Vad de gör, vet jag inte riktigt. Jag märker att "basen" och "diskanten" höjs och sänks när jag vrider på dem, men vad är det egentligen som händer?
Jag hittade något som jag tyckte verkade stämma när jag sökte på filter, ett så kallat shelf-filter. Men hur det fungerade rent konkret förklarades inte.
Jag sökte på "tonkontroller" här på forumet och fick upp ett antal trådar där detta ord fanns med. Bland annat IngOemans och Svantes filterdiskussion. Den hjälpte inte heller....
Så jag teoretiserade lite för mig själv och kom fram till ett par möjliga lösningar, som antingen är rätt, lite fel eller helt åt skogen fel.
Först tänkte jag att det hela i princip var ett trevägs delningsfilter med en fast nivå för mellanregistret och två volymrattar för diskant och bas som när dessa står rakt upp har samma nivå som mellanregistret.
Fast det verkar ju dumt att begränsa ett frekvensområde, tappar det inte styrka då? (Ja naturligtvis gör det det, men missförstå mig rätt!)
Alternativ två var att bas och diskantsignalerna har små signalförstärkare (väldigt små då) som låter mellanregistret vara och enbart modulerar bas och diskant.
Fast det verkar ju vara lika konstigt det...
Fungerar ett delningsfilter för lågnivåsignaler på samma sätt som ett som sitter i en högtalare?
Och om det nu är ett trevägs delningsfilter, vem har bestämt vilken frekvens de ska dela på. Det kan väl inte vara så att ett filter passar alla högtalare och musikstilar eller?
Så då for mina tankar in på en EQ (som jag heller inte är säker på hur den fungerar) och insåg åter igen varför jag inte tycker om sådana. Det finns för många knappar!
Så jag tror att jag tycker om tonkontroller, men jag vet inte säkert.
Har någon lust att förklara?
/Johan