Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.
Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.
Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
JM skrev:Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?
JM
JM skrev:Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?
JM
JM skrev:Vilken slipning är att föredra och varför?
JM
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
Morello skrev:Siffran är som sagt fullkomligt orimlig. Bara det termiska bruset från et typisk MM-nålmikrofon uppgår till cirka -125 dBu. Lägg därtill lite rumble samt brus från skivan och vi är långt från ett SNR om 90 dBA (rel 5 cm7s). Även 70 dBA (rel 5 cm/s) skulle vara en tämligen extrem siffra.
paa skrev:Jag har för mig att vid en HiFiMässa i Stockhom för länge sedan, kan ha varit på Lärarhögskolan på Kungsholmen så kunde man jämföra ljudet från en DUAL 505 med samma inspelning på CD, och det lät otroligt lika. Det kan kanske ha varit Sentecs RIAA och D/A inblandat? Var det LTS monter, eller?
Kronkan skrev:Jag har god erfarenhet av stenkakor.
Gällande bra variabler för bra ljud från en grammofon skall man inte glömma att skivtallrik, lager och plint skall ge ett stabilt underlag för nålen och skivan.
petersteindl skrev:Hemma hos Stig Carlsson spelade vi ibland stenkakor. Det lät väldigt bra.
Morello skrev:Jag har tvenne kompaktfonogram med musik, vilken Gert Palmkrantz har, på ett föredömligt snyggt sätt nota bene, transkriberat från stenkakor till den digitala domänen. Det låter förvånansvärt bra givet att det är fråga om just stenkakor, men det är förstås långt från mer kontemporär standard.
Man bör ha i åminnelse att det, om vi talar stenkakor, dåförtiden inte fanns någon de facto standard för för-ekvaliseringen, varför klangbalansem vid återgivning medelst RIAA-försteg kan bli litet hur som helst.
Morello skrev:Givet att inte lagringen uppvisar excessivt radiellt spel, skall man inte räkna med någon annan skillnad än störnivå.
Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.
Här är ett foto på skönheten!
PekkaJohansson skrev:Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.
Här är ett foto på skönheten!
Fin bild på den gamla grammofonen! Otroligt mycket mer kan dock vinnas ur gamla stenkakor om de spelas i en riktigt bra hifi-anläggning.
gcs skrev:Vad är rumble i så fall. I min värld så kommer rumble från de rörliga delarna i en skivspelare och ibland från skivan i sig. Jag har några monoskivor där man kan höra rumble eller brum från gravermaskinen. Jag har flera stereo skivor
köpta på 60-talet där man kan höra ett brum mellan spåren. Om man motfas kopplar lyssningen så borde man kunna höra om brummet försvinner.
goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.
Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?
Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav
Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav
Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav
Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?
Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.[ YouTube ]
jansch skrev:goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.
Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?
Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav
Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav
Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav
Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?
Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.[ YouTube ]
Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....
Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:Vid flera tillfällen det senaste halvåret har jag varit på snudden att köpa mig en skivspelare, men när jag sätter mig in i vad som gäller och allt som krävs för både optimering och underhåll så svalnar intresset.
Det senaste steget tillbaka var igår när jag försökte lära mig skillnaderna mellan Moving Magnet och Moving Coil och lyssnade på en demo mellan dessa tekniker. För mig framstod det ganska tydligt hur mycket bättre MC låter, men när det sedan visade sig att Rega Aphelion 2 (MC) kostar 50 tusen så blir man inte jättesugen på ett köp. Är det verkligen sådana summor man ska behöva lägga för att få en ljudupptagning någorlunda likvärdig digital perfektion?
Nd7 Rega Fono Mk5 (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... 3mf8jk.wav
Nd7 Rega Aria (MM) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... xu6fgi.wav
Aphelion 2 Rega Aria (MC) – I’ve Got You Under My Skin: https://shop.pearlacoustics.com/wp-cont ... fafe9c.wav
Det är framförallt på sångerskans röst jag hör en tydlig förbättring till MC pickuppens fördel, där MM pickuppen låter ganska ”mossig” med tydligt sämre definition. Om detta är generellt för de flesta MM pickupper så har jag svårt att motivera ett köp av en sådan, men det kanske finns betydligt bättre än dessa från Rega?
Det är följande Youtube klipp jag såg igår där mannen i videon har skapat ovanstående inspelningar genom att spela in ljudet direkt från vinylspelarens utgångar.[ YouTube ]
Han, Harley, är rolig!
Han är som en parodi på en äkta audiofil.....
Han måste väl ha haft ett RIAA-steg efter vinyspelaren?
Han är en riktig mysfarbror och är ganska behaglig att lyssna på, men jag fäster väl ingen större vikt vid vad han säger utan lägger upp hans video mest för att länka till källan för ovanstående ljudklipp.
Ja han hade väl säkert något RIIA-steg, men vad tycker du om ljudskillnaden mellan MM och MC pickuperna i hans ljudfiler, och är den skillnad man hör generellt gällande att MM pickuper låter lite rundare med sämre definition än vad MC pickuper normalt gör? När man läser runt lite så verkar även den allmänna uppfattningen i regel vara densamma.
paa skrev:Har han dålig musiksmak eller vad?
Förresten, såg du Amanda Jenssen i På Spåret i går?
I-or skrev:Visst låter det olika, vilket nedanstående diagram över frekvensinnehållet (medelnivå för vänster och höger kanal i tersband) för ljudfilerna visar. Klangbalansen skiljer sig åt även om vi jämför pickuperna med samma phonosteg (Rega Aria). Ytterligare finns det sannolikt vissa skillnader gällande distorsion, men klangbalansskillnaderna är säkerligen viktigast.
hifikg skrev:Var nyss hos en polare o installerade en skivspelare. När han var här blev han så berörd av musiken att hans ögon tårades. När jag lyssnade på hans nya skivspelare var det mina ögon som tårades, på grund av oljudet som trängde ut genom högtalarna.
Bill50x skrev:Vinylspelare med inbyggt riaa och usb-anslutning är oftast bara för att kunna spela sina LP'n. Och för att rippa dessa till sin dator oavsett om man spelar dessa direkt därifrån eller bränner cd's. Med god ljudkvalité har dessa inget att göra.
Det brukar bli så med teknikskiften, på den tiden vinylspelare var den enda möjligheten att spela fonogram petades och diskuterades det i varje detalj. Allt var av vikt och spelade roll för det ljudliga resultatet.
Numera tror många att vinylspelare låter som - tja likadant i alla fall. Att vinylspelare kan låta allt från fantastiskt till olyssningsbart föresvävar få personer. Samma sak med jämförelser mellan MM och MC. Man tar en pu ifrån varje läger och jämför mellan dessa och vips så har man åsikten vilken sort som låter bäst. Så enkelt är det inte, det finns många andra variabler som spelar in, bortsett från att olika MC (eller MM) låter väldigt olika varandra. Pickuper är ju såväl mekaniska som elektriska djur och kräver dels en anpassning med tonarmen på den den mekaniska sidan dels anpassning mot ett riaa-steg på den elektriska sidan. Utan att ha koll på dessa variabler är varje jämförelse lönlös.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster