Edit: Svarsalternativen är starkt polariserande för att minimera slentrianmässiga röstningar, även om första och sista alternativet inte var så väl formulerat

Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Om dem behöver spelas beror det på....
RolffRojs skrev:Jo, precis, är inspelning en myt eller sanning? Om körning av elementet till xmax under kanske en minut räcker för att köra in elementet så undrar man ju varför tillverkarna rekommenderar veckolånga sessioner. Är det bara tillvänjning? Sen så rekommenderas att man ökar nivån sakta, så att om elementet verkligen behöver spelas in, så är det inte inspelat förrän man ökat till max inom den rekommenderade tidsramen.
Tangband skrev:Tror mig minnas att den metod du beskriver är ett säkert sätt att förstöra baselementen vid inspelning.
Inspelning bör ske med vanlig musiklyssning med pauser emellan.
Läs mer här:
viewtopic.php?f=20&t=63250&p=1908005&hilit=inspelning#p1908005
Baffel skrev:Om ni köper någon rörlig pryttel som är helt ny drar ni då på max det första ni gör ? Behöver inte vara högtalarelement , vilken pryttel som helst .Jag brukar i alla fall testa lite försiktigt till att börja med . Motorer där smörjning är en del där hade jag absolut kollat hur och om jag skulle kört in den.
För övrigt så står väl det från leverantören av elementet / högtalaren om det ska spelas in?
Morello skrev:Analogin med mekaniska delar som glider mot varandra i exempelvis en bilmotor är helt irrelevant. Det som händer med högtalare är att upphängningen blir aningens mjukare den första tiden. Spela som vanligt och överansträng ej elementen, vilket förstås gäller såväl under som efter inspelning.
Morello skrev:Vilken standard avses?
RogerGustavsson skrev:Jag har några Magnepan Tympani från 1976. De hade en resonans vid 46 Hz vid tillverkningen, efter användande låg den på 34 Hz även efter att ha stått oanvända i 20 år.
sammel skrev:Jag köpte ett par Scanspeak 8545 för ett tag sen
tyckte resonansfrekvensen var lite hög, kring 32 Hz har jag
för mig, dom är spesade till 28 HZ. lyckades få ner frekvensen till
strax under 30 efter ihärdigt inspelande, var ganska nöjd tills jag efter
nån dag mätte igen då var dom uppe på 32 Hz igen.
Var tvungen att kolla i mitt lilla mätarkiv jodå det stämde, det stämde också att
det var ett tag sen, det stod 1998 på filen
I-or skrev:När en panelhögtalare tappar så mycket i resonansfrekvens, motsvarande nästan en halvering av spännkraften, måste man förstå att den sannolikt sjunger på sista versen.
RogerGustavsson skrev:I-or skrev:När en panelhögtalare tappar så mycket i resonansfrekvens, motsvarande nästan en halvering av spännkraften, måste man förstå att den sannolikt sjunger på sista versen.
Nja, det verkar inte så. De stäms rätt högt vid tillverkning och kräver några hundra timmar innan de satt sig. Från 46 till 34 Hz hade det gått 4 år (de köptes begagnade). Det är faktiskt rätt lika för de andra Tympani jag har. Lite spelar det in vilken massa tråden har, de med mindre massa verkar sjunka lite mindre i lägsta resonansfrekvens.
RolffRojs skrev:Jag ställde frågan i detta forumet pga att audiosciencereview och Floyd Toole hävdar att det är en myt. Jag spelade en gång mina nyinköpta basreflexhögtalare hemma, en halvtimme efter att jag lyssnat på dem i butik. Splitternya, ur kartong, lät det inte alls som i butik. Det lät rätt sopigt och basen saknades. Efter några låtar började tyngden infinna sig och efter några timmar lät det ungefär som jag mindes från butiken. Jag ökade gradvis nivån.
Fs sjunker och upphängningen blir flabbigare i viloläge vid inspelning. Det sistnämnda bör vara hörbart framförallt vid normala lyssningsnivåer. Ett annat par jag köpte, som också var basreflex, märkte jag inget av alls. Det skulle kunna vara pga kvalitetskontroll, typ att man maxat elementet under 10 sekunder för att säkerställa att det inte är defekt. Denna korta tid vid xmax kanske räckte för att jag inte skulle märka av någon förändring?
I-or skrev:Jag tittade lite närmare på en del bilder av Magnepans basmembran och dessa tycks bara bestå av till ramen direktlimmade polyestermembran (mylar). Eftersom ledarbanorna är vertikala och membranfjädringen domineras av den horisontella spännkraften, kommer polyestern att ta upp i princip hela lasten. Vid hård drift deformeras membranet plastiskt och tappar därmed formen, vilket inte är idealiskt. Processen pågår tills polyestern har deformationshärdat (polymerkedjor med slumpmässig riktning före belastning vrider in sig i lastriktningen). Därefter kommer den plastiska deformationen att fortsätta och därmed spännkraften att fortsätta att sjunka, dock i långsammare takt.
Massan för tråden har en försumbar inverkan eftersom luftmassan som är kopplad till membranet handlar omkring något kg. Däremot är det så att större membran har tjockare tråd men även betydligt större luftlast, vilket gör att de mekaniska spänningarna i membranet ökar om inte polyesterfilmen görs betydligt tjockare.
sammel skrev:Jag köpte ett par Scanspeak 8545 för ett tag sen
tyckte resonansfrekvensen var lite hög, kring 32 Hz har jag
för mig, dom är spesade till 28 HZ. lyckades få ner frekvensen till
strax under 30 efter ihärdigt inspelande, var ganska nöjd tills jag efter
nån dag mätte igen då var dom uppe på 32 Hz igen.
Var tvungen att kolla i mitt lilla mätarkiv jodå det stämde, det stämde också att
det var ett tag sen, det stod 1998 på filen
RolffRojs skrev:Jag tänkte mest på att Sammel kanske inte noterat temp vid mätningarna av sina Scanspeak 8545. Det verkar ha gått lång tid, säsonger, år?, mellan hans mätningar. Amir som har mätningar som sitt jobb borde kanske ha den kunskapen. Är inte temperatur standardiserat vid officiella mätningar?
I-or skrev:Just högtalarelement är de enda delar i en hifi-anläggning som ändrar ljudande egenskaper efter en kortare tids användning. Upphängningen består av fibrösa material och elastomerer som är allt annat än linjärelastiska och bl.a. uppvisar betydande krypning varav en del är irreversibelt och leder till plastisk deformation. Efter en tids användning stabiliserar sig dock upphängningsdelarna mot sin i stort sett slutgiltiga form via deformationshärdning och andra svårdefinierade processer och detta brukar anses som att elementet är "inspelat".
Det är dock ingenting som nödvändigtvis säger att elementet skulle uppträda bättre efter inspelning, det enda man kan vara säker på är att resonansfrekvensen sjunker med kanske 10 %. Dessutom brukar de inre förlusterna minska något.
En hel del av de påstått magiska effekterna av inspelning för hifi-utrustning beror på tillvänjning till de ljudande egenskaperna. Det är alltså inte sällan lyssnaren som behöver inspelning.
Bill50x skrev:I detta inbegrips att även öronen behöver spelas in, dvs vänja sig vid ljudet.
/ B
I-or skrev:Ja, dynamiska högtalarelement kan vara otroligt olinjära på nästan varje upptänkligt sätt. Det också därför de vanligtvis låter så illa.
lennartj skrev:I-or skrev:I-or,
är du så grundligt digitaliserad att du glömmer pickupen?.
För några veckor sedan konstaterade jag - fasen vad det låter bra!
Jag rannsakade mitt minne och konstaterade att det det bara var pickupen som bytts för ca. 50-100 speltimmar sedan och låter det vara osagt om det var mina öron som blivit mest inbrända.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Ja, dynamiska högtalarelement kan vara otroligt olinjära på nästan varje upptänkligt sätt. Det också därför de vanligtvis låter så illa.
Hörrudu. Ja, du där. Ta av dig glasögonen. Jag vill snacka med dig!!!
/DQ-20
I-or skrev:Mja, man bör även komma ihåg att de individuella variationerna mellan olika exemplar vid massproduktion kan vara ganska stora, betydligt större än för några graders skillnad i temperatur. Man får räkna med smalbandiga toleranser om minst +/- 2 dB för frekvensgången vid massproduktion även för bättre produkter. Du skulle bli chockad över hur vida toleransfönstren kan vara vid produktionstestning av normalhyggliga högtalare när även mätuppställningens toleranser ska tas med. Som tur är så låter det hyggligt lika med musiksignaler i alla fall.
Nu känner jag inte till detaljerna om mätningarna för just den produkten som det gällde här, men Amir är förstås ingen stjärna på audiomätningar rent allmänt.
petersteindl skrev:Det behövs ungefär 147 timmar och 26 minuter för att spela in kabellyftarna om de står på parkettgolv. 23 minuter mindre om de är placerade på matta.
RolffRojs skrev:Dessvärre kan jag inte lära dig nåt, utan tvärtom följer jag din tråd för att försöka snappa upp nåt. Eller menade ni ni som i ni, I-or
Tangband skrev:RolffRojs skrev:Jag ställde frågan i detta forumet pga att audiosciencereview och Floyd Toole hävdar att det är en myt. Jag spelade en gång mina nyinköpta basreflexhögtalare hemma, en halvtimme efter att jag lyssnat på dem i butik. Splitternya, ur kartong, lät det inte alls som i butik. Det lät rätt sopigt och basen saknades. Efter några låtar började tyngden infinna sig och efter några timmar lät det ungefär som jag mindes från butiken. Jag ökade gradvis nivån.
Fs sjunker och upphängningen blir flabbigare i viloläge vid inspelning. Det sistnämnda bör vara hörbart framförallt vid normala lyssningsnivåer. Ett annat par jag köpte, som också var basreflex, märkte jag inget av alls. Det skulle kunna vara pga kvalitetskontroll, typ att man maxat elementet under 10 sekunder för att säkerställa att det inte är defekt. Denna korta tid vid xmax kanske räckte för att jag inte skulle märka av någon förändring?
Intressant att vi verkar vara eniga på detta forum om att inspelning av högtalare existerar.
Och det verkar även stämma i verkligheten.
Intressant är också att audiosciencereview samt Toole tycker annorlunda. Auktoritetstro är alltså något som är dåligt i vissa fall.
RolffRojs skrev:petersteindl skrev:Det behövs ungefär 147 timmar och 26 minuter för att spela in kabellyftarna om de står på parkettgolv. 23 minuter mindre om de är placerade på matta.
Det gäller bara okalibrerade kabellyftare. Hostar du upp fem lax för en kalibrering så är du nere på 100 timmar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster