Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:En del lågdistande element har dämpande gummi runt magneten↓
28W/4878T00
SEAS L26ROY...
Linkwitz fäster inte bas/mid-elementet i baffeln utan använder väl bara sig av nån tätning? Infästningen sker runt magnet och korg. Detta p.g.a vibrationer.
En subwoofer spelar väldigt långa våglängder så påverkan bör väl vara väldigt låg? Jag vill dra mig till minnes att någon från SEAS sagt att magneten ger ifrån sig ringningar, men minns inte exakt vad han menade: Från material eller p.g.a. vibrationer?
Modellera funkar bra för dämpning. Jag testade på en tvåvägare med plåtkorg och ljudet blev mycket bättre. I ett andra skede tryckte jag in modellera på baffeln och en bit in i lådan runt väggarna, med lite extra där vibrationerna var som värst. Även det förbättrade ljudet. Basen blev mer definierad och man "ser" längre in i ljudbilden. Skillnaden blev mycket stor.
Elementkorg i gjutgods tycker man inte borde drabbas av vibrationer i samma utsträckning som pressad plåt, men nu har ju både SEAS och Scan-Speak gummi runt sina subwoofers!?
SEAS har haft gummi runt magneten på sina bättre element i decennier så det är ingen ploj. Modellera kostar inte många kronor och kan tas bort utan synliga spår. Man testa på en låda och jämföra och märker man ingen skillnad kan man ge bort modelleran till ungarna. 1kg kostar 49kr på Biltema.
RolffRojs skrev:Att jag inte hörde i syne var jag säker på.
I-or skrev:1. Det går inte att höja den mekaniska förlustfaktorn genom att applicera gummi på utsidan av motorn, verkan blir försumbar.
2. Generellt sett är strukturresonanser i korgen inget större problem relativt resonanser i kon/surround/spider/bobin eftersom det huvudsakligen handlar om någorlunda små och linjära effekter (man tappar en aning känslighet vid motor/korg-resonans), även om det ändå alltid kan vara trevligt att slippa delar som bråkar.
Belker skrev:RolffRojs skrev:Att jag inte hörde i syne var jag säker på.
Den slutsatsen är nog tyvärr för tidig att dra om du inte blindtestade. REW mäter distorsion. Börja där och se om det blir skillnad. Om ja, går den att höra?
RolffRojs skrev:Jo, det var min nästa tankegång också. Bakre delen av lådan med aluminiumstag mot tjockare aluminiumplåt var en annan om bara ett bas/mid-element används.
KEF har gjort en variant↓
Fast mer massa kan väl inte vara hela förklaringen till det förbättrade ljudet? Om lådväggarna delvis hade gjorts en halv centimeter tjockare så är jag säker på att lyftet inte hade varit lika stort.
RolffRojs skrev:I-or skrev:1. Det går inte att höja den mekaniska förlustfaktorn genom att applicera gummi på utsidan av motorn, verkan blir försumbar.
2. Generellt sett är strukturresonanser i korgen inget större problem relativt resonanser i kon/surround/spider/bobin eftersom det huvudsakligen handlar om någorlunda små och linjära effekter (man tappar en aning känslighet vid motor/korg-resonans), även om det ändå alltid kan vara trevligt att slippa delar som bråkar.
1. Jag applicerade även ca 1 cm tjockt på elementkorgens ben.
2. Skillnaden var stor. Plåtkorg kanske är mer resonant än gjutgods?
RolffRojs skrev:Jo, det var min nästa tankegång också. ...
Fast mer massa kan väl inte vara hela förklaringen till det förbättrade ljudet? Om lådväggarna delvis hade gjorts en halv centimeter tjockare så är jag säker på att lyftet inte hade varit lika stort.
Tangband skrev:Prova att lägga en stor vikt på din basmodul, typ 30 kg . Hör du nån skillnad ? .
Om det är skillnad så kanske slutsatsen kan dras att två subbaselement som är monterade så att accelerationskrafterna tar ut varandra är en bra idé . Det motsvarar väl en närmast oändlig massa ökning hos lådan och schassiet på elementet ?
I-or skrev:För en tunn plåtkorg kan man höja förlustfaktorn märkbart med s.k. single layer damping förutsatt att dämpskiktet är tillräckligt tjockt. 1 cm är definitivt tillräckligt tjockt för tunn plåt och kan ge tydligt hörbara skillnader.
Det som händer vid resonanserna i korgen är att mobiliteten för motorn ökar med något hundratal gånger. Annorlunda uttryckt "väger" motorn strukturdynamiskt inte lägre ett par kg utan kanske 20 gram, vilket förstås är ett problem om konens rörliga massa också är 20 gram. Newtons lag om verkan och motverkan gör att motorn rör sig lika mycket som konen men åt andra hållet och konen rör sig alltså hälften så mycket som den borde. Följden blir förstås en kraftig dal i frekvensgången och även en del problem relaterade till utklingningsförloppet vid transienter.
paa skrev:RolffRojs skrev:Jo, det var min nästa tankegång också. ...
Fast mer massa kan väl inte vara hela förklaringen till det förbättrade ljudet? Om lådväggarna delvis hade gjorts en halv centimeter tjockare så är jag säker på att lyftet inte hade varit lika stort.
Att spänna ihop två motstående element med en stång handlar om en helt annan sak än att addera varandras massa. Det handlar om att reaktionskrafterna tar ut varann helt och hållet.
Almen skrev:Aha, jag trodde det var imperativ, och så var det ett substantiv.
RolffRojs skrev:I-or skrev:Googlade "Single layer damping" och hittade denna: Finite element Simulation of damped Sound Insulation Plate based on COMSOL
Från den saxade jag det här ↓
Effekt av olika lager dämp på 2mm aluminium. Jag tror godset på plåtkorgen är 2mm. Under c:a 100Hz händer inte mycket. Fixering av ett subwoofer-element är kanske den enda rimliga lösningen?
Modellera är dock visköst och adderar inte bara massa. Med uppskattningsvis 5-6 mm modellera på baffeln och en bit in på väggarna på fronthögtalarna så blev skillnaden stor. Godstjocklek är 16 mm MDF och borde då blivit knappt hörbart?
Jämförelsevis blev skillnaden av byte av DAC med SINAD 105dB till 90dB liten.
Almen skrev:Aha, jag trodde det var imperativ, och så var det ett substantiv.
I-or skrev:Nu har jag inte läst rapporten, men sannolikt beror den inledningsvis låga nivån för TL på att det inte finns några resonanser att dämpa för de lägsta frekvenserna.
Johan_Lindroos skrev:RolfRojs, det lilla pappret du hänvisar till tar bara upp en specifikt typfall som de räknat på.Spoiler:Visa
Adhoc skrev:En simpel test med fingertopparna lätt emot baffeln och hög volym spelandes indikerar att det verkar funka bra.
RolffRojs skrev:Jag tryckte in 1kg modellera till idag men märkte ingen skillnad. Det mesta hamnade på baffeln. Nåja, jag är mycket nöjd med förbättringen som åstadkommits. 300kr kostade det totalt för 3kg per låda, men kunde kommit undan med 200kr. Dock var det väl värt pengarna. Högtalaren har plåtkorg och låda i 16mm MDF. På bättre grejor märker man kanske inte av nån skillnad alls.
Linkwitz delar en länk på sin sida till ett papper Andrew Jones från Elac är författare till och kan vara läsvärt för lådbyggare: http://www.linkwitzlab.com/Driver%20Decoupling.doc Lösningen här är att koppla elementet till baffeln med gummibussningar.
Adhoc skrev:Frågan går inte att svara på. -Eftersom jag inte gjorde någon låda med vanlig installation med träskruv och tätningslist mellan korgen på 12"-basen och baffeln. Jag gick direkt på vad jag tyckte borde minska / dämpa vibrationer från lådytorna. 1) Inga skruv i direktkontakt med baffeln, 2) baffeln av 2x19 mm Valchromat ("MDF") med ca 0,7 mm dämplim från Henkel Loctite (Teroson) emellan och 3) en stor viton o-ring mellan korgen och baffeln innanför skruvarna.
Tangband skrev:Intressant artikel.![]()
Den visar att kabinettvibrationerna minskar med 20 dB med decoupling. Dvs inga träskruvar direkt in i baffeln.
Även att det är hörbart bättre.
Artikeln indikerar också att det är viktigt att motorn på elementet inte vibrerar. Det borde därför vara en god idé att klämma fast elementets magnet/ motor bakifrån så det sätts i spänn ?
paa skrev:rajapruk skrev:Linkwitz fäster elementet i magneten såg jag på hans hemsida.
Ja det är ju i magnetspalten som krafter och reaktionskrafterna mot talspolen uppstår, inte i kanten av högtalarchassiet.
Mellan magnet och chassiets montagehål kan diverse resonanser uppstå.
IngOehman skrev:Ja, på illa gjorda korgar så kan man oftast se artefekter i tonkurvan på grund av dessa resonanser.
Min erfarenhet är att man oftast får bäst resultat om man kopplar ett element med bra formad korg till en tjock (=tung) baffel som i sin tur är kommpad i kanterna till ett kabinett med tunnare väggar. Allra bäst blir det om de tunnare väggarna dessutom är kraftigt dämpade medan den tjocka baffeln är så homogen som möjligt.
Dock behöver man självklart i det enskilda fallet alltid göra en beräkning av Q-värden som ALLA enskilda moder får. Gör man inte det kan man lika gärna välja en konventionell infästning. Oddsen att en speciallösning vald med en tumregel skall vara bättre än en normallösning är inte jättebra.
Att fästa in elementet mjukt i lådan ger en undertryckning av dåliga korgars resonanser (tillsammans med de massor som ändarna bidrar med, låda resp motor) men i gengäld så tillkommer en ny resonans mellan elementmassan och den elastiska infärstningen... Den hamnar som regel lägre ned i frekvens. Fäster man in elementet i magneten så blir frågan stället hur man undviker resonanser i det som infärstningen kopplar till...
Man kan även göra lite av varje - närmare bestämt fästa in i baffeln men även applicera en massa direkt till magnetsystemet via en fjädrande men högdämpande infästning (likt Citroens Batteur).
Vh, iö
Tangband skrev:Artikeln indikerar också att det är viktigt att motorn på elementet inte vibrerar. Det borde därför vara en god idé att klämma fast elementets magnet/ motor bakifrån så det sätts i spänn ?
paa skrev:Jag köpte nyaste SEAS ROY med gummihylsa runt magneten. Jag tror att gummihylsorna är en kombination av stötskydd (eftersom keramiska magneter är spröda), och designelement. Gummihylsorna på mina element var snarast lite för stora, så dom klämmer inte riktigt utan glappar lite. De gör nog ingen nytta alls för ljudet, men inte så stor skada heller om dom inte börjar skallra pga att de inte sitter riktigt stabilt.
RolffRojs skrev:Jo, på basarna är det så. Jag mejlade SEAS och dem svarade så här:
"Gummiet var primært et estetisk valg.
I noen grad på de store basser så beskytter det magneten mot slag. Dette er årsaken til at vi fortsatt bruker det på ROY-bassene.
SEAS Fabrikker AS"
Men som jag skrev i första inlägget har jag ett minne av att nån från SEAS har skrivit att gummit ger dämpning. Gummit kan ursprungligen ha hamnat på ett element där elementkorgen inte inte var bra nog. Resonanserna i korgen hamnar väl rätt högt och dämpas väl rätt bra av gummi.
DQ-20 skrev:Nej, så är det inte. Det är precis som SEAS skriver. Scan-speak använder det i princip bara på sina dyra element och det är populärt i bilbasbranschen där magneternas utseende spelar roll. Korgens ekrar måste vara riktigt usla för att det ska märkas om man dämpar dem och då är det ofta bättre med förstyvning. På magneten - bara snyggare.
DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster