En sekund med en sinusvåg i 1 kHz klipper 243 gånger. -R för att slumpa samma dither varje gång så det klipper lika många gånger.
- Kod: Markera allt
sox -RSV4 --bits 16 --null --null synth 1 sine 1000 stats
Det klipper verkligen inte mycket så det räcker att dra ned ljudvolymen med 0,01 dB (och egentligen ännu mindre).
- Kod: Markera allt
sox -RSV4 --bits 16 --null --null synth 1 sine 1000 gain -0.01 stats
Inga konstigheter, man behöver lite headroom för att lägga på dither, och det skall man.
Och utan dither så klipper det som sagt inte.
- Kod: Markera allt
sox -SV4 --no-dither --bits 16 --null --null synth 1 sine 1000 stats
Signalgeneratorn i REW varnar om signalen klipper men så slog det mig att framför allt med dither så underskattar kanske REW den faktiska amplituden.
Jag genererade en del testsignaler med dither och samplade sedan upp dem till ca 1,5 MHz likt en modern DAC och kan konstatera att man behöver sänka ytterligare 0,01 dBFS från det att REW slutar varna om att det klipper för att det inte skall bli en massa intersample overs och det bör räcka med -0,02 dBFS för att det aldrig skall passera 0 dBFS True Peak.
- Kod: Markera allt
sox -SV3 --no-dither $1 --null rate 1536000 stats
- Kod: Markera allt
Input File : './Sine_1000_0_dBFS_44k_PCM16_LR.flac'
...
In:100% 00:02:00.00 [00:00:00.00] Out:184M [!=====|=====!] Hd:0.0 Clip:16.3k
- Kod: Markera allt
Input File : './Sine_1000_-0.01_dBFS_44k_PCM16_LR.flac'
...
In:100% 00:02:00.00 [00:00:00.00] Out:184M [!=====|=====!] Hd:0.0 Clip:0
Enkelt uttryckt så skall man spela upp dithered sinus i -0,01 dBFS i REW för att undvika intersample overs överlag.
Moderna DAC:ar har headroom för att med råge klara av den lilla extra amplituden, det är inte som söndermastrade skivor som kräver betydligt mer headroom, men hur är det om man mäter på gamla översamplande DAC:ar? Om de saknar lite extra headroom så kommer en testsignal på över 0 dBFS True Peak att skapa distorsion som är testsignalens fel. Lurigt!