005-08-05 01:54

LCaudios variant var nog EXAKT det jag letat efter! :D

Tusen tack för tipset!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 03:02

phon skrev:Äh, bra och bra ... men billigt är det i vart fall ....

DELNINGSFILTER

Man får i vart fall en låda, lite kontakter, kanske en opamp med kringkomponenter och lite annat. Kan möjligen vara enklare att få ihop nåt av det än att starta från ett tomt skrivbord .. ?

edit .... delar bara nedåt .... :(

Det där delningsfiltret är verkligen OERHÖRT dåligt för applikationen. Det som sitter inbyggt i vilken hemmabioförstärkare som helst är typiskt mycket bättre. Det är nog rätt billigt, men varför slösa pengar på att försämra?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niclas

Inläggav niclas » 2005-08-05 03:20

IÖ:

Jag hade inte tänkt köpa det där biltema-filtret. Förmodligen blir det ett från lcaudio, verkar vettigt och har de egenskaper som jag önskar. Om jag inte missminner mig säljer du väl ett delningsfilter genom INO-audio?

edit: Det kan jag ta via PM/telefon eller mail. :wink:

Återgå till Teknikforum