SD-fötter för lätta högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

SD-fötter för lätta högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2025-04-08 21:13

Noterar när jag kikar runt att den lägsta vikten på SD-fötter för högtalare är 4 kilo - men att det finns ett set för cd-spelare och så som börjar på 2 kilo....

Någon som vet om det bara är en marknadsföringsdetalj, eller det finns någon annan tanke bakom det?

Min tanke är att det borde fungera som det ska att köpa cd-spelarsetet och ställa lätta högtalare på - någon som har en annan uppfattning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: SD-fötter för lätta högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2025-04-08 21:56

Vad vill du uppnå med SD-fötter till så små högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-08 23:56

PerStromgren skrev:Vad vill du uppnå med SD-fötter till så små högtalare?

förhållandet motorkraft kontra högtalarvikt är ju ännu större i dem än större modeller så det borde vara minst lika viktigt. sen är det ju inte dumt om underlaget inte ger sig på att exciteras heller.

Mina surroundhögtalare i bion har faktiskt fötter… specialbeställda på den tiden det ff gick att göra så.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-04-09 00:40

Nattlorden skrev:Noterar när jag kikar runt att den lägsta vikten på SD-fötter för högtalare är 4 kilo - men att det finns ett set för cd-spelare och så som börjar på 2 kilo....

Någon som vet om det bara är en marknadsföringsdetalj, eller det finns någon annan tanke bakom det?

Min tanke är att det borde fungera som det ska att köpa cd-spelarsetet och ställa lätta högtalare på - någon som har en annan uppfattning?

Det är klart att det funkar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-09 08:06

paa skrev:
Nattlorden skrev:Noterar när jag kikar runt att den lägsta vikten på SD-fötter för högtalare är 4 kilo - men att det finns ett set för cd-spelare och så som börjar på 2 kilo....

Det är klart att det funkar!

Tack. Eftersom de är i lättare delen av den skalan, så kanske den femte mittpucken kan hoppas över också?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-04-09 10:21

redigerad.jpg
redigerad.jpg (554.58 KiB) Visad 4110 gånger

Så här ser det ut hos mig, fungerar bra. Högtalarna väger ca 2 kg. Inte är det vackert och tänkte måla dem svarta med tusch. Men kanske tuschet påverkar gummit, så jag lät bli. Jag har vant mig...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-09 10:39

Påminn mig hur SD-fötter påverkar återgivningen; jag har helt glömt det.

Tack på förhand!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-09 10:43

PerStromgren skrev:Påminn mig hur SD-fötter påverkar återgivningen; jag har helt glömt det.

Tack på förhand!

Resonansfrekvensen för hela systemet (högtalare på fötter) flyttas ned till en frekvens som inte anslås under spelande. En fastare koppling till underlaget medför att resonansen hamnar högre upp, dvs inom hörbart område.

Enkelt testbart genom att lägga en vibrationsdetektor på högtalaren och spela med och utan fötter. (Gjort så själv)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-09 10:48

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Påminn mig hur SD-fötter påverkar återgivningen; jag har helt glömt det.

Tack på förhand!

Resonansfrekvensen för hela systemet (högtalare på fötter) flyttas ned till en frekvens som inte anslås under spelande. En fastare koppling till underlaget medför att resonansen hamnar högre upp, dvs inom hörbart område.

Enkelt testbart genom att lägga en vibrationsdetektor på högtalaren och spela med och utan fötter. (Gjort så själv)

OK, tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-04-09 13:49

SD-fötter kan vara bra till annat också. Hade tidigare en hårddiskvagga med hårda fötter och hela skrivbordet vibrerade när diskarna gick igång. Med SD-fötter blev det tyst, enbart vinandet från diskarna kvar. Min nya skrivare står också på SD-fötter, mycket mindre oljud som fortplantar sig till hyllan den står på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-09 14:26

Har man tillgång till en 3D-printer så är det enkelt att printa ut egna fötter i TPU, jag har gjort egna kuddar till basstöden i shore85 TPU.
Har inte lagt någon vetenskap bakom utan bara ritat upp en enkel rund model i cad och printat, kan säkert göras bättre men det funkar hos mig.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2025-04-09 14:31

Bill50x skrev:
redigerad.jpg

Så här ser det ut hos mig, fungerar bra. Högtalarna väger ca 2 kg. Inte är det vackert och tänkte måla dem svarta med tusch. Men kanske tuschet påverkar gummit, så jag lät bli. Jag har vant mig...

/ B

Jag har målat mina SD-fötter till piP med svart tuschpenna, funkar finfint.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-04-09 14:58

Jag har använt gummilist enligt nedan foto. Om jag minns rätt så fanns det olika dimension och "hårdhet". Med piP fick jag likvärdigt resultat som SD fötterna kändes det som när man puttade lite på högtalaren. Såldes metervis. Kanske någon välsorterad järnhandlare har något liknande?
Bilagor
gummilist.jpg
gummilist.jpg (682.45 KiB) Visad 3768 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-10 17:14

Froggy skrev:Jag har använt gummilist enligt nedan foto. Om jag minns rätt så fanns det olika dimension och "hårdhet". Med piP fick jag likvärdigt resultat som SD fötterna kändes det som när man puttade lite på högtalaren. Såldes metervis. Kanske någon välsorterad järnhandlare har något liknande?

Hur har de fungerat över tid? Många mjuka material ger sig exempelvis typ liggunderlag. Materialet i SD-fötterna är långtidsstabilt om man valt rätt sort för belastningen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-04-10 17:44

Bill50x skrev:
redigerad.jpg

/ B

Kunde inte svart kajal passa en lätt fotad högtalare?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-04-10 18:24

RogerGustavsson skrev:
Froggy skrev:Jag har använt gummilist enligt nedan foto. Om jag minns rätt så fanns det olika dimension och "hårdhet". Med piP fick jag likvärdigt resultat som SD fötterna kändes det som när man puttade lite på högtalaren. Såldes metervis. Kanske någon välsorterad järnhandlare har något liknande?

Hur har de fungerat över tid? Många mjuka material ger sig exempelvis typ liggunderlag. Materialet i SD-fötterna är långtidsstabilt om man valt rätt sort för belastningen.

Det är slutna celler så det har fungerat bra under tid. Lite pilligt att korta av listen tills man hittat rätt fjadring

Återgå till Teknikforum