Ser ut som ett sinc filter också lades till vilket isf gör impuls-respons grafen missvisande.
Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Spelar ingen roll om det är passiva eller aktiva eller t.om i de flesta fall digitala filter. De förskjuter fasen likadant allihopa.
Och ja det kan vara... kanske inte så mycket ett problem som något man bör vara medveten om för att kunna hantera bieffekterna.
Kanske den mest välkända bieffekten är väl ett idealt 2:a ordningens filter där lågpass och högpas vrider fasen 90 grader åt varsitt håll för att alltså summera 180 grader dvs i motfas.
Just vid och runt delningsfrekvensen påverkas utstrålningsmönstret av fasvridningen. Men två element som sitter en bit ifrån varandra och spelar samma frekvens kommer ochså generera ett skiftande utstrålningsmönster....
Idealet vore ett oändligt brant filter utan fasvridning och element som har samma akustiska center i alla tre dimensioner
Impulsvaret från högtalare brukar sällan vara snygga, i bästa fall kan det se halvskapligt ut, i många fall inget vidare.
(Det grundar jag nästan enbart på de mätningar jag sett i Stereophile)
anjora skrev:Rent teoretiskt så måste det gå att ha ett delningsfilter där summan av delningsfiltren inte har fasförskjutning men vad jag har förstått så går bara detta med digitala filter.
anjora skrev:Frågan är om man ens kan höra fasförskjutningen som uppstår eller om det bara är frekvensresponsen som spelar roll när det kommer till människors subjektiva upplevelse.
I-or skrev:Hörbarheten av fasavvikelser från ett normalt delningsfilter är i praktiken noll. Hörseln är helt enkelt under alla omständigheter mycket okänslig för detta och speciellt i närvaro av rumsreflektioner faller känsligheten ytterligare. Frågan har varit uppe dussintals gånger på detta forum och jag har för länge sedan i min första skepnad lagt upp allpassfiltrerade halvsinuspulser för att demonstrera detta. Ingen rapporterade några hörbara skillnader. Impulssvaret kan se ut som skräp, men om frekvensgången är konstant har detta ingen betydelse.
Ovanstående är för övrigt sedan länge den rådande positionen för konsensusvetenskapen.
I-or skrev:Hörbarheten av fasavvikelser från ett normalt delningsfilter är i praktiken noll. Hörseln är helt enkelt under alla omständigheter mycket okänslig för detta och speciellt i närvaro av rumsreflektioner faller känsligheten ytterligare. Frågan har varit uppe dussintals gånger på detta forum och jag har för länge sedan i min första skepnad lagt upp allpassfiltrerade halvsinuspulser för att demonstrera detta. Ingen rapporterade några hörbara skillnader. Impulssvaret kan se ut som skräp, men om frekvensgången är konstant har detta ingen betydelse.
Ovanstående är för övrigt sedan länge den rådande positionen för konsensusvetenskapen.
juanth skrev:I-or skrev:Hörbarheten av fasavvikelser från ett normalt delningsfilter är i praktiken noll. Hörseln är helt enkelt under alla omständigheter mycket okänslig för detta och speciellt i närvaro av rumsreflektioner faller känsligheten ytterligare. Frågan har varit uppe dussintals gånger på detta forum och jag har för länge sedan i min första skepnad lagt upp allpassfiltrerade halvsinuspulser för att demonstrera detta. Ingen rapporterade några hörbara skillnader. Impulssvaret kan se ut som skräp, men om frekvensgången är konstant har detta ingen betydelse.
Ovanstående är för övrigt sedan länge den rådande positionen för konsensusvetenskapen.
Jo det har du gjort klart flera gånger men i mitt bildexempel med egenskaper för olika filterordningar så beskrivs det kring transientförmåga som bättre för låga ordningars filter bla. Det är väl ändå något som är hörbart?
Precis som olika element kan vara olika bra på transienter så bör väl olika ordningars filter påverka ett och samma element?
Det har kanske inte med fas att göra?
juanth skrev:Jo det har du gjort klart flera gånger men i mitt bildexempel med egenskaper för olika filterordningar så beskrivs det kring transientförmåga som bättre för låga ordningars filter bla. Det är väl ändå något som är hörbart?
Precis som olika element kan vara olika bra på transienter så bör väl olika ordningars filter påverka ett och samma element?
Det har kanske inte med fas att göra?
I-or skrev:juanth skrev:Jo det har du gjort klart flera gånger men i mitt bildexempel med egenskaper för olika filterordningar så beskrivs det kring transientförmåga som bättre för låga ordningars filter bla. Det är väl ändå något som är hörbart?
Precis som olika element kan vara olika bra på transienter så bör väl olika ordningars filter påverka ett och samma element?
Det har kanske inte med fas att göra?
Nej, allpassfilteregenskaper (d.v.s. konstant frekvensgång men varierande fasgång) är inte på något sätt hörbara inom rimliga gränser. Högtalarelementens, eller snarare hela högtalarens (d.v.s. inkluderande filterverkan av olika typer), perceptuella transientåtergivning beskrivs i praktiken fullständigt genom mätningar av frekvensgång på referensaxeln, spridning och distorsion (d.v.s. samma mätningar som beskriver alla andra ljudande egenskaper också).
I tabellen ovan kan man därför bortse ifrån "Fasgång" och "Transientsvar". "Passar för" är dessutom helt oförståeligt, "Dämpning av resonanser" är illa uttryckt och "Inverkan av fördröjningar" är en aning otydligt. Egentligen är det inte mycket som stämmer.
juanth skrev:Hmmm, vad är det då jag och många andra tilltalas av med högtalare som nästan saknar filter?
Det finns många som älskar och bygger olika former av högtalare med bas som rullar av av sig själv och sedan första eller möjligen andra ordningen i diskanten och liknande.
De äldre högtalare jag stött på som jag nämnt tidigare, de har i bästa fall medioker distorsion och hög IMD men ändå så musikaliska med vad jag uppfattar som god transientförmåga.
I:or, kan du se någon förklaring på ovanstående?
anjora skrev:juanth skrev:Hmmm, vad är det då jag och många andra tilltalas av med högtalare som nästan saknar filter?
Det finns många som älskar och bygger olika former av högtalare med bas som rullar av av sig själv och sedan första eller möjligen andra ordningen i diskanten och liknande.
De äldre högtalare jag stött på som jag nämnt tidigare, de har i bästa fall medioker distorsion och hög IMD men ändå så musikaliska med vad jag uppfattar som god transientförmåga.
I:or, kan du se någon förklaring på ovanstående?
Kan vara bättre integration eller att du tilltalas av distorsionen.
Värt att nämna är att det fortfarande blir fasförskjutning med andra ordningens akustiskt filter, det krävs första ordningens icke akustiskt filter för att slippa fasförskjutningen (eller något digitalt filter som fixar det).
I-or skrev:Högtalare med vad lyssnare uppfattar som god transientförmåga har oftast god ljudtryckskapacitet, men inte sällan även en ojämn frekvensgång, vilken överdriver vissa frekvensområden och därmed framstår som mer "dynamisk". Wilson Audios produkter är bra exempel på detta.
I-or skrev:Högtalare med vad lyssnare uppfattar som god transientförmåga har oftast god ljudtryckskapacitet, men inte sällan även en ojämn frekvensgång, vilken överdriver vissa frekvensområden och därmed framstår som mer "dynamisk". Wilson Audios produkter är bra exempel på detta.
Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
jansch skrev:Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
anjora skrev:Rent teoretiskt så måste det gå att ha ett delningsfilter där summan av delningsfiltren inte har fasförskjutning men vad jag har förstått så går bara detta med digitala filter.
jansch skrev:Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
Man får nog dela upp "problemställningen i 2 delar:
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
- Förändras ljudet om fasförändringar sker ((0 -180 grader) i ett frekvensspektra?
Svar: Nej, enligt "skolböckerna"
jansch skrev:Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
Man får nog dela upp "problemställningen i 2 delar:
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
- Förändras ljudet om fasförändringar sker ((0 -180 grader) i ett frekvensspektra?
Svar: Nej, enligt "skolböckerna"
Morello skrev:Skälvklart kan man inte manipulera fasen olika i respektive kanal och förvänta sig att det inte hörs. Det är inte ehller vad som diskuterats i tråden.
JM skrev:jansch skrev:Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
Mindre än 30 cm skillnader mellan högtalarelementen fixar hjärnan trots mätmässig påverkan på tonkurvan. Blir det längre än 30 cm kommer problem upplevelsemässigt.
Moderna högtalare förskjuter inte längre elementen som tex äldre Ino högtalare.
JM
petersteindl skrev:Morello skrev:Skälvklart kan man inte manipulera fasen olika i respektive kanal och förvänta sig att det inte hörs. Det är inte ehller vad som diskuterats i tråden.
Det som diskuteras är huruvida hörseln har förmågan att detektera fas. Om hörseln inte har förmågan att detektera fas så är det så och det är oberoende hur man manipulerar kanalerna. Men om hörseln har förmågan att detektera fas så är det så och då bör man specificera under vilka omständigheter det ena eller andra inträffar.
Men eftersom du använder ordet ’självklart’ så är det så att du med emfas anser att hörseln som mätinstrument har förmågan att detektera fas. Annars skulle du inte skriva på det sättet.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Skälvklart kan man inte manipulera fasen olika i respektive kanal och förvänta sig att det inte hörs. Det är inte ehller vad som diskuterats i tråden.
Det som diskuteras är huruvida hörseln har förmågan att detektera fas. Om hörseln inte har förmågan att detektera fas så är det så och det är oberoende hur man manipulerar kanalerna. Men om hörseln har förmågan att detektera fas så är det så och då bör man specificera under vilka omständigheter det ena eller andra inträffar.
Men eftersom du använder ordet ’självklart’ så är det så att du med emfas anser att hörseln som mätinstrument har förmågan att detektera fas. Annars skulle du inte skriva på det sättet.
Mvh
Peter
Manipulerar du kanalerna olika ifråga om fas medför det även att frekvensgången manipuleras då kanalerna inte längre kommer att summera till konstant frekvensgång. Kanalerna måste således manipuleras på samma vis - om vi ska kunna få svar på frågan om huruvida hörseln är känslig för fas.
Morello skrev:Nej, jag har aldrig ifrågasatt Lilltroll - du har gjort så gällande två gånger och du har båda gångerna fel. Jag ber dig upphöra med sådana anklagelser. Lilltroll har för övrigt inte deltagit på forumet på åtskilliga år.
Jag ser nu att du syftade på hörlurar, men det är inte vad tråden handlade om initialt.
Nattlorden skrev:Nu tar ni en paus och lugnar er - båda två! // Redaktör'N
Morello skrev:Har tangentbordet fastnat i versalt läge?
Förra gången du avfyrade ett liknande vredesutbrott renderade det tillsägelse från moderator - du kanske bör lugna ned dig.
I-or skrev:Naturligtvis kan vi detektera fasskillnader mellan kanalerna om frekvensen är under några kHz, annars skulle stereoverkan bli betydligt tråkigare. Vi kan dock inte höra inverkan av en varierande fasgång från ett typiskt delningsfilter i reflektiv miljö. Frågeställningen angående hörbarhet kan sammanfattas med: fasskillnad mellan kanaler - ja (om frekvensen är under några kHz), fasskillnader i frekvensled - nej (i praktiken) och tråden handlade åtminstone inledningsvis om det senare.
Även under optimala förutsättningar, t.ex. i hörlurar, är hörbarheten av en varierande fasgång mycket låg och i normalfallet noll. (Extremt branta delningsfilter om 48 dB/oktav eller mer kan möjligen ge hörbarhet, speciellt om det handlar om låga delningsfrekvenser, men då inte alls på det sätt som många tycks tro.)
Ämnet har avhandlats dussintals gånger på detta forum och har absolut ingenting med "skolböcker" att göra, utan är mycket lätt att visa. Jag genererade för många år sedan mycket avslöjande ofiltrerade respektive allpassfiltrerade (konstant frekvensgång, varierande fasgång motsvarande ett idealt delningsfilter) halvsinuspulser ("klickljud") och ingen, inklusive undertecknad, rapporterade detektion ens i hörlurar.
För den som vill höra hur en polaritetsvänd sinus i den ena kanalen låter kontra samma polaritet för kanalerna vid olika frekvenser har jag genererat några filer här:
https://www.dropbox.com/sh/2goo0gqxkira97y/AABf73YLjhQOkRJB2BK4Ro0Na?dl=0
Vid 100 Hz och 1000 Hz hör vi ganska tydlig skillnad mellan polaritetslägena i hörlurar, medan detta inte gäller för 10000 Hz eftersom de neurala processerna inte är tillräckligt snabba.
I-or skrev:2-5 kHz tillagda. Skillnaden är i mitt tycke bara tydlig upp till 1 kHz, vilket är i linje med den psykoakustiska forskningen.
(Jag funderade på att göra en fil per frekvens, men separata filer är ganska trevligt eftersom detta förenklar snabba byten fram och tillbaka.)
I-or skrev:2-5 kHz tillagda. Skillnaden är i mitt tycke bara tydlig upp till 1 kHz, vilket är i linje med den psykoakustiska forskningen.
(Jag funderade på att göra en fil per frekvens, men separata filer är ganska trevligt eftersom detta förenklar snabba byten fram och tillbaka.)
Jag fick precis samma resultat när jag provade.Calleberg skrev:I-or skrev:2-5 kHz tillagda. Skillnaden är i mitt tycke bara tydlig upp till 1 kHz, vilket är i linje med den psykoakustiska forskningen.
(Jag funderade på att göra en fil per frekvens, men separata filer är ganska trevligt eftersom detta förenklar snabba byten fram och tillbaka.)
Tyckte nog att två kilohertz var rätt tydligt ochså & 3kHz ganska lätt, men sedan svårare och svårare, 10kHz gick inte, och i mina blåtandslurar(AKG N60nc) lät den inte heller helt rent.
4 och5 kan eventuellt bero på att man vet vilken fil man kör ...
Tänker inte be frugan och ungarna köra filerna så jag kan göra det blint, de kommer tro att jag är helt körd i huvet![]()
Tack I:or för intressant test!
Calleberg skrev:I-or skrev:2-5 kHz tillagda. Skillnaden är i mitt tycke bara tydlig upp till 1 kHz, vilket är i linje med den psykoakustiska forskningen.
(Jag funderade på att göra en fil per frekvens, men separata filer är ganska trevligt eftersom detta förenklar snabba byten fram och tillbaka.)
Tyckte nog att två kilohertz var rätt tydligt ochså & 3kHz ganska lätt, men sedan svårare och svårare, 10kHz gick inte, och i mina blåtandslurar(AKG N60nc) lät den inte heller helt rent.
4 och5 kan eventuellt bero på att man vet vilken fil man kör ...
Tänker inte be frugan och ungarna köra filerna så jag kan göra det blint, de kommer tro att jag är helt körd i huvet![]()
Tack I:or för intressant test!
I-or skrev:Ja, det finns mindre skillnader högre upp än 1 kHz, men för högre frekvenser tror jag att de flesta får fokusera för att uppfatta skillnaderna.
anjora skrev:Detta innebär att allt annat än första ordningens delningsfilter kommer resultera i hörbara skillnader såvida man inte delar väldigt högt (typ 10khz) eller så behövs det ex digitalt filter som inte har det problemet.
Morello skrev:Nej, experimentet avser fasskillnad mellan kanalerna - i en högtalare har man förstås samma fasgång för båda kanalerna.
BellsnWhistles skrev:Om nu fasfel i princip är en helt försumbar parameter, så länge man håller sig till "normala" filterbrantheter vilket i passiva fall typ alltid är fallet (< 48db/oktav) så kan man ju undra varför så många högtalartillverkare tillskrivet det så stor uppmärksamhet?
Quad, B&O, AudioTronic är de jag på rak arm jag kommer på som gjort en grej av det (förr, javisst) men listan är lång.
jonasp skrev:Hur många av er har egentligen provat att växla mellan faslinjära högtalaren och icke-faslinjära?
I samband med utvecklingen av m9 fanns under en tid ett prototypfilter som var faslinjärt. Filtret var enkelt och hade få komponenter av uppenbara skäl, men gav enligt undertecknad inte tillräcklig effekttålighet för diskanten runt delningen (trots att den ligger högt i frekvens). Vi tog senare fram delningsfilter med 3:e ordningens branthet. Då rapporterade några i testpanelen att det första filtret, det faslinjära, hade bättre ljudbild.
Jag bestämde mig såklart för att utreda detta, och utvecklade två prototypfilter - ett 1:a ordningens, och ett 3:e ordningens - med så lik frekvensgång som möjligt. Jag ordnade sedan så att jag kunde växla mellan dessa under tiden som musik spelades på högtalarna - alltså helt utan avbrott.
Resultaten var entydiga. Ingen skillnad kunde detekteras i ljudbild eller "attack" mellan de två filterna. De lät generellt sett lika varandra då frekvensgångsavvikelserna är smalbandiga dem emellan. I slutändan var det ingen som föredrog den faslinjära varianten, då distorsionen blev lägre, högtalaren lät helt enkelt ett nummer större med 3:e ordningens filer, samtidigt som "hifi-parametrarna" var identiska.
Min uppfattning var redan tidigare att det här med faslinjäritet är kraftigt överskattat, det finns många viktigare aspekter att satsa på. Detta bekräftades av den visserligen något ovetenskapliga prövningen. Mitt tips från det praktiska meckandet med delningsfilter till en massa olika högtalare är snarare att fästa mycket stor vikt vid spridningsegenskaperna - där finns enorma förbättringar att hämta i många fall.
BellsnWhistles skrev:Om nu fasfel i princip är en helt försumbar parameter, så länge man håller sig till "normala" filterbrantheter vilket i passiva fall typ alltid är fallet (< 48db/oktav) så kan man ju undra varför så många högtalartillverkare tillskrivet det så stor uppmärksamhet?
Quad, B&O, AudioTronic är de jag på rak arm jag kommer på som gjort en grej av det (förr, javisst) men listan är lång.
JM skrev:jansch skrev:Tell skrev:Fast om man har en topp o en sub som delas mot varandra där man har ett högpass på toppen o lågpass på subben, finns det alltså ingen risk att fasförskjutningen gör att dom inte summerar korrekt o därmed påverkar frekvensgången vid delningsfrekvensen, alltså det som Calleberg beskriver också? Eller är den fasförskjutningen också försumbar?
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
Mindre än 30 cm skillnader mellan högtalarelementen fixar hjärnan trots mätmässig påverkan på tonkurvan. Blir det längre än 30 cm kommer problem upplevelsemässigt.
Moderna högtalare förskjuter inte längre elementen som tex äldre Ino högtalare.
JM
Martin skrev:JM skrev:jansch skrev:
- Är fasförskjutning som sker mellan 2 eller flera ljudkällor ett problem oavsett filter eller ej. Svar: Ja, superponering skapar ojämn tonkurva.
Mindre än 30 cm skillnader mellan högtalarelementen fixar hjärnan trots mätmässig påverkan på tonkurvan. Blir det längre än 30 cm kommer problem upplevelsemässigt.
Moderna högtalare förskjuter inte längre elementen som tex äldre Ino högtalare.
JM
Under vilka förutsättningar har det undersökts? Skulle man alltså inte höra eller störas av att loberna börjar skickas åt helt fel håll i rummet genom en allpassfördröjnining på ett av registrena motsvarande upp till 30 cm? Det har jag mycket svårt att tro på. Med vilken typ av musik och rumsakustik, samt fysisk högtalarkonstruktion och delningsfrekvens skulle det gälla? Om man t.ex. skickar precence regionen upp i taket bakom lyssnaren istället för mot har jag mycket svårt att tro att det inte skulle höras som en ljudbildsstörande färgning. Särskilt om man bara flyttar sig lite upp eller ner under lyssning.
JM skrev:Martin skrev:JM skrev:Mindre än 30 cm skillnader mellan högtalarelementen fixar hjärnan trots mätmässig påverkan på tonkurvan. Blir det längre än 30 cm kommer problem upplevelsemässigt.
Moderna högtalare förskjuter inte längre elementen som tex äldre Ino högtalare.
JM
Under vilka förutsättningar har det undersökts? Skulle man alltså inte höra eller störas av att loberna börjar skickas åt helt fel håll i rummet genom en allpassfördröjnining på ett av registrena motsvarande upp till 30 cm? Det har jag mycket svårt att tro på. Med vilken typ av musik och rumsakustik, samt fysisk högtalarkonstruktion och delningsfrekvens skulle det gälla? Om man t.ex. skickar precence regionen upp i taket bakom lyssnaren istället för mot har jag mycket svårt att tro att det inte skulle höras som en ljudbildsstörande färgning. Särskilt om man bara flyttar sig lite upp eller ner under lyssning.
Du har säkert rätt att beroende på var och hur delningsfilter är konstruerade finns frekvensmässigt en icke homogen spridning i rummet off-axis.
Jag uttalade mig bara om direktljudspåverkan on-axis av olika placering av högtalarelementen i rymden i typ frifält relativt summationslokalisation vid delningsfrekvensen. https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localization
Jämfört med lådhögtalarnas totala icke homogena frekvensspridning off-axis är hörbara färgningen sannolikt försumbar. Men viss hörbar färgning av direktljudet är teoretiskt tänkbart beroende på rummets beskaffenhet.
JM
JM skrev:Perspektivet är hur vi hör utifrån fysikaliska stimuli. Men kan säkert bli tydligare om jag hade mer tid.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster