Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Finns förmodligen lite olika versioner av den där micken. Spridningen mellan exemplaren är stor och att kalla den för mätmikrofon är väl att ta i, https://www.hifi-selbstbau.de/images/st ... 00_dev.png Mikrofonkapslarna kräver selektering vilket de som gör lite bättre liknande mikrofoner berättat. Själva formen på den misstänker jag är inspirerad av Haun MBNM 550 EL som funnits länge.
xmag skrev:Här är ett exempel på hur en mätlåda för mikrofoner kan se ut (finns mycket intressant att läsa där också):
https://www.artalabs.hr/AppNotes/AN5-Mi ... ev4Eng.pdf
Min mätlåda kommer ta med hela mikrofonen i mätningarna. Dvs, också höljet kan påverka mätningarna därför skall hela mikrofonen placeras i en mätlåda.
jansch skrev:xmag skrev:Här är ett exempel på hur en mätlåda för mikrofoner kan se ut (finns mycket intressant att läsa där också):
https://www.artalabs.hr/AppNotes/AN5-Mi ... ev4Eng.pdf
Min mätlåda kommer ta med hela mikrofonen i mätningarna. Dvs, också höljet kan påverka mätningarna därför skall hela mikrofonen placeras i en mätlåda.
Att mäta upp mikrofoners tonkurva akustiskt är verkligen inte lätt och det kräver dessutom en frifältsmiljö i det övre frekvensregistret. Dessutom, vill man ha en noggrannhet på bättre än sådär +/- 2-3dB måste man absolut göra flera/många referensmätningar med kalibrerade mikrofoner som mätobjekt. [..]
jansch skrev:Xmag,
Det är förstås lite lättare att JÄMFÖRA 2 mikrofoners tonkurvor och konstatera avvikelsen.
Detta kan man göra i nästan vilken miljö som helst, t.ex ett normalt bostadsrum, men det underlättar om rummet är väldigt stort och hårt dämpat.
Grundförutsättningarna för att det skall funka är då:
- Mikrofonerna måste vara av samma typ/modell d v s ha lika fysiska mått och kapselmodell.
- Mikrofonerna måste placeras på exakt samma ställe varje gång i rummet/utrymmet. På en eller kanske 2 millimeters precision, en centimeter är oacceptabelt. Vinkeln måste också vara lika.
- Ljudkällan (högtalaren) bör helst vara "punktformig", alltså 1 högtalarelement, och alltid ha samma placering och milimeterprecision, exakt lika vinkel till mikrofon och rum är ett måste.
- Det underlättar att mätobjekt och ljudkälla placeras så nära en av avgränsningsytorna som möjligt, lämpligtvis golvet. Långt avstånd mellan ljudkälla och mätobjekt är också bra.
- I rummet får ingenting ändras mellan 2 mätningar och helst bör man alltså inte heller vara i rummet vid mätningen.
Gating kan förbättra resultatet men är inte nödvändigt.
Du kan ju då göra "samma sak" med en mätlåda, det kan vara mer praktiskt men inte bättre. Oavsett så gäller att det måste vara samma mikrofontyp/modell.
OBS! lådan måste vara helt lufttät, inga otätade hål för sladdar eller lock som läcker. Det är skillnad på lufttät och ljudtät, det gör inget att det hörs lite utanför lådan.
Att t.ex jämföra en lös kapsel från en Behringer med en komplett Behringer är meningslöst över sådär 1kHz. Man kan ju jämföra 2 lösa mikrofonkapslar men hur dom sedan mäter i en komplett mikrofon är en annan sak.
Hur bra blir då jämförelsen? Tja, svårt att säga...
Har man tur och är noggrann hamnar man nog under +/-2dB. Att komma ner i +/-1dB kan man nog glömma.
jansch skrev:JAG skulle inte mäta i en sådan låda som du har bild på. Detta även om jag bara skulle jämföra samma typ av kapslar eller mikrofoner.
Lådan ser ut som den är 80cm bred eller större vilket gör att du mäter tryckfält till kanske 100Hz.
Vid ca 200Hz får du första halvvågsresonansen och dämpmaterialet som du har kommer inte att vara någorlunda effektivt förrän över flera kHz.
En svårighet med korta mikrofonavstånd vid frifält eller diffusfält (du har en härlig bandning av tryckfält/diffusfält/frifält i mätlådan) är att vågfronten inte hinner "stabilisera sig" från högtalaren på 40 -50cm mic avstånd över ett brett frekvensområde. Mikrofonen kräver alltså plan vågfront för att visa rätt ljudtryck.
Detta beror på att högtalaren inte är en punktformig ljudkälla och dessutom att membranet inte rör sig kolvformigt. Kantdiffraktion påverkar också.
Tumregelmässigt kan man utgå ifrån att det behövs åtminstone 1 -2 vågländers avstånd när membranet inte längre rör sig kolvformigt. Vid vilken frekvens sker detta då? Ett litet högtalarelement börjar "bryta upp" vid kanske 200Hz om man har tur.... Se detta bara som en liten hint....högst osäker siffra, d v s gissning!
Som du förstår är detta inte lätt och "fällorna" är många. Man måste ha tvärkoll på allt och ibland räcker inte ens det.
Mitt tips för att JÄMFÖRA kapslar/mikrofoner av samma typ:
- Använd ett stort rum
- kör minst 2 meters avstånd
- Var extremt noggran med att hålla alla placeringar/mått och vinklar identiska. Utgå ifrån att 1mm är mycket.
- flytta inte på något i rummet och unvik att vara där under mätning
- kolla med både gate:ing och frekvenssvep (eller t.ex ters eller 1/12oktav med brus)
I-or skrev:jansch har redan beskrivit varför man inte kan utnyttja en mätlåda och att man istället måste göra jämförande mätningar på lite avstånd, 2 m, från högtalaren. Det är stor skillnad mellan de resultat du får i tryckfält och frifält och det är inte "lika för alla" mikrofonmodeller. Mikrofontillverkarna lägger ned massor av tid på att optimera gallret på mikrofonen just för att erhålla en god frekvensgång i nollgradersriktningen och detta får du inte med i mätlådan. Om man har välbyggda mikrofoner och en stabil mätuppställning kan man dock utnyttja mätlådan för relativa mätningar mellan de olika mikrofonindividerna, men kalibrering måste ske mot en referensmikrofon i jämförande "frifältsmätningar" enligt nedan.
Mikrofonen ska vara placerad i jämnhöjd med diskanten på högtalaren. Du bör mäta fönstrat (gating) och kan utnyttja ett långt tidsfönster (500 ms eller så) upp till ca 3 kHz för att utnyttja ett kortare tidsfönster om ca 3 ms för högre frekvenser. Skälet är att riktverkan för mikrofonerna är försumbar för låga frekvenser och det därför inte spelar någon roll om man tar med rumsreflektioner, men att man över ca 3 kHz bara vill ta med ljudvågor som faller in i nollgradersriktningen. Se till att du har ett avstånd om minst 1,2 m till närmaste begränsningsytor när du mäter på 2 meters avstånd. Om du har mindre avstånd till begränsningsytorna får du korta ned tidsfönstret (inget större problem). Om du studerar impulssvaret så ser du när förstareflektionen dyker upp.
Genom att göra på detta sätt får du en frekvensupplösning om ca 2 Hz upp till 3 kHz och en frekvensupplösning om ca 300 Hz för högre frekvenser, vilket räcker och blir över. Du kan låta kurvorna överlappa varandra mellan ca 300 Hz och 3 kHz för att säkerställa att mätmetodiken fungerar.
xmag skrev:Tillverkar man mätmikrofoner kasserar man ju de som avviker för mycket. Allt annat är ju att lura kunderna så ett urval måste man naturligtvis göra för att hålla skammen borta.
Kalejdokom skrev:Jag har ingen aning, men micken är ökänd för opålitlig noggrannhet.
Kalejdokom skrev:Jag har ingen aning, men micken är ökänd för opålitlig noggrannhet.
xmag skrev:Kalejdokom skrev:Jag har ingen aning, men micken är ökänd för opålitlig noggrannhet.
Den använder WM60-kapseln men av mer än en tillverkare. Dessutom har den två olika varianter av kopplingsschema. Alltså finns det 4 eller fler varianter av den. Det kan vara det som gör att den har så stor spridning i kvalité. Egentligen skall det inte göra något om det skulle följa med en individuell kalibreringsfil. Det gör ju det inte så då måste man lämna in den för kalibrering och vilka gör det?
jansch skrev:xmag skrev:Kalejdokom skrev:Jag har ingen aning, men micken är ökänd för opålitlig noggrannhet.
Den använder WM60-kapseln men av mer än en tillverkare. Dessutom har den två olika varianter av kopplingsschema. Alltså finns det 4 eller fler varianter av den. Det kan vara det som gör att den har så stor spridning i kvalité. Egentligen skall det inte göra något om det skulle följa med en individuell kalibreringsfil. Det gör ju det inte så då måste man lämna in den för kalibrering och vilka gör det?
Kalibrering av tonkurva på en mikrofon enligt de standarder som finns är inte billigt.
År 2004 kalibrerade jag en B&K 4191 och betalade ca 6.000 kronor om jag minns rätt!, med rabatt!
Att få en Behringer uppmätt enligt gällande standarder går nog inte..... Det finns nog ingen som kan mäta akustiskt och utlova garanterad avvikele.
E skrev:Jag köpte för många år sedan ett par för hemstudiobruk efter
tips från en gammal studioräv (med tillgång till avsevärt dyrare
mikrofoner). Prisvärda. När brusnivån inte utgör ett stort problem
och när man önskar en liten kula (1/8") med dess fördelar, då är
den väl fullt duglig?
Exempelvis kan man placera den ovanför någon som spelar
tamburin, eller vid örat på någon som spelar (larmig) akustisk
gitarr, eller ett par över ett trumset som står i ett bra rum (kulor tar
verkligen in rummet).
ℳvh ؏*
RogerGustavsson skrev:En miniDSP UMIK-1 gör samma sak som Behringer+mikrofonsteg och det kommer med kalibrering för de två delarna. Är alltså lättare att mäta med än separata enheter. Nu tycker ju du om att greja men de flesta vill nog ha en färdig lösning. Behringer ECM-8000 har funnits i olika utföranden och det sitter förmodligen en annan kapsel i dem nu eftersom Panasonic slutade med sina kapslar för många år sedan. Även Panasonic-kapslarna krävde selektering för att kunna användas i mätmikrofoner om kraven var lite högre.
xmag skrev:Jag vet inte vad du menar med "kulor", jag har inte hängt med på några år.
E skrev:xmag skrev:Jag vet inte vad du menar med "kulor", jag har inte hängt med på några år.
Kula är verkligen inget nytt begrepp. De kan också kallas rundtagande
– det är därför rummet bör låta bra, eftersom man inte kan välja en
lämplig färgning av rummet, eller en annan upptagningskarakteristik
för att minska rumsklangen, som man kan med andra mikrofontyper.
Kan även kallas tryckkännande eller "(true) pressure transducer" om
jag minns rätt, eftersom den mäter tryck liknande en barometer.
Mikrofontypen saknar "proximity effect" eller närhetseffekt (bas-
registret påverkas av ljudkällans avstånd till mikrofonen), vilket kan
vara bekvämt att slippa korrigera för.
Njure eller kardioid är en riktad mikrofon, exempelvis de mycket
vanliga, dynamiska Shure SM57 eller 58 (ofta används BETA 58).
Finns även superkardiod och hyperkardiod, vilka är ännu mer riktade
och har sin nollriktning något snett bakåt (åtminstone den ena typen,
minns inte). Neumann U 67 är ett exempel på en gammal, riktad
rörmikrofon med stort membran (1"?), U 87 och TLM 103 är riktade
kondensatormikrofoner.
Åtta eller figure-8 är den mest riktade mikrofonen (frånsett "shotgun")
med mest närhetseffekt. Den tar upp både framifrån och bakifrån
(den ena fasvänd), vilket kan vara önskvärt exempelvis om två
sångare vill sjunga i samma mikrofon, eller tillsammans med en
riktad mikrofon i stereokonfigurationen M/S (mid/side), eller två åttor
placerade i kors (Blumlein).
Bandmikrofoner är åttor, men vanligast är kondensatormikrofoner.
Beyer gör bandmikrofoner.
Mikrofoner som går att koppla om mellan kula/njure/åtta finns också,
de har tvenne membran, vanligtvis stora, ett åt var sitt håll. Kopplas i
motfas för åtta. Var på väg att skaffa MXL 603 också, en med mellan-
stort (½") membran. Jo, jag har ju en Shure SM57 också! Någonstans …
Hoppas att detta var en bra sammanfattning som någon kan ha nytta
av! Själv äger jag bara ECM 8000 och en Marshall MXL V69 (stor-
membranig rörmikrofon).
[ Bild ]
V69
ℳvh ؏*
E skrev:Korrigerade mitt inlägg något, du får gärna ta bort citatet; det var ju
även hyggligt långt.
Kul att du har tillverkat mikrofoner! Som hobby eller något som är
allmänt känt?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster