mikrofonmätning, referenssökning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

mikrofonmätning, referenssökning

Inläggav n3mmr » 2005-09-04 17:46

Kan nån hjälpa mig hitta referenslitteratur kring eller beskrivningar av jämförande mikrofonmätningar, dvs att man jämför mätobjektet med en mikrofon som har en väldigt rak kurva eller åtminstone känd kurva.

Såvitt jag förstår finns det dels "transferfunktionsmetoden", dvs att man tar in mikarna i var sin kanal i t ex spectralab och jämför kurvorna, dels kompressormetoden, dvs att referensmikrofonen får styra förstärkaren så att referensmikrofonens utsignal hålls konstant eller enligt en kalibreringskurva, så att mätobjektet kan anses arbeta med frekvensoberoende ljudtryck.

Såvitt jag fattar borde det i "kompressormetoden" finnas problem kring fördröjning och detektering/mätning av referensens utsignal, som jag inte utan hjälp kan se hur man skulle ta sig runt.

Så om nån kan visa mig på nån bra referens, helst även med praktiska kretslösningar, kring detta så bleve jag glad.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-04 17:54

Brüel & Kjaer och DPA har väl en del dokument på sina hemsidor. www.bksv.com resp. www.dpamicrophones.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-04 21:03

lite moment 22 det där med uppmätta micar...hur mäter man en mic egentligen? man kan ju liksom inte mäta med en annan mic :) för hur vet man om den är exakt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 00:00

Haakan_W skrev:lite moment 22 det där med uppmätta micar...hur mäter man en mic egentligen? man kan ju liksom inte mäta med en annan mic :) för hur vet man om den är exakt?

Mm. Definitivt intressant. Någonstans måste man veta med någon fiffig urkalibrering, vad egentligen ljudtrycket var, utan att mäta det, liksom.

Det finns sätt att generera ljud med känd styrka, man kan räkna ut vad ljudet är, helt enkelt. Sen finns det en fiffig metod som bygger på att många omvandlare är reciproka, dvs de har samma omvandlingskonstant både när de fungerar som högtalare och som mikrofon. Om man då kopplar två likadana mikrofoner direkt till varandra och använder den ena som högtalare, så får man mikrofonens överföringsfunktion, fast dubbelt upp.

Ungefär och liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-05 02:39

Svante skrev: Sen finns det en fiffig metod som bygger på att många omvandlare är reciproka, dvs de har samma omvandlingskonstant både när de fungerar som högtalare och som mikrofon. Om man då kopplar två likadana mikrofoner direkt till varandra och använder den ena som högtalare, så får man mikrofonens överföringsfunktion, fast dubbelt upp.

Ungefär och liksom.

Var det första jag kom att tänka på. Det gäller ju bara att kunna använda sig av en känd mikrofon för att göra fortgående utveckling. Bara man har en känd strålare i ett känt rum bör man ju kunna gå vidare från detsamma! Skönt att se min logik inte slappade efter där.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-05 08:30

www.dpamicrophones.com finns en del information under rubriken Microphone University, vidare på Microphone Technology Guide och Microphone specifications and measurement techniques. Egentligen är hela Microphone University läsvärd för den som vill veta mera om mikrofoner.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-05 10:55

Svante skrev:
Haakan_W skrev:lite moment 22 det där med uppmätta micar...hur mäter man en mic egentligen? man kan ju liksom inte mäta med en annan mic :) för hur vet man om den är exakt?

Mm. Definitivt intressant. Någonstans måste man veta med någon fiffig urkalibrering, vad egentligen ljudtrycket var, utan att mäta det, liksom.

Det finns sätt att generera ljud med känd styrka, man kan räkna ut vad ljudet är, helt enkelt. Sen finns det en fiffig metod som bygger på att många omvandlare är reciproka, dvs de har samma omvandlingskonstant både när de fungerar som högtalare och som mikrofon. Om man då kopplar två likadana mikrofoner direkt till varandra och använder den ena som högtalare, så får man mikrofonens överföringsfunktion, fast dubbelt upp.

Ungefär och liksom.

Jojo osv säkert bra. Fast det finns bekymmer kring spridningsmönster som medför att reciprociteten inte kan vara total i rella miljöer.

MEN: Svante, du vet väl några bra referenser till beskrivningar av praktisk implementering av kompressorstyrning från referensmikrofon?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 12:09

n3mmr skrev:MEN: Svante, du vet väl några bra referenser till beskrivningar av praktisk implementering av kompressorstyrning från referensmikrofon?

Mja, jag kommer bara att tänka på den B&K-burk vi har på jobbet. Definitivt är det så att den får spel om man sveper för fort och har en ljudkälla med knyckar i tonkurvan. Kompression hör nog lite till gårdagen, idag tror jag att man tar hjälp av datorerna att forma signalen till högtalaren på andra sätt.

Trots detta är referensmikrofonen kvar, men man gör det nog inte med vanliga svep kompenserade med kompressor. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-05 12:35

Svante skrev:
n3mmr skrev:MEN: Svante, du vet väl några bra referenser till beskrivningar av praktisk implementering av kompressorstyrning från referensmikrofon?

Mja, jag kommer bara att tänka på den B&K-burk vi har på jobbet. Definitivt är det så att den får spel om man sveper för fort och har en ljudkälla med knyckar i tonkurvan. Kompression hör nog lite till gårdagen, idag tror jag att man tar hjälp av datorerna att forma signalen till högtalaren på andra sätt.

Trots detta är referensmikrofonen kvar, men man gör det nog inte med vanliga svep kompenserade med kompressor. Tror jag.

Jaha. Hmm.

Om man har en kalibrerad mik, så borde man kunna åstadkomma en kompensationskurva för högtalaren enbart. Sen driver man högtalaren via den.
Och har den kalibrerade miken med som kontrollreferens. (Kompensationen blir kanske inte helt exakt, eller nåt...)
Finns det mätprogram som kan förmås att använda en sån "kompensationskurva"??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 20:22

n3mmr skrev:
Svante skrev:

Jaha. Hmm.

Om man har en kalibrerad mik, så borde man kunna åstadkomma en kompensationskurva för högtalaren enbart. Sen driver man högtalaren via den.
Och har den kalibrerade miken med som kontrollreferens. (Kompensationen blir kanske inte helt exakt, eller nåt...)
Finns det mätprogram som kan förmås att använda en sån "kompensationskurva"??

Säkert. Annars kan Tombstone ge skillnaden mellan två kurvor.

Återgå till Teknikforum