Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2011-08-13

Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav JM » 2025-01-20 14:37

Minns att jag hade en ADC XLM med bra complience som lät sämre än en Shure IV med borste på skivan. Skivspelaren var då en Thorens 160 med standard arm.
Vilka variabler är viktiga för bra ljud från grammofon.
Gärna i rangordning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35932
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav paa » 2025-01-20 15:05

Om man ska söka bra ljud går man vilse om man letar efter enskildheter som låter bra.
Ska man hitta vägen framåt måste man fokusera på det som är dåligt.
Rätt fråga är:
Vilka variabler degraderar ljudet från grammofonen, vilka fel låter värst?
Annars hamnar man snart i jämförande lyssning på olika motståndstyper i RIAA-filtret1
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav JM » 2025-01-20 16:21

Vid slarvig ovetenskaplig lyssning låter min grammofon/Thorens 125 med SME/Ortofon XX (ej lågnivå) och CD/Krell lika bra. Så det finns i min värld inga uppenbara degraderande variabler vid lyssning på högupplösande högtalare Apogee via Krell för- o slutsteg. Det går inte att särskilja grammofonen från CDn vid lyssning på tex Opus3s testskivor. Mina vuxna barn kan inte heller skilja ut vad som är vad.
Min erfarenhet är att pickupper är den mest kritiska källan.
Stämmer detta.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-20 17:12

Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.

Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.

Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35932
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav paa » 2025-01-20 18:02

Jag har för mig att vid en HiFiMässa i Stockhom för länge sedan, kan ha varit på Lärarhögskolan på Kungsholmen så kunde man jämföra ljudet från en DUAL 505 med samma inspelning på CD, och det lät otroligt lika. Det kan kanske ha varit Sentecs RIAA och D/A inblandat? Var det LTS monter, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41151
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav petersteindl » 2025-01-20 20:57

Morello skrev:Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.

Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.

Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.


Menar du att det är avspelningens hårdvara eller mjukvara som ger 6-8 bitar?

Spelar man av ett bra graverlack, så är avståndet från max signal till brusgolvet mer än 90 dB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-20 21:06

Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav JM » 2025-01-20 22:07

Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.

Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-20 22:25

JM skrev:
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.

Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?

JM


Här finns mycket matnyttigt på Ortofons youtube kanal.

https://www.youtube.com/@Ortofonofficial/videos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-20 22:32

JM skrev:
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.

Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?

JM


Svårt att rangordna, men nålens geometri samt polityr och korrekt vertikal vinkel mätt från nålen anläggningsyta till nålrörets upphängningspunkt är av yttersta vikt. Ffa uppvisar många obskyra och dyra nålmikrofoner inadekvat vinkel, vilket medför hög distorsion vid vertikal modulation (ljud ur fas eller kraftigt panorerade dito).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 5108
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav JM » 2025-01-20 22:35

Vilken slipning är att föredra och varför?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-20 23:00

JM skrev:Vilken slipning är att föredra och varför?

JM

Man bör ha en slipning som följer spåret i skivan så gott det går.

Här är en video från Ortofon som beskriver olika slipningar.
https://www.youtube.com/watch?v=QqPfCD92ZvM

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2077
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-20 23:08

Ja har två Pickering XSV-3000.
Ena har orginal nål å den andra Shiabata nål.

Shiabata nålen e klart bättre.
Den spårar bättre å de blir mindre knaster.
Nackdelen e bara priset.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41151
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 02:12

Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.

Det är uppmätta siffror från graverlack. Det gjordes på 70-talet. De absolut bästa rullbandarna kom upp till 78 dB. Den nivån hördes direkt då bandbruset kom in i graverlacken.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-21 09:38

Siffran är som sagt fullkomligt orimlig. Bara det termiska bruset från et typisk MM-nålmikrofon uppgår till cirka -125 dBu. Lägg därtill lite rumble samt brus från skivan och vi är långt från ett SNR om 90 dBA (rel 5 cm7s). Även 70 dBA (rel 5 cm/s) skulle vara en tämligen extrem siffra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41151
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 12:07

Morello skrev:Siffran är som sagt fullkomligt orimlig. Bara det termiska bruset från et typisk MM-nålmikrofon uppgår till cirka -125 dBu. Lägg därtill lite rumble samt brus från skivan och vi är långt från ett SNR om 90 dBA (rel 5 cm7s). Även 70 dBA (rel 5 cm/s) skulle vara en tämligen extrem siffra.


Vad menar du med skivan? Jag pratar professionell avspelning av ett graverlack på ett graververk. Där är det tvärtyst.
Det gäller 70-talets graverutrustning från Tyskland. Ingen rullbandare är ens i närheten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-21 13:09

Jag syftade på lacket, vilket jag tror du förstås.
Hur som helst, skulle jag gärna se en redogörelse för hur testet gick till för att förstå var det gick fel - 90 dB(A) är inte i närheten av rimligt.

Neumann VMS 70 uppvisar en störnivå från tallrikslagret om 70 dB (DIN 45539) relativt 10 cm/s, vilket gör 64 dB relativt 5 cm/s.
Sedan har vi:
- Brus och brum från slutsteget som driver graverdosan
- Termiskt brus från nålmikrofon
- Brus och brum från RIAA-försteg
- Brus och brum från fördröjningslänken som kopplar mellan systemets insignal och graverdosans slutsteg.

När vi 60 dBA rel 5 cm/s från ett lack skall vi nog vara nöjda.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11744
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-21 23:00

paa skrev:Jag har för mig att vid en HiFiMässa i Stockhom för länge sedan, kan ha varit på Lärarhögskolan på Kungsholmen så kunde man jämföra ljudet från en DUAL 505 med samma inspelning på CD, och det lät otroligt lika. Det kan kanske ha varit Sentecs RIAA och D/A inblandat? Var det LTS monter, eller?


Frågan ställde du för tio år sedan - det kan ha varit femton - och svaret var att Lars Karlsson till sin monter hade lånat min Dual CS505-3 med OM40 till, vill jag minnas, sin egen elektronik. Jag delar erfarenheten att det tonkurvemässigt kan låta väldigt lika mellan vinyl och cd men som påpekas i tråden är störnivån oerhört mycket högre från vinyl. Sådana skillnader framgår förstås inte lika väl i det allmänna bullret och ståhejet på en mässa.

Till viktiga variabler för bra ljud från en grammofonskiva hör också kravet på en absolut perfekt skiva - plan, centrerad och utan knäpp eller knaster. Det kravet uppfylls oerhört sällan - inte ens på helt nya och ospelade skivor. Vi har också tidigare diskuterat önskemålet att tonarmens vertikala lagring bör vara i samma höjd som skivytans/nålspetsens, just för att minska påverkan från oplana skivor.

Jag hade för övrigt en mycket förvånande upplevelse den gångna helgen när jag spelade en baksida på en stenkaka som måste ha varit ospelad. Det lät väldigt rent och dynamiskt - jag trodde för ett par sekunder att jag hade slagit på en kompaktskiva! Innan faktiskterna går åstad och köper 78-varvsavspelningsutrustning: detta var ett unikum som absolut inte ska tas till intäkt för stenkakans generella förträfflighet. Mediet har dock andra företräden, framför allt i form av musik som inte har getts ut på annat format.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41151
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav petersteindl » 2025-01-21 23:32

Hemma hos Stig Carlsson spelade vi ibland stenkakor. Det lät väldigt bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 14712
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Kronkan » 2025-01-22 00:37

Jag har god erfarenhet av stenkakor.

Gällande bra variabler för bra ljud från en grammofon skall man inte glömma att skivtallrik, lager och plint skall ge ett stabilt underlag för nålen och skivan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32533
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Bill50x » 2025-01-22 11:25

Kronkan skrev:Jag har god erfarenhet av stenkakor.

Gällande bra variabler för bra ljud från en grammofon skall man inte glömma att skivtallrik, lager och plint skall ge ett stabilt underlag för nålen och skivan.

Lagret betyder mer än man kan tro. Gjorde jämförelsen mellan Cirkus och Karousel på två i övrigt lika bestyckade LP12:or och det var ganska stor skillnad i detaljrikedom till fördel Karousel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-22 11:28

Givet att inte lagringen uppvisar excessivt radiellt spel, skall man inte räkna med någon annan skillnad än störnivå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2077
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-22 11:32

De e viktigt att lagret e rengjort å smort m rätt olja.
Vissa lager ska ha fett.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Tell » 2025-01-22 12:23

petersteindl skrev:Hemma hos Stig Carlsson spelade vi ibland stenkakor. Det lät väldigt bra.

Stenkakor frekvensomfång på upp till 10kHz om du har tur, och enligt lite vaga källor en THD på 2-5% och SNR på 20-30dB. Är det alltså din tröskel på vad som är "väldigt bra"? Är det samma väldigt bra som gör att du tror att en vanlig vinyl har ett SNR på 90dB?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-22 13:01

Jag har tvenne kompaktfonogram med musik, vilken Gert Palmkrantz har, på ett föredömligt snyggt sätt nota bene, transkriberat från stenkakor till den digitala domänen. Det låter förvånansvärt bra givet att det är fråga om just stenkakor, men det är förstås långt från mer kontemporär standard.

Man bör ha i åminnelse att det, om vi talar stenkakor, dåförtiden inte fanns någon de facto standard för för-ekvaliseringen, varför klangbalansem vid återgivning medelst RIAA-försteg kan bli litet hur som helst.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 14712
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Kronkan » 2025-01-22 13:58

Det är självklart skillnad mot modern standard men kan ändå låta bra.

Jag har faktiskt en skivspelare med monopickup. Den läser av monospår bättre. Men jag har själv inga stenkakor eller kan spela 78 varv

https://ortofon.com/pages/what-is-mono

Tell
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Tell » 2025-01-22 14:42

Morello skrev:Jag har tvenne kompaktfonogram med musik, vilken Gert Palmkrantz har, på ett föredömligt snyggt sätt nota bene, transkriberat från stenkakor till den digitala domänen. Det låter förvånansvärt bra givet att det är fråga om just stenkakor, men det är förstås långt från mer kontemporär standard.

Man bör ha i åminnelse att det, om vi talar stenkakor, dåförtiden inte fanns någon de facto standard för för-ekvaliseringen, varför klangbalansem vid återgivning medelst RIAA-försteg kan bli litet hur som helst.

Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.

Här är ett foto på skönheten!
DSC02559_2K.jpg
DSC02559_2K.jpg (663.7 KiB) Visad 3144 gånger

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-22 19:17

För nu ganska många år sedan gjorde jag mätningar på LP skivor och kom då fram till att S/N inte var högre än -47/48dB linj. För 50år sedan köpte jag en Riaa förstärkare för Ortofon MC pickup och den hade en direkt ingång
utan trafo och Riaa korrektion i första steget. På den tiden så hade Ortofon SL15E en utnivå på 0,125mV/5cm/s. Det gjorde att man måste ha en förstärkning totalt i två steg på så där +55,8dB relativt 0.775volt. Det här
resulterade i att bruset från förstärkaren blev något lite lägre en vinylskivans brus. Med en idag modern MC puppa som lämnar typ 500 µvolt bör man få ett S/N mera än 70dBC.Jag måste hålla med Morello som skriver att
om man har ett S/N på -60dBA får man vara nöjd. Jag har hos mig ett antal skivor som har högre S/N än normalt. Men de är dBx/II encodade och kräver avkodning vid avspelning. Jag har själv en decoder. Fördelen är
att både brus och knäppar reduceras drastiskt med 25-30dB.

På 50 talet såg jag hos AB Nordisk Tonefilm och säkert också andra företag som använde speciellt inspelad musik på 78-varv pressade på vinyl. Det lät fantastiskt bra som jag upplevde det då. Jag skulle gärna vilja ha några
av dessa skivor till att lyssna på idag. När det gäller avspelning av Schellack bör man använda en mono puppa 65µ typ Ortofon/EMT. Det är en stor skillnad att spela av gamla skivor med en riktig mono PU där man inte slagit ihop
båda kanalerna vilket man vanligen gör. Ett jobb som jag gjorde gick ut på att spela över gamla lack (inspelade inifrån och ut) från 40-talet till magnetband. Till det skaffade jag safirnålar som hade olika dimension och slipningar.
Det kunde göra stor skillnad i form av ökad eller minskad brusnivå och ljudstyrka. Det fanns en tillsats till Dolby 301A som gjorde att man kunde manipulera brusreduceringen på ett sådant sätt att man förbättrade ljudet på gamla
78:or. Det var så som Gert Palmkrantz gjorde när han spelade över gamla 78:or. I USA gjorde man annorlunda. Där plockar man fram gamla pressmatriser och pressar upp en ny vinylskiva. Idag är det annorlunda då man kan göra
det digitalt i datorn. Jag kan ju också skriva en del om analoga/digitala bandspelare och magnetband. Det tar vi en annan gång.
Jag har glömt att säga att ett grammofonlack som är graverat med ett tomt spår inte ger något som helst brus. Lack är alltså nattsvarta och tysta. Det gäller också DMM, direkt metall graverade skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32533
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Bill50x » 2025-01-22 23:12

Morello skrev:Givet att inte lagringen uppvisar excessivt radiellt spel, skall man inte räkna med någon annan skillnad än störnivå.

Möjligt men lägre störnivå gissar jag kan bidra till bättre "finlir" - eller?

Oavsett, även om de andra deltagarna vid demon började diskutera "att man bättre förstod musikerna", "mer homogen musikalitet" och liknande Linn-kommentarer så upplevde jag huvudsakligen mer detaljer på mikro-nivå. Vi lyssnade tex på Oscar Petersen, "You look good to me" från albumet We get requests (1964). Stå-bas spelas med såväl fingrar som stråke och med det bättre lagret kunde man nästan se framför sig strängarna vibrera under stråken. Likaså när visparna dyker upp, en helt annan detaljrikedom och inte bara ett svischande/susande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11744
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-22 23:45

Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.

Här är ett foto på skönheten!


Fin bild på den gamla grammofonen! Otroligt mycket mer kan dock vinnas ur gamla stenkakor om de spelas i en riktigt bra hifi-anläggning. Själv är jag mest intresserad av stenkakor från 1950-talet då korrektionskurvorna börjar likna RIAA-kurvan. Det var en sådan skiva som fick mig att nästan tappa hakan förra helgen. Jag har iordningställt en Dual 1214 med mellanhjulsdrift från tidigt 1970-tal, monterat en Ortofon OM 78 och anslutit den till min ordinarie anläggning, till att börja med via ett externt RIAA-steg. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska övergå till en tekniskt bättre direktdriven Technics-spelare som kan spela 78 varv per minut om man byter ett motstånd i motorns strömförsörjning. Den saknar dock bekvämligheten med helautomatik som på något sätt känns trevlig med stenkaka. Den har heller inte samma fina retroutseende som Dual-spelaren.

Trevlig tråd med intressant information om både vinyl och stenkaka! Jag återkommer högst sannolikt med fler lyssningsrapporter när jag har hunnit spela fler skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-23 00:30

Riaa kurvan blev en standard 1954 men parallellt med den kurvan fanns också t.ex. Decca FFRR. Jag brukar spela av 78:or genom ett 4-bands parametriskt analogt filter som har variabelt Q-värde.

Tell
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Tell » 2025-01-23 00:47

PekkaJohansson skrev:
Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.

Här är ett foto på skönheten!


Fin bild på den gamla grammofonen! Otroligt mycket mer kan dock vinnas ur gamla stenkakor om de spelas i en riktigt bra hifi-anläggning.

Ja det kan jag tänka mig! sommarstugan byggdes på 30-talet nångång vill jag minnas och jag skulle inte bli förvånad om stenkakemöbeln är nästan lika gammal.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-23 09:49

Som sagt, snygg bild! Har många gånger tänkt att köpa en slik grammofon, men har inte riktigt plats. Jag får bygga på en våning på villan!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2077
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-23 11:38

+1 :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15340
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Harryup » 2025-01-23 19:27

Man behöver inte gissa om lager låter olika man kan ju lyssna på dom.
https://hifi-ifas.de/neumann-rumpel-mes ... nspieler#/

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-23 19:41

Det känns lite omodernt att nu skaffa sig en Neumann rumpel spannungs kopplare. Har man dessutom en direktdriven spelare så är det helt onödigt. Det är viktigare att man försöker koppla bort skivspelaren från golvet.
Rumpel spannung och oljud från lager ligger långt under vinylskivans brusnivå och är numera historia.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-23 20:09

Ja, men samtidigt är intresset stort för äldre, mellanhjulsdrivna maskiner, vilka inte sällan uppvisar hyggligt kraftiga mekaniska oljud.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-23 20:29

Jag har en gammal Thorens TD124 MkII. När jag monterade och separerade en SME 3012 arm från skivspelarens chassie, då försvann rumblet. det var lite pyssligt men så var det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36143
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Morello » 2025-01-23 20:35

De stomburna vibrationerna från chassit försvann kanske, men knappast rumblet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-23 21:28

Vad är rumble i så fall. I min värld så kommer rumble från de rörliga delarna i en skivspelare och ibland från skivan i sig. Jag har några monoskivor där man kan höra rumble eller brum från gravermaskinen. Jag har flera stereo skivor
köpta på 60-talet där man kan höra ett brum mellan spåren. Om man motfas kopplar lyssningen så borde man kunna höra om brummet försvinner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23546
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-24 10:32

Rumble finns förstås även i tallriken speciellt om det är en mellanhjulsdriven spelare. En sådan är väl TD-124?

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-24 14:58

Ja jag vet men ändå så blev det en påtaglig skillnad när armen inte hade kontakt med chassiet. Jag har ännu kvar både spelaren och 3012 armen eftersom jag tycker de är vackra att se på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23546
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-24 15:07

Skivtallrik och tonarm sitter på chassit och denna förbindelse bör väl vara stel och inte flexa?

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav gcs » 2025-01-24 17:18

Tonarmen sitter stelt på en block någon mm ovanför skivspelarchassiet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15340
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Harryup » 2025-01-24 19:14

Har inte hört något lager som låtit som en viskning hittills. I synnerhet inte på direktdrivna. Allt rumble kommer inte låta som ett kvarnhjul. Kan mycket väl vara som en generell grumlighet som lite ökad brus. Och framförallt så låter inte gamla skivspelare likadant som ett annat ex av skivspelaren. Här pratar vi misshandlade lagerytor under möjligen 30-40 år från just det ex man själv har.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav jansch » 2025-01-24 21:27

gcs skrev:Vad är rumble i så fall. I min värld så kommer rumble från de rörliga delarna i en skivspelare och ibland från skivan i sig. Jag har några monoskivor där man kan höra rumble eller brum från gravermaskinen. Jag har flera stereo skivor
köpta på 60-talet där man kan höra ett brum mellan spåren. Om man motfas kopplar lyssningen så borde man kunna höra om brummet försvinner.


Jag har ingen kompetens i ämnet men är "nyfiken".

Rumble borde vara: "mekaniska ofullkomligheter vid avspelning från en grammofon som påverkar elektriska utsignalen från pic up:en".
Utgångspunkten måste nog vara att vinylskivans ofullkomligheter inte ingår.

Sedan kan man fundera över rumble:t som också mediat skapar (vinylskivan).
Min ringa erfarenhet (jag slutade med vinyl på slutet av 80-talet) var/är att nästan halva tillgängliga amplituden (Xmax) på baselementet "förbrukades" pga av buckliga skivor vid min lyssningsnivå.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7094
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav goat76 » 2025-01-25 10:41

Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?


Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28109
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav hifikg » 2025-01-25 14:17

Var nyss hos en polare o installerade en skivspelare. När han var här blev han så berörd av musiken att hans ögon tårades. När jag lyssnade på hans nya skivspelare var det mina ögon som tårades, på grund av oljudet som trängde ut genom högtalarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35932
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav paa » 2025-01-25 16:20

Har han dålig musiksmak eller vad?
Förresten, såg du Amanda Jenssen i På Spåret i går?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav jansch » 2025-01-25 17:02

goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?


Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.

[ YouTube ]


Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....

Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7094
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav goat76 » 2025-01-25 17:27

jansch skrev:
goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?


Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.

[ YouTube ]


Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....

Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?


Han är en riktig mysfarbror och är ganska behaglig att lyssna på, men jag fäster väl ingen större vikt vid vad han säger utan lägger upp hans video mest för att länka till källan för ovanstående ljudklipp. :)

Ja han hade väl säkert något RIIA-steg, men vad tycker du om ljudskillnaden mellan MM och MC pickuperna i hans ljudfiler, och är den skillnad man hör generellt gällande att MM pickuper låter lite rundare med sämre definition än vad MC pickuper normalt gör? När man läser runt lite så verkar även den allmänna uppfattningen i regel vara densamma.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav jansch » 2025-01-25 18:15

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.

Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?

Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav

Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav

Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav

Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?


Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.

[ YouTube ]


Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....

Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?


Han är en riktig mysfarbror och är ganska behaglig att lyssna på, men jag fäster väl ingen större vikt vid vad han säger utan lägger upp hans video mest för att länka till källan för ovanstående ljudklipp. :)

Ja han hade väl säkert något RIIA-steg, men vad tycker du om ljudskillnaden mellan MM och MC pickuperna i hans ljudfiler, och är den skillnad man hör generellt gällande att MM pickuper låter lite rundare med sämre definition än vad MC pickuper normalt gör? När man läser runt lite så verkar även den allmänna uppfattningen i regel vara densamma.


Jo, jag tycker mej höra en viss skillnad.
Dock, då det är så många variabler när det gäller elektromekaniska system har jag ingen åsikt om picup:erna som sådana. Det går helt enkelt inte att optimera picup:ens egenskaper och samverkan,tonarm/skivspelare och RIAA-steg utan att mäta.

Som jag skrev i tidigare inlägg har jag väldigt liten erfarenhet då jag bara gjorde ett antal rutinmässiga mätningar med "mätskiva" på 1970-talet.
Mest "lärde" jag då mig av min egna skivspelare (Thorens 150/ Shure V15 samt nån annan pic-up som jag inte kom ihåg namnet på). Då det var "privatgrejor" kunde jag testa några kvällar. Det var i princip omöjlig att uppnå fabriksspecar. Påverkan av nåltryck, antiskating, RIAA-impedans osv blev en komplex sörja och resultatet blev "???".
Min insikt blev då i princip "vilken skit".
Jag kanske inte hade tillräcklig kunskap och tålamod, eller så var Thorens 150 för dålig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 7759
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav I-or » 2025-01-25 19:31

Visst låter det olika, vilket nedanstående diagram över frekvensinnehållet (medelnivå för vänster och höger kanal i tersband) för ljudfilerna visar. Klangbalansen skiljer sig åt även om vi jämför pickuperna med samma phonosteg (Rega Aria). Ytterligare finns det sannolikt vissa skillnader gällande distorsion, men klangbalansskillnaderna är säkerligen viktigast.

Cartridges and phono stages.png
Cartridges and phono stages.png (21.45 KiB) Visad 1846 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28109
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav hifikg » 2025-01-25 21:15

paa skrev:Har han dålig musiksmak eller vad?
Förresten, såg du Amanda Jenssen i På Spåret i går?


Jag tror att det var bra musik, men det framgick inte så bra. Han verkade ändå tycka att det lät okej. Denver skivspelare, med inbyggt RIIA och finesser som USB mm.
Jorå, henne missade jag inte! Så kul att hon är tillbaka i offentligheten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7094
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav goat76 » 2025-01-25 22:41

I-or skrev:Visst låter det olika, vilket nedanstående diagram över frekvensinnehållet (medelnivå för vänster och höger kanal i tersband) för ljudfilerna visar. Klangbalansen skiljer sig åt även om vi jämför pickuperna med samma phonosteg (Rega Aria). Ytterligare finns det sannolikt vissa skillnader gällande distorsion, men klangbalansskillnaderna är säkerligen viktigast.

Bilagan Cartridges and phono stages.png finns inte längre


Jag tog också och gjorde en lite mer djupgående analys istället för att bara lyssna...

Det är ganska tydligt att det är den högre energin från 1 kHz och uppåt och som når sin kulmen vid 8,6 kHz är det som gör att jag föredrar MC pickupen, den har en tydlig "luftighet" vilket saknas i återgivningen från MM pickupen. Frågan är bara vilken som kommer närmast ljudet på den ursprungliga mastern, kanske den digitala utgåvan skulle kunna fungera som facit för det men den kan jag inte hitta ens med hjälp av Shazam. :)

Jag tycker dock fortfarande efter EQ-matchning att det är något som gör att ljudet låter bättre med MC pickupen, så kanske är det en något lägre distortionsnivå jämfört med MM pickupen?

Screenshot 2025-01-25 211237.png
Screenshot 2025-01-25 211237.png (206.93 KiB) Visad 1810 gånger
Senast redigerad av goat76 2025-01-25 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-25 23:09

hifikg skrev:Var nyss hos en polare o installerade en skivspelare. När han var här blev han så berörd av musiken att hans ögon tårades. När jag lyssnade på hans nya skivspelare var det mina ögon som tårades, på grund av oljudet som trängde ut genom högtalarna.

Mao grät du av lycka för att inte denna Denver skivspelare stod hemma hos dig. :mrgreen:
Jag har en Roxcore skivspelare hemma nånstans den är från Kjell & Co med USB & allt, undra hur den låter. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32533
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Bill50x » 2025-01-26 01:04

Vinylspelare med inbyggt riaa och usb-anslutning är oftast bara för att kunna spela sina LP'n. Och för att rippa dessa till sin dator oavsett om man spelar dessa direkt därifrån eller bränner cd's. Med god ljudkvalité har dessa inget att göra.
Det brukar bli så med teknikskiften, på den tiden vinylspelare var den enda möjligheten att spela fonogram petades och diskuterades det i varje detalj. Allt var av vikt och spelade roll för det ljudliga resultatet.

Numera tror många att vinylspelare låter som - tja likadant i alla fall. Att vinylspelare kan låta allt från fantastiskt till olyssningsbart föresvävar få personer. Samma sak med jämförelser mellan MM och MC. Man tar en pu ifrån varje läger och jämför mellan dessa och vips så har man åsikten vilken sort som låter bäst. Så enkelt är det inte, det finns många andra variabler som spelar in, bortsett från att olika MC (eller MM) låter väldigt olika varandra. Pickuper är ju såväl mekaniska som elektriska djur och kräver dels en anpassning med tonarmen på den den mekaniska sidan dels anpassning mot ett riaa-steg på den elektriska sidan. Utan att ha koll på dessa variabler är varje jämförelse lönlös.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7094
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav goat76 » 2025-01-26 07:33

Bill50x

Jag har svårt att se varför någon av dessa två Rega pickuper inte skulle vara tekniskt anpassade för att samspela väl med Regas egna tonarm i deras skivspelare Rega 10, eller Regas egna phonosteg Rega Aria. Så mellan dessa borde man väl kunna göra en jämförelse utan större risk för inkompatibilitet.

När man läser runt på nätet verkar iallafall den allmänna upplevelsen vara att MM pickuper har en mer avrullad top än MC pickuper, så jag vill tro att det åtminstone finns en viss sanning i det även om det kanske existerar avvikelser från normen. Jag vet inte, det är därför jag frågar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Thomas_A » 2025-01-26 23:34

Detta är vad jag får ut från testskivan CA-TRS-1007 1 kHz L+R. Nivån för L+R är 5 cm/s peak, 3.54 cm/s RMS, vilket är ungefärlig medelnivå för en normal platta. Går ju inte direkt att jämföra med vad det blir vid max utnivå som man normalt gör för digitala dito. Oklart om siffrorna visar helt korrekt dock.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav jansch » 2025-01-26 23:56

Bill50x skrev:Vinylspelare med inbyggt riaa och usb-anslutning är oftast bara för att kunna spela sina LP'n. Och för att rippa dessa till sin dator oavsett om man spelar dessa direkt därifrån eller bränner cd's. Med god ljudkvalité har dessa inget att göra.
Det brukar bli så med teknikskiften, på den tiden vinylspelare var den enda möjligheten att spela fonogram petades och diskuterades det i varje detalj. Allt var av vikt och spelade roll för det ljudliga resultatet.

Numera tror många att vinylspelare låter som - tja likadant i alla fall. Att vinylspelare kan låta allt från fantastiskt till olyssningsbart föresvävar få personer. Samma sak med jämförelser mellan MM och MC. Man tar en pu ifrån varje läger och jämför mellan dessa och vips så har man åsikten vilken sort som låter bäst. Så enkelt är det inte, det finns många andra variabler som spelar in, bortsett från att olika MC (eller MM) låter väldigt olika varandra. Pickuper är ju såväl mekaniska som elektriska djur och kräver dels en anpassning med tonarmen på den den mekaniska sidan dels anpassning mot ett riaa-steg på den elektriska sidan. Utan att ha koll på dessa variabler är varje jämförelse lönlös.

/ B


Prixis!
Jag fick inte ro i själen efter mina mätningar på 70-talet och CD:ns tillkomst på sena 80-talet var som en befrielse. Jag köpte en Hitachi 1986 (kanske 1985) och något år senare en Sony bärbar CD-spelare i Japan. Vilket ljud!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28109
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav hifikg » 2025-01-31 20:07

Det är nog inte så noga, när allt kommer omkring...

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15340
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Harryup » 2025-01-31 20:52

Med skivspelare så är ju frekvensgång under transienter intressant och transientsvaren överhuvudtaget. Frekvenssvep på testskivor ger ju inga transienter mig veterligen vilket gör dom inte så lika det faktiska användandet. Mycket av skillnader spelare emellan är just hur mycket det "svänger". Dvs. kombon både elektriska beteenden och mekaniska beteenden. Så vad mig anbelangar så vet jag inte vilken nytta ett svep ger om man skall bedöma om en spelare fungerar bra eller inte. Man får veta vad man får för frekvensgång på en kontinuerlig signalnivå, och egentligen inte det heller eftersom man har en riaa-kompensation också. Men som hantverkare brukar säga "snett är också rakt".

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2077
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Viktiga variabler för bra ljud från en grammofon?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-01 11:56

Usb skivspelare ja har hört har inte varit så kul.
Men ja har ett bra usb ljudkort från Native Instruments m dubbla riaa in å de låter rätt bra på vinyl.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster