Etsa kretskort - ett trevande försök

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav exmag » 2021-03-05 22:26

Jag har faktiskt aldrig etsat kretskort. Förr använde jag lödplintar som gamla rörförstärkare använde. Därefter veroboard (förr sade vi experimentkort).
Ett flertal gånger har jag bara lödat ihop grejerna i luften utan annat stöd än ihoplödade trådar på komponenterna.

Kan alla det kan jag det, eller hur? Nej, så enkelt är det inte. Det är ett antal steg som måste tas innan man har ett färdigt kretskort.

Efter man har en schema man skall bygga efter måste man:

1. rita hur schemat ser ut på kretskortet med rätt mått mellan olika lödpunkter.
2. skriva ut kretskortsschemat (kallas kretskortlayout på svengelska). Man kan få hålla på några gånger för att måtten skall stämma.
3. Klippa till en lagom stor kretskortsbit (jag använder en plåtsax).
4. klippa ut och lägga på kretskortsschemat ovanpå kopparsidan på det utklippta kretskortet, vika in papperssidorna till andra sidan och tejpa fast pappret.
5. Sätta på strykjärnet på högsta värmen (och lite till om det går).
6. Lägg strykjärnet på kretskortet där pappret sitter mot kopparsidan och håll den där en stund (längden på "stunden" får testas fram).
7. Använd en liten del av styckjärnets varma yta till att dra på papperet där man kan tänka sig att det inte fastnat någon svärta ännu. Speciellt runt kanterna och en bit in.
8. Vänta till det kallnat och lägg det sedan i vatten några minuter. Därefter gnuggar man bort pappret.
9. Nu är man klar att etsa.

IMG_20100719_014951.jpg
IMG_20100719_014951.jpg (289.09 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015007.jpg
IMG_20100719_015007.jpg (260.44 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015023.jpg
IMG_20100719_015023.jpg (267.17 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015108.jpg
IMG_20100719_015108.jpg (235.46 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015209.jpg
IMG_20100719_015209.jpg (239.49 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015320.jpg
IMG_20100719_015320.jpg (269.62 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_015326.jpg
IMG_20100719_015326.jpg (253.25 KiB) Visad 9792 gånger

IMG_20100719_024304.jpg
IMG_20100719_024304.jpg (291.68 KiB) Visad 9792 gånger

Svärtan fäste inte överallt. Man måste verkligen gnugga med mycket värme.

IMG_20100719_025937.jpg
IMG_20100719_025937.jpg (311.04 KiB) Visad 9792 gånger

Som vi ser här och bilden under är det missat på några platser.

IMG_20100719_030927.jpg
IMG_20100719_030927.jpg (291.16 KiB) Visad 9792 gånger

Jag fyllde i det som inte blev bra med tuschpenna. Hade en blå helt vanlig vattenfast. Inte optimalt såg jag sedan men det fungerar i nödfall.
Senast redigerad av exmag 2021-03-05 22:32, redigerad totalt 2 gånger.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav exmag » 2021-03-05 22:28

Hög tid att etsa:

IMG_20100719_040747.jpg
IMG_20100719_040747.jpg (258.27 KiB) Visad 9790 gånger

Vatten och etspulver är blandat och klart. Jag kokade upp vattnet först.

IMG_20100719_042952.jpg
IMG_20100719_042952.jpg (289.42 KiB) Visad 9790 gånger

Etsning pågår. Tog några minuter.

IMG_20100719_042956.jpg
IMG_20100719_042956.jpg (310.55 KiB) Visad 9790 gånger

Efter etsningen tog jag upp kortet med en pincett lade den i en plastpåse och gick till diskbänken. Där sköljde jag noggrant och sedan slipade jag med ett vattenslippapper.

IMG_20100719_050736.jpg
IMG_20100719_050736.jpg (318.41 KiB) Visad 9790 gånger

Tja, lite skavanker men det går fixa med lödtenn. Annars inte så dumt trots allt.

När jag var klar fick jag tipset att det finne ett företag som gör jobbet för några kronor . Fick länken också.
5st kort är minimum och de vill få gerber-filer. Kostnad för 5x10 cm? Jo, under 30 kronor..... Tror det var sista gången jag etsade. Istället skall jag lära mig hur man får fram "gerber"-filer...
Bilagor
IMG_20100719_050909.jpg
IMG_20100719_050909.jpg (319.57 KiB) Visad 9790 gånger
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2021-03-06 11:32

Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning som är enkelt att lära sig och låtit JLPCB tillverka korten. Kostar lite mer men är värt varje krona. Man får ett professionellt kort som är lätt att löda. På den här sidan kan du se kostnaden för ett valt kort hos olika tillverkare. Mycket smidigt. https://pcbshopper.com/

Så här ser de kort ut jag gjorde senast.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-06 13:30

Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning som är enkelt att lära sig och låtit JLPCB tillverka korten. Kostar lite mer men är värt varje krona. Man får ett professionellt kort som är lätt att löda. På den här sidan kan du se kostnaden för ett valt kort hos olika tillverkare. Mycket smidigt. https://pcbshopper.com/

Så här ser de kort ut jag gjorde senast.
[ Bild ]

Jag har förstått att utvecklingen gått framåt sedan jag slutade förra gången för ca 10 år sedan.
Mitt första kort är värre än uselt, dessutom kan jag inte få dit något tryck på ovansidan.

Tack för länkarna, skall undersöka dem strax.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-06 21:02

Lödning:

IMG_20100721_030132.jpg
IMG_20100721_030132.jpg (362.18 KiB) Visad 9695 gånger

Lödat komponenterna.

IMG_20100721_031200.jpg
IMG_20100721_031200.jpg (280.33 KiB) Visad 9695 gånger

Dålig kamera på nästan färdigt kretskort.
Det som fattas är TDA2030 och en kondensator på 22uF. De är på väg från elektronikaffären.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-03-07 01:08

Klipp av benen innan lödning. Annars kan kortet skadas när benen klipps. Nu var i och för sig detta kort med stora banor på kortet, så inte kritiskt.

PS. För länge sedan i min ungdom så skrev jag ut på overhead film i laserskrivare... och så vidare!

//Michael

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-07 01:11

Michael skrev:Klipp av benen innan lödning. Annars kan kortet skadas när benen klipps. Nu var i och för sig detta kort med stora banor på kortet, så inte kritiskt.

PS. För länge sedan i min ungdom så skrev jag ut på overhead film i laserskrivare... och så vidare!

//Michael

Ja, det var ingen fara på taket här.
Jag har varit inne på overheadfilm. Problemet är att det smälter när man värmer upp för att överföra till kretskortet. Jag skulle vilja se en metod där man enkelt med penna kan rita av kretsarna direkt på kretskortet. Det skulle snabba upp arbetet betydligt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-03-07 01:21

Från overheadfilm till kort görs med uv-ljus.

När du skriver ut och sedan värmer över trycket till kopparkortet. Använder du vanligt papper? Det finns (fanns) special för det. Ett tips är också att dra ner farten på laserskrivaren, men misstänker att sådan ratt inte finns på dagens skrivare.

Du kan rita direkt på kopparn eller använda gnuggsymboler - finns det att köpa nu förtiden! För att få rätt storlek (avstånd mellan hålen). Skriv ut en dator ritad variant först och lägg på kortet. Använd vass spets för att markera (tryck till) där du senare skall borra hål. Sedan ritar du på frihand.

//Michael

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-07 11:14

Michael skrev:Från overheadfilm till kort görs med uv-ljus.

När du skriver ut och sedan värmer över trycket till kopparkortet. Använder du vanligt papper? Det finns (fanns) special för det. Ett tips är också att dra ner farten på laserskrivaren, men misstänker att sådan ratt inte finns på dagens skrivare.

Du kan rita direkt på kopparn eller använda gnuggsymboler - finns det att köpa nu förtiden! För att få rätt storlek (avstånd mellan hålen). Skriv ut en dator ritad variant först och lägg på kortet. Använd vass spets för att markera (tryck till) där du senare skall borra hål. Sedan ritar du på frihand.

//Michael

Tack för tipsen!

Jag har funderat på en projektor som kan projicera bilden av kretsen på kretskortet som man sedan kan rita efter. De försök jag gjort än så länge visar bara ett suddig schema knappt urskiljbart på kretskortet.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 08:30

Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-09 11:09

MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)

Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 15:53

Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning

Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".

Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).

"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...

Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.

Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.40.43.png
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.40.43.png (31.26 KiB) Visad 9495 gånger
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 17:24

xmag skrev:
MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)

Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!

Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga. :-) Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac ;-) ) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)

Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.

Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?

Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare... ;-)
Bilagor
1.jpeg
1.jpeg (349.02 KiB) Visad 9483 gånger
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-09 19:07

MacBruce skrev:
xmag skrev:

Tack för idén!

Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga. :-) Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac ;-) ) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)

Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.

Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?

Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare... ;-)

Jag skrev ett långt inlägg och råkade stänga av webbläsaren..
Jag drar en kortversion här:
Hobby-folk kan vara väl så duktiga och kunniga som vilket proffs som helst. Skillnaden ligger i att de ena har betalt och jobbar efter utpekade projekt medan den andra jobbar gratis med det denne tycker är kul. Dessutom delar hobby-foket med sig av sina kunskaper och på så vis skapar en jättelik kunskapsbank. Hobby-folk kan också vara proffs, gränserna är flytande. Huvudsaken är att vi har kul.

Jag inte bara har en dator, jag har flera och jag bygger dem själv.
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/

Till kretskortskapande:
Det finns nya plottrar för 1.500 kr. De skriver med vanlig penna men det kan inte vara svårt att byta till plotterbläck.
https://www.amazon.se/Fesjoy-skrivrobot ... 7224&psc=1

Men i så fall kan man lika gärna köpa en kretskortsfräs direkt:
https://www.amazon.se/maskinkit-TOPQSC- ... 7658&psc=1
Med en sådan slipper man mellansteget med frätande kemikalier.

Men bäst är nog ändå att beställa färdiga kretskort får företag som gör sådana. För samma pris som en plotter (1500kr) kan jag beställa 150st ettlagers kretskort 100x50mm.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 19:31

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Tack för idén!

Jag skrev ett långt inlägg och råkade stänga av webbläsaren..
Jag drar en kortversion här:
Hobby-folk kan vara väl så duktiga och kunniga som vilket proffs som helst. Skillnaden ligger i att de ena har betalt och jobbar efter utpekade projekt medan den andra jobbar gratis med det denne tycker är kul. Dessutom delar hobby-foket med sig av sina kunskaper och på så vis skapar en jättelik kunskapsbank. Hobby-folk kan också vara proffs, gränserna är flytande. Huvudsaken är att vi har kul.

Det var precis det jag försökte att säga — men jag är en erkänt dålig pedagog... :-)

Jag inte bara har en dator, jag har flera och jag bygger dem själv.
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/

Till kretskortskapande:
Det finns nya plottrar för 1.500 kr. De skriver med vanlig penna men det kan inte vara svårt att byta till plotterbläck.
https://www.amazon.se/Fesjoy-skrivrobot ... 7224&psc=1

Men i så fall kan man lika gärna köpa en kretskortsfräs direkt:
https://www.amazon.se/maskinkit-TOPQSC- ... 7658&psc=1
Med en sådan slipper man mellansteget med frätande kemikalier.

Men bäst är nog ändå att beställa färdiga kretskort får företag som gör sådana. För samma pris som en plotter (1500kr) kan jag beställa 150st ettlagers kretskort 100x50mm.

Men du har då fortfarande ingen plotter... ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-09 19:52

MacBruce skrev:
Det var precis det jag försökte att säga — men jag är en erkänt dålig pedagog... :-)

Då är vi två... :D

Men du har då fortfarande ingen plotter... ;-)

Nej, och jag har ännu inte funderat färdigt i frågan. Skall lära mig att göra gerber-fil sedan skall jag provbeställa 5 kort för under 50kr.
Om det inte fungerar tillfredsställande skall jag undersöka vad det är för precision i plottern för 1500kr.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-03-10 01:03

Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!

Jo förresten , endel pcb tillverkare stöder faktiskt cad filen direkt. Alltså behöver inte skapa gerberfil. T.ex. OSH Park tar KiCAD fil.

//Michael

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-10 05:20

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.

Nä, nu skall vi inte skrämma pôjken — jag har då aldrig haft några problem med att tillverka en Gerber-fil. Bra tips att höra med kort-tillverkaren, vilket format de föredrar, dock.

Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!

Tror att vi tänker på samma CAD — vars namn inte jag heller kan klämma fram... Det fanns en Mac-version av den också, men den "försvann" efter en tid. Bara för den sakens skull tänker jag inte googla i ärendet. ;-) Men vänta lite (det "ro(u)tar" i huvudet på mig) --- --- --- --- --- kan det ha varit Eagle?
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2021-03-10 09:48

MacBruce skrev:
Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning

Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".

Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).

"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...

Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.

Jag är ju bara en glad amatör och min erfarenhet av Dip Trace är att det fungerar perfekt och är lätt att använda. Man kommer långt med "max 300 connections". Att det sen inte finns en väl fungerande Mac-version gör ju inte programmet dåligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-10 16:53

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Jo förresten , endel pcb tillverkare stöder faktiskt cad filen direkt. Alltså behöver inte skapa gerberfil. T.ex. OSH Park tar KiCAD fil.

//Michael

MacBruce skrev:
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.

Nä, nu skall vi inte skrämma pôjken — jag har då aldrig haft några problem med att tillverka en Gerber-fil. Bra tips att höra med kort-tillverkaren, vilket format de föredrar, dock.

Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Tror att vi tänker på samma CAD — vars namn inte jag heller kan klämma fram... Det fanns en Mac-version av den också, men den "försvann" efter en tid. Bara för den sakens skull tänker jag inte googla i ärendet. ;-) Men vänta lite (det "ro(u)tar" i huvudet på mig) --- --- --- --- --- kan det ha varit Eagle?

Jag vet vilket program som behövs men precis som ni har jag glömt namnet för stunden.
Skall undersöka saken närmare när det närmar sig.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-10 16:55

Eri skrev:
MacBruce skrev:

Jag är ju bara en glad amatör och min erfarenhet av Dip Trace är att det fungerar perfekt och är lätt att använda. Man kommer långt med "max 300 connections". Att det sen inte finns en väl fungerande Mac-version gör ju inte programmet dåligt.

Dip Trace skall sättas upp på listan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-03-13 00:55

Ja just det EagleCAD heter det, eller gjorde. AutoDesk köpte upp det och ändrat bl.a. licensering. Inget jag skulle ta i med tång. Men finns tydligen fortfarande fri variant, max 80cm2 2lager. ...nä bättre titta på något annat. KiCad är nog det jag skulle titta på om jag idag skulle välja något.

Själv kör jag OrCad 7 för schema och PADS PowerPCB. Gamla grejor jag kört förr och nu förtiden alltför sällan.

//Michael

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-13 01:00

Michael skrev:Ja just det EagleCAD heter det, eller gjorde. AutoDesk köpte upp det och ändrat bl.a. licensering. Inget jag skulle ta i med tång. Men finns tydligen fortfarande fri variant, max 80cm2 2lager. ...nä bättre titta på något annat. KiCad är nog det jag skulle titta på om jag idag skulle välja något.

Själv kör jag OrCad 7 för schema och PADS PowerPCB. Gamla grejor jag kört förr och nu förtiden alltför sällan.

//Michael

KiCad har jag testat, inget vidare bra design på det programmet.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 11:00

Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 11:09

MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.

Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-19 11:10

MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Lite märkligt att fritzing.org inte visar vad det går ut på.
Vad är det ? Vad gör dom ? Vad är det man sysslar med ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 11:12

Kan säga att jag gjort färdigt slutsteget som är på bild här ovan. Fungerar inte. Kommer inte ett ljud ur den.
Har mätt alla kretsar för att se om det är något brott någonstans. Mina mätningar visar att alla ledningar fungerar.
Har också kollat att ledningarna är rätt dragna (igen) och det är de.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-19 16:50

På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 17:24

Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)

Tack för tipset!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 17:38

xmag skrev:

Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.

Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 17:43

Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg
pcb riaa.jpg (1.27 MiB) Visad 7740 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 18:03

MacBruce skrev:
xmag skrev:

Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."

Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 18:07

RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg

1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....

Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 18:12

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".

Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...

Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.

EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 18:37

xmag skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg

Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.

Kort nummer två blev kasserat, för dålig exponering eller så. Skrotlåda? Det har jag ingen men en massa komponenter på hög, även ett antal köpta kretskort.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-19 20:23

RogerGustavsson skrev:
xmag skrev:

pcb riaa.jpg

Kort nummer två blev kasserat, för dålig exponering eller så. Skrotlåda? Det har jag ingen men en massa komponenter på hög, även ett antal köpta kretskort.

OK!
Man kan kalla komponenter mm för "skrotlåda" oavsett var de ligger.
Jag har min första mätjig för högtalare kvar. Lådan var byggd i trä. Fungerade ganska bra.
Har också högtalarelement från 1975 kvar och två högtalare, BW DM4, från 1978. Jo, jag har ju SONAB R4000-2 från 1973 i garderoben också.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 23:02

xmag skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:

Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.

EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/

Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-20 02:59

MacBruce skrev:
xmag skrev:
xmag skrev:Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...

Får rätta mig själv!

EDIT:

Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...

Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-20 10:29

xmag skrev:EDIT:

Lider med dig!

Så ere! (Har ibland funderat över vilka signaler man sänder ut i rymden, då vänner och bekanta kommer rusande i flock när man som mest vill vara i fred... :? )

Hur som haver: Fritzing for Mac visade sig erbjuda den näst senaste varianten av CAD:en, trots att det stod "latest" vid Download-knappen. Installerade paketet ändå, med tanken att jag kan ju alltid uppdatera via nätet.

När jag öppnade appen visade det sig, att "fronten" var till förväxling lik den som jag var bekant med för c:a 11 år sedan. Ingen bra början, då jag inte gillade "arbetsflödet" i den. Ok, jag kör väl en uppdatering för att se om det är något nytt i den... Då hamnade jag på Fritzings hemsida, där de fortfarande vill ha 8 Euro...

För närvarande avstår jag. Kanske tittar in på github någon gång och kollar, vilka resurser som behövs för att bygga en "maskinspecifik" variant.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-20 11:36

MacBruce skrev:
xmag skrev:EDIT:

Lider med dig!

Så ere! (Har ibland funderat över vilka signaler man sänder ut i rymden, då vänner och bekanta kommer rusande i flock när man som mest vill vara i fred... :? )

Hur som haver: Fritzing for Mac visade sig erbjuda den näst senaste varianten av CAD:en, trots att det stod "latest" vid Download-knappen. Installerade paketet ändå, med tanken att jag kan ju alltid uppdatera via nätet.

När jag öppnade appen visade det sig, att "fronten" var till förväxling lik den som jag var bekant med för c:a 11 år sedan. Ingen bra början, då jag inte gillade "arbetsflödet" i den. Ok, jag kör väl en uppdatering för att se om det är något nytt i den... Då hamnade jag på Fritzings hemsida, där de fortfarande vill ha 8 Euro...

För närvarande avstår jag. Kanske tittar in på github någon gång och kollar, vilka resurser som behövs för att bygga en "maskinspecifik" variant.

Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-21 16:08

xmag skrev:[...]
Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.

Tack! Kanske skall ta och titta under huven om något har ändrats för Mac-versionen innan jag bestämmer mig. 8 Euro hamnar man väl (gränsfall ;-) ) inte på gatan för.

Jag har ju, och är supernöjd med, McCAD rullande under Mojave. Men om jag tvingas uppgradera till en 64-bitversion så kommer det att kosta tusenlappar. Inte värt det, om man bara "hobbysar".
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-21 17:45

Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg
linestage-crossover.jpg (1.71 MiB) Visad 7649 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-21 20:12

MacBruce skrev:
xmag skrev:[...]

Tack! Kanske skall ta och titta under huven om något har ändrats för Mac-versionen innan jag bestämmer mig. 8 Euro hamnar man väl (gränsfall ;-) ) inte på gatan för.

Jag har ju, och är supernöjd med, McCAD rullande under Mojave. Men om jag tvingas uppgradera till en 64-bitversion så kommer det att kosta tusenlappar. Inte värt det, om man bara "hobbysar".

Jo, vi får väl inte gnälla för mycket över kostnader under hundringen. Idag köpte jag toa-papper för 97kr men förväntar mig överleva den mastiga investeringen...
Dock vill jag kunna testa innan jag betalar. Fungerar det jag vill använda kan jag mycket väl hysta in en slant.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-21 20:14

RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg

Snygga kretsar (kan man säga så?) . Min stil är att göra ledningarna kantiga (som dessa) och fylla utrymmet med koppar hellre än att ta bort allt som inte behövs.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-23 14:40

RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg

Lite gnugg med stålull fixar nog lödbarheten.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 14:52

Det där med "skrotlagret". Så här ser det ut men då saknas lite prylar, kanske tre-fyra våningar till. Förutom då alla skivspelare (5 st), slutsteg (4), receivar (2) och högtalare (4 par)...

skrotlagret.jpg
skrotlagret.jpg (403.15 KiB) Visad 7583 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-23 19:07

RogerGustavsson skrev:Det där med "skrotlagret". Så här ser det ut men då saknas lite prylar, kanske tre-fyra våningar till. Förutom då alla skivspelare (5 st), slutsteg (4), receivar (2) och högtalare (4 par)...

skrotlagret.jpg

Imponerande!
Mitt skrotlager fyller två garderober inne och några skåp i garaget. Men det ligger inte tätt så det kanske rör sig om din hög. Alla experimentbyggda högtalare skrotar jag för nya byggen eller ger bort.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 19:12

De tre paren Magnepan Tympani tar också en del plats även om de är platta. Mina ligger i trälådor, 4st typ 160x40x15 cm. Har även kvar 4 kartonger till dem men där ligger bara bafflarna. Man är en samlargalning.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-03-23 21:58

RogerGustavsson skrev:De tre paren Magnepan Tympani tar också en del plats även om de är platta. Mina ligger i trälådor, 4st typ 160x40x15 cm. Har även kvar 4 kartonger till dem men där ligger bara bafflarna. Man är en samlargalning.

Känner mig besegrad...
Ja, jag är också samlargalning men har på senare tid börjat slänga sådant man absolut inte använder mer.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-17 21:07

Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.

Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-04-17 21:26

xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.

Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.

Ring en vän ? Någon som gör ditt kort mot en rimlig ersättning ?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-17 22:38

peterh skrev:
xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Ring en vän ? Någon som gör ditt kort mot en rimlig ersättning ?

Bästa förslaget hitintills.

Egentligen vill jag hitta ett av de billiga företagen som kan använda vanliga bildfiler för att framställa kretskort med.
Efter att jag läst på finns det de som tar bildfiler i tre olika exemplar:
1. Kretsarna
2. Hålen som skall borras
3. Trycket på ovansidan.
Problemet är att de som kan använda dessa filer (som jag hittat) kräver stora mängder beställning till mycket höga kostnader.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 08:22

Jag har tidigare fått kort gjorda efter bildfil (pdf) men nu verkar det svårt att hitta de som jobbar på det viset.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-18 08:41

Kollade du upp om detta , som denna kille använder, var något att ha?
https://youtu.be/xvRr0vk0HEE

https://jlcpcb.com/
shot_2021-04-18_08-37-41.png
shot_2021-04-18_08-37-41.png (887.12 KiB) Visad 7473 gånger

Skapad med detta program ( vad det kostar vet jag ej):
https://www.autodesk.com/products/eagle/overview

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 09:19

Det är just sådana mjukvaror vi försöker undvika att behöva lära oss.

eagle.png
eagle.png (17.1 KiB) Visad 7470 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-18 09:43

Brrr..Det var ju lite pengar .

Här då?
TOP 10 FREE PCB DESIGN SOFTWARE FOR 2019
https://www.electronics-lab.com/top-10- ... ware-2019/

Fast du har kanske testat dem xmag?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-18 10:09

Som RogerGustavsson skriver undviker man betalprogram som skall användas i en hobby.

https://jlcpcb.com/ är EasyEDA:s, som jag försökt lära mig, företag som producerar kretskort.

Jag har själv nu letat efter företag som kan producera kretskort efter bildfiler men inte hittat någon. Ser hopplöst ut.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-04-18 10:23

xmag skrev:Som RogerGustavsson skriver undviker man betalprogram som skall användas i en hobby.

https://jlcpcb.com/ är EasyEDA:s, som jag försökt lära mig, företag som producerar kretskort.

Jag har själv nu letat efter företag som kan producera kretskort efter bildfiler men inte hittat någon. Ser hopplöst ut.

Man kanske skall kontakta universitetens hobbyföreningar ? Då kan en student få lite intäkter .. Och jag tror att
de inte ens behöver bildfil utan kan klara sig med en bra beskrivning.

ETA på chalmers t.ex.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 10:34

Jag anlitade en kille som hette Peter Dahlberg men det var 2007, ca 200 kr för ett kort 100x160 mm. Han hade då epost mp.dahlberg@telia.com

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-18 11:05

Jag får nog trots allt gå en dust till med något kretskortsprogram. Man kanske kan hoppa över schemat och för hand få fram kretskort direkt i något program.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-18 11:48

Jag kan kolla med grabbarna som byggde mina förstärkare. De håller nu på med kort till sina DACar just nu. Om de kan hjälpa till eller om de har några bra tips att ge.

De har för övrigt en jävligt vass DAC på gång nu. Eget ritat 4- lagers DAC-kort, 32bit/ 384 kHz. Vem vet , det kanske blir en sådan framöver, he he 8) De tänkte ta med den på nästa Vintage / DIY- mässa.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-18 15:02

Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)

Just det, ja: den här hade jag tänkt kommentera tidigare, men glömde. (gammal man gör så gott han kan... ;-) ).

Rätt många år sedan jag använde sådant, men Svebry i Skövde hade Fotoresist-belagda laminat som man lade OH-filmer på och belyste med en sollampa, varefter man "framkallade"/etsade fram mönstren med järnklorid. Fanns även dubbelsidiga laminat. Resultatet brukade bli mycket bra. Har inte kollat, om sådana laminat fortfarande finns att få tag i.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-04-18 15:38

MacBruce skrev:

Just det, ja: den här hade jag tänkt kommentera tidigare, men glömde. (gammal man gör så gott han kan... ;-) ).

Rätt många år sedan jag använde sådant, men Svebry i Skövde hade Fotoresist-belagda laminat som man lade OH-filmer på och belyste med en sollampa, varefter man "framkallade"/etsade fram mönstren med järnklorid. Fanns även dubbelsidiga laminat. Resultatet brukade bli mycket bra. Har inte kollat, om sådana laminat fortfarande finns att få tag i.

Jag såg just om https://fritzing.org/

Ser faktiskt lite bättre ut. Någon som testat ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 16:23

Det var kort med fotoresist jag använde til korten jag visade i tråden. Vi hade ett fotolabb på jobbet. Kort med fotoresist finns fortfarande. De jag använde hade 70 µm koppar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-04-21 00:24

Snacket i denna tråd får mig att tänka på min ungdom, nja inte den yngre delen. Jag ritade mönsterkort i AutoCAD. Fyllda linjer och donut'ar. Var små kort, men hände att jag kopierade de för flera kort på en A4 (OH-film). När AutoCAD ritade upp kortet på skärmen, så kunde man se uppritningen. Donut'arna liksom växte fram som en cirkel formad penseldrag. ...tills jag köpte en matte processor. Då gick det snabbare :)

//Michael

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-21 01:47

Michael skrev:Snacket i denna tråd får mig att tänka på min ungdom, nja inte den yngre delen. Jag ritade mönsterkort i AutoCAD. Fyllda linjer och donut'ar. Var små kort, men hände att jag kopierade de för flera kort på en A4 (OH-film). När AutoCAD ritade upp kortet på skärmen, så kunde man se uppritningen. Donut'arna liksom växte fram som en cirkel formad penseldrag. ...tills jag köpte en matte processor. Då gick det snabbare :)

//Michael

Mitt förra företag ritade också till en början mönsterkort i AutoCAD på en Sirius PC med CP/M OS. (Vi var faktiskt referensföretag i distriktet för AutoCAD). Det var inte så roligt... ;-) Men Sirius-burken var nog en av de "vackraste" PC-burkarna på den tiden. Den hade bl.a en skärm med fina, graverade linjer som anti-reflexbehandling. Det fungerade bra!
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-21 10:51

Förr kopplade många hemmasnidare sina kretsar på en bräda med små spik där lödningar skulle varar. Man limmade föst fast schemat på brädan och kopplade sedan exakt efter den.
https://imadeself.com/sv/15667-jelektro ... zdjah.html
https://electritec.com/wp-content/galle ... P_2155.jpg
https://cdn.sciencebuddies.org/Files/73 ... dboard.jpg
http://www.stormwise.com/page25.htm

Om man kan göra kretskort men inte kan få tryck på dem kan man göra så här:
https://shongames.ru/sv/smarttv/mikrofo ... silitel-s/

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-21 14:37

xmag skrev:Förr kopplade många hemmasnidare sina kretsar på en bräda med små spik där lödningar skulle varar. Man limmade föst fast schemat på brädan och kopplade sedan exakt efter den. [...]

Skärbrädeselektronik, ja! (Breadboard- ). :-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-21 17:41

MacBruce skrev:
xmag skrev:Förr kopplade många hemmasnidare sina kretsar på en bräda med små spik där lödningar skulle varar. Man limmade föst fast schemat på brädan och kopplade sedan exakt efter den. [...]

Skärbrädeselektronik, ja! (Breadboard- ). :-)

Jag har alltid undrat var de fått brödbord ifrån. Det är alltså skärbräda för bröd av tunt träd som "stals" från hushållet för att bygga elektroniken på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-21 17:45

Kan det här vara ett alternativ: https://youtu.be/cVhSCEPINpM

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-21 18:46

RogerGustavsson skrev:Kan det här vara ett alternativ: https://youtu.be/cVhSCEPINpM

Kul! Den metoden var ny för mig i alla fall. Och så fick man ett recept på kycklinggryta med ris på köpet. :-)

Beträffande etsningen så hade jag en vagga, som drevs av en avlagd motor till en vindrutetorkare, så man slapp att vagga för hand.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-22 00:02

RogerGustavsson skrev:Kan det här vara ett alternativ: https://youtu.be/cVhSCEPINpM

Jo mäjk maj däj!

Fantastiskt bra!
Jag testade en annan metod med strykjärn. Denna metoden är mycket bättre.
Dock, istället för fingrar skall man kanske använda gummirulle.

Jag fortsatte att titta också på filmen efter. Samma princip men ännu enklare. Han skrev ut kretsen på tidningspapper, klippte ut den lika stor som kretskortet.
Med fingrarna fixerades kretsen på laminatet och sedan hällde han på aceton direkt på pappret. Därefter gned han ovanpå med ett finger tills acetonet var borta.
Det blev fantastiskt bra. Med dessa metoder går det att göra hysteriskt tunna linjer.

Här finns kanske utvecklingspotential..... hmmm.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-23 21:23

Varför inte skriva ut kretsarna direkt på kretskortet:
https://youtu.be/jiwWCrCfXrY

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-23 21:24

En annan variant, dvs använda ledande färg och ledande lim:
https://youtu.be/mwwA1d2s2OQ

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-23 21:40

Eller kanske en plotter man köper:
https://youtu.be/tziwG9Ur_8A

Mellan 5.000kr och 10.000kr beroende på sort. För dyrt enligt mig. Max 2.500kr kan vara ok.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-23 23:09

xmag skrev:En annan variant, dvs använda ledande färg och ledande lim:

Fungerar inte så bra — enligt min "daterade" erfarenhet. Det är förstås möjligt, att metoden har förbättrats sedan dess.
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-23 23:22

xmag skrev:Eller kanske en plotter man köper:

Mellan 5.000kr och 10.000kr beroende på sort. För dyrt enligt mig. Max 2.500kr kan vara ok.

"Skit" i youtube och fråga i stället på "köp-och-sälj"-ställen. (Varför inte faktiskt.io? ) ;-) Gamla plottrar kan man nog hitta för en bra bit under ny-pris. (Om jag inte vore så förtjust i min egen plotter, skulle jag gladeligen skänka bort den, om jag bara vore övertygad om att den kommer till nytta... :-) )
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-23 23:31

MacBruce skrev:
xmag skrev:En annan variant, dvs använda ledande färg och ledande lim:

Fungerar inte så bra — enligt min "daterade" erfarenhet. Det är förstås möjligt, att metoden har förbättrats sedan dess.

Misstänkte det!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-23 23:32

MacBruce skrev:

"Skit" i youtube och fråga i stället på "köp-och-sälj"-ställen. (Varför inte faktiskt.io? ) ;-) Gamla plottrar kan man nog hitta för en bra bit under ny-pris. (Om jag inte vore så förtjust i min egen plotter, skulle jag gladeligen skänka bort den, om jag bara vore övertygad om att den kommer till nytta... :-) )

Finns säkert många över sedan cadcam-plotter-tiden. Men de jag jobbat med skulle nog ha svårt att skriva så smått
som kretskort kräver. Skall ändå kolla upp det.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-23 23:38

xmag skrev:Varför inte skriva ut kretsarna direkt på kretskortet:
https://youtu.be/jiwWCrCfXrY

Ja — nu hade jag inte tid [*] att titta på hela "filmen" — men nog föreslog jag i ett tidigare inlägg, att man kan skriva ut mönstret ännu mer "direkt" — direkt på kopparlaminatet mha en plotter?

[*] Jag föredrar "direkta texter" framför långrandiga filmer, om forumet ursäktar.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-04-23 23:45

Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?

Jag tänker själv lägga ut ett jobb på honom.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-24 00:15

xmag skrev:
MacBruce skrev:

Finns säkert många över sedan cadcam-plotter-tiden. Men de jag jobbat med skulle nog ha svårt att skriva så smått

Om plottern bara är "HP-kompatibel" sedan slutet av 80-talet, vågar jag garantera (utan utfästelser om pekuniär ersättning om det skulle visa sig att jag har fel! ;-) ), att plottern "duger" för hobbyverksamhet. Det finns/(fanns) pennor som klarar 0,1 mm mellanrum. Slitage gör förstås att toleranserna ökar, men om man kommer upp i tusenlappar är det rimligt att man får "testa" innan man "pytsar".
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-24 19:56

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:

Om plottern bara är "HP-kompatibel" sedan slutet av 80-talet, vågar jag garantera (utan utfästelser om pekuniär ersättning om det skulle visa sig att jag har fel! ;-) ), att plottern "duger" för hobbyverksamhet. Det finns/(fanns) pennor som klarar 0,1 mm mellanrum. Slitage gör förstås att toleranserna ökar, men om man kommer upp i tusenlappar är det rimligt att man får "testa" innan man "pytsar".

Om de tär så är det intressant.
Skall kolla upp begagnatmarknaden.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-24 19:57

peterh skrev:Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?

Tack, men jag tror jag vill göra dem själv hemma i skrubben.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-04-24 20:27

xmag skrev:
peterh skrev:Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?

Det är ok men jag skall nog sponsra en chalmerist. Hittade ett företag i kungsbacka som gör fysiska korten ( har nog handlat av dem i ett tidigare liv)

Jag kan rapportera utfallet om intresse finns.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-24 20:38

peterh skrev:
xmag skrev:

Det är ok men jag skall nog sponsra en chalmerist. Hittade ett företag i kungsbacka som gör fysiska korten ( har nog handlat av dem i ett tidigare liv)

Jag kan rapportera utfallet om intresse finns.

Ja, rapportera hur det blev. Även en enveten stofil som jag (och kanske fler än jag) kan ändra sig även om det kan vara tungt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-04-27 08:46

Om du nu inte vill/orkar/hartid att lära dig rita schema och pcb på 'rätt' sätt. Utan bara vill rita ledare, men kunna få ut gerber för att tillverka riktiga kort. Så...

Kör ett pcb cad program och rita bara ett fåtal komponenter, med enbart ett hål och en pad. Detta i olika storlekar, så många som behövs. Vill du ha en 8 pin ic, får du placera ut 8 av dessa enkla komponenter. Kör utan DRC och dra ledare mellan paddarna. Eventuellt rita linjer istället. Skriv text på silkscreen lagret. Generera gerber. Ritar du koppar bara på ett lager så skulle du kunna kopiera lagret du ritat koppar i till filnamnet för andra lagret. Då får du exakt samma koppar på båda sidorna.

Eventuellt skulle du kunna skippa strulet med gerber om du kör ett av programmen som endel mönsterkortstillverkare kan ta emot design filen från direkt.

Bild

Tänk på att de som gör kort billigt bara har pläterade hål. Så inga hål utan koppar. Den stora padden i mitt exempel ovan rymmer en M3 mutter.

//Michael

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-27 10:11

Michael skrev:Om du nu inte vill/orkar/hartid att lära dig rita schema och pcb på 'rätt' sätt. Utan bara vill rita ledare, men kunna få ut gerber för att tillverka riktiga kort. Så...

Kör ett pcb cad program och rita bara ett fåtal komponenter, med enbart ett hål och en pad. Detta i olika storlekar, så många som behövs. Vill du ha en 8 pin ic, får du placera ut 8 av dessa enkla komponenter. Kör utan DRC och dra ledare mellan paddarna. Eventuellt rita linjer istället. Skriv text på silkscreen lagret. Generera gerber. Ritar du koppar bara på ett lager så skulle du kunna kopiera lagret du ritat koppar i till filnamnet för andra lagret. Då får du exakt samma koppar på båda sidorna.

Eventuellt skulle du kunna skippa strulet med gerber om du kör ett av programmen som endel mönsterkortstillverkare kan ta emot design filen från direkt.

[ Bild ]

Tänk på att de som gör kort billigt bara har pläterade hål. Så inga hål utan koppar. Den stora padden i mitt exempel ovan rymmer en M3 mutter.

//Michael

Intressant!
Skall titta på detta!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-27 18:37

Kanske denna duger:
https://www.youtube.com/watch?v=Xmy8y_PhQgY

2500kr:
https://www.amazon.se/Graviermaschine-S ... =8-30&th=1

Finns laserhuvud till. Kan undra om den orkar bränna igenom kopparn på kretskort?

Bachin TA-4 är namnet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-27 19:13

Jag tror jag löst problemet!!!

För ca 10 år sedan funderade jag på att bygga om en laserskrivare så att den kunde skriva direkt på ett kretskort.
Problemet var att pappret går runt en vals innan det är klart. Kretskortet kan inte böjas så den idén gick inte. Men numera finns
det laserskrivare som kan skriva direkt på DVD-skivor. Jag var och tittade på en sådan men det verkar som om den bara kan skriva
precis den ytan en DVD-skiva har. Möjligen går det bygga om den för ändamålet.

Men så såg jag en video-film där en kille byggt om en bläckstråleskrivare så att den kan skriva ut på kretskort. Bläckstråleskrivare behöver, tvärt om mot en laserskrivare, en plan yta för att kunna skriva ut. Jag har inte tänkt tanken på bläckstråleskrivare eftersom jag trodde bläcket inte skulle klara att ligga i ett etsbad. Den här killen verkar ha löst det genom att värma upp bläcket på kretskortet med en värmare strax efter omedelbart i anslutning till att den skrivit ut. På videon ser man hur det glöder ovanför öppningen. Resultatet blev fantastiskt:
https://www.youtube.com/watch?v=JPva4kMxmpg

EDIT:
Efter att kortet är klart kan man skriva på texten mm på ovansidan.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-27 19:38

Samma sak med en laserskrivare (verkar lite jobbigare):
https://www.youtube.com/watch?v=5FWUul62irY

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-04-27 20:15

Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
Bild

Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.

PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.

//Michael

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-27 21:26

Michael skrev:Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
[ Bild ]

Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.

PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.

//Michael

Intressant!
Jag skall titta på det sätt du gjorde också.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-30 11:15

Man kan tydligen också "skriva ut" kretskortet på en 3D-printer.
https://www.youtube.com/watch?v=ILnc-7I0zQA

Tyvärr tar det lång tid med mycket förarbete. Dessutom för det mycket oväsen och sprider damm. Det går alltså inte sitta hemma på köksbordet med detta.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-30 11:27

Här är en metod att skriva ut kretsen på ett kretskort med en 3D-skrivare:
https://www.youtube.com/watch?v=sL0LZFcNaow

Även denna metod kräver mycket förarbete och ombyggnad av maskinen. Sedan tar det lång tid att skriva ut kortet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-04-30 11:42

Sammanfattning till nu:

Den snabbaste och enklaste metoden som man dessutom kan göra vid köksbordet är att:

1. Rita kretsen i Paint eller motsvarande.
2. Skriva ut kretsen på en laserskrivare.
3. Föra över kretsen till ett kretskort.
4. Etsa.
5. Rengöra.

För mig tar det ca 30 minuter (utom att rita upp kretsen) om jag tar det lugnt. Det är ungefär lika snabbt som något av de andra metoderna utom med ombyggd laser-/bläckstråleskrivare.
Med alla metoder utan att rita i Paint kommer det till inlärning av olika programvaror och ombyggnad av maskiner som måste upprepas när maskinerna är utslitna. Det gäller också att hitta ex.vis laserskrivare som går att bygga om. Till det kommer den inte helt oviktiga penningfrågan. Köpa en laserskrivare för en tusing eller mer, bygga om och upptäcka att det inte fungerar kan göra ont. Nej, det måste finnas en annan väg att gå!

Enligt punkterna här ovan bortsett från punkt 1 tror jag det bästa sättet är att snabba upp processerna och göra det enklare. Det som tar tid och är jobbigt är definitivt punkt 3 Föra över kretsen till ett kretskort, allt annat är enkelt. Därför kommer jag att lägga tid på att hitta på en metod att föra över kretsen snabbare och mindre kladdigt än de existerande metoderna. Än så länge verkar dock den kladdiga metoden med glansigt tunt reklampapper och Aceton vara det bästa sättet att föra över kretsen. Mina 30 minuter att göra det med strykjärn kan minskas till 15-20 minuter dessutom med ett bättre resultat.

Efter en del tankearbete (det gjorde ont) har jag tills nu kommit fram till att det går snabba upp och överföra med bra kvalité med hjälp av en värmepress. Alltså man pressar under hög värme över den utskrivna kretsen från en laserskrivare, som de flesta redan har hemma, till kretskortet. Det som återstår är:

1. vilket papper skall användas
2. hur skall en sådan värmepress se ut
3 Behöver man uppfinna hjulet igen eller finns det färdiga sådana pressar

Det kanske går använda en lamineringsmaskin, de är billiga och gör allt det som behövs eller en handpress som pressar kläder.

Jobbet går vidare.....

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-02 23:31

Jag har läst och sett videor för att få bild över vad som krävs för att använda lamineringsapparat till kretskortsframställning.

Temperaturen:
skall vara 200-220 grader, original har dessa maskiner ca 150 grader.
Enligt vad jag kan se ligger en temperaturmätare på valsen som ör uppvärmd.
Den kan man isolera en aning (lura den) så att rätt temperatur uppnås.

Mått:
Avståndet från ingången till valsarna skall vara så kort som möjligt så att man når fram med ett mindre kretskort.
De dyra lamineringsmaskinerna har oftast en lång sträcka medan de billiga för några hundralappar har en kort sträcka.
De billigare tycks alltså vara bäst på den punkten.

Papper:
Det finns massor av videor på hur de, efter att man värmt över tonern till kretskortet, med fingrarna gnuggar bort pappret. Det sista tar man också bort pappret som sitter fast i tonern på kretskortet. När jag gjorde det momentet på mitt testkretskort tog det flera minuter av kladdande och ändå var det inte riktigt bra. En del papper satt kvar i tonern.
Genom att testa olika papper kan man nå fram till möjligheten att bara dra av pappret utan att använda vatten och gnugga men ändå få ett perfekt resultat. Här är en video där detta visas (förutom hur många gånger man får köra kretskortet genom en för kall laminatmaskin):
https://www.youtube.com/watch?v=UGI6-AX4T1A

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-02 23:43

En ännu enklare metod om man tål att söla med kemikalier är att:

- Blanda 7 delar alkohol och 3 delar aceton.
- Gör rent som vanligt.
- Täck kretskortet med den färdiga alkohol-aceton blandningen.
- Lägg på den utskrivna kretsen med blankt papper på det blöta kretskortet
- Vänta 2 minuter.
- Drag av pappret.
- Etsa.
- Klart.

Kanske trots allt är snabbaste och billigaste metoden:
https://www.youtube.com/watch?v=HBIxvwZ_0og

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 08:25

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.

Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

https://www.wortum.com/cuprum/
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-20 16:06

MacBruce skrev:
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.

Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:

Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 16:45

xmag skrev:
MacBruce skrev:

Intressant!

Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-20 18:42

MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."

Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-20 19:26

Bill50x skrev:
MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara... ;-)

Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."

Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner :D

/ B

;-)

P.S. Äntligen någon som förstår mina förtäckta budskap! :-)
D.S.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-05-20 20:03

Nu har jag fått chalmeristen att cad-a mina kretskort och beställningen är lagt på tillverkning.
Jag har berättar vad jag vill ha, han har självständigt utfört design och mask. Ett enkelt kort javisst
men någonstans skall man börja.
Bilder och rapport kommer när korten kommit.

Jag tycker om arbetsfördelningen, jag får ett jobb gjort och jag vet att ersättningen gör god nytta, samtidigt som chalmeristen kan stärka sin kassa och få lite praktik.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-21 18:55

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:

Intressant!

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara ägande...

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-21 18:56

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Intressant!

Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-22 17:09

xmag skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:

Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då... ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-05-23 23:51

MacBruce skrev:
xmag skrev:
xmag skrev:

Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då... ;-)

Samma här, jag har en massa självbyggda PC:ar som puttrar och går.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-09-26 01:48

I häradet av ämnet: fick just ett tips via kicads maillista: https://github.com/freerouting/freerouting/releases

Freerouting 1.4.4 finns för Linux-, MacOS- och Windows-X64. Har inte testat det ännu, och vet inte exakt vad det "kan", men det är hemtaget och jag kommer att "provköra" så snart jag hinner.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-09-27 18:26

Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!

Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb

//Michael

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-09-27 21:23

Michael skrev:Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!

Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb

//Michael

Ja, det är användbart och kan spara en del pengar. Minns från min "aktiva" tid, att det ibland blev diskussioner med mönsterkorttillverkarna angående "paneliseringen". Vi ville ju förstås ha panelerna arrangerade så att de gick igenom lödmaskinerna på bästa sätt, och det kunde kosta lite extra att få dem på det viset, jämfört med om tillverkarna fick göra "på sitt sätt". :-)

KiKit verkar vara Linux-orienterat, av vad jag såg vid en snabb titt.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-09-29 23:40

Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).

Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.

Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.

//Michael

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-09-30 09:28

Michael skrev:Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).

Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.

Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.

//Michael

Kommandot "pip" fick mig att anta, att det handlade om Linux (eller CP/M, men det är väl "avhängt" numera, sedan utvecklaren hittades "död under oklara omständigheter på ett hotellrum" för en massa år sedan).

Python är inte något av mina "favoritspråk", kan jag väl avslöja.

Att skriptet "deformerar" layouterna är ju inte bra, minst sagt. Hoppas att det korrigeras så småningom.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-10-02 23:46

Jag har ändrat mitt kort och ritat så som jag nog borde ritat. Nu är det 1mm radie och ett 0,8mm hål som korsas av radie-kurvan. Det är nog så som det måste tillverkas. Nu blev ju första prototypen bra ändå.

Att bågar hackas måste tydligen va så, för det är på sådan data som programmet gör sitt jobb. Det har tydligen varit uppe förr och lite försök finns på lösning, men ingen som utvecklaren är nöjd med. Verkar som mycke jobb att lösa... och det funkar ju trots allt som det är.

PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.

//Michael

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-10-03 07:31

Michael skrev: [...]

PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.

//Michael

Länge sedan jag tittade närmare på Python, så jag minns inte alla detaljer och jag vet inte hur det har utvecklats. Låter det installeras med med sådana appar som behöver det.

Att indragning har funktionalitet minns jag annars bara från Fortran 77. ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-11-02 16:20

Jag skulle nu skriva ut en krets på ett glättat papper.
Det gick inte alls.
Min laserskrivare frammatning "slirar" på det glättade pappret med ett error som resultat.

Får köra med vanligt papper.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2021-11-02 19:47

Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-11-02 23:31

Helmut skrev:Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.

Jag skall se om jag inte ta mig tid att lära hur dessa pcb-program fungerar.
Jag har två idéer hur jag kan få fram kretskort:

1. Köpa en CNC-fräs. https://www.amazon.se/s?k=cnc&ref=nb_sb_noss_2
2. Bygga om en laserskrivare som kan skriva ut mönstret direkt på mönsterkortet. Då får jag naturligtvis etsa också.

Utöver detta kan man ju skicka in sitt verk till ett företag som tillverkar kretskorten om man ändå lärt sig ett sådan där program.

Håller med dig om att man skall undersöka noggrant kopplingsscheman på nätet. Jag har sett hos kända konstruktörer scheman som sedan inte alls stämmer med kretskortet samma person tagit fram. Vilket är rätt? Kretskortet eller schemat? Väldigt irriterande!

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2021-11-03 20:59

Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-11-03 21:19

Helmut skrev:Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.

Ja, så är det och jag har sett det själv. Men min lilla billiga laserskrivare är inte mycket att använda mer än att skriva ut lite text...vet jag nu.

Jag har två idéer där en går ut på att skriva ut direkt på en laminatplatta från en ombyggd laserskrivare. Den andra idén är att fräsa ut kretsarna med en cnc-fräs.
Först har jag dock en annan idé på gång, dvs att skriva ut på tunnare glättat papper i form av pappret i en reklamkatalog som tejpas på ett vanligt papper.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-28 15:33

https://lwn.net/Articles/945519/ tipsar om att LibrePCB 1.0 har släppts. Lär vara enklare att komma igång med än KiCad.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-09-28 18:57

pLudio skrev:https://lwn.net/Articles/945519/ tipsar om att LibrePCB 1.0 har släppts. Lär vara enklare att komma igång med än KiCad.

Lovande. Skall testa (nästa vecka om jag kommit hem)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2023-09-28 22:48

Själv använder jag https://www.expresspcb.com/# som jag tycker är lätt att använda och så skriver jag ut i två ex på overhedfilm som jag klistrar över varandra så det blir absolut svart.
Har ett lager med glasfiberlaminat som jag sprayar på ett lager p 20 fotoresist. https://www.electrokit.com/produkt/foto ... AQAvD_BwE.. Kan vara lite problem med att få ett jämt lager efter som fotoresisten gärna rinner ut mot kanterna så kanterna inte blir fullt exponerade och genometsade så när jag sågar till laminatet brukar jag ta till några cm. Exponerar kretskortet i ca 5 minuter med ett uv lysrör.
Har testat med gnuggisar men upplever att gnuggisarna spricker och så får man nästan osynliga genometsningar.
Har testat att skriva ut på glansigt papper. Dessvärre har glansigt papper ofta ett tunt plastskikt som ger dåligt resultat.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-10-22 19:52

Var är din erfarenhet av electrokits P-20? Hållbarhet?

Hur lång exponering och med vad ?

Återgå till Teknikforum