Moderator: Redaktörer
Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?
Diavolo skrev:Hifikg, jag fick påpekat för mig när jag nämnde krav på 24/192 på DSP att det var overkill. Själv tänker jag att så många små hack som möjligt ger en mjukare kurva och därmed naturligare ljud. Men källorna på Apple Lossless är ju som bäst 24/192 så det räcker väl. Och DSP’n gör nog som den personen sa, mer skillnad än bitarna och samplingen. Eller?
Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.
Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?
Belker skrev:Diavolo skrev:Tack I-or för bra inlägg.
Belker - hur ser ett datorupplägg ut? Du menar att jag skulle kunna slopa Flexen och istället ha en gammal laptop mellan försteg o slutsteg? Med REW, eller annan mjukvara?
TD;DR
Analoga och digitala källor: MiniDSP SHD -> Slutsteg
Endast digitala källor (helst bara en): Dator med spelare (Roon, iTunes, Plex, Foobar, VLC, Spotify etc. osv) och DSP/EQ (Roon, APO, foobar osv) alt. Streamer med inbyggd DSP. -> DAC/försteg -> Slutsteg.
Det finns olika sätt. För min del är det i princip rätt enkelt, eftersom jag bara har Roon (NAS och Qobuz) som källa och inga digitala delningsfilter, bara DSP/EQ. Då är det bara att koppla DAC till datorn med USB och köra! Vill man ha analoga källor och/eller dela digitalt är det nog bäst att gå på en färdig lösning, t.ex MiniDSP SHD.
Att stoppa in en gammal dator mellan för-och slutsteg kräver extra AD-DA omvandling. Det funkar säkert men kräver lite meck. I praktiken är det detta MiniDSP SHD gör med analoga källor: Analog in > AD > DSP > DA > Analog ut till slutsteg. I paketet ingår s.a.s försteget. Bäst att använda digitala källor och göra all DSP i den ursprungliga digitala signalen innan omvandling, vilket MiniDSP SHD såklart gör med digitala ingångar/streamer.
REW använder man bara för att mäta och göra filtren, som man sedan laddar in i datorn eller MiniDSP.
Diavolo skrev:Jag tänkte jag kunde testa Dirac Live eftersom dom har 14 dgr provapå-period. Men fattar inte hur jag ska kunna använda programmet om jag har en dator för DAC/försteg. Jag har en gammal MacBook Pro (Late 2009) alternativt sista generationens MacBook Pro med Intel (Late 2019) vilka jag skulle kunna koppla in med USB till Nuprime DAC-9'an. Jag hoppades kunna köra Apple Music på MacBook'en i en provperiod, och att Dirac Live kunde köras på den källan, men kanske det är REW och någon EQ-programvara som behövs köras då?
Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Vet att I-or kommenterat det där med omsampling i Windows men finns det verkligen test gjorda i närtid om detta är ett problem överhuvudtaget? Att det fanns artefakter i tidigare versioner av Windows behöver inte betyda att det är så nu, typ 10 år senare.
hifikg skrev:Den äldre MacBook Pro´n fixar inte högupplöst från Apple Music (du kan inte uppdatera operativet och därmed inte Apple Musik tillräckligt långt).
Belker skrev:RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Vitsen med Roon är som jag förstått det att du slipper omsampling i Windows.
Ja, jag menar inte att det är Vitsen. Bara att det kanske är en av alla saker i uppspelningskedjan som Roon tar hand om. Mycket möjligt ett ickeproblem idag, som du säger.
goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv.
pLudio skrev:goat76 skrev:Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Det beror ju helt på om du vill ekvalisera allt som passerar Windows ljudmixer eller nöjer dig med att ekvalisera i musikuppspelaren som då kan använda WASAPI Exclusive eller ASIO. Du kan ju göra både och med.
I-or skrev:goat76 skrev:
Jag kör alltid med ASIO till mitt ljudkort för att få en helt ren opåverkad signal till ljudkortet, men om jag ska kunna använda ett Windows-baserat EQ-program så är jag så illa tvungen att köra globalt standardljud i Windows.
Kanske påverkar omsamplingen ljudet hörbart negativt, eller så gör det inte det, men jag vill helst undersöka saken själv.
Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA.
pLudio skrev:Kan man inte köra Qobuz via en virtuell kabel + ASIO4ALL till ett VST-insticksprogram i brist på riktig instickfunktionalitet? Men Equalizer APO kommer inte vara ett problem.
I-or skrev:Så rekommendationen för audiofilinställningar i PC:n med bibehållen Windows-mixerfunktionalitet och därmed överlägsen användarvänlighet, är:
- Ställ systemegenskaperna för Uppspelning på 24 bitar 44100 Hz (för att detta optimerar signalflödet för 44/16, välj något annat om du tror att du kan höra frekvenser över 20 kHz, vilket du förstås inte kan)
- Installera EAPO oavsett om du har sett ljuset och tänker ekvalisera eller inte
- Ställ in Gain om -1 dB i EAPO
- Var uppmärksam på att större Windows-uppdateringar kräver ominstallation av EAPO (starta bara EAPO så kommer felmeddelandet direkt)
RogerGustavsson skrev:Hur fixar man det? Öppnar jag desktop-apparna går det ju direkt till "utgång". Jag kör antingen via USB eller Chromecast Audio till DAC.
goat76 skrev:Hur gör ni som kör Windows-ljud för att slippa alla de störmomenten?
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Gör det, om du kan höra skräp runt -120 till -130 dB (0,001-0,0003 %) så blir jag imponerad, speciellt med normala musiksignaler med en relativ brusnivå om kanske -90 dB och en bakgrundsnivå i rummet om sådär 25-30 dBA.
Vi får se.
RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?
Kalle_H skrev:RogerGustavsson skrev:Går det få EAPO att fungera till Chromecast Audio?
Jag _tror_ att Chromcast Audion hämtar dataströmmen helt själv och att datorn, eller vad man styr CA:n med, bara är en "fjärrkontroll".
Det borde vara ganska lätt att se i datorn om ljudströmmen som CA spelar upp passerar via datorn eller inte.
Diavolo skrev:Så! Det var lite fix, men till slut fick jag igång Dirac Live Processor på min MacBook Pro med macOS Ventura.
Nästa problem som dök upp var att mitt vardagsrum är så stort att USB-kabeln mellan DAC och Mac(!) samt USB-C-kabeln till micken blev för kort kedja:
Så det blev att flytta prylarna till soffbordet:
Körde soffläget för mätning med Dirac Live, som en första test. 9 mätpunkter tror jag. Men med tanke på att jag sitter i en öronlappsfåtölj så kanske jag ska äta med tight lyssningsposition? Kan ju ändå bara flytta huvudet typ 20cm åt varje håll.
Disclaimer
Ja jag vet, inte optimalt lyssningsrum men det är vad jag har. Därför jag ville prova Dirac för att enkelt och snabbt se om det gör någon skillnad.
Mätning och korrigering
Mätning (och korrigering) samt spridning höger:
Mätning (och korrigering) samt spridning vänster:
Upplevelse av korrigering
Ja skillnad blev det absolut.
Rummet är ju ganska kalt, stort och högt i tak, så det är mycket reflexer och tidsförskjutningar. Utan korrigering låter ljudet enormt rumsligt/spatiöst. Men basen är obefintlig och det är svårt att bestämma var olika ljud befinner sig. Det blir lite som mina omnipolära Duevel Planets som jag hade förut, väldigt stort ljud, omslutande. Men utan bas.
Efter korrigering så krymper ljudbilden til att befinna sig mer mittemellan högtalarna. Fortfarande spatiöst, men mer distinkt, mer tydligt. Basen är detsamma, men upplevs också djupare. Punchig kan man knappast prata om, LTS F1'ornas bas är för klen för detta rummet, det låter mer som mellanbas än fet bas. Kanske nån som har tips vad jag kan göra för att fördjupad basen från dom eller hur att få det att låta mer kraftfullt? Höja nivån under en viss frekvens?
HAr 13dgr kvar på trial-licensen så det blir att försöka testa lite. Om någon har lite tips på vad jag kan/bör göra me nedanstående kurvor så tas tips tacksamt emot. Fåtöljen är väl inte helt optimal heller med öronlapparna ivägen för ljudet?
eljulio skrev:LTS var ju INTE basfattiga i mitt rum. Var i rummet upplever du att det är mest bas? Jag vet att ditt rum är rejält stort... många kubikmeter.
front
_____
| |
| |
|___ |
| |
|_|
back
eljulio skrev:Vet inte hur Dirac funkar, men det borde väl gå att höja basområdet manuellt efter gjord korrigering?
I-or skrev:Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.
I-or skrev:miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.
Diavolo skrev:Kan detta funka? Har bara höjt 0,4dB på 1000Hz och försökte göra kurvan lite mjukare, så fick höja 0,2 vid 800 från att ha varit 0
Diavolo skrev:I-or skrev:Dirac Live har justerat ned basen mellan ca 55 och 80 Hz med ca 6 dB. Det går förstås att ändra målkurvan så att det blir lite mer fläsk i basen, lämpligen höjer man då allt under 80 Hz med 2-3 dB.
Förslag på hur att höja den på ett snyggt sätt? Eller ska jag bara använda Apple Music's EQ som har ett reglage för 32, ett för 64 och ett för 125?
Testade med sistnämnda innan idag och 2-3dB passade bra för lite mer dansant musik.
En undran, ska jag kanske flytta ut högtalarna från väggen? Jag har dom 10cm ifrån nu för att få stöd från den, men jag upplevde tidigare idag att när jag ökade 2-3dB på 32 och 64Hz så blev det lite distinkt bas, grumlig/brumlig. Kanske ha dem så långt ut som är rekommenderat (40? 50?) och göra ny mätning utifrån det?
Glebster skrev:Jag överväger att få in en dator i kedjan i syfte att kunna ekvalisera primärt fronthögtalare och subwoofer (surround vore kul men inte nödvändigt).
1. Men hur kopplar jag isf in datorn;
Receiver (main out) -> dator -> slutsteg main plus slutsteg subwoofer?
Dvs, vad krävs för portar/ljudkort på datorn?
2. Vad förlorar man på att ersätta datorn med en minidsp eller annan dsp?
Bonusfråga; kan man nyttja dsp för att kompensera för sämre hörsel på höger öra?
I-or skrev:1. Om man kan acceptera en extra A/D-omvandling så kan man egentligen koppla in datorn nästan hur man vill, t.ex. där du föreslår. Om man vill hålla kedjan digital så långt som möjligt så blir det lite mer begränsat. USB är det vanligaste inkopplingsalternativet för DAC:en numer. Om datorn sköter bildhantering, multikanal, strömning och delning förutom ekvalisering (HTPC) kopplar man Dator -> USB DAC (minst 4 kanaler) -> Slutsteg (Receivern blir överflödig om man inte vill ha den till något speciellt som Atmos eller som nav i anläggningen.
Glebster skrev:I-or skrev:miniDSP Flex är nog det enda alternativet som är rimligt prissatt och har bra prestanda. Annars förespråkar jag helst en dator med lämplig mjukvara för den här sortens uppgifter. Betydligt flexiblare och oftast gratis.
Jag överväger att få in en dator i kedjan i syfte att kunna ekvalisera primärt fronthögtalare och subwoofer (surround vore kul men inte nödvändigt).
1. Men hur kopplar jag isf in datorn;
Receiver (main out) -> dator -> slutsteg main plus slutsteg subwoofer?
Dvs, vad krävs för portar/ljudkort på datorn?
2. Vad förlorar man på att ersätta datorn med en minidsp eller annan dsp?
Bonusfråga; kan man nyttja dsp för att kompensera för sämre hörsel på höger öra?
Froggy skrev:Har du en receiver redan menar du? Är det en hemmabioförstärkare?
Borde de då inte gå att koppla datorn till denna via hdmi?
Froggy skrev:Det stämmer. En del av dessa appar finns väl till datorn kanske. Ett annat "arbetssätt" mindre bekvämt kanske men mindre antal apparater, mindre utgifter/anskaffnig
I-or skrev:Man kan styra systemet med en laptop, en padda, ett trådlöst tangentbord (om man har en skärm) eller en mobiltelefon.
Med en bra ADC är kvalitetsförlusten försumbar och t.o.m. helt ohörbar i vissa fall.
Även jag sitter och funderar kring liknande lösning. Har en marantz reciever som nav i anläggningen så att det blir hanterbart för samtliga familjemedlemmar. Sen en pi4 eller annan liten dator för att dela mellan fronthögtalare och basar samt givetvis ekvalisering.Glebster skrev:Froggy skrev:Det stämmer. En del av dessa appar finns väl till datorn kanske. Ett annat "arbetssätt" mindre bekvämt kanske men mindre antal apparater, mindre utgifter/anskaffnig
Lösningen just nu är att köpa en Denon/Marantzreceiver med pre-out. Koppla en dator efter main out. Skicka signalerna vidare via lämpligt externt ljudkort till slutsteg för basarna respektive loopa tillbaka signalen till Zone 2-ingången och använda receiverns slutsteg för main. Då sparar man iaf in pengarna på ett slutsteg. Datorn kan vara en lämplig tyst laptop. Ljudkort har jag inte kollat på, rekommendation tas tacksamt emot.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster