Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Mappningen vet jag inte men allt annat kan du göra i Procedural EQ.
Belker skrev:Ja, då tar du fram ett Convolution Filter och laddar in en fil med fir-filtren. Dessa skapar du med t.ex rephase. Det går att mappa upp dessa på flera kanaler också, men det är lite pyssel. Säg till om du behöver hjälp!
Belker skrev:Gör en svepfil i REW med Generator och spara den i Roon-folder. Se till att den har acoustic timing! Då går det bra att mäta genom Roon.
solhaga skrev:Belker skrev:Gör en svepfil i REW med Generator och spara den i Roon-folder. Se till att den har acoustic timing! Då går det bra att mäta genom Roon.
Japp, det är min reservplan för REW.
Open Live i JRiver MC har också den fördelen att exempelvis Youtubeklipp, HDTracks och Bandcamp samples mm går att spela upp via DSP:n.
Har Roon denna möjlighet?
"Unable to start streaming. Check your Qobuz account and try again. Too many failures. Stopping playback"
solhaga skrev:Mycket talar nu för Roon istället för JRiver MC.
Men JRiver kostar bara 300 SEK per uppgradering och jag kan ju alltid behålla min senaste köpta version för de saker som Roon saknar.
Integrationen mot Qobuz, som är det främsta försäljningsargumentet, verkar dock inte att fungera.
Jag startade min Qobuz-provmånad igår men jag får fortfarande upp"Unable to start streaming. Check your Qobuz account and try again. Too many failures. Stopping playback"
trots omstarter av både Roon och dator.
Jag kan lyssna via Qobuz webgränssnitt och datorhögtalarna på en annan icke-Roon dator.
Roon does not officially support remote access. It requires all devices to be in the same sub-net.
solhaga skrev:Jag vill ju givetvis kunna lyssna på min musik i telefon, det vill säga över internet, såsom JRemote fungerar.
Jag installerade Roon Remote (iOS), men den fungerar bara inom mitt lokal nätverk.
Roon Remote stödjer alltså inte fjärråtkomst över WAN.
Så sent som Januari 2020:Roon does not officially support remote access. It requires all devices to be in the same sub-net.
Dock har en "Roon to Go" varit planlagd länge.
Ett sätt att gå runt detta är naturligtvis att använda Qobuz för detta, helt enkelt kopiera spellistor/favoriter från Roon.
Eller lyssna på lite ny musik.
Roon OS will automatically place your successfully ripped CD’s flies into connected storage (internally or USB connected). NAS storage is not supported. If you need to rip to a NAS, we suggest adding a small FAT32 formatted USB flash drive (16GB or higher would be fine), and Roon OS will rip to that. Then you can manually move those files to your NAS.
Belker skrev:Rippa med Roon? Det visste jag inte ens att man kunde. Varför inte bara rippa med dbPower eller EAC? Låt filerna landa var du vill och mappa upp den disken i Roon.
Belker skrev:Roon analyserar allt rippat som läggs till biblioteket. Om det redan finns DR-tag från JRMC vet jag inte vad det gör. Jag har bara använt ”dum” ripper. Qobuz skickar med DR, men jag vet inte om den är R128. Tycker normaliseringen funkar utan problem oavsett om det är strömmat eller lokalt.
Det där med DSP förstår jag inte riktigt. Menar du sänkningen som normaliseringen gör? Den beror ju på vilken nivå man väljer på album normalization. DSP headroom ställer man ju manuellt i DSP om man vill ha det.
dewpo skrev:Om du föredrar neutralt ljud är antagligen Precise versionerna av filtren i ROON att föredra![]()
Smooth versionen av ROON filtren har ett ganska stort diskant tapp
dewpo skrev:Filter impulserOm det underlättar valet av filter?
Jag vill upplysa om att något krånglade vid mätningen missljud så jag kan ej garantera att de är korrekta
dewpo skrev:Lyckades göra om mätningarna med 24-bitars precision
Belker skrev:dewpo skrev:Lyckades göra om mätningarna med 24-bitars precision
Tack! Man undrar ju vad HQPlayer tillför mer än ökad elförbrukning. Tycker du HQP låter bättre? Och till vilken DAC? NOS?
Belker skrev:Kan du inte göra det där i Roon?
dewpo skrev:Belker skrev:Kan du inte göra det där i Roon?
Det skall nog gå att göraMen jag fick det inte att fungera som jag ville
Kanske är det så att min dator inte orkar med beräkningarna om inte det finns möjligheter att använda GPU enheten via CUDA?
En annan möjlighet är att problemen jag hade för 2 år sedan innan jag bestämde mig för att skaffa HQPlayer inte längre existerar i ROON![]()
Jag skall vid tillfälle prova om de filter jag använder i HQPlayer går att köra på samma hårdvara i ROON!
192000 2 6 0
0 0
0 0 0 0 0 0
192.wav
0
0.0
0.0
192.wav
0
1.0
1.0
LOGITEC192HIGH.wav
-4
0.0
2.0
LOGITEC192HIGH.wav
-4
1.0
3.0
LOGITEC192LOW.wav
-4
0.0
4.0
LOGITEC192LOW.wav
-4
1.0
5.0
LOGITEC192L.wav
-4
0.0
2.0
LOGITEC192L.wav
-4
1.0
3.0
LOGITEC192MID.wav
4
0.0
4.0
LOGITEC192MID.wav
4
1.0
5.0
dewpo skrev:Detta försökte jag köra men det renderar bara felmeddelanden![]()
- Kod: Markera allt
192000 2 6 0
0 0
0 0 0 0 0 0
192.wav
0
0.0
0.0
192.wav
0
1.0
1.0
LOGITEC192HIGH.wav
-4
0.0
2.0
LOGITEC192HIGH.wav
-4
1.0
3.0
LOGITEC192LOW.wav
-4
0.0
4.0
LOGITEC192LOW.wav
-4
1.0
5.0
LOGITEC192L.wav
-4
0.0
2.0
LOGITEC192L.wav
-4
1.0
3.0
LOGITEC192MID.wav
4
0.0
4.0
LOGITEC192MID.wav
4
1.0
5.0
384000 2 8 63F ; 2 in, eight out, 7.1 denominations
0 0
1.0 1.0 1.0 1.0 1.1 1.1 0 0 ; 1.0 ms and 1.1 ms delays but none on the SL and SR
left_tweeter.wav
0 ; there's only one channel in the filter
0.0 ; Source channel 0 with no scaling
0.5 ; Output channel with - 6 dB (0.5) scaling
right_tweeter.wav
0
1.0
1.5 ; -6 dB
left_mid.wav
0
0.0
2.5 ; -6 dB
right_mid.wav
0
1.0
3.5 -6 dB
left_bass.wav
0
0.0
4.5 ; -6 dB
right_bass.wav
0
1.0
5.5 ; -6 dB
left_sub.wav
0
0.0
6.0 ; 0 dB
right_sub.wav
0
1.0
7.0 ; 0 dB
dewpo skrev:Fick det att fungera! ASIO fungerar men inte WASAPI![]()
Tyvärr orkade inte min ROON server (som är en annan dator än den jag kör HQPlayer i) med de filter som jag använder![]()
Allt under 1x prestanda ledare till buffrande. Min dator orkade upp i 0.6x och buffrade således ungefär var tionde sekund.
solhaga skrev:dewpo skrev:Fick det att fungera! ASIO fungerar men inte WASAPI![]()
Tyvärr orkade inte min ROON server (som är en annan dator än den jag kör HQPlayer i) med de filter som jag använder![]()
Allt under 1x prestanda ledare till buffrande. Min dator orkade upp i 0.6x och buffrade således ungefär var tionde sekund.
Grattis!
Kan du dela med dig vad du gjorde?
Jag gissar att du inte behövde ändra i konfigurationsfilen såsom jag föreslog.
192000 2 6 0
0 0
0 0 0 0 0 0
192.wav
0
0.0
0.63
192.wav
0
1.0
1.63
LOGITEC192HIGH.wav
0
0.0
2.40
LOGITEC192HIGH.wav
0
1.0
3.40
LOGITEC192LOW.wav
0
0.0
4.40
LOGITEC192LOW.wav
0
1.0
5.40
LOGITEC192L.wav
0
0.0
2.40
LOGITEC192L.wav
0
1.0
3.40
LOGITEC192MID.wav
0
0.0
4.0
LOGITEC192MID.wav
0
1.0
5.0
dewpo skrev:solhaga skrev:dewpo skrev:Fick det att fungera! ASIO fungerar men inte WASAPI![]()
Grattis!
Kan du dela med dig vad du gjorde?
Jag gissar att du inte behövde ändra i konfigurationsfilen såsom jag föreslog.
Jo jag hade läst slarvigt, Du fick mig på rätt spår![]()
Denna konfigurations filen fungerade![]()
- Kod: Markera allt
192000 2 6 0
0 0
0 0 0 0 0 0
192.wav
0
0.0
0.63
192.wav
0
1.0
1.63
LOGITEC192HIGH.wav
0
0.0
2.40
LOGITEC192HIGH.wav
0
1.0
3.40
LOGITEC192LOW.wav
0
0.0
4.40
LOGITEC192LOW.wav
0
1.0
5.40
LOGITEC192L.wav
0
0.0
2.40
LOGITEC192L.wav
0
1.0
3.40
LOGITEC192MID.wav
0
0.0
4.0
LOGITEC192MID.wav
0
1.0
5.0
Men sedan var det ett problem ytterligare. Mitt ljudkort detekterades endast som flerkanaligt via ASIO
Via ASIO och med skicka stereo som 5.1 i bockat fungerade det. Fast ändock inte då datorn var för långsam
dewpo skrev:Hur långa filter tycker du det behövs för att ljudet skall bli transparent?
Jag använder 524288 taps långa filter med 64-bitars upplösning.
Upplever det som att ljudet släpper på ett helt annat sätt än när man använder kortare filter med lägre bit djup.
Men jag vet ej säker om det är verkligt eller inbillning från min sida?
131072
Fördröjning lägger jag direkt i filtren när jag genererar dem i rePhase.
Man kan ange dem i cm om man vill (exempel centrering:(400ms-80cm))
rajapruk skrev:Med Så hög samplingsfrekvens blir FIR-filtren väldigt väldigt tunga (kräver många taps).
Varför kör du så hög samplingsfrekvens Solhaga?
solhaga skrev:rajapruk skrev:Med Så hög samplingsfrekvens blir FIR-filtren väldigt väldigt tunga (kräver många taps).
Jag har fonogram (DSD) som efter DSP ger denna PCM-frekvens.
Det är också maximalt vad DAC:en klarar i åtta kanaler.
rajapruk skrev:solhaga skrev:rajapruk skrev:Med Så hög samplingsfrekvens blir FIR-filtren väldigt väldigt tunga (kräver många taps).
Det är också maximalt vad DAC:en klarar i åtta kanaler.
Det blir väldigt kostsamt processormässigt. För ingen som helst vinning, vad jag kan bedöma.
DSD är inget bra format för fortsatt digital processing.
Belker skrev:Bas upp till ca 100 Hz kör jag minimum fas. Över det linear. För att kunna mata in värden från REW och Roon måste man ha filterbanken i Proportional Q.
solhaga skrev:
Diskanten är 34 cm framför subbasarna. Skall jag då ange middle-34cm?
rajapruk skrev:Sakta i backarna nu!
Filters linearization fliken handlar om att faslinjärisera delningen mellan element i högtalarare, om man använt perfekta skolboksdelningar. Ändrar bara fas alltså, i ett väldigt specifikt syfte.
rajapruk skrev:Jag gillar att ha delayen för den den fysiska gångvägsskillnaden utanför FIR-filtret.
Separation of concern.
rajapruk skrev:Jag gillar att ha delayen för den den fysiska gångvägsskillnaden utanför FIR-filtret.
Separation of concern.
dewpo skrev:rajapruk skrev:Jag gillar att ha delayen för den den fysiska gångvägsskillnaden utanför FIR-filtret.
Separation of concern.
HQPlayer som jag använder ihop med ROON har detta verktyget =>
Men jag föredrar att lägga allt i filtren i rePhase så jag använder inte det verktyget
dewpo skrev:Jag rekommenderar dessa inställningar när du generar filter de har fungerat bra för mig!
solhaga skrev:dewpo skrev:Jag rekommenderar dessa inställningar när du generar filter de har fungerat bra för mig!
Tack!
Men då har du inte nivåjusteringen i konfigurationsfilen?
Såg att jag slarvade i mitt exempel ovan, det skulle givetvis vara mono.
dewpo skrev:solhaga skrev:dewpo skrev:Jag rekommenderar dessa inställningar när du generar filter de har fungerat bra för mig!
Tack!
Men då har du inte nivåjusteringen i konfigurationsfilen?
Såg att jag slarvade i mitt exempel ovan, det skulle givetvis vara mono.
De inställningar jag använder nu är lite slarvigt hopkokta![]()
Normalt justerar jag även Gain i rePhase!
dewpo skrev:i HQPlayer påverkar det hur fördröjt ljudet blir![]()
Jag tyckte att nog att 600ms var en bra kompromiss.
Det är mest vilken kontroll man får över ljudet i Bas registret som påverkas av impuls centreringen!
Prova att genera ett SUB saver filter eller något likande med 10ms 40ms 100ms och 600ms centrering och jämför hur resultaten blir jämfört med mål kurvan!
Sen har du nog kläm på hur det fungerar, Om du inte redan har det?
dewpo skrev:Ett brant högpass filter runt 20 Hz brukar kallas så (Tror jag)
En del kallar det no Rumbel filter istället?
Ett filter som filtrerar bort Subsonic ljud helt enkelt!
dewpo skrev:Här är en Impuls från ett filter till Toppar, Notera utsträckningen i tiden![]()
Hela Impulsen är någon millisekund lång från ringningarna i början till i slutet.
Här är istället Impulsen från ett filter till en Bas.
Om utsträckningen i tiden noteras här istället så ser man att impulsen är hundratals millisekunder lång.
Detta är antagligen självklart för de som är bevandrade i den bakomvarande matematiken?
Men om man inte är detSå kan det kanske hjälpa förståelsen för hur det fungerar?
dewpo skrev:Jag rekommenderar dessa inställningar när du generar filter de har fungerat bra för mig!
Belker skrev:dewpo skrev:Jag rekommenderar dessa inställningar när du generar filter de har fungerat bra för mig!
Han som skrivit rePhase, vars namn jag inte kommer ihåg nu, rekommenderar att man inte använder Optimization. Det är min erfarenhet också. Det skapar dist och tar längre tid att räkna fram. Det är så vitt jag minns någons sorts kompromiss. Man får googla...
dewpo skrev:REW
REW är bra till mycket inte bara mätningar!
dewpo skrev:solhaga skrev:
Diskanten är 34 cm framför subbasarna. Skall jag då ange middle-34cm?
Ja på Subbarna är det en bra utgångspunkt!
Sen får man finjustera när man har uppmätt fördröjning, Det kan skilja lite i praktiken!
rajapruk skrev:Antal taps ska inte påverka ljudkvalitet. Antingen räcker tapsen till den korrektionen man vill göra, eller inte. Så om det räcker med tex 1000 taps för den korrektion man vill göra, så blir inte 2000 taps bättre ljud.
dewpo skrev:Om du använder -34 cm på basen eller +34 cm på centern gör nog ingen skillnad![]()
Men i praktiken går det inte mäta med linjal och appliceraFördröjningen i elektronik och element kan påverka också.
Man får smaka av ljudet (mäta)![]()
GD brukar ge en bra indikation på om allt är okej!
dewpo skrev:Mäktigt system solhaga![]()
Måste kännas roligt att koka filter när du har så bra utgångsläge?
OT hur skyddar du elektroniken om det kommer regnskurar?
dewpo skrev:Här är en Impuls från ett filter till Toppar, Notera utsträckningen i tiden![]()
Hela Impulsen är någon millisekund lång från ringningarna i början till i slutet.
Här är istället Impulsen från ett filter till en Bas.
Om utsträckningen i tiden noteras här istället så ser man att impulsen är hundratals millisekunder lång.
Detta är antagligen självklart för de som är bevandrade i den bakomvarande matematiken?
Men om man inte är detSå kan det kanske hjälpa förståelsen för hur det fungerar?
dewpo skrev:Vad jag kan se så är det steg respons som du har presenterat.
Det är bara att kryssa i den ur kryssade rutan längst till vänster så kommer det att se annorlunda ut!
384000 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter.wav
0
1.0
1.0
left_mid.wav
0
0.0
2.0
right_mid.wav
0
1.0
3.0
left_bass.wav
0
0.0
4.0
right_bass.wav
0
1.0
5.0
left_sub.wav
0
0.0
6.0
right_sub.wav
0
1.0
7.0
solhaga skrev:…
Nu börjar äventyret!
rajapruk skrev:Använd inte optimization i rephase. Det kan ställa till saker. Den är till för om man har för lite taps att tillgå i sin processor.
Thomas heter utvecklaren av rephase. Jag är största donatorn till dags datum. Jag utmanar er att trumfa mig! (säger inte hur mycket jag lagt)
rajapruk skrev:Använd inte optimization i rephase. Det kan ställa till saker. Den är till för om man har för lite taps att tillgå i sin processor.
Thomas heter utvecklaren av rephase. Jag är största donatorn till dags datum. Jag utmanar er att trumfa mig! (säger inte hur mycket jag lagt)
dewpo skrev:solhaga skrev:…
Nu börjar äventyret!
Skall bli kul att följa![]()
Väntar med spänning på att få se de första mätresultaten
dewpo skrev:solhaga skrev:…
Nu börjar äventyret!
Väntar med spänning på att få se de första mätresultatenrajapruk skrev:Använd inte optimization i rephase. Det kan ställa till saker. Den är till för om man har för lite taps att tillgå i sin processor.
Jag har aldrig haft några problem med de optimerade impulserna
Vad är det för problem som kan tillstöta
Belker skrev:dewpo skrev:solhaga skrev:…
Nu börjar äventyret!
Väntar med spänning på att få se de första mätresultatenrajapruk skrev:Använd inte optimization i rephase. Det kan ställa till saker. Den är till för om man har för lite taps att tillgå i sin processor.
Jag har aldrig haft några problem med de optimerade impulserna
Vad är det för problem som kan tillstöta
Jag ser dist när jag sveper med filtret. Roon>DAC>ADC>REW
Edit, syns förresten även med akustisk mätning med UMIC.
solhaga skrev:rajapruk skrev:Använd inte optimization i rephase. Det kan ställa till saker. Den är till för om man har för lite taps att tillgå i sin processor.
Det blev €25,6.
dewpo skrev:Vad är det för problem som kan tillstöta
Belker skrev:Ni har så vansinnigt komplicerade set-ups, så jag vågar inte säga!Jag gör ju bara en simpel eq med rePhase.
rajapruk skrev:dewpo skrev:Vad är det för problem som kan tillstöta
Jag vet inte exakt, Thomas har sagt det till mig bara. Kanske disten Belker pratar om?
rajapruk skrev:dewpo skrev:Vad är det för problem som kan tillstöta
Jag vet inte exakt, Thomas har sagt det till mig bara. Kanske disten Belker pratar om?
dewpo skrev:rajapruk skrev:dewpo skrev:Vad är det för problem som kan tillstöta
Belker verkar ha rätt distorsionen verkar öka lite med optimerade impulser![]()
Men jag vet ändock inte vilket som är värst lite extra distorsion eller att frekvensgången inte följer mål kurvan?
solhaga skrev:dewpo skrev:rajapruk skrev:Jag vet inte exakt, Thomas har sagt det till mig bara. Kanske disten Belker pratar om?
Belker verkar ha rätt distorsionen verkar öka lite med optimerade impulser![]()
Men jag vet ändock inte vilket som är värst lite extra distorsion eller att frekvensgången inte följer mål kurvan?
Det vore intressant att veta vilka HDs som THD:n består av.
THD:n för optimerad ligger under -74 dB för frekvenser över 20 Hz och under -90 dB för ej optimerad. (Jag kan inte "läsa" procent)
Högre distorsion är nog värre än att målkurvan inte följs, men -74 dB hör man nog ändå inte.
rajapruk skrev:Faslinjär EQ lägger på ringningar i impulsresponsen, kan kanske vara bra att veta. Jag använder bara fas-eq samma på bägge sidor i en delning, där dessa ringningar kancellerar varandra perfekt. Alltså i ”filters linearization”-fliken (för att faslinjärisera skolboksdelningar).
dewpo skrev:solhaga skrev:dewpo skrev:Belker verkar ha rätt distorsionen verkar öka lite med optimerade impulser![]()
Det vore intressant att veta vilka HDs som THD:n består av.
THD:n för optimerad ligger under -74 dB för frekvenser över 20 Hz och under -90 dB för ej optimerad. (Jag kan inte "läsa" procent)
Högre distorsion är nog värre än att målkurvan inte följs, men -74 dB hör man nog ändå inte.
Distorsionen består nästan uteslutande av andratonsdistorsion.
Distorsion ej optimerat filter med bas PEQ
Belker skrev:rajapruk skrev:Faslinjär EQ lägger på ringningar i impulsresponsen, kan kanske vara bra att veta. Jag använder bara fas-eq samma på bägge sidor i en delning, där dessa ringningar kancellerar varandra perfekt. Alltså i ”filters linearization”-fliken (för att faslinjärisera skolboksdelningar).
Jag använder faslinjär eq på ingrepp mellan 100 och 300 hz. Höger och vänster har rätt olika eq, så jag inbillar mig att man inte vill ha olika fasgång på kanalerna. Rätt eller fel? Det är alltså inget delningsfilter, bara eq.
dewpo skrev:Nej den optimerade låg ej 15 dB högre än den ej optimerade i exemplet ovan.
De hade nästan identiska mätvärdenJag tror bara att optimeringen ökar distorsionen om man optimerar korta filter
Det verkar åtminstone så på de mätningar jag gjort efter att jag blev varse den möjliga problematiken.
Mätningarna jag gjort är rent digitala med virtuell ljudenhet det har ej skett någon da/ad omvandlig alls!
rajapruk skrev:Belker skrev:rajapruk skrev:Faslinjär EQ lägger på ringningar i impulsresponsen, kan kanske vara bra att veta. Jag använder bara fas-eq samma på bägge sidor i en delning, där dessa ringningar kancellerar varandra perfekt. Alltså i ”filters linearization”-fliken (för att faslinjärisera skolboksdelningar).
Jag använder faslinjär eq på ingrepp mellan 100 och 300 hz. Höger och vänster har rätt olika eq, så jag inbillar mig att man inte vill ha olika fasgång på kanalerna. Rätt eller fel? Det är alltså inget delningsfilter, bara eq.
Beror på om det du korrigerar är ett minimum-fas-fenomen eller inte. Tror jag. Rumsresonanser är minimum-fas tex enligt vad lärde har skrivit här tidigare. SBIR är inte minimum-fas, tror jag.
Jag använder tex inte faslinjär-eq på min ”linkwitz-transform”. Den jobbar ju på en minimum-fas grej (högtalarelement).
dewpo skrev:Vill du ha 3 dB attenuering vid delningen (Butterworth?) eller 6 dB (Linkwitz-Riley?)?
Det verkar som om filtarna du visualiserat skiljer sig på den fronten.
Sure, if you need Linkwitz-Riley, then you can cascade identical Butterworth sections.
For other configurations, you’ll be out of luck with (current) Roon.
dewpo skrev:Finns skillnaden i prestanda kvar om du genererar Minimumfas Butterworth filter med rePhase?
dewpo skrev:Till HQPlayer rekommenderas att man använder filter med högsta tillgängliga samplings frekvens och bitdjup!
HQPlayer hanterar sedan alla konverteringar internt.
Jag skall vid tillfälle undersöka om det finns några problem med tillvägagångssättet
solhaga skrev:dewpo skrev:Finns skillnaden i prestanda kvar om du genererar Minimumfas Butterworth filter med rePhase?
Jag skall testa det.
dewpo skrev:Nej mätningen är gjord digitalt endast filter påverkan
Men det ser bra ut även DAC => ADC
I haven't done any blind testing, but there appears to be a certain harshness in loud and high notes of some female vocalists which goes away when the DAC is set for minimum phase.
rajapruk skrev:Jag skulle inte använt linear-phase på detta sättet. Skriver mer senare.
rajapruk skrev:Vad är det sänkningen/EQ vid 11500Hz korrigerar?
Det finns ett naturligt förhållande mellan frekvensgång och fasgång (så kallad minimum-fas) som iaf jag vill bibehålla i mitt system.
rajapruk skrev:Hur ser andra sidan ut av delningen, Solhaga? Har den med faslinjäriserad delning?
rajapruk skrev:Hmmm, om det är frekvenskorrektion pga av geometrier så kan nog sjutton en faslinjär korrektion vara mest rätt, men det är överkurs det här (för mig iaf)!
rajapruk skrev:Men angående delningen. Den har ju alltid två sidor/vägar som det delas mellan. Du visar ena sidan av delningen, som sedan akustiskt gifter ihop sig till ett, med rak frekvensgång totalt. Jag hade inte använt faslinjär delning bara på ena sidan, om du fattar vad jag menar. Det måste ju matcha.
rajapruk skrev:Sen att använda dessa faslinjära delningsslopes är ju i praktiken att göra två saker i ett steg, minimum-fas-EQ plus en faslinjärisering av den. Man kan också dela upp det i rephase så blir det mer tydligt vad man har gjort. Smaksak. Fördelaktigt med i läget att det kanske inte är en skolbokskurva som appliceras elektriskt för att uppnå en skolbokskurva akustiskt. Men själva faslinjäriseringen skall korrigera den akustiska outputen. Svårt att beskriva detta med ord tycker jag.
I haven't done any blind testing, but there appears to be a certain harshness in loud and high notes of some female vocalists which goes away when the DAC is set for minimum phase
solhaga skrev:Jag har nu kört Roon i ett par veckor och jag börjar upptäcka att enstaka fonogram saknas efter det att Roon skannade mitt musikbibliotek.
De är alltså raderade från NAS:en.
Det verkar ha ett samband med spellistor som importerades från JRiver; de saknade fonogrammen fanns alla med på någon spellista.
Inte alla fonogrammen från spellistorna har försvunnit dock.
Någon som har stött på något liknande?
352800 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_352.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_352.wav
0
1.0
1.0
left_mid_352.wav
0
0.0
2.0
right_mid_352.wav
0
1.0
3.0
left_bass_352.wav
0
0.0
4.0
right_bass_352.wav
0
1.0
5.0
left_sub_352.wav
0
0.0
6.0
right_sub_352.wav
0
1.0
7.0
384000 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_384.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_384.wav
0
1.0
1.0
left_mid_384.wav
0
0.0
2.0
right_mid_384.wav
0
1.0
3.0
left_bass_384.wav
0
0.0
4.0
right_bass_384.wav
0
1.0
5.0
left_sub_384.wav
0
0.0
6.0
right_sub_384.wav
0
1.0
7.0
rajapruk skrev:Du borde kunna göra en filteruppsättning per samplingshastighet du har i källmaterialet. För minimalt med omsampling/konvertering.
solhaga skrev:rajapruk skrev:Du borde kunna göra en filteruppsättning per samplingshastighet du har i källmaterialet. För minimalt med omsampling/konvertering.
Det är inga problem med att göra det. Men jag vill inte.
Inverted House Curve data, to be imported to rePhase as a measurement
0 -6.0
16 -6.0
256 0.0
2048 0.0
22000 6.0
32768 6.0
front_sub_384.wav
0
0.5 1.5
6.0
back_sub_384.wav