Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Aha, spännande .Så för att få ett vettigt ljud med ett par elektrostatiska högtalare behövs basmoduler och en kraftfull förstärkare / slutsteg. Att de har låg effektivitet i sig torde ju inte vara något problem, om de har låg distorsion. . Det är bara att dra på effekten .Så borde det fungera.
Detta verkar väl helt normalt :
Quad ESL-63
Description: Full-range electrostatic speaker system. Power capacity: 100W, 10V rms, 40V peak maximum signal input. Nominal impedance: 8 ohms (6.2 ohms minimum). Sensitivity: 86dB SPL for 2.83V rms at 1 meter.
https://www.stereophile.com/content/qua ... ifications
Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.
Edit : fick råd , av en bekant, gällande den på Tradera : Omfattande renovering =dyrt.
Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.
Baffel skrev:Verkar ju finnas potential i elektrostater , med tanke på vad ni alla säger om dem i tråden .![]()
Per, hur var det nu ....liten subwoofer ? omph omph![]()
Kör ni med elektrostater dem med eller utan extra basmoduler ? Om ni gör det , är det svårt att integrera basmodul - elektrostater? Rent vettigt ljudmässigt dvs. Hur gör ni rent praktiskt i så fall med förstärkeriet till bas, elektrostater och hur har ni fått till delningen mellan dem?
peterh skrev:Jag kommer ihåg den tidigare modellen från quad. Man saknar bas man saknar diskant ( eller dist ?) . Men det strömmar ren musik ut ur dem !! Ett helt otroligt ljud som får andra mekansiska högtalare att ryka av skam.
hifikg skrev:
Apogeerna som huserade här ett tag kräver inget extra basstöd om man inte är basknarkare på riktigt, de klarar sig fint på egen hand. Liksom Carlsson, fast eftersom jag är en lat jä... så får subbarna vara inkopplade även med dem när det är sub-säsong.
PerStromgren skrev:Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.
Jag har använt Quad i min primära anläggning i mer än 30 år. Först ESL 63, sedan kompletterat med Gradient SW63. Efter det 989, för att slutligen (?) köpa 2912.
Orsaken är den upplevt låga distorsionen. Begränsad max SPL och återgivning av subkontraoktaven stör mig sällan med den musik jag spelar. Ibland vore det kul med mera omph, men det brukar stanna vid snack här på faktiskt.
Baffel skrev:Per. Fråga : Du har kört Quad i mer än 30 år. Under dessa år har du testat andra högtalare ? I så fall , vad var det som fick dig att fortsätta med just Quad?
Baffel skrev:Åter till elektostaterna. Hur pass hållbara är elektostater ? Generellt hur/ vad behöver man göra i form av service och underhåll?
Baffel skrev:Service och underhåll iverkar inte vara några större problem .![]()
Hittade något MYCKET intressant :
Bo Bengtssons elektrostathögtalare EST som det bara tillverkades 50 par av.Består av 2 elektrostatpaneler med varsin förstärkare för drivning.
Tänkt att ersätta diskantelementen i CM3-högtalarna och ger då en extrem diskantåtergivning.
Jag har ju ett par CM3![]()
https://sm5b.se/audiotronic-est/
tillverkades 50 par
.,.litet aber dock.
PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.
Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Länk till Spotify ?
Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.
Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.
PerStromgren skrev:Tangband skrev:PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Länk till Spotify ?
Till exempel: https://open.spotify.com/album/1hjBt9nO ... RX0SY-FoXQ
... eller:[ YouTube ]
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.
Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.
Låter nästan som du förväxlar dynamiskt med låta högt. Även de ursprungliga Quad spelar dynamiskt men inte ljudstarkt men låt något annat ta vid i basen och de spelar även ljudstarkt. Det går t.ex. att köra med Magnepans Tympani-basar.
Varför de dynamiska högtalarna måste vara aktiva förstår jag inte. Har hört väldigt kompetenta dynamiska högtalare som inte varit det.
När det gäller Bo Bengtssons CM 3 EST, det är lite speciella och använder Quads mellan/diskantpanel ställd på bredden, direktdrivna av ett rörsteg, ingen mellanliggande stepup transformator. Extremt smalstrålande, verkligen bara för en lyssnare.
Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar. Jag antar att de nyare Quadarna är betydligt bättre.
Magnepan 3.7 däremot, spelar bättre dynamiskt än de äldre esl modellerna - tycker jag .
hifikg skrev:Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Hur lyssnar du?
Baffel skrev: Kräver elektrostater någon speciell typ av förstärkeri för att blomma ut på bästa sätt?
Tangband skrev:hifikg skrev:Tangband skrev:Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar.
Hur lyssnar du?
Precis som hur jag lyssnar då jag går på konsert, dvs HUR musikerna fraserar och spelar .
hifikg skrev:Tangband skrev:hifikg skrev:
Hur lyssnar du?
Precis som hur jag lyssnar då jag går på konsert, dvs HUR musikerna fraserar och spelar .
Det är mina ESL 63 nästan lika bra som Carlsson på att återge, fast jag måste hålla mig i brännpunkten när Quadarna sätter fart på luften
Du kanske menar ESL 58 när du skriver den "äldre Quad ESL"? Sådana har jag inte haft tillfälle att lyssna in mig på.
Baffel skrev:De gick till slut för 3650 kr
https://www.tradera.com/item/170301/447 ... uad-esl-63
Helmut skrev:Om jag inte har helt fel har jag för mig att mina Quad drevs med vanliga förstärkare via en transformator som drog upp spänningen till högspänning. Funderar på hur mycket transformatorn förstörde ljudet. Skulle det vara möjligt att hotta upp en Quad men en ny traffo.
Bo Bengtsson har jag för mig saknade transformatorn? Var det hanns förstärkare som resulterade i att ljudet blev så bra. Alla elektrostatiska högtalare verkar vara konstruerade på samma vis så kan membranet påverka ljudet? Gillade ljudet kanske för att den delades ganska högt upp i diskanten.
Skulle man få bättre resultat men en ny modernare elektrostat? Är inne på att det kanske finns starkare och tunnare folie. Är inne på att man kanske skulle kunna tillverka folien av ledande kolfiber.
Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
I-or skrev:Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
Stämmer bra, till största delen eftersom de är dynamiskt begränsade med en ganska mjukt komprimerande verkan. När det gäller storleken på presentationen så är presentationen dock i stort närmare verkligheten för akustiska inspelningar (där det finns någon sorts sann storlek att återge) än konventionella högtalare även om variationerna mellan olika modeller är stora.
Även "sameness" är korrekt, detta både p.g.a. kompressionseffekterna och bakåtstrålningen som leder till en sorts syntetisk efterklangseffekt. Utan denna låter de mycket mer likt konventionella högtalare, vilket jag kunde konstatera efter ganska omfattande undersökningar av de subjektiva intrycken från utstrålningseffekterna under slutet av 80-talet.
I-or skrev:Harryup skrev:Panelhögtalare har möjlighet att låta lite för stort på mindre stycken och lite för "vackert" på alla inspelningar. Rent och klart men också lite sameness.
Stämmer bra, till största delen eftersom de är dynamiskt begränsade med en ganska mjukt komprimerande verkan. När det gäller storleken på presentationen så är presentationen dock i stort närmare verkligheten för akustiska inspelningar (där det finns någon sorts sann storlek att återge) än konventionella högtalare även om variationerna mellan olika modeller är stora.
Även "sameness" är korrekt, detta både p.g.a. kompressionseffekterna och bakåtstrålningen som leder till en sorts syntetisk efterklangseffekt. Utan denna låter de mycket mer likt konventionella högtalare, vilket jag kunde konstatera efter ganska omfattande undersökningar av de subjektiva intrycken från utstrålningseffekterna under slutet av 80-talet.
PerStromgren skrev:Och omvänt: kan jag genom att dämpa bakåtstrålningen och spela under kompressionsnivå, få mina ESL att låta som en dynamisk högtalare?
RogerGustavsson skrev:Sameness ger även flertalet av Stig Carlssons tidigare konstruktioner. De senare är ju klart bättre men inte helt fria från sameness. Dunka-dunka-högtalare är ju också en form av sameness.
JM skrev:Stereoljud är en primitiv form av återgivande av verklighetens ljud. Allt är kompromisser vid stereoåtergivning. Så frågan blir vad är mest rätt eller snarare vilka kompromisser är minst störande i given kontext.
Huvudtanken med stereo är som jag ser det är att skapa en viss spatial upplevelse med så liten förvrängning som möjligt. Förvrängningen sker både inom fysikens värld och inom psykologins upplevelse värld.
Min referens är Quad-dipolens ljud. I min värld framstår lådhögtalarens spatiala återgivning i ett vanligt lyssningsrum som ytterst torftig.
Quad högtalaren spatiala ljud är i min värld mer korrekt och inte överdrivet.
Upplevd stereo-återgivning är mer en konstform än ett naturligt sätt att återge verkligheten. Fysikens uppmätta distorsion och psykologins förvrängning sätter gränserna för inom vilken kontext upplevelsen bäst sker.
JM
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Sameness ger även flertalet av Stig Carlssons tidigare konstruktioner. De senare är ju klart bättre men inte helt fria från sameness. Dunka-dunka-högtalare är ju också en form av sameness.
Alla högtalare har nog någon form av sameness, det gäller även högtalare av märket Ino trots att de omges av myten att de inte har någon "egen-karaktär" alls. De som är väldigt vana att lyssna på Ino-högtalare kan nog i många fall höra "soundet" med förbundna ögon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster