Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Varför kan man höja en dal med negativ PEQ och under vilka förutsättningar gäller det?
RogerGustavsson skrev:Vadå kostar i upplösning? Om du visste hur mycket rattande det är även på audiophila fonogram.
Johan_Lindroos skrev:Kan man det?
Tangband skrev:RolffRojs skrev:Varför kan man höja en dal med negativ PEQ och under vilka förutsättningar gäller det?
Du menar om man lägger dsp-shelving på minus både nedåt och uppåt i frekvens precis runtom en dal som är vid 50 Hz , vid tex 45 Hz och 55 Hz . På så sätt kan man dämpa hela registret så ”dalen” upphör.
Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
I-or skrev:Ja, eftersom DAC:en även i bästa fall "bara" har 19-20 bitars verklig upplösning, så kanske man sänker till 17-18 bitar verklig upplösning bredbandigt efter ekvalisering. I praktiken spelar det dock ingen roll eftersom upplösningen räcker och blir över med en bra DAC. Även 17 bitar motsvarar 102 dB S/N och med toppnivåer om 120 dB ligger då DAC-brusnivån på måttliga 18 dB, d.v.s. en bra bit under bakgrundsnivån i rummet.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
Du hörde rätt.
Inte ens om du har svindyra apparater ( Linn space ) och försöker korrigera för reflexer ovanför 80 Hz med miken från lyssningsplats så blir det inte bra ljudmässigt.
Belker skrev:Nu är ju mina erfarenheter lika anekdotiska som Tangbands, men jag tycker det går utmärkt att eq:a på det sätt I-or beskriver. Det inte bara går, det blir otroligt bra!
Belker skrev:Ungefär så här (filtren är i stereo, därav den svävande infon kring antal): Under 100 Hz korrigerar jag med minimum fas IIR-filter. 3-4 filter runt rumsresonansen med Q runt 4-5. Dessa summerar till en dip på 10-12 dB. Dessa tar alltså hand om resonans, men tyglar också basens generella frekvensgång i mitt basglada källarrum. Över 100 har jag 3-4 FIR-filter upp till 3-400 Hz. Jag kör dessa FIR linjär fas för de är lite olika för höger/vänster och jag vill inte ha olika fasgång på kanalerna i onödan. Rätt eller fel, jag gjorde så... Dessa filter tar peakar, utom ett som höjer lite (+3, -5 db max, q runt 2-4). Sen har jag en high shelf Q 0,7 -4 db vid 600 Hz. Detta för att kompensera midbasbortfallet i mitt rum och det faktum att jag sänkt totalnivån med mina peakfilter. Jag har även en motsvarande low shelf för basen vid 120hz - 2dB. Den här skulle jag kanske kunna skippa genom att justera gain i cr80s, men jag är lat och gör det i PEQ... Sen har jag en specialare i form av ett High Shelf vid 60 Hz q0,7 -2,5 db. Denna sänker allt över den lägsta basen och skapar infraboost och headroom för höjningen längre upp.
Jag kör alltså stereo hela vägen, även om shelvingfiltren har samma värden. Mätningar på decay/vattenfall visar skillnad, och när jag angriper dessa individuellt på basarna och sen summerar blir det bäst. Över 100 hz påverkar möblering och en dörr kanalbalansen och reflexerna, så genom att justera dessa olika per kanal blir stereobilden och frekvenskurvan bättre.
Solklart, va?
Belker skrev:Nu är ju mina erfarenheter lika anekdotiska som Tangbands, men jag tycker det går utmärkt att eq:a på det sätt I-or beskriver. Det inte bara går, det blir otroligt bra!
Belker skrev:Jag har mätt tusentals gånger i varje punkt av rummet, stjärnstopp!![]()
Självklart gäller min eq för min egen sweetspot i min egen ljudgrotta. Varför skulle jag optimera ljudet för andra platser eller för andra? När jag har vänner på besök (nån gång i framtiden, kanske) får de låna min plats. Annat vore såklart om jag hade min stereo för allmän muzak i vardagsrummet.
Tangband skrev:Belker skrev:Nu är ju mina erfarenheter lika anekdotiska som Tangbands, men jag tycker det går utmärkt att eq:a på det sätt I-or beskriver. Det inte bara går, det blir otroligt bra!
Mina erfarenheter har jag från det jag läst av IÖ, samt egna mätningar, som jag gjorts hundratals av då jag undersökt detta och som finns i trådar på detta forum.
Jag hoppas att du är medveten vad som händer om du korrigerar för reflexer vid frekvenser över 100 Hz och du flyttar dig 70 cm åt vänster eller framåt i soffan. Om inte - gör mätningar och kolla själv!
Den reflex du vill korrigera ( som mikens mätning från favorit-lyssningsplatsen talar om för dig ) ändrar frekvens då du flyttar dig, och istället för en korrektion vid exempelvis 115 Hz , - 9 dB, Q=10 så kan det istället behövas en korrigering vid 126 Hz , -13 dB och Q = 13.
Speciellt tokigt och fel blir det att korrigera för smalbandiga reflexer över 100 Hz som har ett högt Q värde. Då blir korrigeringen helt fel vid annan plats i soffan och dessutom då sämre än ingen korrigering alls.
Sådana korrigeringar blir bara rätt i en exakt punkt och helt fel på alla andra ställen i rummet.
Det är därför de flesta rumskorrigeringsprogram är feltänkta.
En helt annan sak är tex Morellos PEQ som korrigerar för själva rummets fundamentalresonanser och där kan det bli förbättringar på riktigt om rummet är kasst.
———————
Sedan kan du förstås uppleva att det blir bättre iallafall ( var och en får ju ratta som man vill) och du kanske sitter exakt vid sweetspot varje gång du lyssnar. Har du en kompis som lyssnar samtidigt bredvid i soffan så kommer denna dock att uppleva ett försämrat ljud.
E skrev:För mig är det självklart att vilja kunna lyssna med hög fidelitet från en ganska stor area, och även halvliggandes och ståendes.
Mvh E*
I-or skrev:Jag vill bara inflika att "logetänkande" och "förväntanseffekter" för lyssningsrum är högst ovanliga teorier, som jag inte har råkat på någon annanstans än på detta forum. Att ett odämpat källarrum idealt sett också skulle ha en återgivning som ett odämpat källarrum faller på sin egen orimlighet.
I-or skrev:Den musikaliska händelse som målas upp i våra lyssningsrum är en illusion och naturligtvis kan vi som abstrakt tänkande individer koppla bort både synintryck och ljudande intryck från eget tal i rummet m.m.
JM skrev:E skrev:För mig är det självklart att vilja kunna lyssna med hög fidelitet från en ganska stor area, och även halvliggandes och ståendes.
Mvh E*
En myt.
Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen och ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore (psykolog)- Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.
Vid en fördröjningen av samma ljud från ena högtalaren överstiger 1 ms inträder precedence effekten. Dvs lokalisationen kommer förläggas till närmaste högtalaren. Spatiala stereo upplevelsen/lokalisationen upphör utanför lyssningspositionen.
Med odistinkt ljud/musik kan en bredare lyssningsposition upplevas med denna upplevelse försvinner vid transienta stereoljud.
JM
JM skrev:E skrev:För mig är det självklart att vilja kunna lyssna med hög fidelitet från en ganska stor area, och även halvliggandes och ståendes.
Mvh E*
En myt.
Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen och ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Vid en fördröjningen av samma ljud från ena högtalaren överstiger 1 ms inträder precedence effekten. Dvs lokalisationen kommer förläggas till närmaste högtalaren. Spatiala stereo upplevelsen/lokalisationen upphör utanför lyssningspositionen.
Med odistinkt ljud/musik kan en bredare lyssningsposition upplevas med denna upplevelse försvinner vid transienta stereoljud.
JM
I-or skrev:Ja, miniDSP 2x4 är en billig produkt med låga prestanda både för ADC och DAC. Speciellt om man kör analogt in, d.v.s. använder ADC:n, erhåller man en ganska hög brusnivå nästan hur man än gör och eftersom ekvalisering ytterligare höjer brusnivån blir resultatet riktigt svagt.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-and-minidsp-2x4-hd-dsp-and-dac.2674/
För goda ekvaliseringsresultat behöver man relativt högpresterande utrustning, åtminstone om man utnyttjar en ADC i kedjan.
Tangband skrev:Man måste alltså välja om man vill optimera sina konstruktioner för att med bäst resultat sitta i sweetspot och få en illusion av ett knivskarpt trovärdigt perspektiv eller kompromissa lite ljudmässigt med andra konstruktioner och därmed kunna lyssna lite utanför sweetspot.
DQ-20 skrev:Att du bara träffar på det på det här forumet beror naturligtvis på att det är IngOehman som är upphovsmannen. Men ditt "inflikande" blir ett auktoritetsargument om det endast bygger på att modellen är sällsynt (enligt dig). Jag ser inte "loge-tänkandet" som ett "recept" utan som en modell för att bena ut vad som är rimliga krav att ställa på två-kanalsstereo och utifrån detta försöka konstruera högtalarna och lyssningsrummet. Härvidlag finns det objektiva (gäller alla med öron) och subjektiva (individuella preferenser) faktorer att balansera. Men modeller är just modeller. Om det är en bra eller dåligt modell beror av de empiriska konsekvenser som uppstår när den tillämpas. Jag har inte sett att det uppstår några praktiska "anomalier" av den modellen. Men jag är dilettant på detta. För att kunna avgöra giltigheten i ditt inflikande behöver jag därför veta hur "loge-tänkandet" leder till felaktigt konstruerade lyssningsrum i praktiken.
DQ-20 skrev:Tangband skrev:Man måste alltså välja om man vill optimera sina konstruktioner för att med bäst resultat sitta i sweetspot och få en illusion av ett knivskarpt trovärdigt perspektiv eller kompromissa lite ljudmässigt med andra konstruktioner och därmed kunna lyssna lite utanför sweetspot.
Det där är intressant. För mig är det där med ”knivskarpt perspektiv” en sak som ofta skiljer hifiintresserade från vanligt folk. För mig är det en artefakt som jag inte hör i verkligheten och är därför inte jättebrydd att få det från sterion.
DQ-20
DQ-20 skrev:JM skrev:E skrev:För mig är det självklart att vilja kunna lyssna med hög fidelitet från en ganska stor area, och även halvliggandes och ståendes.
Mvh E*
En myt.
JM
Ditt inlägg är obegripligt. Det ser ut som det är det är maskingenererat av slumpmässiga fraser. Att argumentera med vetenskaplig referenser är dessutom ganska meningslöst eftersom du försöker bevisa att den upplevelse som många på forumet har haft av en bred, icke-kantrande stereobild inte existerar. Forskningsrön kan möjligtvis förklara uppkomsten av en sinnesförnimmelse, men knappast förklara att den inte existerar hos dem som säger sig ha sagda sinnesförnimmelse.
/DQ-20
I-or skrev:Om du ekvaliserar avvikelser i lyssningsrummet så håller du dig inte till logetänkande. Tanken är att lyssningsrummets påverkan på återgivningen är en naturlig del av den akustiska illusionen och därmed ska även rumsresonanser m.fl. störande reflektioner inte ekvaliseras bort. Som synes ovan håller jag, liksom konsensusvetenskapen, inte med om detta.
Så länge som du bara ekvaliserar frekvenser under ca 300 Hz så behöver du inte resonera i termer av direktbidrag och reflekterade bidrag eftersom det är summan som räknas. För frekvenser över ca 1 kHz bör du endast ekvalisera direktljudet, d.v.s. bara ekvalisera baserat på mätresultat med kort tidsfönster.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Jag vill bara inflika att "logetänkande" och "förväntanseffekter" för lyssningsrum är högst ovanliga teorier, som jag inte har råkat på någon annanstans än på detta forum. Att ett odämpat källarrum idealt sett också skulle ha en återgivning som ett odämpat källarrum faller på sin egen orimlighet.
Att du bara träffar på det på det här forumet beror naturligtvis på att det är IngOehman som är upphovsmannen. Men ditt "inflikande" blir ett auktoritetsargument om det endast bygger på att modellen är sällsynt (enligt dig). Jag ser inte "loge-tänkandet" som ett "recept" utan som en modell för att bena ut vad som är rimliga krav att ställa på två-kanalsstereo och utifrån detta försöka konstruera högtalarna och lyssningsrummet. Härvidlag finns det objektiva (gäller alla med öron) och subjektiva (individuella preferenser) faktorer att balansera. Men modeller är just modeller. Om det är en bra eller dåligt modell beror av de empiriska konsekvenser som uppstår när den tillämpas. Jag har inte sett att det uppstår några praktiska "anomalier" av den modellen. Men jag är dilettant på detta. För att kunna avgöra giltigheten i ditt inflikande behöver jag därför veta hur "loge-tänkandet" leder till felaktigt konstruerade lyssningsrum i praktiken.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Den musikaliska händelse som målas upp i våra lyssningsrum är en illusion och naturligtvis kan vi som abstrakt tänkande individer koppla bort både synintryck och ljudande intryck från eget tal i rummet m.m.
Jag uppfattar att den akustiska illusion som uppstår ligger på en ganska "låg" nivå i hjärnan och bygger på vår erfarenhet av hur verkliga ljudkällor brukar vara funtade om det låter på ett visst sätt i våra öron. Ganska lite kognition tycks vara inblandad såvida inte andra sinnesintryck är involverade (känsel, syn). Jag tycker själv att hörseln verkar ganska "låg-kognitiv", endast slaget av luktsinnet.
Mina 2 cent.
/DQ-20
JM skrev:Ord kan inte fixa bra ljud i vanliga lyssningsrum.
Endast vetenskaplig stringens kan ge viss klarhet i hur vi hör och hur hörandet optimeras.
Bra ljud erhålls när analysen av faktiska förhållanden är förankrade i vetenskapen. Detta ger förutsättningar för adekvat PEQ.
Vetenskapen för hörandet i rum har tre viktiga grundstenar.
1 Fysiken/akustiken i rummet är den lättaste delen att mäta och beräkna.
2 Neuropsykologiska reaktionen på stimuli - fysiken. Svårt att mäta korrekt. Men det finns bra grundbultar att utgå ifrån.
3 Neurofysiologiska reaktionen på stimuli - fysiken. Svårt att mäta och analysera.
Inga andra vetenskapliga entiteter finns för hörandet.
Att särskilja dessa grundbultar i hörandet av ljud i rum är en förutsättning för att göra rätt PEQ och erhålla bästa ljud.
På faktiskt.io blandas dessa vetenskapliga entiteter med irrelevanta begrepp till oigenkännlighet.
En ansats till att särskilja och renodla fysiken från ffa psykologin.
Inom psykologin vill jag trycka på att tidsaspekten. Tiden när vi upplever olika ljud är den på faktiskt.io mest försummade variabeln som jag ser det. Mycket viktigt för att förstå hur vi hör i små rum. Förklarar varför sk rumskurvor i lyssningspositionen utan hänsyn till tiden är meningslösa. Rummets storlek och akustiska möblering påverkar i hög grad rumskurvan och ljudupplevelsen.
En identiskt ljudreflex relativt direktljudet av tex tal upplevs helt olika beroende när den når lyssnaren.
Under ca 1 ms förflyttas lokalisationen av ett ljud mot identiska reflexens position (enligt summationslokalisations principen - en av grunderna för lokalisation vid stereolyssnande).
Mellan ca 1-50 ms lokaliseras ett ljud till direktljudets position (enligt precedence effekten) där den identiska reflexen ger varierande maskering av direktljudet men ej positionering. Minst störande ljud ger reflexen vid maskering kring 20 ms.
Över ca 50 ms upplevs två ljud. Kopplingen till direktljudet enligt precedens effekten har upphört.
Obs detta är överförenkling.
Den andra försummade viktiga aspekten för hörandet i små rum är maskering i vid bemärkelse.
viewtopic.php?f=9&t=68369&hilit=precedence
JM
I-or skrev:DQ-20 skrev:Att du bara träffar på det på det här forumet beror naturligtvis på att det är IngOehman som är upphovsmannen. Men ditt "inflikande" blir ett auktoritetsargument om det endast bygger på att modellen är sällsynt (enligt dig). Jag ser inte "loge-tänkandet" som ett "recept" utan som en modell för att bena ut vad som är rimliga krav att ställa på två-kanalsstereo och utifrån detta försöka konstruera högtalarna och lyssningsrummet. Härvidlag finns det objektiva (gäller alla med öron) och subjektiva (individuella preferenser) faktorer att balansera. Men modeller är just modeller. Om det är en bra eller dåligt modell beror av de empiriska konsekvenser som uppstår när den tillämpas. Jag har inte sett att det uppstår några praktiska "anomalier" av den modellen. Men jag är dilettant på detta. För att kunna avgöra giltigheten i ditt inflikande behöver jag därför veta hur "loge-tänkandet" leder till felaktigt konstruerade lyssningsrum i praktiken.
Detta är ett märkligt resonemang. Att jag påpekar att en viss hifi-filosofi (logetänkande) ligger långt utanför normen är inte ett auktoritetsargument. Det går naturligtvis inte att hänvisa till alla vetenskapliga skrifter som inte resonerar i termer av logetänkande (vilket är alla skrifter som jag känner till), men om du vill ha ett exempel kan du utgå ifrån Tooles "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms". Det blir naturligtvis omöjligt att diskutera även de enklaste frågor om man skulle vara tvungen att skriva en referenslista med hundratals verk för varje påstående av mer eller mindre självklar karaktär som man gör.
En praktisk anomali är just att en mycket ojämn frekvensgång i lyssningspositionen skulle vara "korrekt" eftersom detta är vad många rum ger upphov till utan ekvalisering. Detta går helt emot vad bl.a. Toole rekommenderar. Han brukar framhålla att ekvalisering upp till åtminstone 500 Hz utifrån mätningar av frekvensgången i lyssningspositionen är fördelaktigt för återgivningen i nästan alla sammanhang. Jag brukar vara lite mer försiktig och sätta 300 Hz som en övre gräns, under vilken man kan vara ganska säker på att inte råka ut för negativa effekter av ekvaliseringen även om det kan vara möjligt att gå högre än så.
Om du kan hitta stöd för logetänkandet utanför detta forum får du gärna upplysa mig istället för att insinuera att detta skulle vara fel. Stödet bör vara baserat i vetenskapliga studier från t.ex. JAES, naturligtvis inkluderande resultat från lyssningstest. Annars kan hela argumentationen förpassas till området allmänt tyckande.
Om något så bör nog auktoritetsargumenten sökas hos upphovsmannen till logetänkandet. Bevisbördan ligger alltid på den som presenterar teorier utanför konsensusvetenskapen.
petersteindl skrev:I
Här förlorar du nog dina 2 cent. Hörseln, om något kräver extremt mycket kognitiv hjärnverksamhet för perception. Allt som handlar om Auditory Scene Analysis, The Perceptual Organization of Sound bygger på kognition. Det är Gestalt sida upp och sida ner. Utan kognition tillsammans med minnesfunktioner tror jag inte man skulle höra något urskiljningsbart eller användbart.
Jag uppfattar även smak och doft som kognitivt. Låt säga att man äter en frukt som man aldrig ens hört talas om förut. Då smakar man. Men hur skall man förklara smaken? Säg att den smakar som ett mellanting/blandning mellan päron, oliver och banan.![]()
Nu skall du förklara smaken för en person som aldrig, varken sett eller hört talas om, eller smakat på, eller luktat på; banan, päron och oliver.Lycka till. Hur smakar ett päron om man inte får använda ordet päron?
Så här står det om ett vin: Mycket fruktig smak med inslag av fat, plommon, färska örter, svarta vinbär, viol, blåbär, peppar och choklad. Om inte det här är kognitivt så vete fåglarna.![]()
Finns inte den kognitiva biten inom perception så kan man ta bort psykologin från området. Snart svimmar nog JM.![]()
Men det kognitiva tillsammans med minnesfunktion är som jag ser det, hela grejen.
Mvh
Peter
Belker skrev:Hårda ord. Jag känner igen mig i JMs beskrivning, men jag lyssnar nästan uteslutande på panorerad mono. Möjligt att akustisk musik i A/B-stereo kan få en lite bredare stereobild, men för mig trumfar ändå alltid intensitet. Att många anekdoter på ett forum tillsammans skulle utgöra sanning är inte giltigt. Det är helt okontrollerade lyssningar, kraftigt påverkade av förväntan.
petersteindl skrev:så vete fåglarna.![]()
DQ-20 skrev:Belker skrev:Hårda ord. Jag känner igen mig i JMs beskrivning, men jag lyssnar nästan uteslutande på panorerad mono. Möjligt att akustisk musik i A/B-stereo kan få en lite bredare stereobild, men för mig trumfar ändå alltid intensitet. Att många anekdoter på ett forum tillsammans skulle utgöra sanning är inte giltigt. Det är helt okontrollerade lyssningar, kraftigt påverkade av förväntan.
Min måttstock är akustiska händelser. Jag uppfattar inte perspektivet som "knivskarpt", för det har jag för lite dämpning, men jag har labbat en hel del med avstånd och högtalarvinklar och uppfattar inte att stereobilden rör sig särskilt mycket när jag flyttar mig i soffa. Lite vid jämförande test, men inget man lider av när man väl sitter där.
/DQ-20
JM skrev:Ord kan inte fixa bra ljud i vanliga lyssningsrum.
Endast vetenskaplig stringens kan ge viss klarhet i hur vi hör och hur hörandet optimeras.
Bra ljud erhålls när analysen av faktiska förhållanden är förankrade i vetenskapen. Detta ger förutsättningar för adekvat PEQ.
2 Neuropsykologiska reaktionen på stimuli - fysiken. Svårt att mäta korrekt. Men det finns bra grundbultar att utgå ifrån.
3 Neurofysiologiska reaktionen på stimuli - fysiken. Svårt att mäta och analysera.
Att särskilja dessa grundbultar i hörandet av ljud i rum är en förutsättning för att göra rätt PEQ och erhålla bästa ljud.
På faktiskt.io blandas dessa vetenskapliga entiteter med irrelevanta begrepp till oigenkännlighet.
Inom psykologin vill jag trycka på att tidsaspekten. Tiden när vi upplever olika ljud är den på faktiskt.io mest försummade variabeln som jag ser det. Mycket viktigt för att förstå hur vi hör i små rum. Förklarar varför sk rumskurvor i lyssningspositionen utan hänsyn till tiden är meningslösa. Rummets storlek och akustiska möblering påverkar i hög grad rumskurvan och ljudupplevelsen.
En identiskt ljudreflex relativt direktljudet av tex tal upplevs helt olika beroende när den når lyssnaren.
Under ca 1 ms förflyttas lokalisationen av ett ljud mot identiska reflexens position (enligt summationslokalisations principen - en av grunderna för lokalisation vid stereolyssnande).
Mellan ca 1-50 ms lokaliseras ett ljud till direktljudets position (enligt precedence effekten) där den identiska reflexen ger varierande maskering av direktljudet men ej positionering. Minst störande ljud ger reflexen vid maskering kring 20 ms.
Över ca 50 ms upplevs två ljud. Kopplingen till direktljudet enligt precedens effekten har upphört.
Den andra försummade viktiga aspekten för hörandet i små rum är maskering i vid bemärkelse.
JM
DQ-20 skrev:
Jag är inte direkt känd för "märkliga resonemang" (utan bland mina barn) så det här får jag nog ta på mig att bena upp. Vad gäller auktoritetsargument så tycker jag att det lätt gick att uppfatta det så: att hänvisa till att något är udda och inte ligger inom normen för "received view" är i sig ett svagt argument och jag uppfattade att det framställdes som lite mer än ett neutralt konstaterande. Det har också en hel del att göra med vem som är avsändaren och kontexten. Men att loge-modellen inte alls är mainstream är vi helt överens om. Att leta i litteraturen känns lönlöst. Det är ett udda perspektiv. En främmande fågel. En isolerad tankemodell. osv... Men det gör den vare sig felaktig eller ointressant i sig.
Det är när du kommer in på specifika frågor, som t.ex. manipulation av högtalarnas frekvensgång för rumsanpassning, som det blir lite mer känga i argumenten. I alla fall för mig. Jag läste på i ett par gamla trådar och det är tydligt att det går en skiljelinje där. IÖ hävdar ju med viss emfas att stående vågor inte skall bekämpas med EQ utan endast resonanser. Han gör det med hänvisning just till loge-modellen och hans empiriska erfarenhet (som inte är direkt tillgänglig för någon annan än honom själv). Jag säger varken bu eller bä - jag kan för lite. Men jag lägger också märke till att Toole har en tendens att vara lite ateoriskt i sin forskning: årtionden av kontrollerade experiment men förhållandevis lite teoretiserande. Jag skulle gärna sett en eller flera modeller med prediktivt värde som också förklarar varför på ett övergripande sätt. Loge-modellen är ju faktiskt testbar i vissa delar, t.ex. när det gäller EQ. Inte för att jag tycker det som Toole har bidragit med är ointressant men förklaringarna blir ofta att "vi har undersökt det här empiriskt och då blir det såhär". Som jag uppfattar det från min begränsade horisont alltså. IÖ har ett helt annat fokus på förklaringsmodeller, men där brister det å andra sidan i transparensen kring det empiriska.
Så, ungefär. Kommer inte mycket längre - jag är ju dilettant. På hifi.
/DQ-20
I-or skrev:Tja, jag säger som vanligt, hur stor är sannolikheten för att den udda teorin är korrekt? För den som tvekar om den etablerade vetenskapen har rätt eller om det är "en främmande fågel" som är att föredra är det mycket enkelt att förvissa sig om hur det ligger till. Allt man behöver är en dator med gratismjukvara och en enkel mikrofon (man kan t.o.m. använda en Iphone undantaget de allra lägsta frekvenserna, Android-telefonerna varierar lite för mycket i undre gränsfrekvens för att kunna rekommenderas, men fungerar åtminstone över 100 Hz).
Prova med och utan ekvalisering av frekvensgången upp till 300 Hz. Jag tror att de flesta som inte har provat blir ganska överraskade över hur stor förbättringen blir med ekvalisering.
Detta gäller förstås för lyssningspositionen, den som springer omkring i rummet under lyssningen bör bara korrigera toppar/dalar i effektresponsen, vilket man gör genom att medelvärdesbilda mätningen över hela rummet.
Grundregeln är helt enkelt att man alltid mäter i den/de positioner där man tänker sig att lyssna och ekvaliserar därefter.
juanth skrev:Loge-tänkandet är väl synonymt med ”Live end-dead end” begreppet?
I-or skrev:Praktiskt sett liknande effekter, ja, men hififilosofiskt totalt annorlunda.
I-or skrev:JM skrev:Ord kan inte fixa bra ljud i vanliga lyssningsrum.
JM
Ingen försummar tidsplanet på detta forum utan ger det ungefär den prioritet som det ska ha.
Detta med utvärdering av signaler i tidsplanet och med olika infallsriktningar har jag tagit upp något dussin gånger tidigare. Upp till ca 300 Hz har hörseln i reflektiv miljö stora svårigheter att separera de inkommande ljudvågorna tidsmässigt, varför frekvensgångsmätningar med långt tidsfönster efterliknar hörseln väl. Dessutom är huvudet för litet för att tillåta precis riktningsbestämning.
Över ca 1 kHz kan dock hörseln tydligt separera signalerna både tidsmässigt och riktningsmässigt, varför mätdata bör analyseras med ett kort tidsfönster. Med ett tidsfönster om 1-2 ms utesluts allt utom de allra tidigaste reflektionerna, varför det går utmärkt att mäta även i lyssningspositionen. Det är även så att den låga frekvensupplösning man erhåller på detta sätt också efterliknar hörselns frekvensupplösning (s.k. kritiska band) hyggligt i stora delar av diskanten. Bara fördelar, alltså.
Du har åtminstone rätt i att Haas-effekten lätt får ljudbalansen att kantra mot den närmaste högtalaren om man inte utnyttjar omfattande riktverkan för att kompensera för detta så att nivåskillnaden mellan källorna uppväger tidsskillnaden.
Slutligen bör man alltid se till att inte låta förstareflektionerna speciellt i horisontell ledd få alltför hög nivå över 300 Hz eftersom detta ger en otydligare positionering av ljudsceneriet.
Belker skrev:En klar nackdel med EQ är det rabbit hole av tweakande som man kan ramla ned i. -Går det inte att klämma ur lite mer ur systemet? Men jag tycker det är rätt kul och en del av hobbyn. Effekten av skruvandet är ju dessutom verklig, till skillnad från vad vanliga audiophools ägnar sig åt med kablar, jordlådor och skärbrädor.
Har man en gång tagit det röda pillret, så...
NADifierad skrev:Och väntar man för länge med att mäta och fintrimma, så får man ångest för att man glömt hur DSP’n funkar![]()
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Loge-tänkandet är väl synonymt med ”Live end-dead end” begreppet?
Även jag undrar samma sak som juanth, även om iö ofta förespråkar mer dämpning i högtalarnas rumshalva än vad som brukar göras i LEDE-sammanhang, men om vi skippar filosofin så handlar det väl egentligen bara om att dämpa de tidiga reflexerna så mycket som möjligt?
Är iö:s egna högtalare på något sätt anpassade just för logetänket, mer än att de om jag förstår rätt är gjorda för väldämpade väggar om högtalarna placeras väggnära (för att ge jämn energirespons i rummet)?
Och skippar vi inte filosofin, vad menas egentligen med detta:I-or skrev:Praktiskt sett liknande effekter, ja, men hififilosofiskt totalt annorlunda.
Om LEDE-design av ett rum ger samma eller liknande resultat som logetänkandet som Peter beskrev här ovan så måste ju LEDE-förespråkare också anse att det är ett korrekt sätt att återge på, har man då inte samma filosofi?
Harryup skrev:
Jag har använt olika digitala filter i vart fall i 15 år i liten aning olika 3-vägssytem. Om basen som delas vid runt 100Hz inte ligger rätt i tid så blir den aningen bullrigt grumligt även vid ganska rak frekvensgång. Antalet lyssningsplatser i soffan (3) har ungefär samma ljud. Om mellanregsiter och diskant skiljer sig åt tidsmässigt men diskant och bas ligger rätt så behövs en tandläkarstol. Platserna bredvid mitten får lober och man hör lite av den bortre högtalaren om man sitter i mitten. Om bas och mallenregister är vältajmat men inte diskanten så hör man inte den borte högtalaren alls utan bara den framför sig om man inte sitter absolut i mitten. Och så rätt det går injusterat så har man en stereobild på alla 3 platserna utan problem och rör man huvudet så ligger ljudbilden fast utan upplevelsen av lober. Delningen mellan diskant och mellan är vid runt 700Hz i mitt system.
Gör kortslagighet hos högtalarelementen någon skillnad för detta? Har kortslagiga servobasar, mellanregister med veckad kant och 1" horn uppåt.
/Harry
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Loge-tänkandet är väl synonymt med ”Live end-dead end” begreppet?
Även jag undrar samma sak som juanth, även om iö ofta förespråkar mer dämpning i högtalarnas rumshalva än vad som brukar göras i LEDE-sammanhang, men om vi skippar filosofin så handlar det väl egentligen bara om att dämpa de tidiga reflexerna så mycket som möjligt?
Är iö:s egna högtalare på något sätt anpassade just för logetänket, mer än att de om jag förstår rätt är gjorda för väldämpade väggar om högtalarna placeras väggnära (för att ge jämn energirespons i rummet)?
Och skippar vi inte filosofin, vad menas egentligen med detta:I-or skrev:Praktiskt sett liknande effekter, ja, men hififilosofiskt totalt annorlunda.
Om LEDE-design av ett rum ger samma eller liknande resultat som logetänkandet som Peter beskrev här ovan så måste ju LEDE-förespråkare också anse att det är ett korrekt sätt att återge på, har man då inte samma filosofi?
RolffRojs skrev:I-or skrev:Om du ekvaliserar avvikelser i lyssningsrummet så håller du dig inte till logetänkande. Tanken är att lyssningsrummets påverkan på återgivningen är en naturlig del av den akustiska illusionen och därmed ska även rumsresonanser m.fl. störande reflektioner inte ekvaliseras bort. Som synes ovan håller jag, liksom konsensusvetenskapen, inte med om detta.
EQ ser jag som nödvändigt, så det håller jag helt med om. Konceptet logetänkande har jag bara en svag aning om.Så länge som du bara ekvaliserar frekvenser under ca 300 Hz så behöver du inte resonera i termer av direktbidrag och reflekterade bidrag eftersom det är summan som räknas. För frekvenser över ca 1 kHz bör du endast ekvalisera direktljudet, d.v.s. bara ekvalisera baserat på mätresultat med kort tidsfönster.
Summeringen av mina frontar ger en förhöjd diskant. Ett Q om 1 och gain på -2dB löser detta fint. Med kort tidsfönster bör man kanske mäta direkt på högtalaren, typ en meters avstånd? Jag kollade en tidigare mätning mätt från lyssningsplats och satte 2-5ms. Frekvensgången fick dalar om 20dB!
Om frekvensgången är rak enligt officiella, nåja tillverkarens, mätningar men summerar inkorrekt, pga av fas eller liknande så måste väl frekvensgången vid lyssningsplats ge mest rättvisande bild?
I-or skrev:Skillnaden mot logetänkandet ligger i den påstått "kognitiva dissonansen" mellan ljudåtergivningen via högtalarna och den akustiska miljön för annan ljudgenerering i rummet, vilket i princip utesluter ekvalisering. Tanken är att det finns ett naturligt rumsljud som man som lyssnare uppfattar när man har vistats i ett rum en kort stund och att detta ljud även ska återspeglas vid musiklyssning.
Morello skrev:När Isidor talar om ekvalisering, talar han om ingrepp för att åstadkomma en konstant frekvengång upp till cirka 300 Hz- det låter sig näppeligen göras genom att ändra godhetstal(Q) för bas-systemets högpassfunktion eller att göra bredbandiga ingrepp över två oktaver. Ändamålet tarvar en adekvat parametrisk ekvalisator.
Belker skrev:Morello skrev:När Isidor talar om ekvalisering, talar han om ingrepp för att åstadkomma en konstant frekvengång upp till cirka 300 Hz- det låter sig näppeligen göras genom att ändra godhetstal(Q) för bas-systemets högpassfunktion eller att göra bredbandiga ingrepp över två oktaver. Ändamålet tarvar en adekvat parametrisk ekvalisator.
Jag fattar det och gör det (en av få här, verkar det som). Jag ville bara påminna om att Ino inte är så puristisk i den här frågan som kanske görs gällande.
I-or skrev:Skillnaden mot logetänkandet ligger i den påstått "kognitiva dissonansen" mellan ljudåtergivningen via högtalarna och den akustiska miljön för annan ljudgenerering i rummet, vilket i princip utesluter ekvalisering. Tanken är att det finns ett naturligt rumsljud som man som lyssnare uppfattar när man har vistats i ett rum en kort stund och att detta ljud även ska återspeglas vid musiklyssning.
Här spårar logetänkandet ur i filosofiska banor som inte har någon täckning i vetenskapen och som dessutom inte ens är korrekt ur ett grundakustiskt perspektiv eftersom det inte existerar något övergripande rumsljud för låga frekvenser när ljudfältet uppvisar total modal dominans (ljudet varierar oerhört med sändar- och mottagarposition). Detta faktum kvarstår upp till närmare en oktav över Schröderfrekvensen, d.v.s. upp till ca 300 Hz, något som är ganska enkelt att visa och även bl.a. Toole tar upp i sina arbeten.
Enligt min mening är det även mycket enkelt för audiofilen att genom ekvalisering falsifiera logeteorin //
DQ-20 skrev: Vad gäller ekvalisering skiljer IÖ på stående vågor och resonansen där endast de senare bör bekämpas med EQ.
/DQ-20
Maarten skrev:DQ-20 skrev: Vad gäller ekvalisering skiljer IÖ på stående vågor och resonansen där endast de senare bör bekämpas med EQ.
/DQ-20
Har jag missat en väsentlig distinktion mellan stående vågor och resonanser eller finns här en missuppfattning (eller vinkling som lätt leder till missuppfattningar) som jag sett återupprepas i även andra trådar? (T ex här: viewtopic.php?f=9&t=16989&p=2171909&hilit=st%C3%A5ende+v%C3%A5gor#p2171909 )
Jag tänker att stående vågor är en delmängd av resonansfenomen, där stående vågor uppkommer genom reflektion och interferens. T ex enligt http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... tandw.html eller https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave
När jag läser i tidigare trådar (t ex viewtopic.php?f=10&t=56417&p=1596438&hilit=st ) uppfattar jag det som att det finns ett synsätt som gör skillnad på stående våg från en (1 st) reflektion, resp multipla reflektioner men det undrar jag om det är korrekt beskrivet eller följer gängse synsätt inom fysik eller definitionen av stående vågor.
En 1( st) reflektion skulle jag kalla reflektion och interferens och multipla reflektioner skulle jag kalla stående våg i de fall våglängden "passar rumsmåtten". I annat fall även det reflektioner och interferenser.
Vidare tänker jag att det är viktigt att det i praktiken är partiella stående vågor man hanterar, eftersom det finns förluster med i ekvationerna. Annars blir synsätten för dichotoma.
Rörigt!?
Samt: Vilka andra resonanser kan uppstå i rum, utöver stående vågor, samt avgränsningsytors och föremåls egenresonanser? Är inte de flesta (eller alla?) resonansfenomen antingen stelkroppsmekanik (massa och fjäder, en frihetsgrad) eller vågutbredning (tid och rum i ett medium som kan likställas med många kopplade massor och fjädrar) där det senare rör stående vågor?
(Snabb gurgling ger att man ofta pratar om rumsmoder snarare än stående vågor, även om det i princip är samma sak, se t ex
http://www.acousticfrontiers.com/room-modes-101/
https://en.wikipedia.org/wiki/Room_modes
http://www.silcom.com/~aludwig/Room_acoustics.html, som även innehåller länkar till andra närliggande områden).
Morello skrev:Det är ett helt basalt begrepp inom vågrörelselära och kan studeras i lättillgängliga böcker i ämnet.
I-or skrev:Logeteorin leder till det märkliga konstaterandet att resonanser i längdled bör korrigeras, medan dito i bredd- och höjdled inte ska korrigeras. Dessutom ska inte låga ordningars reflektionseffekter korrigeras alls (t.ex mot sidovägg eller mot bakvägg eller sidovägg+tak o.s.v. - trots att för frekvensgångsavvikelser kan 1 reflektion vara värre än 1000 reflektioner som bygger upp en resonans).
Hörseln har dock ingen aning om varför frekvensgången är ojämn och gör därför inte dessa distinktioner angående vilka avvikelser som "ska" vara där enligt logeteorin.
I-or skrev:Jo, enligt logeteorin kan man flytta käll- och mottagarpositioner för att undvika ojämn inverkan av rumsresonanser och dessutom utnyttja diverse absorptionsåtgärder för att jämna ut frekvensgången. Detta är förstås bra, speciellt ökningen av absorption ger global verkan och är därför extra positivt, men saken är dock den att ekvalisering är enormt mycket effektivare och dessutom betydligt mer inredningsvänligt.
//snip//
Så går det när man vägrar att ta till sig teknikens landvinningar.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Jo, enligt logeteorin kan man flytta käll- och mottagarpositioner för att undvika ojämn inverkan av rumsresonanser och dessutom utnyttja diverse absorptionsåtgärder för att jämna ut frekvensgången. Detta är förstås bra, speciellt ökningen av absorption ger global verkan och är därför extra positivt, men saken är dock den att ekvalisering är enormt mycket effektivare och dessutom betydligt mer inredningsvänligt.
//snip//
Så går det när man vägrar att ta till sig teknikens landvinningar.
OK, helt förståeliga argument. Men jag uppfattar att du mer argumenterar mot IÖ:s specifika tillvägagångssätt via proxy, än mot loge-modellen per se. Fast å andra sidan: det här är ju esoterika. Låg distortion, rimligt rak frekvensgång i lyssningsposition och väsentliga riktningar, rumskorrigerande EQ upp till max 300 Hz, högtalarna ca 45-47 grader isär. Sen blir det vad det blir. Hur man når dit kan man ju diskutera men är man där är resten lull-lull. Tycker jag.
/DQ-20
Morello skrev:En deriverande krets (H(s)=s) har rak frekvensgång - du menar konstant frekvensgång.
I-or skrev:Jo, enligt logeteorin kan man flytta käll- och mottagarpositioner för att undvika ojämn inverkan av rumsresonanser och dessutom utnyttja diverse absorptionsåtgärder för att jämna ut frekvensgången. Detta är förstås bra, speciellt ökningen av absorption ger global verkan och är därför extra positivt, men saken är dock den att ekvalisering är enormt mycket effektivare och dessutom betydligt mer inredningsvänligt.
I-or skrev:Logeteorin leder till det märkliga konstaterandet att resonanser i längdled bör korrigeras, medan dito i bredd- och höjdled inte ska korrigeras. Dessutom ska inte låga ordningars reflektionseffekter korrigeras alls (t.ex mot sidovägg eller mot bakvägg eller sidovägg+tak o.s.v. - trots att för frekvensgångsavvikelser kan 1 reflektion vara värre än 1000 reflektioner som bygger upp en resonans).
Hörseln har dock ingen aning om varför frekvensgången är ojämn och gör därför inte dessa distinktioner angående vilka avvikelser som "ska" vara där enligt logeteorin.
E skrev:I-or skrev:Jo, enligt logeteorin kan man flytta käll- och mottagarpositioner för att undvika ojämn inverkan av rumsresonanser och dessutom utnyttja diverse absorptionsåtgärder för att jämna ut frekvensgången. Detta är förstås bra, speciellt ökningen av absorption ger global verkan och är därför extra positivt, men saken är dock den att ekvalisering är enormt mycket effektivare och dessutom betydligt mer inredningsvänligt.
Får inte Isidor inreda musikrummet precis som han vill alltså? Isidora eller Isidorisfår väl odla sina egna intressen i andra rum?
Mvh E*
JM skrev:I-or skrev:Logeteorin leder till det märkliga konstaterandet att resonanser i längdled bör korrigeras, medan dito i bredd- och höjdled inte ska korrigeras. Dessutom ska inte låga ordningars reflektionseffekter korrigeras alls (t.ex mot sidovägg eller mot bakvägg eller sidovägg+tak o.s.v. - trots att för frekvensgångsavvikelser kan 1 reflektion vara värre än 1000 reflektioner som bygger upp en resonans).
Jag har aldrig fattat vad "logeteorin" innebär rent fysikaliskt som stimuli? Uppfattat det mest som luddigt flum med antydda inslag av fysik.
Är det något jag har missat?
JM
JM skrev:Således oprecist variabelt flum utan fysikaliska fakta.
Utan att vara fysikexpert vill jag allt mer ha mer exakta specifika fysikaliska fakta för att förstå stimuli i sin kontext.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Således oprecist variabelt flum utan fysikaliska fakta.
Utan att vara fysikexpert vill jag allt mer ha mer exakta specifika fysikaliska fakta för att förstå stimuli i sin kontext.
JM
Vill du ha en längre version gällande Loge-konceptet så kan du kolla här.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2172188#p2172188
Mvh
Peter
DQ-20 skrev:Morello skrev:Det är ett helt basalt begrepp inom vågrörelselära och kan studeras i lättillgängliga böcker i ämnet.
Ja, eller Wikipedia:
"Stående vågor är i sin grundläggande form ickeresonanta. Icke resonanta stående vågor uppstår t.ex. mellan en ljudkälla och en reflexyta, alltså när ett ljud från en ljudkälla reflekteras mot ett tvärsnitt med lägre eller högre akustisk impedans än den som råder i vågen, det vill säga mediets akustiska impedans. Resonanta stående vågor (resonanser) är ett specialfall som uppstår när ett ljud reflekteras oändligt många gånger, t.ex. mellan två parallella ytor."
Begreppet är ganska lätt att förstå genom de många visuaIiseringar som finns på nätet. En våg viker sig över sig själv efter reflektion. IÖ har dock markerat att han använder, och tycker att begreppet SKALL användas så att begreppet "stående våg" reserveras för icke-resonanta stående vågor, medan begreppet "resonans" används för resonanta stående vågor. Det verkar inte stöta på patrull hos ingenjörer. Eller? Jag tycker mest det är en nomenklaturfråga. Vad beträffar "reflektion" är det en orsak, inte en verkan.
IÖ verkar mena att EQ är bra basområdet, men främst för att korrigera resonanser, inte (icke-resonanta) stående vågor. ...
...
/DQ-20
Svante skrev:Jag vill nog försiktigt invända mot begreppet resonant respektive icke-resonant stående våg. Det rör ihop begreppen.
En stående våg är en stående våg. Punkt. Sen kan den uppstå där det finns en resonans eller där det inte finns en resonans, men det har egentligen inte med den stående vågen att göra. En stående våg är en våg som inte transporterar energi, alternativt transporterar lika mycket energi i två motsatta riktningar.
Att man sedan ofta brukar slarva och likställa resonans med stående våg är liksom inte ett skäl att röra till det ännu mer.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Således oprecist variabelt flum utan fysikaliska fakta.
JM
Vill du ha en längre version gällande Loge-konceptet så kan du kolla här.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2172188#p2172188
Mvh
Peter
Inte blev "logeteorin" mer förståelig. Fysik skall vara stringent. Detta är ett absolut krav. Fysiken är det stimuli vi hör. Går det inte att göra fysiken tydlig inom sina egna begränsningar finns inga förutsättningar att förstå hörandet.
"Logeteorin" bygger mer på tomtar och troll än fysik.
JM
petersteindl skrev:Vill man inte ha ljudåtergivning enligt Loge-modellen så är det inte det man bör verkställa i praktiken.
Vill man ha ljudåtergivning enligt Loge-modellen så är det den modellen man bör verkställa i praktiken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster