Moderator: Redaktörer
VintageHiFi skrev:Jag har under de senaste 35 år använt Weller lödstationer, har hittils inte haft några problem.
Så tipset är att köpa en beg på Tradera brukar gå för runt 500:- med lite tur får du med lite olika lödspetsar.
Jag kör gammalt lödtenn som är ca 30 år gammal, köpte på mig ett 10-tal 500grams rullar då har, fortfarande 2st kvar.
petersteindl skrev:Jag har Weller PU 81. Funkar bra. Använder lödtenn med lite silver i.
xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.
paa skrev:xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.
Det finns en tråd som heter: Fin lödning.
Michael skrev:En sådan tunn och lång spets duger kanske till små ytmonterade komponenter.
3-4 mm bred mejsel spets kan vara lagom till hålmonterade komponenter.
//Michael
Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?
sammel skrev:xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?
drygt 300 grader går det trögt ökar jag lite till.
Förtennar mest kabel, löder kontakter delningsfilter
o högtalarterminaler.
xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar![]()
Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.
Imperial-Blomman skrev:xmag skrev:Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar![]()
Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.
Ja va kanske lite otydlig.
+ å - står för + över 400grader å - under 400grader.
Neuhausen skrev:Typen av lödkolv och reglering tycks göra mycket skillnad för hur hög temperatur som behövs. En del lödkolvar använder i stort sett den lagrade energin i spetsen för lödningen då de inte märker att man satt spetsen mot något förrän man är klar med lödningen. Att ha en långsam lödstation ställd på 400C kan alltså innebära att man löder med betydligt kallare spets än när man har en bättre station ställd på 280C.
Jag blev lite förvånad över hur lätt det var att hitta något som visar hur stor skillnad det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=yyt0X2CGDRM
Tittar man på de klassiska Weller lödstationerna så verkar de ganska långsamma i regleringen precis som den gamla Hakko stationen i filmen, jag tror till och med att de äldre Hakko är bättre med större lödningar än Weller, för jag tror inte att en klassisk Veller skulle smälta mer än det allra närmast spetsen om den var satt på 280C. Vill man tex löda större kablar så behöver man dra på allt vad det går.
Min "nya" Weller WXP 120 kör jag normalt på 280C och jag använder 330C när man vill få in värme snabbt i något stort utan att kabelisoleringen smälter. Den upplevs som ungefär tio gånger så stark som en vanlig klassisk Weller. Korrigering, lödspetsen på den nya är bara ett skyddshölje över ett kombinerat värmeelement och temperatursensor som är av metall med konisk spets som passar inne i lödspetsen. Så det är inte lika bra som de nya med helt integrerade spetsar, element och sensor. Men så nära man kan komma med en helt passiv lödspets.
Imperial-Blomman skrev:Intressant.
Va mäter du temperaturen med?
Ja har en gammal hederlig 220V lödkolv m koppar spets.
Den har ja inga specar på men den e väldigt trevlig å löda med
bara man vårdar spetsen.
xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Neuhausen skrev:xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?
Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.
pontareee skrev:Vill man ha en smidig lödkolv kan jag rekommendera Pinecil V2, har första varianten och är supernöjd för hobbylödning lite kablar och kontakter osv. Värmer upp till över 400C på 10 sekunder och drivs av USB-C laddare som stöder PD3 eller QC3.. Sjukt smidig och lätt.
https://eleshop.eu/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron.html
Neuhausen skrev:pontareee skrev:Vill man ha en smidig lödkolv kan jag rekommendera Pinecil V2, har första varianten och är supernöjd för hobbylödning lite kablar och kontakter osv. Värmer upp till över 400C på 10 sekunder och drivs av USB-C laddare som stöder PD3 eller QC3.. Sjukt smidig och lätt.
https://eleshop.eu/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron.html
Att gå på en direkt rekommendation från någon som har en exakt likadan och som använt den ett tag är att föredra. Det verkar skilja mer än man först tror på den här typen av lödkolvar. Även om de ser lika ut så verkar det skilja.
Det finns många spetsar att köpa och det verkar skilja mycket på spetsarnas kvalite. Så olika lödkolvar med identisk kopierad elektronik kan fungera olika bra på grund av spetsen de valt. Mindre seriösa kopiatillverkare verkar ändra lite i mjukvaran också då spetstemperaturen på displayen inte verkar ha så mycket med verkligheten att göra på en jag använt.
RogerGustavsson skrev:Hur mycket orkar den där lille rackaren med att löda?
Neuhausen skrev:xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?
Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.
rikkitikkitavi skrev:Neuhausen skrev:xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?
Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.
99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement![]()
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.
rikkitikkitavi skrev:Neuhausen skrev:xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?
Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.
99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement![]()
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.
Neuhausen skrev:rikkitikkitavi skrev:Neuhausen skrev:
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?
Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.
99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement![]()
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.
Att få elektroniken att visa ungefär så rätt är inte så svårt, även om jag är tveksam med ett enklare instrument. Typ K givarna är givetvis inte heller perfekta.
För att utveckla på olinjäriteten så brukar det gå att kalibrera någorlunda för låga eller höga temperaturer utan att ta hänsyn till den för en typ K givare. Vilket ger ett riktigt osnyggt kvalitetsintryck för utrustning utan linjärisering som är tänkta att mäta rätt mellan kanske 600 och 1000C.
Då felet i elektronik också gärna påverkas av det maximala värdet man kan mäta så blir det inte så bra runt 20c när utrustningen är tänkt att mäta till 1150c. Särskilt inte då en termometer för en femtiolapp mäter mycket mer rätt vid rumstemperatur eller om man mäter flera temperaturer som skiljer på ett par tre grader vid rumstemperatur när de i verkligheten har exakt samma temperatur.
Ett annat stort problem som många inte tar hänsyn till är de mätfel som kommer från värmeledning mellan det man vill mäta och givaren. Eller överföring genom sensorkroppen från något den är fastskruvad i på ett annat ställe. Så har man inte bra kontakt mellan det man mäter och spetsen så kan det bli väldigt fel, men med lödspetsar mot trådgivare så gör en blob lödtenn det ganska lätt att hantera. Andra vanliga fel är att mäta luft i ett rör med en temperaturgivare, överföring från själva röret, genom givarkroppen, till givarspetsen kan ha stor påverkan.
Lite off topic:
Lufttemperaturgivare i bilar visar tex ofta bortåt 50C fel på låg last när de sitter i insuget, på grund av att värmen från insuget leds genom sensorkroppen till mätelementet. Men de flesta bilar använder luftmassa och mäter den tidigare, de produktionsbilar som har det som kallas speed-density, dvs undertryck/tryck i insuget och lufttemperatur måste förlita sig mycket på lambdasensorn.
Neuhausen skrev:...speed-density, dvs undertryck/tryck i insuget och lufttemperatur måste förlita sig mycket på lambdasensorn.
Neuhausen skrev:Då jag saknat vettigt lödtenn som inte är tunnt som hårstrån, ganska länge nu så köpte jag en rulle från Kina. Jag är tveksam till om deras beskrivning stämmer: https://www.banggood.com/250g-60-or-40- ... rehouse=CN
Smältpunkten verkar vara för hög för 60/40 tenn, det är kräver att jag ställer lödkolven på 330C för att det skall löda som en liten skvätt riktigt 60/40 gjorde på 280C. Till och med Biltemas moderna blyfria fungerar i lägre temperatur.
Så den här sorten kan ni hoppa över.
xmag skrev:Neuhausen skrev:Då jag saknat vettigt lödtenn som inte är tunnt som hårstrån, ganska länge nu så köpte jag en rulle från Kina. Jag är tveksam till om deras beskrivning stämmer: https://www.banggood.com/250g-60-or-40- ... rehouse=CN
Smältpunkten verkar vara för hög för 60/40 tenn, det är kräver att jag ställer lödkolven på 330C för att det skall löda som en liten skvätt riktigt 60/40 gjorde på 280C. Till och med Biltemas moderna blyfria fungerar i lägre temperatur.
Så den här sorten kan ni hoppa över.
När jag tittade i din länk hittade jag en lödkolv som heter "Handskit"... Kan undra om det stämmer...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster