Moderator: Redaktörer
Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning som är enkelt att lära sig och låtit JLPCB tillverka korten. Kostar lite mer men är värt varje krona. Man får ett professionellt kort som är lätt att löda. På den här sidan kan du se kostnaden för ett valt kort hos olika tillverkare. Mycket smidigt. https://pcbshopper.com/
Så här ser de kort ut jag gjorde senast.
[ Bild ]
Michael skrev:Klipp av benen innan lödning. Annars kan kortet skadas när benen klipps. Nu var i och för sig detta kort med stora banor på kortet, så inte kritiskt.
PS. För länge sedan i min ungdom så skrev jag ut på overhead film i laserskrivare... och så vidare!
//Michael
Michael skrev:Från overheadfilm till kort görs med uv-ljus.
När du skriver ut och sedan värmer över trycket till kopparkortet. Använder du vanligt papper? Det finns (fanns) special för det. Ett tips är också att dra ner farten på laserskrivaren, men misstänker att sådan ratt inte finns på dagens skrivare.
Du kan rita direkt på kopparn eller använda gnuggsymboler - finns det att köpa nu förtiden! För att få rätt storlek (avstånd mellan hålen). Skriv ut en dator ritad variant först och lägg på kortet. Använd vass spets för att markera (tryck till) där du senare skall borra hål. Sedan ritar du på frihand.
//Michael
MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD.
Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning
xmag skrev:MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD.
Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD.
Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!
Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga.Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac
) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)
Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.
Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?
Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare...
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Tack för idén!
Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga.Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac
) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)
Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.
Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?
Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare...
Jag skrev ett långt inlägg och råkade stänga av webbläsaren..
Jag drar en kortversion här:
Hobby-folk kan vara väl så duktiga och kunniga som vilket proffs som helst. Skillnaden ligger i att de ena har betalt och jobbar efter utpekade projekt medan den andra jobbar gratis med det denne tycker är kul. Dessutom delar hobby-foket med sig av sina kunskaper och på så vis skapar en jättelik kunskapsbank. Hobby-folk kan också vara proffs, gränserna är flytande. Huvudsaken är att vi har kul.
Jag inte bara har en dator, jag har flera och jag bygger dem själv.
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/
Till kretskortskapande:
Det finns nya plottrar för 1.500 kr. De skriver med vanlig penna men det kan inte vara svårt att byta till plotterbläck.
https://www.amazon.se/Fesjoy-skrivrobot ... 7224&psc=1
Men i så fall kan man lika gärna köpa en kretskortsfräs direkt:
https://www.amazon.se/maskinkit-TOPQSC- ... 7658&psc=1
Med en sådan slipper man mellansteget med frätande kemikalier.
Men bäst är nog ändå att beställa färdiga kretskort får företag som gör sådana. För samma pris som en plotter (1500kr) kan jag beställa 150st ettlagers kretskort 100x50mm.
MacBruce skrev:
Det var precis det jag försökte att säga — men jag är en erkänt dålig pedagog...
Men du har då fortfarande ingen plotter...
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.
Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.
Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!
MacBruce skrev:Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning
Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".
Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).
"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...
Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.
Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.
Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!
Jo förresten , endel pcb tillverkare stöder faktiskt cad filen direkt. Alltså behöver inte skapa gerberfil. T.ex. OSH Park tar KiCAD fil.
//Michael
MacBruce skrev:Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.
Nä, nu skall vi inte skrämma pôjken — jag har då aldrig haft några problem med att tillverka en Gerber-fil. Bra tips att höra med kort-tillverkaren, vilket format de föredrar, dock.Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.
Tror att vi tänker på samma CAD — vars namn inte jag heller kan klämma fram... Det fanns en Mac-version av den också, men den "försvann" efter en tid. Bara för den sakens skull tänker jag inte googla i ärendet.Men vänta lite (det "ro(u)tar" i huvudet på mig) --- --- --- --- --- kan det ha varit Eagle?
Eri skrev:MacBruce skrev:Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning
Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".
Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).
"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...
Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.
Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.
Jag är ju bara en glad amatör och min erfarenhet av Dip Trace är att det fungerar perfekt och är lätt att använda. Man kommer långt med "max 300 connections". Att det sen inte finns en väl fungerande Mac-version gör ju inte programmet dåligt.
Michael skrev:Ja just det EagleCAD heter det, eller gjorde. AutoDesk köpte upp det och ändrat bl.a. licensering. Inget jag skulle ta i med tång. Men finns tydligen fortfarande fri variant, max 80cm2 2lager. ...nä bättre titta på något annat. KiCad är nog det jag skulle titta på om jag idag skulle välja något.
Själv kör jag OrCad 7 för schema och PADS PowerPCB. Gamla grejor jag kört förr och nu förtiden alltför sällan.
//Michael
MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.
Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu.Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.
Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.
MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.
Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu.Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.
Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.
Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)
xmag skrev:MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.
Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.
Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.
Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:
"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".
"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."
RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."
Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.
xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.
1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....
Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.
RogerGustavsson skrev:xmag skrev:RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.
1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....
Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.
Kort nummer två blev kasserat, för dålig exponering eller så. Skrotlåda? Det har jag ingen men en massa komponenter på hög, även ett antal köpta kretskort.
xmag skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.
EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/
MacBruce skrev:xmag skrev:xmag skrev:Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.
EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/
Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...
xmag skrev:EDIT:
Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.
MacBruce skrev:xmag skrev:EDIT:
Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.
Så ere! (Har ibland funderat över vilka signaler man sänder ut i rymden, då vänner och bekanta kommer rusande i flock när man som mest vill vara i fred...)
Hur som haver: Fritzing for Mac visade sig erbjuda den näst senaste varianten av CAD:en, trots att det stod "latest" vid Download-knappen. Installerade paketet ändå, med tanken att jag kan ju alltid uppdatera via nätet.
När jag öppnade appen visade det sig, att "fronten" var till förväxling lik den som jag var bekant med för c:a 11 år sedan. Ingen bra början, då jag inte gillade "arbetsflödet" i den. Ok, jag kör väl en uppdatering för att se om det är något nytt i den... Då hamnade jag på Fritzings hemsida, där de fortfarande vill ha 8 Euro...
För närvarande avstår jag. Kanske tittar in på github någon gång och kollar, vilka resurser som behövs för att bygga en "maskinspecifik" variant.
xmag skrev:[...]
Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.
MacBruce skrev:xmag skrev:[...]
Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.
Tack! Kanske skall ta och titta under huven om något har ändrats för Mac-versionen innan jag bestämmer mig. 8 Euro hamnar man väl (gränsfall) inte på gatan för.
Jag har ju, och är supernöjd med, McCAD rullande under Mojave. Men om jag tvingas uppgradera till en 64-bitversion så kommer det att kosta tusenlappar. Inte värt det, om man bara "hobbysar".
RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.
RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.
RogerGustavsson skrev:Det där med "skrotlagret". Så här ser det ut men då saknas lite prylar, kanske tre-fyra våningar till. Förutom då alla skivspelare (5 st), slutsteg (4), receivar (2) och högtalare (4 par)...
RogerGustavsson skrev:De tre paren Magnepan Tympani tar också en del plats även om de är platta. Mina ligger i trälådor, 4st typ 160x40x15 cm. Har även kvar 4 kartonger till dem men där ligger bara bafflarna. Man är en samlargalning.
xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.
Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.
Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.
peterh skrev:xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.
Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.
Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.
Ring en vän ? Någon som gör ditt kort mot en rimlig ersättning ?
xmag skrev:Som RogerGustavsson skriver undviker man betalprogram som skall användas i en hobby.
https://jlcpcb.com/ är EasyEDA:s, som jag försökt lära mig, företag som producerar kretskort.
Jag har själv nu letat efter företag som kan producera kretskort efter bildfiler men inte hittat någon. Ser hopplöst ut.
Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)
MacBruce skrev:Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)
Just det, ja: den här hade jag tänkt kommentera tidigare, men glömde. (gammal man gör så gott han kan...).
Rätt många år sedan jag använde sådant, men Svebry i Skövde hade Fotoresist-belagda laminat som man lade OH-filmer på och belyste med en sollampa, varefter man "framkallade"/etsade fram mönstren med järnklorid. Fanns även dubbelsidiga laminat. Resultatet brukade bli mycket bra. Har inte kollat, om sådana laminat fortfarande finns att få tag i.
Michael skrev:Snacket i denna tråd får mig att tänka på min ungdom, nja inte den yngre delen. Jag ritade mönsterkort i AutoCAD. Fyllda linjer och donut'ar. Var små kort, men hände att jag kopierade de för flera kort på en A4 (OH-film). När AutoCAD ritade upp kortet på skärmen, så kunde man se uppritningen. Donut'arna liksom växte fram som en cirkel formad penseldrag. ...tills jag köpte en matte processor. Då gick det snabbare![]()
//Michael
xmag skrev:Förr kopplade många hemmasnidare sina kretsar på en bräda med små spik där lödningar skulle varar. Man limmade föst fast schemat på brädan och kopplade sedan exakt efter den. [...]
MacBruce skrev:xmag skrev:Förr kopplade många hemmasnidare sina kretsar på en bräda med små spik där lödningar skulle varar. Man limmade föst fast schemat på brädan och kopplade sedan exakt efter den. [...]
Skärbrädeselektronik, ja! (Breadboard- ).
RogerGustavsson skrev:Kan det här vara ett alternativ: https://youtu.be/cVhSCEPINpM
RogerGustavsson skrev:Kan det här vara ett alternativ: https://youtu.be/cVhSCEPINpM
xmag skrev:En annan variant, dvs använda ledande färg och ledande lim:
https://youtu.be/mwwA1d2s2OQ
xmag skrev:Eller kanske en plotter man köper:
https://youtu.be/tziwG9Ur_8A
Mellan 5.000kr och 10.000kr beroende på sort. För dyrt enligt mig. Max 2.500kr kan vara ok.
MacBruce skrev:xmag skrev:En annan variant, dvs använda ledande färg och ledande lim:
https://youtu.be/mwwA1d2s2OQ
Fungerar inte så bra — enligt min "daterade" erfarenhet. Det är förstås möjligt, att metoden har förbättrats sedan dess.
MacBruce skrev:xmag skrev:Eller kanske en plotter man köper:
Mellan 5.000kr och 10.000kr beroende på sort. För dyrt enligt mig. Max 2.500kr kan vara ok.
"Skit" i youtube och fråga i stället på "köp-och-sälj"-ställen. (Varför inte faktiskt.io? )Gamla plottrar kan man nog hitta för en bra bit under ny-pris. (Om jag inte vore så förtjust i min egen plotter, skulle jag gladeligen skänka bort den, om jag bara vore övertygad om att den kommer till nytta...
)
xmag skrev:Varför inte skriva ut kretsarna direkt på kretskortet:
https://youtu.be/jiwWCrCfXrY
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Eller kanske en plotter man köper:
"Skit" i youtube och fråga i stället på "köp-och-sälj"-ställen. (Varför inte faktiskt.io? )Gamla plottrar kan man nog hitta för en bra bit under ny-pris. (Om jag inte vore så förtjust i min egen plotter, skulle jag gladeligen skänka bort den, om jag bara vore övertygad om att den kommer till nytta...
)
Finns säkert många över sedan cadcam-plotter-tiden. Men de jag jobbat med skulle nog ha svårt att skriva så smått
som kretskort kräver. Skall ändå kolla upp det.
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
)
Finns säkert många över sedan cadcam-plotter-tiden. Men de jag jobbat med skulle nog ha svårt att skriva så smått
som kretskort kräver. Skall ändå kolla upp det.
Om plottern bara är "HP-kompatibel" sedan slutet av 80-talet, vågar jag garantera (utan utfästelser om pekuniär ersättning om det skulle visa sig att jag har fel!), att plottern "duger" för hobbyverksamhet. Det finns/(fanns) pennor som klarar 0,1 mm mellanrum. Slitage gör förstås att toleranserna ökar, men om man kommer upp i tusenlappar är det rimligt att man får "testa" innan man "pytsar".
peterh skrev:Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?
Jag tänker själv lägga ut ett jobb på honom.
xmag skrev:peterh skrev:Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?
Tack, men jag tror jag vill göra dem själv hemma i skrubben.
peterh skrev:xmag skrev:peterh skrev:Jag har en kontakt på ETA ( ETA: E-sektionens Teletekniska Avdelning) , han kanske kan åta sig att göra kortunderlag, alt även kontakta tillverkare. Är det intressant ?
Tack, men jag tror jag vill göra dem själv hemma i skrubben.
Det är ok men jag skall nog sponsra en chalmerist. Hittade ett företag i kungsbacka som gör fysiska korten ( har nog handlat av dem i ett tidigare liv)
Jag kan rapportera utfallet om intresse finns.
Michael skrev:Om du nu inte vill/orkar/hartid att lära dig rita schema och pcb på 'rätt' sätt. Utan bara vill rita ledare, men kunna få ut gerber för att tillverka riktiga kort. Så...
Kör ett pcb cad program och rita bara ett fåtal komponenter, med enbart ett hål och en pad. Detta i olika storlekar, så många som behövs. Vill du ha en 8 pin ic, får du placera ut 8 av dessa enkla komponenter. Kör utan DRC och dra ledare mellan paddarna. Eventuellt rita linjer istället. Skriv text på silkscreen lagret. Generera gerber. Ritar du koppar bara på ett lager så skulle du kunna kopiera lagret du ritat koppar i till filnamnet för andra lagret. Då får du exakt samma koppar på båda sidorna.
Eventuellt skulle du kunna skippa strulet med gerber om du kör ett av programmen som endel mönsterkortstillverkare kan ta emot design filen från direkt.
[ Bild ]
Tänk på att de som gör kort billigt bara har pläterade hål. Så inga hål utan koppar. Den stora padden i mitt exempel ovan rymmer en M3 mutter.
//Michael
Michael skrev:Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
[ Bild ]
Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.
PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.
//Michael
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
MacBruce skrev:Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:
https://www.wortum.com/cuprum/
xmag skrev:MacBruce skrev:Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:
Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.
MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara...
Bill50x skrev:MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara...
Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."
Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner
/ B
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Intressant!
Jag skall inte påpeka det uppenbara...
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Intressant!
xmag skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...
MacBruce skrev:xmag skrev:xmag skrev:
Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...
Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då...
Michael skrev:Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!
Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb
//Michael
Michael skrev:Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).
Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.
Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.
//Michael
Michael skrev: [...]
PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.
//Michael
Helmut skrev:Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.
Helmut skrev:Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.
pLudio skrev:https://lwn.net/Articles/945519/ tipsar om att LibrePCB 1.0 har släppts. Lär vara enklare att komma igång med än KiCad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster